چرا دلار دیجیتالی عرضه نمی‌شود؟

تقابل بانک مرکزی آمریکا با ارزهای دیجیتال

0

دلیل دیگری که برخی کشورها در نظر دارند از ارزهای دیجیتالی استفاده کنند، فقدان خدمات پرداخت دیجیتال سریع و قابل‌اطمینان است. جروم پاول چشم‌انداز پرداخت‌های آمریکا را بسیار نوآورانه و رقابتی می‌داند. به همین دلیل آمریکایی‌ها به جای استفاده از ارزهای دیجیتال، از گزینه‌های دیگری برای پرداخت‌ها استفاده می‌کنند.

زمانی‌که بانک مرکزی ارزهای دیجیتالی در اکثر کشورها با مشکل مواجه شوند، آمریکا مشکلی نخواهد داشت. به گفته جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا، دلیل آنکه دلار دیجیتال به این زودی نخواهد آمد، مشکلات ارزهای دیجیتال است. دلار دیجیتالی در عین حال راه‌حلی برای حل مشکلاتی است که در برخی کشورها وجود دارد.

در حالی که ارزهای اصلی بانک مرکزی ممکن است در کشورهای دیگر مشکلاتی را حل کند، ایالات‌متحده این مشکلات را ندارد . جروم پاول این هفته در نامه‌ای به دو کنگره ایالات‌متحده گفت: «در حالی که ارزهای دیجیتالی بانک مرکزی ممکن است در برخی ‌موارد در سراسر جهان مزایایی را فراهم کنند، مشخص نیست که این مزایای بالقوه بتوانند در آمریکا نیز اتفاق بیفتند.»

جروم پاول نگاه متفاوتی به ارزهای دیجیتالی ندارد.

جروم پاول
جروم پاول رئیس بانک مرکزی آمریکا

رئیس بانک مرکزی آمریکا همانند دیگر قانونگذاران در حوزه ارزهای دیجیتالی از ورود آنها نگران است. رئیس بانک مرکزی آمریکا گفت: «به طور کلی، ما شاهد ویژگی‌هایی هستیم که باعث توسعه واحد پول دیجیتال بانک مرکزی می‌شوند. این ویژگی‌ها برای برخی کشورها از نظر ایالات‌متحده متفاوت است.»

پاول در پاسخ به نامه‌ای که دو قانونگذار در ماه گذشته به او ارسال کرده بودند و در پاسخ به تعدادی از سوالات به کنگره نامه نوشت. یکی از سوالاتی که از جروم پاول شده بود این بود که آیا بانک مرکزی فدرال در نظر دارد چنین پولی را صادر کند؟ ویژگی‌های ارز دیجیتالی چه هستند؟

نامه پاول برای پاسخ به سوالات روشن بود. او در نامه‌اش گفته بود: «شاید برخی ‌کشورها در نظر داشته باشند از ارزهای دیجیتال در بانک مرکزی‌شان استفاده کنند، زیرا با مهاجرت سریع توسط مصرف‌کنندگان پول نقد روبه‌رو شده‌اند. کشورهای مختلف نمی‌خواهند ارز خود را از دست بدهند و به ارز‌آوری می‌اندیشند.

به همین خاطر برای از دست ندادن سرمایه‌هایشان ارزهای دیجیتالی را به وجود می‌آورند. کشورهای مختلف در سراسر جهان می‌ترسند که با مهاجرت شهروندان و مدیران شرکت‌های خصوصی، خطرات جدیدی برای اقتصاد کشور به وجود آید.»

براساس گزارشی که رئیس بانک مرکزی آمریکا ارائه کرده است، در ایالات‌متحده کماکان تقاضا برای نقدینگی فیزیکی وجود دارد. در سال ۲۰۱۸، مصرف‌کنندگان از پول نقد برای ۲۶ درصد از پرداخت‌هایشان استفاده کرده‌اند. این رقم نسبت به سال ۲۰۱۷، ۴درصد کاهش داشته‌ است.

دلیل دیگری که برخی کشورها در نظر دارند از ارزهای دیجیتالی استفاده کنند، فقدان خدمات پرداخت دیجیتال سریع و قابل‌اطمینان است. جروم پاول چشم‌انداز پرداخت‌های آمریکا را بسیار نوآورانه و رقابتی می‌داند. به همین دلیل آمریکایی‌ها به جای استفاده از ارزهای دیجیتال، از گزینه‌های دیگری برای پرداخت‌ها استفاده می‌کنند.

