زنان کارآفرین در تنگنا اما همچنان موفق

اگر دنبال سود بیشتری در سرمایه گذاری هستید، روی استارتاپ‌های با رهبران زن تمرکز کنید

0

تحقیقی که توسط گروه مشاوران بوستون (BCG) انجام شده است، ادعا می‌کند کسب‌و‌کارهایی که توسط زنان تاسیس شده، درآمد بالاتری دارند؛ درحقیقت،مدیران زن توانسته‌اند دو برابر سود بیشتری در مقایسه با مدیران مرد کسب نمایند.

در سال‌۲۰۲۰‌، موسس و بنیانگذاران ۲۴ استارتاپ که رشدی بالغ بر ۱۲۲.۷۲ میلیون دلار داشته‌ زنان کارآفرین هستند. با نگاهی به این آمارها درمی‌یابیم که زمانه در حال تغییر است.

با اینکه ویروس کرونا خیلی از برنامه‌ها و ایونت‌ها را متوقف کرده و رویکرد نسبت به بسیاری از کسب‌وکارها را تغییر داده است، همچنان استارتاپ‌‌ها و واحدهای اقتصادی پرسود در مرکز توجه باقی مانده‌اند.

آمار و ارقام می‌گویند که اگر سرمایه‌گذارها به دنبال سود بیشتر هستند، لازم است توجه بیشتری به زنان کارآفرین نشان بدهند.

تحقیقی که توسط گروه مشاوران بوستون (BCG) انجام شده است، ادعا می‌کند کسب‌و‌کارهایی که توسط زنان تاسیس شده، درآمد بالاتری دارند؛ درحقیقت،مدیران زن توانسته‌اند دو برابر سود بیشتری در مقایسه با مدیران مرد کسب نمایند.

به علاوه، گزارش دیگری از ‌BCG‌ پیشنهاد می‌کند که اگر زنان و مردان در کل دنیا به طور مساوی در کارآفرینی مشارکت داشته باشند، میانگین درآمد جهانی (GDP) می‌تواند به رشد ۶ درصدی برسد در حالی که در حال حاضر ۳ درصد است.

این مسئله، دلیل و انگیزه کافی را به کارآفرینان زن می‌دهد تا نه‌تنها به این عرصه پا گذارند، بلکه باید با مورد تشویق و حمایت بیشتری نیز قرار گیرند.

در حالی که به تازگی تغییراتی در همین خصوص در سراسر جهان درحال رخ دادن است، هند هم به حامیان این تغییر آرام و پیوسته ملحق شده است.

زنان کارآفرین درآمد بیشتری تولید می‌کنند‌

رانجیتا راوی، بنیانگذار و رئیس Orxa Energies که از ترویج کنندگان این رویکرد است می‌گوید: «در ۲سال گذشته، بیش از ۳ برابر رشد درآمد داشته‌ایم.

ما یکی از معدود خانه‌دارهایی هستیم که یک استارتاپ هندی در حوزه EV را تولید کردیم و درآمدمان به طور پیوسته رشد داشته است. پیوستگی و بهره‌وری عالی ما دو عامل اصلی رشدمان هستند.

یک گزارش از نشریه Harvard Business اضافه می‌کند که زنان در طولانی‌مدت عملکرد بهتری ارائه می‌دهند و به طور مثال، در یک دوره ۵ ساله زنان درآمد بالغ بر ۷۳۰ میلیون دلار داشته‌اند که در مقایسه با کسب‌وکارهایی که مدیر مرد دارند با درآمد ۶۶۲ میلیون دلار، ۱۰درصد بیشتر است.

این تغییرات قابل مشاهده و واضح است. درحال حاضر زنان کارآفرین بیشتری نسبت به ۵ سال پیش وجود دارد و مشارکت آنها رو به افزایش است.

تغییرات هرچند کوچک در میزان سرمایه‌گذاری‌ها‌

اعداد نشان‌دهنده تغییراتی حتی در تعداد سرمایه‌گذاری‌ها هستند. با توجه به اطلاعات موجود در تحقیقات سایت your story ، در سال ۲۰۱۷، مجموع ۲۵ استارتاپ تاسیس شده توسط زنان ۲۰۱ میلیون دلار رشد داشته‌اند.

در همین سال، استارتاپ‌هایی که بنیانگذار زن داشته‌اند تنها در ۹۵ معامله ۲۵۱.۲۸ میلیون دلار رشد داشتند. در ۲۰۱۸ ، در حالی‌که تعداد سرمایه‌گذاران زنی که روی استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری کردند به ۳۱ نفر رسید، شاهد یک سقوط ۸۰.۲۵ میلیون دلاری بودیم.

