گفت‌وگو با امین امینی، مدیرعامل پلتفرم والکس

والکس؛ انحصار صرافی‌ها را در بازار رمز ارزها را شکست

3

والکس نام پلتفرمی ایرانی است که در زمینه خرید و فروش آنلاین ارزهای مجازی فعالیت می‌کند. استارتاپی که توانسته انحصار صرافی‌های سنتی را در حوزه خرید و فروش رمز ارزها بشکند.

گفت‌وگو با امین امینی، مدیرعامل پلتفرم والکس

آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی ما با امین امینی دانش‌آموخته رشته صنایع دانشگاه صنعتی شریف و مدیرعامل ۲۳ ساله‌ی پلتفرم والکس است.

چرا والکس خلق شد؟

من و دو نفر از دوستانم از حدود چهار سال قبل در حوزه رمز ارزها فعال بودیم. هم خرید و فروش داشتیم و هم فضای حرفه‌ای و علمی کار را دنبال می‌کردیم. در آن زمان، حوزه ارزهای مجازی به دلیل نوظهور بودن، بسیار جذاب بود و ایرانی‌های زیادی در این حوزه فعالیت می‌کردند.

اما مشکل بسیار بزرگی که در آن مقطع وجود داشت این بود که امکان خرید و فروش آسان برای ایرانی‌ها وجود نداشت. در آن مقطع یکی سری افراد در تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی رمزارز را خرید و فروش می‌کردند اما به خاطر بستر ناامن آن، امکان کلاهبرداری، پولشویی، هک شدن و غیره زیاد بود و به سختی می‌شد به این بازار اعتماد کرد.

مشکل دیگر صرافی‌های فعال در این حوزه بودند. آن‌ها رمز ارز را با قیمت بسیار بالا به مشتریان می‌فروختند و با قیمت پایین می‌خریدند. همین فاصله زیاد قیمت خرید و فروش، امکان معامله سودآور و حرفه‌ای را کاهش می‌داد.

یک راه دیگر برای خرید و فروش ارزهای مجازی مراجعه به سایت‌های خارجی بود که آن‌ هم مشکلات خاص خودش را داشت. در آن زمان سایت بیت فاینکس یکی از پلتفرم‌هایی بود که خود من و دوستانم در آن حساب داشتیم. اما این سایت حساب ایرانی‌ها را مسدود کرد و سرمایه کابران ایرانی از بین رفت.

با توجه به اینکه شرایط مناسبی برای ایرانی‌هایی که می‌خواستند در این حوزه فعالیت کنند وجود نداشت، تصمیم گرفتیم بستری داخلی درست کنیم تا افراد بتوانند خیلی امن و حرفه ای با یکدیگر معامله کنند و خلاء موجود در بازار را از بین برود.

این شد که با تعدادی از بچه‌های دانشگاه شریف، تهران و علم‌وصنعت دست بکار شدیم…

تولد والکس چقدر زمان و هزینه برد؟

راه اندازی والکس حدود نه ماه طول کشید که بیشتر این زمان برای تحلیل ساختاری پلتفرم، شناخت عملکرد بازار و همچنین طراحی یک سایت خوب، صرف شد. حدود ۱۵۰ میلیون تومان نیز هزینه مالی ایجاد والکس بود که البته سرمایه‌گذار نداشتیم و به صورت بوت استرپی خودمان پول گذاشتیم.

 پلتفرم والکس چه کاری انجام می‌دهد؟

والکس یک پلتفرم امن و حرفه‌ای است که افراد در بستر آن می توانند با یکدیگر معامله کنند. دقیقا مشابه فرآیندی که در کارگزاری‌های بورس رایج است. کابران پس از ثبت نام در سایت و احراز هویت، اجازه خرید و فروش رمز ارزها مانند بیت‌کوین را خواهند داشت.

پلتفرم والکس

برای عضویت در این پلتفرم چه فرآیندی را باید طی کنیم؟

برای اینکه یک فرد بتواند از خدمات والکس استفاده کند ابتدا باید در سایت ثبت نام و کد کاربری دریافت کند. البته پس از احراز هویت که مهم‌ترین شرط عضویت در والکس است.

برای احراز هویت یک سری از مدارک هویتی مانند نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره تلفن و شماره شبای بانکی از فرد دریافت خواهد شد. علاوه بر این‌ها افراد باید یک عکس سلفی نیز از خودشان بگیرند و ارسال کنند.

در عکس سلفی، فرد باید علاوه بر داشتن کارت ملی، دست‌نوشته ای را براساس قوانین والکس تنظیم کند و در آن تضمین بدهد که خودش از این حساب استفاده می‌کند.

نهایتا پس از اینکه اطلاعات هویتی فرد از طرف تیم پشتیبانی ما تایید شد برای احراز هویت کامل‌تر با شماره ثابت او تماس گرفته خواهد شد و در صورت تایید، حساب کاربری او فعال خواهد شد.