اگرچه پاول سیستم پرداخت آمریکا را قوی می‌داند، اما بانک خودش هم برخلاف بسیاری از کشورها در سراسر جهان عمل می‌کند. ایالات‌متحده فاقد یک سیستم پرداخت وام بین‌بانکی در زمان واقعی است. سیستم فعلی بانک مرکزی آمریکا برای تسویه پرداخت‌ها از چند روز تا یک هفته طول می‌کشد.

هرچند یک گروه از بانک‌های بزرگ تجاری پلتفرم پرداخت در لحظه را ساخته‌اند، اما بسیاری از بانک‌های کوچک‌تر در سراسر این کشور هنوز به خدمات پرداخت آنی دسترسی ندارند. لایل براینارد (Lael Brainard)، سیاستگذار پولی آمریکا در این رابطه گفت: «به دلیل آنکه تمامی بانک‌های آمریکا از سیستم پرداخت لحظه‌ای استفاده نمی‌کنند، بانک مرکزی تصمیم به ساخت پلتفرمی برای خدمات عمومی پرداخت بسازد. این پروژه در ماه آگوست کار خود را آغاز کرده ولی انتظار نمی‌رود که تا سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ آماده باشد.»

[bs-quote quote=”براساس گزارشی که رئیس بانک مرکزی آمریکا ارائه کرده است، در ایالات‌متحده کماکان تقاضا برای نقدینگی فیزیکی وجود دارد. در سال ۲۰۱۸، مصرف‌کنندگان از پول نقد برای ۲۶‌درصد از پرداخت‌هایشان استفاده کرده‌اند. این رقم نسبت به سال ۲۰۱۷، ۴درصد کاهش داشته‌ است” style=”style-10″ align=”left” author_name=”جروم پاول” author_job=”رئیس بانک مرکزی آمریکا” author_avatar=”https://shanbemag.com/wp-content/uploads/2019/12/Jerome-Powell-icon.jpg”][/bs-quote]

همه چیز در دنیای فناوری مالی به سرعت تغییر می‌کند؛ این احتمال وجود دارد که در عرض ۴سال، تکنولوژی پرداخت هوشمندی بسیار شبیه به ارز دیجیتال امروزی باشد. حتی اگر بانک مرکزی بخواهد از ارزهای دیجیتال استفاده کند، نیازمند پاسخگویی به سوالاتی اساسی است.»

پاول سوالاتی که در مواجهه با ارز دیجیتالی باید به آنها پاسخ داد را اینگونه شرح می‌دهد:‌ آیا خرده‌فروشان موظف به پذیرش ارز دیجیتال هستند؟ دلار دیجیتالی چگونه بر ثبات مالی تاثیر خواهد گذاشت؟ خطرات امنیتی ارزهای دیجیتالی کدامند؟ اگر این سیستم برای گرفتن فعالیت غیرقانونی طراحی شده‌باشد، چه باید کرد؟ آیا بانک مرکزی می‌تواند حساب میلیون‌ها مصرف‌کننده معمولی را باز کند؟

چیزی که در نامه پاول وجود نداشت، هرگونه اشاره‌ای به چین بود. پلتفرم‌های خصوصی پرداخت دیجیتال همانند وی‌چت‌پی(WeChat Pay) و علی‌پی (AliPay) در چین فعالیت می‌کنند. این پلتفرم‌ها کار خود را به خیلی از کشورها گسترش داده‌اند. چین همچنین از راه‌اندازی پلتفرم‌هایی برای معامله ارزهای دیجیتالی خبر داده.

مقامات بانک‌های مردمی چین می‌گویند: «‌ارزدیجیتالی با وی‌چت‌پی و علی‌پی سازگار خواهد بود.» این در حالی است که برخی ‌چینی‌ها انتظار انتشار یوان دیجیتالی به عنوان ارز ذخیره‌ای بین‌المللی را دارند. در حال حاضر دلار آمریکا ارز ذخیره‌ای اصلی در دنیا‌ست.

شاید دلار دیجیتالی به‌زودی عرضه نشود، اما بانک مرکزی آمریکا به چشم‌انداز ارزهای دیجیتال توجه دارد. جروم پاول می‌گوید این بانک مراقب ارزهای دیجیتالی است؛ به خصوص ارز ارائه‌شده توسط فیس‌بوک که به آن لیبرا می‌گویند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.