پیدا کردن تمام وسایل گم‌شدنی با گوشی شخصی!

0

در وب‌سایت جرمینال (germinal.ir) محصولی به نام فایندیما را می‌بینید که راهکاری هوشمند برای پیدا کردن وسایل گم‌شده است.

فایندیما نگرانی و دغدغه گم شدن وسایل را از بین می‌برد و صرفه‌جویی در زمان را برای کاربران خود به ارمغان می‌آورد. گفتگویی داشتیم با علی شکری، طراح سخت‌افزار فایندیما، و از مسیر پرفرازونشیبی که تا به اینجا طی کرده شنیدیم.

  •  محصول فایندیما چگونه کار می‌کند؟

این گجت مخصوص تمام وسایل گم‌شدنی است. فقط کافی است دستگاه را به کلید، کیف پول، سوئیچ ماشین و… متصل کنید.

  •  بعد از نصب فایندیما روی وسایل مورد نظر و گم شدن آن‌ها، دقیقا به چه روشی ما را در پیدا کردن آن راهنمایی می‌کند؟

زمانی که کیف پول یا کلیدهای خود را جا گذاشتید (و فاصله گوشی از آن افزایش پیدا کرد)، گجت و گوشی هم‌زمان زنگ می‌زند و شما را خبردار می‌کند تا از گم شدن آن جلوگیری کند. اما بعد از گم شدن آن‌ها با سه روش می‌توانید برای پیدا کردن آن‌ها اقدام کنید:

۱- برای پیدا کردن وسیله مورد نظر، داخل اپلیکیشن گوشی روی دکمه جستجو کلیک می‌کنید. فایندیما یک سیگنال در شعاع ۴۰ متری پخش می‌کند. وقتی شما شروع به جستجوی یک وسیله می‌کنید گوشی شما سیگنال بلوتوث را ردیابی می‌کند و به کمک صدای فایندیما می‌توانید شیء گم‌شده را پیدا کنید.

۲- اپلیکیشن فایندیما آخرین مکانی که به گوشی متصل بوده را داخل برنامه به شما نشان می‌دهد که یک نقطه شروع برای جستجو به شما می‌دهد تا مجددا تمامی مسیری که رفته‌اید را به دنبال آن نگردید.

۳- ثبت وسیله به‌عنوان گم‌شده (زمانی که فایندیما گم‌ شده و خارج از دسترس است). این ویژگی به شما اجازه می‌دهد فایندیما را به‌عنوان یک وسیله گم‌شده در اپلیکیشن ثبت کنید تا زمانی که فایندیما توسط شما یا اعضای اجتماع فایندیما پیدا شد یک پیام داخل موبایل و یک ایمیل حاوی موقعیت فایندیمای خود دریافت کنید.

  •  بعد از فروش محصول نیاز به ارائه سرویس دارید؟

بعد از فروش محصول هم سرویس پشتیبانی هست و هم سرویس ردیابی برای وسیله‌هایی که از دسترس خارج شده‌اند.

  •  چه مقدار از این محصول تا به الان تولید شده و طی چه مدت چه مقدار از آن به فروش رفته؟

این محصول در مرحله آماده‌سازی برای تولید انبوه است. شروع کمپین پیش‌فروش فایندیما یک هفته قبل از عید بود. ۲۲ اسفندماه شروع شد. متاسفانه در ایام تعطیلات نوروز روند روبه‌رشد خوبی نداشتیم که طبیعی هم هست، چون ایام تعطیلات است. صرف نظر از آن دو هفته تعطیلات تا الان ۷۷ عدد از گجت فایندیما پیش‌خرید شده که خدا را شکر این روند رو به افزایش است.

  •  از معدود استارتاپ‌هایی هستید که مبتنی بر سخت‌افزار است. مطمئنا با مشکلات پیچیده‌تری نسبت به سایر استارتاپ مواجه بوده‌اید.

بله کاملا. مهم‌ترین چالش ما این است که جرمینال اولین استارتاپ سخت‌افزاری ایرانی در حوزه تولید محصولات هوشمند است و با یک بازار نو و ناشناخته در داخل ایران مواجه است. از طرفی هزینه‌های بالای طراحی و تولید سخت‌افزار نیز مانعی بزرگ برای یک استارتاپ است.

