کارن‌کراد؛ پیوند‌دهنده استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران

پنجمین رویداد کافه‌سرمایه کارن‌کراد برگزار شد

0

کارن‌کراد بستری را فراهم آورده تا سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به نوآوری ‌روی استارتاپ‌های مورد علاقه خود سرمایه‌گذاری کنند.

سامانه تامین مالی و سرمایه‌گذاری کارن اولین کارگزار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که با برگزاری رویداد‌های آموزشی و جلسات سرمایه‌گذاری به بهبود روابط استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران می‌پردازد.

رویدادهای مختلف کارن‌کراد در جهت حمایت از تلاش‌های کارآفرینان توسط عموم جامعه یا سازمان‌ها صورت می‌پذیرد. کارن‌کراد، فرآیند ارتباط کارآفرینان با سرمایه‌گذاران را تسهیل و این ارتباط را با نظارت منتورهای حرفه‌ای بهتر می‌کند.کارن‌کراد بستری را فراهم آورده تا سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به نوآوری ‌روی استارتاپ‌های مورد علاقه خود سرمایه‌گذاری کنند.

در همین راستا کارن‌کراد «رویداد کافه سرمایه» را با هدف گردهمایی تخصصی استارتاپ‌ها، شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی در تاریخ ٣٠ و ٣١ شهریور ماه ٩٨  برگزار کرد.

رویداد کافه‌سرمایه را رویدادی از جنس سرمایه‌گذاری می‌دانند زیرا در این رویداد که به صورت جلسات خصوصی (B2B) بین سرمایه‌گذاران و استارتاپ‌ها برگزار شد، سرمایه‌گذاران به‌راحتی می‌توانستند با رویکرد استارتاپ‌هایی که با آنها به گفت‌وگو نشسته‌اند، آشنا شده و به تامین سرمایه آنها کمک کنند.

رویداد کارن‌کراد که هدف اصلی‌اش افزایش سرمایه استارتاپ‌ها و آسان‌سازی جذب سرمایه برای توسعه تمامی استارتاپ‌ها‌ست، به سرمایه‌گذار و استارتاپ‌ها این امکان را می‌داد تا نمایندگان‌شان در مدت زمان مشخص با یکدیگر به گفت‌وگو بنشینند و با نماینده هر شرکت سرمایه‌گذارى به صورت خصوصی جلسه داشته باشند.

در روز رویداد نماینده هر شرکت یا سرمایه‌گذاران حقوقی و حقیقی در میز اختصاصی خود نشسته و تمامی استارتاپ‌ها در مدت زمانی مشخص به صورت خصوصی خود را به آنها معرفی می‌کنند. در نهایت نماینده هر شرکت یا سرمایه‌گذار می‌تواند‌ به استارتاپ مورد علاقه خود پیشنهاد همکاری داده و نظرات و پیشنهادهای خود را در مورد هر استارتاپ به صورت جداگانه اعلام کند.

رویداد کارن‌کراد در تاریخ ۳۰ و ۳۱ شهریور، پنجمین رویداد کافه‌سرمایه، سامانه تامین مالی و سرمایه‌گذاری کارن بود. پیش از این ۴ رویداد کافه‌سرمایه با همکاری شرکت فرابورس ایران، پارک علم و فناوری پردیس و پارک علم و فناوری تهران برگزار شده بود.

در ۴ رویداد گذشته کارن‌کراد بیش از ۱۰۰۰ جلسه سرمایه‌گذاری خصوصی میان استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران برگزار شده بود و در مجموع بیش از ۱۵۰ سرمایه‌گذار و ۲۰۰استارتاپ در آنها حضور داشته‌اند.

مبلغ جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها در این ۴ رویداد ۱۶‌میلیارد تومان برآورد شده است. به همین خاطر پنجمین رویداد کافه‌سرمایه، سامانه تامین مالی و سرمایه‌گذاری کارن‌کراد باشکوه‌تر از گذشته انجام گرفت.

