چالش‌های حقوقی استارتاپ‌‌ها چیست؟

0

رویداد تجربیات استارتاپی یا همان Startup Experience  که توسط مرکز نوآوری و کارآفرینی طرفه‌نگار برگزار می‌شود، پنجشنبه هفته گذشته در مجتمع نوآوری و فناوری دانشگاه الزهرا تعدادی از استارتاپ‌ها را دور هم جمع کرد تا درباره یک موضوع جدی اکوسیستم استارتاپی بحث کند. در این نشست که با موضوع مسائل حقوقی استارتاپ‌ها برگزار شد،  دکتر یوسف قاسمی، دکترای حقوق تکنولوژی و فارغ‌التحصیل دانشگاه سوربن فرانسه ضمن بررسی چالش‌های حقوقی استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوآور در ایران و جهان، به پرسش‌های شرکت‌کنندگان پاسخ داد. قاسمی با اشاره به مهم‌ترین موانع حقوقی کسب‌وکارهای نوپا در کشور، توصیه کرد که استارتاپ‌ها در مراحل آغازین فعالیت‌شان، ضمن شناسایی مجوزهای حیاتی مرتبط با حوزه خود، صرفا در موارد ضروری که به حیات کسب‌وکار آنها مرتبط می‌شود، وقت و انرژی‌شان را معطوف به این موضوعات کنند. او مواردی چون تنظیم اساسنامه‌ها، قراردادها، معاملات سرمایه‌پذیری و آشنایی با مقررات و ملاحظات حقوقی و قانونی مرتبط با هر کسب‌وکار را لازمه راه‌اندازی استارتاپ در ایران عنوان کرد.

قاسمی با اشاره به تغییرات مفاهیم و مقررات مالکیت فکری در دنیا، به چالش‌های حقوقی کسب‌وکارهای پلتفرمی و الزاماتی که در سال ۲۰۱۸ در ارتباط با این کسب‌وکارها از سوی اتحادیه اروپا اعمال خواهد شد، اشاره و به‌ویژه در حوزه حقوق مرتبط با بیگ‌دیتا و امکان جابه‌جایی داده‌های کاربران بین پلتفرم‌ها نکاتی را مطرح کرد. به گفته او، در آینده نزدیک وقتی کاربری از یک پلتفرم به پلتفرم رقیب کوچ می‌کند، پلتفرم اول ملزم خواهد بود دیتاها و سوابق او را در اختیار رقیب بگذارد.

نحوه ارزشگذاری استارتاپ‌ها یکی دیگر از موضوعات مطرح‌شده در این نشست دوساعته بود که قاسمی با اشاره به تجربه‌های خود در خصوص ارزشگذاری استارتاپ‌های بزرگ در کشور تاکید کرد مهم‌ترین اصل در ارزشگذاری یک کسب‌وکار نوپا، استعداد، توان و ظرفیت بنیانگذاران آن است، اما از آنجا که برآوردها از نیروی انسانی معمولا برآوردی کیفی است، در ارزشگذاری‌ها کمتر به آن توجه می‌شود و بیشتر به اعداد و ارقام بیزینس‌پلن تکیه می‌کنند. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.