با وجود این سقوط، تعداد بنیانگذاران زن استارتاپ‌ها به ۱۰۳ نفر با سرمایه‌ای بالغ بر ۵۴۳.۹۳ میلیون دلار افزایش پیدا کرد. درسال ۲۰۱۹‌، با اینکه شاهد کاهش تعداد زنان موسس استارتاپ بودیم، اما رشد ۱۳۰.۱۱ میلیون دلاری داشتند، تعداد زنان بنیانگذار استارتاپ‌ها ۱۲۰ نفر با سرمایه ۷۴۸.۲۷ میلیون دلار بود.

امسال، در سال ۲۰۲۰ پنج بنیانگذار زن به آمارهای گذشته اضافه شده که رشد ۳۳.۳۴میلیون دلاری داشتند و ۱۹ زن سرمایه‌گذار و بنیانگذار استارتاپ که رشد ۸۹.۳۸میلیون دلاری داشتند.

گرچه هیچ جا مقایسه‌ای بین این مقدار درآمد و درآمد حاصل از استارتاپ‌های تاسیس شده توسط مردان موجود نیست، مقدار این ارقام به خودی خود قابل توجه و نیازمند تعمق بیشتر است.

این شواهد نشان می‌دهد بایستی عرصه را برای حضور زنان کارآفرین باز کنیم. سرمایه‌گذاران با نگاهی به این آمارها باید به استارتاپ‌های با مدیر زن بیشتر اعتماد کنند.

رانجیتا می‌گوید: «در سال‌های گذشته که ما رشد سرمایه داشتیم، یقینا تاثیر بسیار مثبتی روی سرمایه‌گذارها گذاشته‌ایم. آنها در حال ارزیابی ارزش افزوده و مدل‌های مختلف سرمایه‌گذاری در این حوزه و حتی شروع کسب‌و‌کار خودشان هستند.

این می‌تواند تنوع بیشتر و سبدهای سرمایه‌گذاری صحیح‌تری به دنبال داشته باشد و ما باور داریم که این یک روند مثبت برای هرشخصی در این حوزه خواهد بود.»

تغییر تمرکز سرمایه‌گذاری‌ها‌‌

جدای از تمرکز سرمایه‌گذاران روی استارتاپ‌های زن‌محور مانند شرکتی که رانجیتا تاسیس کرده است، سرمایه‌گذارانی مانند شرکای هندی Sequoia و سرمایه‌گذاری Blume و شرکت شرکای ماتریکس به دنبال راهی برای پرکردن این شکاف جنسیتی هستند.

Sequoia سرمایه‌گذار کمپانی Zilingo ، یک تجارت الکترونیک که در خارج از آسیای جنوبی است و توسط Ankiti Bose و Dhruv Kapoor تاسیس شده و یک یونیکورن است.

یک سرمایه‌گذار ناشناس اظهار کرده است که تعداد سرمایه‌گذاری در کمپانی‌هایی که زنان موسس آن هستند نسبت به کمپانی‌های تاسیس‌شده توسط مردان کمتر است.

اما این تعداد در حال تغییر است. آونیش بجاج، موسس و عضو هیات‌مدیره شرکای ماتریکس افزود که بالای ۵ تا ۱۰ درصد سرمایه‌گذاری‌هایشان روی کسب‌وکارهای ایجاد شده به وسیله زنان بوده و مقدار آن در حال افزایش است.

استارتاپ تجارت الکترونیک Lime Road که یک زن پایه‌گذار آن بوده است‌ و همچنین Chumbak توسط ماتریکس سرمایه‌گذاری شده است.

راجان آناندان، مدیرمستقیم شرکت Sequoia Capital Indiaا(LLP) اظهار می‌کند ما باید از زنان موسس بیشتر تجلیل به عمل آوریم.

او می‌گوید من از یک خانواده‌ای که زنان درآن کارآفرین هستند، می‌آیم. مادرم، همسرم و حتی دختر ۱۴ ساله من همگی کارآفرین هستند. ما با ۳۰ زن فوق‌العاده موسس استارتاپ‌ها شریک هستیم.

بایستی تنوع به این حوزه آورده شود

وقتی آنیشا سینگ در ژانویه امسال سرمایه‌گذاری بزرگش را آغاز کرد، این سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌هایی که یک زن به‌تنهایی یا چند زن با هم موسس آن بودند، انجام شد.

این بورسیه به استارتاپ‌های تازه‌تاسیس تعلق گرفت و به طور کلی شامل یک مجموعه ۲۰۰ نفره است. از چند سال اخیر تا به امروز، آنیشا سینگ، موسس و بازرگان پلتفرم بازاریابی MyDala‌، پرچمدار و قهرمان زنان کارآفرین است.

او در طول سرمایه‌گذاری‌هایش روی این شکاف جنسیتی تاکید داشت و گفته است: «۱۷۰ سال شکاف بین زن و مرد وجود دارد و این مسئله فقط مربوط به مشاغل و دستمزدها نمی‌شود.