 ترجیح می‌دادید این ایده را خارج از کشور به اجرا دربیاورید؟

با توجه به اینکه با بازار ناشناخته‌ای روبرو هستیم با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم، اما با تمام این تفاسیر حس خوبی که پس از تولید این قبیل محصولات در ایران برای ما به وجود می‌آید از همه‌چیز ارزشمندتر است، حتی از پیاده‌سازی آن در خارج از کشور.

  •  با چه روشی وارد این بازار نو شدید؟

درخصوص بازار می‌توان به این نکته اشاره کرد که قسمت بزرگی از تلاش جرمینال برای فروش محصولات صرف معرفی و تبیین روش‌های نو برای تعامل با اشیاست. بعد از آن است که می‌توان به سراغ روش‌های بازاریابی مختلف و تمرکز بر آن‌ها رفت. خوشبختانه جرمینال تاکنون از مرحله اولیه عبور کرده است.

  •  در وب‌سایت جرمینال این محصول را برای پیش‌فروش گذاشته‌اید و به‌نوعی برای جذب سرمایه جمعی اقدام کرده‌اید. اصولا این اقدام در چه مرحله‌ای از تولید محصول صورت می‌گیرد؟

پس از طراحی سخت‌افزار، نرم‌افزار و طراحی صنعتی محصول فرآیند جذب سرمایه انجام می‌شود تا هزینه‌های مورد نیاز برای تولید انبوه فراهم شود.

  •  اقدام برای پیش‌فروش آیا به معنی تست بازار قبل از تولید انبوه است یا جهت جذب سرمایه تولید دست به این کار زده‌اید؟

همان‌طور که گفتم فایندیما قبلا تست شده و مراحل طراحی سخت‌افزار، نرم‌افزار و طراحی صنعتی این محصول تکمیل شده است و برای تولید انبوه آماده است. در حال حاضر برای جذب سرمایه تولید، محصول را برای پیش‌فروش گذاشته‌ایم.

  •  تیم شما شامل چه متخصصانی است؟

امیر احسانی‌جم، مدیر محتوا و بازاریابی، حسن نجفی، طراح مدل تجاری، و شتاب‌دهنده آواتک از متخصصان، همراهان و حامیان فایندیما هستند.

  • در رسیدن به این سطح از موفقیت ایده فایندیما را بیشتر موثر می‌دانید یا اعضای تیم را؟

برای راه‌اندازی یک استارتاپ خوب و موفق «تیم» مهم‌ترین مسئله پیش رو است. در اکثر موارد تیم حتی مهم‌تر از ایده شکل‌گیری استارتاپ می‌شود. این موضوع در استارتاپ‌ها رایج است که به طور مثال ایده از لحاظ درآمدی وضعیت خوبی ندارد و به‌ناچار تغییر پیدا می‌کند. به همه دوستانم در شرایط مشابه توصیه می‌کنم در آغاز کار خود ترجیحا برای تشکیل تیم از افرادی استفاده کنند که روحیه همکاری تیمی بالایی داشته باشند ضمن اینکه تخصص مورد نظر برای پیاده‌سازی ایده را نیز داشته باشند.

  • این محصول نمونه خارجی هم دارد؟ مزیت رقابتی آن نسبت به کالاهای مشابه در چیست؟

بله، Tile و TrackR از مهم‌ترین رقبای فایندیما هستند که تاکنون بازار خوبی داشته‌اند. اما فایندیما به لحاظ کیفیت برتری محسوسی نسبت به رقبای خود دارد. به طور مثال می‌توان به برد مفید دستگاه و مدت‌زمان عمر باطری آن اشاره کرد. قطعات به‌کاررفته در این گجت از کشورهای آلمان و نروژ تامین می‌شود و کیفیت آن تضمین‌شده است. علاوه بر این مزایا، فایندیما قیمت مناسب‌تری نسبت به رقبای خود دارد.

  • چه چشم‌اندازی از آینده این کسب‌وکار و این سایت دارید؟

هدف جرمینال تحقق تعامل هوشمند و تولید محصولات مرتبط است. فایندیما اولین محصول جرمینال در زمینه lost and found است. فایندیما نیز مراحل توسعه خود را پشت سر خواهد گذاشت و به حوزه مراقبت از سالمندان و کودکان و کاربردهای دیگر وارد خواهد شد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.