بیشتر بخوانید: ارز مجازی چیست

 استفاده از پلتفرم والکس چه مزایایی را برای کابران به همراه دارد؟

در والکس کاربران علاوه بر اینکه می توانند خرید و فروش خود را بر پایه ارزی ریال انجام دهند این فرصت را دارند که دو ارز دیجیتال را نیز با یکدیگر معامله کنند. ویژگی تبادل ارزهای دیجیتال با یکدیگر این امکان را برای افراد حرفه ای فراهم آورده است که به جای استفاده از پلتفرم‌های خارجی، از پلتفرم امن داخلی استفاده کنند.

همچنین از آنجایی که احراز هویت کاربران به صورت کاملا حرفه‌ای و دقیق انجام می‌شود‌، از بابت موضوعاتی مثل کلاهبرداری، هک‌ شدن و یا غیره جای نگرانی نیست.

مزیت دیگر استفاده از والکس فاصله کم قیمتی به لحاظ خرید و فروش است. همانطور که اشاره کردم در صرافی‌ها قیمت فروش به مشتریان بالا اما قیمت خرید پایین است که این امر امکان یک معامله واقعی، با سود دو طرفه را از بین می برد.

خوشبختانه والکس توانسته از است با شکستن انحصار صرافی‌ها، فرصت مناسبی برای حرفه‌ای‌های بازار ارز مجازی فراهم کند.

چند ساعت در شبانه‌روز پشیتبانی آنلاین دارید؟

یکی از موضوعاتی که در مجموعه والکس اهمیت والایی دارد، امر پشتیبانی است. ما یک تیم پشتیبانی بسیار قوی داریم که در طول شبانه‌روز حدود ۱۸ ساعت فعال است.

تلفن، تیکت و همچنین چت آنلاین راه‌های ارتباطی ما با مشتریان است که از این طریق توانسته‌ایم، اعتماد مشتریان خود جلب کنیم.

همین پشتیبانی خوب و داشتن یک پلتفرم جذاب برای کاربران، باعث از بین رفتن فاصله والکس با رقبایش و رشد سریع و هدفمند آن در مدت زمانی کوتاه شده است.

آموزش‌های مجموعه برای کابران رایگان است یا هزینه دارد؟

ما به کاربران توصیه‌های خرید و فروش‌ نمی‌کنیم اما در بخش بلاگ سایت والکس آموزش پایه‌ای درخصوص خرید و فروش رمز ارزها وجود دارد.

البته تیم ما در حال طراحی پلتفرم دیگری است که در واقع یک آکادمی در حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال است که با راه‌اندازی آن به صورت کاملا حرفه‌ای و تخصصی این حوزه را پوشش خواهیم داد.

شما کدامیک از رمز ارزها را پشتیبانی می‌کنید؟

ما در حال حاضر شش ارز دیجتال بیت‌کوین، اتریوم، بیت‌کوین کش، لایت‌کوین، دش و تتر را پشتیبانی می کنیم.

رقبای حرفه‌ای شما در بازار رمز ارزها کدام پلتفرم‌ها هستند؟

رقبای ما در این فضا دو پلتفرم دیگر هستند که فعالیتی مشابه ما دارند. یکی اکسیر است و یکی دیگر نوبیتکس که البته ما بعد از هر دو آن‌ها شروع بکار کردیم.

خوشبختانه با وجود اینکه یکسال پس از رقبایمان شروع به کار کردیم، به خاطر داشتن یک تیم خوب و البته دادن مزایای بهتر و بیشتر به مشتریانمان، توانستیم فاصله‌ها را از بین ببریم و رقابتی شانه به شانه آن‌ها داشته باشیم.

والکس چه می خواهد و چه چشم اندازی پیش‌رو دارد؟

ما در حوزه رمز ارزها سه هدف کلان مدنظر داریم.

هدف نخست آن بود که با ایجاد یک محل امن و حرفه‌ای برای خرید و فروش ارزهای مجازی، رشد سرمایه‌گذاری در این حوزه را فراهم کنیم که این موضوع با راه‌اندازی والکس آغاز شد.

هدف دوم این است که دانش عمومی در حوزه رمز ارزها را با انواع آموزش‌ها و دوره‌های های مجازی و همچنین برگزاری کلاس‌های حضوری در ایران ارتقا دهیم. این موضوع از برنامه‌های شش ماه آینده ماست.

هدف سوم اینکه یک فضایی برای ارزهای مجازی در ایران به وجود بیاوریم که کسب‌و‌کارها بتوانند از طریق بیت ‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال فعالیت مالی داشته باشند.

برای مثال اشخاصی که در زمینه گردشگری فعالیت می‌کنند و یا تجار می‌توانند از طریق ارزهای دیجیتال فعالیت مالی خود را انجام دهند. یکی از مزایای آن برای کسب‌وکارهایی که با دلار و تبدیل آن سروکار دارند، حذف کارمزد بالای صرافی‌ها با استفاده از ارز دیجیتال است.