در جنبه‌های گوناگونی این شکاف وجود دارد. این نظریه حتی درخصوص سرمایه‌گذاران زن روی دیگر زنان و همکاری با یکدیگر برای پیشرفت و رشد حداکثری کمپانی وجود دارد.

این به این معنی نیست که تمامی کمپانی‌ها باید سرمایه‌گذار داشته باشند بلکه نظریه این است که دو طرف درگیر بدون دیدگاه مغرضانه یکدیگر را درک کنند.»

[bs-quote quote=”170 سال شکاف بین زن و مرد وجود دارد و این مسئله فقط مربوط به مشاغل و دستمزدها نمی‌شود. در جنبه‌های گوناگونی این شکاف وجود دارد. این به این معنی نیست که تمامی کمپانی‌ها باید سرمایه جذب کنند بلکه نظریه این است که دو طرف درگیر بدون دیدگاه مغرضانه یکدیگر را ارزیابی کنند” style=”style-13″ align=”center”][/bs-quote]

طبق یک گزارش از نشریه Harvad Business، زنانی که در حوزه کارآفرینی سرمایه‌گذاری می‌کنند نمی‌توانند در یک معامله منصفانه حضور داشته باشند.

این گزارش تاکید می‌کند که تبعیضات جنسیتی موجود در صنعت سرمایه‌گذاری، از اختصاص بورسیه و سرمایه به بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری جلوگیری می‌کند.

به همین علت‌، در حوزه سرمایه‌گذاری ریسک بورسیه‌های نامعتبر زیادی وجود دارد که به عنوان نمونه برخی از آنها مانند شرکت سرمایه‌گذاری فیکا، بورس اختراع Urban، سرمایه‌گذاری گلس دینگ و هولگن را می‌توان نام برد. انجمن سرمایه‌گذاری رفته‌رفته در حال آگاهی از این شکاف است.

آویش می‌گوید: «ما به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف توجه می‌کنیم و اخیرا شاهد برندهای بیشتری که متعلق به زنان است در سبد مشتریان هستیم.

این کاملا بستگی به بنیانگذاران دارد که ببینند در کدام زمینه هیجان و اشتیاق بیشتری دارند. ما بسیار مشتاق شراکت با کارآفرینان زن و افزایش این روند هستیم.»

اختلاف نظرات

میزان کارافرینان زن در کشورهای برتر جهان
ده کشور برتر از نظر میزان کارآفرینی زنان

آونیش اضافه می‌کند که موسسان زن می‌توانند الگوی بسیار مثبتی باشند. آنها تنوع زیادی هم از جنبه ایده‌های خلاقانه و جدید و هم از جنبه تیم‌های کاری که می‌سازند، پدید می‌آورند.

او می‌گوید: «وقتی کسب‌وکار به کارآفرینان زن متکی است، شاهد شکل‌گیری مشارکت‌های فوق‌العاده‌ای هستیم.» علاوه بر این، راجان می‌گوید: «این زنان فعال در عرصه کارآفرینی همچنین به پیشکسوتان و حمایتگران قدرتمندی برای دیگر زنان مدیر و بنیانگذار تبدیل خواهند شد.»

گزارشی از BCG ادعا می‌کند که واردکردن زنان بیشتری به این سازمان‌ها می‌تواند خلاقیت و حل مشکلات غیرمتعارف را افزایش بدهد و به گسترش سرمایه‌گذاری‌های بالقوه کمک کند.

اما با وجود تغییر رویکرد تعداد کمی از سرمایه‌گذاران خطرپذیر، خیلی از آنها هنوز بین مدیران زن و مرد تبعیض قائل می‌شوند. یک زن کارآفرین در استارتاپی در حوزه فناوری که اسمی از او برده نشده، اظهار کرد که تمرکز بیشتر سرمایه‌گذاران بر نحوه مدیریت محیط کار و این تردید است که آیا از عهده این کار برمی‌آیند، یا نه.

او افزود: «سوال خاص آنها از مدیران زن درباره دوران بارداری و تدابیر کمی که در این مورد می‌توان اندیشید است.» راجان همچنین اظهار داشت نیاز به استقرار یک سیستم حمایتی قوی به شدت احساس می‌شود.

او می‌گوید: «یکی از کمک‌کننده‌ترین راه‌ها برای یک بنیانگذار این است که دیگر بنیانگذاران را ملاقات کند و با آنها به گفت‌وگو بنشیند.

در ادامه بخوانید :

ایجاد یک انجمن مخصوص زنان کارآفرین که بتوانند با هم در ارتباط باشند، مانند شبکه‌های غیررسمی که ما سعی بر ساختن یک نمونه از آن در خارج از Sequoia Spark داریم، همچنین امکان دسترسی آنها را به افرادی که واقعا به موفقیت آنها اهمیت می‌دهند و تمایل به سرمایه‌گذاری در کارشان دارند، فراهم کنیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.