پنجمین رویداد کافه‌سرمایه کارن‌کراد به همت صندوق نوآورى و شکوفایى، سازمان فناورى اطلاعات ایران، نظام صنفی رایانه‌ای کشور، معاونت علمى و فناورى ریاست جمهورى، سازمان تجارى‌سازى فناورى و اشتغال دانش‌آموختگان(ستفا)، انجمن صنفی کارفرمایی صندوق‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر، اتاق بازرگانى، صنایع، معادن و کشاورزى تهران در محل صندوق نوآوری و شکوفایی انجام شد.

سامانه تامین مالى و سرمایه‌گذارى کارن برگزارى چنین رویدادهایى را تلاشی در راستای رشد، تعالى و سرمایه‌گذاری زیست‌بوم کارآفرینى ایران می‌داند.

در رویداد کافه‌سرمایه که سامانه تامین مالی کارن‌کراد آن را برگزار کرده، ۲۶ استارتاپ با ۱۲۶‌سرمایه‌گذار در ۲روز مذاکره کردند. اغلب سرمایه‌گذاران حاضر در رویداد کافه‌سرمایه از نوع سرمایه‌گذاران خطر‌پذیر (vc) و سرمایه‌‌گذاران خطر‌پذیر شرکتی (cvc) بودند.

البته در میان سرمایه‌گذاران، تعدادی سرمایه‌گذار فرشته (angel) هم حضور داشتند. از میان سرمایه‌گذاران شرکت‌کننده در رویداد کارن‌کراد می‌توان به‌ مرکز نوآوری بانک تجارت، هاب، تلاشگران اقتصاد پایدار، سازمان اوقاف و امور خیریه، پرشین داروی البرز، صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، فناپ، صندوق زیست فناوری، رفاتک، فینوا، فرادیس گستر کیش، رهنما ونچرز، رایان ونچرز، گروه نیک‌اندیشان کارایا، صا‌ایران، بانک انصار، گروه توسعه‌آفرینی بهمن، صندوق ضمانت تعاون، هلدینگ آمود، توانمند‌سازان فناوری نوین، گروه سرمایه‌گذاری آبان و شتاب‌دهنده دیموند اشاره کرد.

از طرفی استارتاپ‌های حاضر در رویداد کافه‌سرمایه کارن‌کراد تنها استارتاپ‌های بزرگ نبودند بلکه استارتا‌پ‌هایی که به‌تازگی کار خود را شروع کرده بودند نیز در این رویداد حضور داشتند. استارتا‌پ‌های شرکت‌کننده در این رویداد‌ «‌‌آرادو، بیجار گیلان، پارسی گل، تمام، جیبیمو، چارچرخ، حوالی، آسان چاره، ایده‌رو، بیشمار، دیوار ٣۶٠، رزرو آنلاین آرایشگاه، سوادا، سیتی تراکر، عروس اپ، فلفور، فیاتک دیسی، کادرو، کارسو، لایویتو، ماپرا، مدیا باکس، نرم افزار صنعت» و تعدادی دیگر بودند.

استارتاپ‌هاى حاضر در این رویداد بعد از ارزیابى کارشناسان کارن و بدون محدودیت حوزه فعالیت، از بین ١١٨ استارتاپ ثبت‌نام کرده و متقاضى جذب سرمایه، داراى صلاحیت کافى شناخته شدند و فرآیندهای جذب سرمایه‌ آنها آغاز شد.

در مجموع این ۲روز از بین ۳۵۸ جلسه ثبت‌شده در کافه‌سرمایه، ۳۴۷‌جلسه خصوصی (B2B) بین ۲۶استارتاپ و ۱۲۶‌سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی از بین ۸۲۹ سرمایه‌گذار عضو در کارن‌کراد برگزار شد.

علی عمیدی، مدیرعامل سامانه تامین مالی کارن‌کراد در برنامه اختتامیه رویداد کافه‌سرمایه کارن‌کراد مراحل رویداد کافه‌سرمایه را توضیح داد. به گفته مدیرعامل سامانه تامین مالی کارن‌کراد «‌رویداد کافه‌سرمایه از الکامپ سال قبل شروع به کار کرد.