والکس

هزینه دریافتی شما برای خدمات‌دهی به کابرانتان چقدر است؟

در هر معامله والکس نیم‌‌درصد از خریدار و نیم‌درصد از فروشنده کارمزد می گیرد که این کارمزد به صورت پله‌ای و با افزایش حجم معاملات یک فرد تا ۰.۲۵ درصد کاهش می‌یابد. در این روش حجم معاملات سه ماه اخیر فرد در نظر گرفته‌ می‌شود.

آیا مجموعه شما مجوز دارد؟

نه والکس و نه هیچ مجموعه دیگری در ایران برای خرید و فروش رمز ارز مجوز ندارد چرا که هنوز قانون مستقیمی برای این حوزه تدوین نشده است. تنها یک مصوبه هییت دولت است که مبادله کالا با ارزهای مجازی را در ایران ممنوع کرده.

این مصوبه در خصوص معامله رمز ارز سکوت کرده و ریسک سرمایه‌گذاری در این حوزه را بر گردن خود افرادی گذاشته که این فعالیت را انجام می‌دهند. البته در این مصوبه آمده که مبادله و معامله ارز دیجیتال با کشورهای خارجی آزاد است.

برای مثال اگر بخواهیم محصول خارجی بخریم و یا ‌پولی از طرف خارجی دریافت کنیم، استفاده از ارزهای دیجیتال بلامانع است.

والکس چه تعداد کاربر دارد؟

ما بیش از ۱۱۵۰۰ کاربر در والکس داریم و تاکنون بالغ بر ۴۳ هزار معامله در پلتفرم والکس در ۹ ماه گذشته انجام شده است.

ارزش معاملاتی بازار ارز دیجیتال در ایران چقدر است؟

رزوانه حدود ۵۰۰  بیت‌کوین در ایران خرید و فروش می‌شود که با قیمت تقریبی هر بیت‌کوین ۱۰۰ میلیون تومان، روزانه رقمی در حدود ۵۰ میلیارد تومان بیت‌کوین معامله می‌شود که البته در کنار این رقم، مبادله سایر ارزهای مجازی با یکدیگر را نیز داریم.

سهم شما از بازار معاملاتی ارزهای دیجیتال در ایران چقدر است و قصد به دست آوردن چه سهمی از بازار را دارد؟

روزانه حدود ۱۰ بیت‌کوین از طریق پلتفرم والکس خرید و فروش می‌شود که تقریبا ۲ درصد از بازار را در بر می‌گیرد. برنامه‌ریزی ما برای سال آینده رساندن این عدد به ۵۰ بیت‌کوین در روز و در اختیار داشتن حداقل ۱۰ درصد از بازار رمز ارز ایران است.

مهمترین چالش‌هایی که در این بازار با آنها مواجه هستید، چیست؟

یکی از چالش‌های اصلی ما در این حوزه عدم وجود قانون است. چرا که تدوین و تصویب قوانین باعث افزایش اعتماد مردم و حضور سرمایه‌گذاران در این بخش می‌شود.

چالش دوم ما نوظهور بودن حوزه ارز دیجیتال و مباحث فنی آن است. خوشبختانه تا این جای کار توانسته‌ایم به خوبی آن را مدیریت کنیم اما به هر ترتیب شناخت و ایجاد زیرساخت‌های فنی و مدیریت آن از چالش‌های اصلی این حوزه است.

آینده بازار ارزهای دیجیتال، بخصوص بیت‌ کوین را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

کاربردهای رمز ارز در جهان به سرعت در حال افزایش است. همانطور که نسبت به یک‌سال یا دو سال قبل رشد داشته است.

اگر به گذشته این بازار نگاه کنیم متوجه تغییر قیمت خواهیم شد. بیت‌ کوین در آغاز کار چند سنت بیشتر قیمت نداشت اما الان حدود ده هزار دلار است. همین رشد قیمت بیت‌کوین‌، ارزش سرمایه‌گذاری بر روی آن را نشان می‌دهد.

موضوع دیگری که برای شناخت آینده این بازار باید به آن توجه کرد، سرمایه‌گذاری کشورهای پیشرو مثل کره جنوبی، ژاپن و انگلیس در این حوزه است، توجه کشورهای توسعه‌یافته به موضوع ارز دیجیتال حاکی از اهمیت بالای آن است.

و نکته آخر اینکه، در دنیایی که همه چیز در حال دیجیتالی شدن است، نباید از گسترش پول مجازی تعجب کرد.

3 دیدگاه
  1. محمدحسن عاصی می‌گوید

    من از کاربران پلتفرم والکس هستم و از معامله در بازار رمز ارز با این پلتفرم راضی هستم تشکر از زحمات تیم کاری شما امیدوارم هر روز به اپشن های برنامه آضافه بشه و ارز های دیگه ای همچون ترون رو نیز پشتیبانی کنید

  2. رشید انصاری می‌گوید

    بنده حدود ۹ ماه با والکس کار کردم بالای ۱۰ میلیارد خرید و فروش کردم راضی هستم هم واریز ریالی برام به موقع بوده هم برداشت کوین توصیه میکنم برا من که تا اینجا عالی بوده قیمتش هم خوبه

  3. احسان می‌گوید

    کارمزد خیلی بالای داره

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.