سپس در نمایشگاه‌های اینوتکس و الکامپ امسال نیز این رویداد جلسات خود را ادامه داد و در رویداد اخیر که پنجمین کافه‌سرمایه برگزار شده توسط این سامانه است، ۱۱۸ تیم استارتاپی در سامانه ثبت‌نام کرده بودند که پس از فیلتر‌شدن، تعداد آنها به ۲۶ تیم رسید.

سپس شرح فعالیت تیم‌ها به اطلاع سرمایه‌گذاران عضو در سامانه کارن‌کراد رسید و ۳۵۸ جلسه برای مذاکره بین سرمایه‌گذاران و استارتاپ‌هاست ‌که از بین آنها ۳۴۷ جلسه برگزار شد.»

در ادامه مراسم اختتامیه دکتر سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی درباره نحوه شکل‌گیری صندوق و سیاست‌های کلی آن گفت. او هدف اولیه صندوق را حمایت مالی شرکت‌های دانش‌بنیان تایید‌شده توسط معاونت علمی بیان کرد.

سیاوش ملکی‌فر بر این باور است که برای حمایت از استارتاپ‌ها صندوق در ۳ مرحله برای آنها برنامه دارد. در مرحله رشد اولیه استارتاپ‌ها که معمولا در شتاب‌دهنده‌ها قرار دارند، صندوق به شتاب‌دهنده‌های دانش‌بنیان کمک مالی می‌کند.

در مرحله بعد، تعدادی صندوق پژوهش و فناوری از طرف صندوق نوآوری و شکوفایی تعیین شده‌اند که استارتاپ‌ها می‌توانند از طریق یکی از این صندوق‌ها اقدام به جذب سرمایه کنند. در آخرین مرحله رشد استارتاپ‌ها نیز تعدادی صندوق جسورانه بورسی تاسیس شده است که استارتاپ‌ها ‌می‌توانند از آنها تامین سرمایه انجام دهند.

دکتر علیرضا دلیری، دستیار معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در تامین سرمایه، دیگر سخنران مراسم اختتامیه رویداد کافه‌سرمایه کارن‌کراد بودند.

دکتر دلیری در سخنرانی خود‌، سامانه تامین مالی کارن‌کراد را فرزند معاونت علمی و فناوری خواند و گفت: در این رویداد دو‌روزه کنار هم بودیم تا بتوانیم سرمایه‌گذاری در حوزه دانش‌بنیان داشته باشیم.

دکتر دلیری با بیان اینکه شاخص جایگاه ما در حوزه سرمایه‌گذاری سالانه در حال تغییر است و ما اکنون به شاخص به ۶۵ رسیده‌ایم، از این موضوع ابراز نارضایتی کرد و افزود: این شاخص برای ما قانع‌کننده نیست و ما در جایگاه علمی دارای رتبه ۱۶ در دنیا هستیم که به همین دلیل باید در شاخص نوآوری ارتقا داشته باشیم.

سپس عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به کسانی که در حوزه استارتاپی و دانش‌بنیان شروع به فعالیت کرد‌ه‌اند، توصیه کرد که عضو اتاق بازرگانی شوند.

افشین کلاهی در سخنرانی خود گفت: «استارتاپ‌هایی که در ابتدای راه هستند و باقی استارتاپ‌ها با پیوستن به اتاق بازرگانی می‌توانند با فعالان بزرگ اقتصادی شبکه‌سازی کرده و در ادامه برای کسب و کار خود سرمایه‌گذار پیدا کنند.»

در پایان مراسم اختتامیه رویداد کارن‌کراد محمدباقر اثنی‌عشری، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به بررسی آمار و دستاورد‌های نمایشگاه الکامپ ۲۵ پرداخت و گفت: «اولین الکامپ در سال ۶۹ در فضای ۱۰۰۰ متری برگزار شد و در حال حاضر این فضا به ۲۲هزار‌متر‌مربع با ۱۰۰هزار بازدید‌کننده رسیده است.»

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در خصوص برگزاری الکامپ ۲۶ توضیحاتی داد. الکامپ ۲۰۲۰ با شعار #آینده_بهتر #الکامپ_هوشمند؛ #آخرین_الکامپ_قرن در تیر ماه سال ۹۹ برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.