واقعا بازاریابی محتوا معجزه می‌کند؟

۳۸درصد کسب‌وکارها انتظارات غیرواقعی از بازاریابی محتوا دارند

1

در فضای امروز کسب‌و‌کار، بازاریابی به عنوان یکی از ارکان اساسی در هر کسب‌و‌کاری پذیرفته شده‌است. بازاریابی محتوا به عنوان یکی از گرایش‌های مهم و تأثیرگذار بازاریابی، توانسته تأثیر بسزایی در رشد و نمو تمامی کسب‌و‌کارها داشته باشد.

در فضای امروز کسب‌و‌کار، بازاریابی به عنوان یکی از ارکان اساسی در هر کسب‌و‌کاری پذیرفته شده‌است. بازاریابی محتوا به عنوان یکی از گرایش‌های مهم و تأثیرگذار بازاریابی، توانسته تأثیر بسزایی در رشد و نمو تمامی کسب‌و‌کارها داشته باشد. اما ۳۸درصد کسب‌وکارها انتظارات غیرواقعی از بازاریابی محتوا دارند.

در حال حاضر پرسش در مورد اهمیت و ضرورت بازاریابی محتوا به پرسشی پیش‌‌پاافتاده و بدوی مبدل شده‌ و کمتر کسی از فعالان در این حوزه از اهمیت آن بی‌اطلاع هستند.

اما با وجود ضرورت و اهمیت بازاریابی محتوا، همچنان صاحبان کسب‌و‌کار از مراحل و نحوه پیاده‌سازی این ابزار قدرتمند بی‌اطلاع هستند که در نهایت این عدم آگاهی، منجر به درک نادرستی از نتایج بازاریابی محتوا و اهداف بازاریابی محتوا می‌شود. 

در این مقاله قصد داریم با شناخت دقیق‌تر برخی مفاهیم و چگونگی کارکرد آنها نتایج بازاریابی محتوا را قابل فهم‌تر کنیم تا در نهایت انتخاب و دستیابی به اهداف بازاریابی محتوا برای شما عزیزان به آسانی مهیا شود.  

وضعیت فعلی بازاریابی و تولید محتوا در کسب‌و‌کار

همواره برای رسیدن به ایده‌آل‌ها باید شرایط فعلی را به خوبی شناخت. بر اساس آخرین پرسشنامه‌های B2B مؤسسه بازاریابی محتوا، حدود ۴۳ درصد از کسب‌وکارها، صرفا به صورت اجباری به تولید محتوا می‌پردازند.

علاوه بر این، موارد زیر از نتایج این پرسشنامه نیز قابل تأمل است:

۵۳ درصد از کسب‌وکارهایی که به این پرسشنامه پاسخ داده‌اند، دارای تیم بازاریابی محتوا متشکل از ۱ نفر هستند.

۳۸ درصد از تیم‌های بازاریابی محتوا بر این عقیده‌اند که اهداف بازاریابی محتوا و انتظارات کسب‌وکارها از نتایج بازاریابی محتوا از آنچه می‌تواند حاصل شود، غیرواقعی است. سایر سنجه‌های موجود در این نظرسنجی، حاکی از چشم‌انداز مثبت بازاریابی محتوا در سال ۲۰۱۸ است.

تعریف چشم‌انداز و مشخص‌کردن اهداف و انتظارات از بازاریابی محتوا، نقشی مهم و کلیدی در انجام فرایند بازاریابی محتوا و حذف موانع و مشکلات بازی می‌کند که در نهایت می‌تواند موجب رشد ارزش برند شود. در صورتی که می‌خواهید بدانید که آیا انتظارات شما از نتایج بازاریابی محتوا به‌درستی انتخاب شده‌اند، با ما همراه باشید.

آیا نتایج بازاریابی محتوا به سرعت نمودار ‍‌می‌شود؟

بازاریابی محتوا

یکی از غیرواقعی‌ترین انتظاراتی که از بازاریابی محتوا می‌توان داشت، این است که بخواهیم به سرعت نتایج فعالیت‌های خود را ببینیم. بازاریابی محتوا یک فرایند تدریجی و مستمر است که آثار و نتایج آن به مرور زمان نمودار می‌شود. 

فرایند بازاریابی محتوا بر اساس مدل محرک-پاسخ عمل می‌کند. در این فرایند شما با انجام یک حرکت نظیر تولید محتوا، عکس‌العمل مخاطبان خود را مورد بررسی قرار می‌دهید و نقاطی که مخاطبان نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند را تشدید می‌کنید. اما به خاطر داشته باشید که این فرایند با سرعت پایینی اتفاق می‌افتد.

برای موفقیت بازاریابی محتوا چه مدت زمانی کافی است؟

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا نیز همانند سایر واحدهای موجود در کسب‌وکار قابل ارزیابی است. اما همانطور که گفتیم مدت زمانی که باید برای دریافت بازخورد مناسب از فعالیت‌های این واحد منتظر بمانیم، طولانی خواهد بود.

به طور کلی، برای دریافت بازخورد مناسب از فعالیت‌های بازاریابی محتوا باید در حدود ۱۲ الی ۱۸ ماه زمان به این واحد تخصیص داد. پس از گذر این زمان می‌توانید در مورد ادامه یا توقف فعالیت این واحد از کسب‌وکار تصمیم‌گیری کنید.

البته، ناگفته نماند که این زمان با جنس صنعت و کسب‌وکار رابطه مستقیم دارد و ممکن است این زمان به یک یا ۲ماه تقلیل یا به بیش از ۲سال افزایش یابد اما نکته‌ای که مشخص است اینکه برای رسیدن به نتایج دلخواه، صبر و پشتکار در انجام فرایندهای بازاریابی محتوا و تولید محتوا بسیار تعیین‌کننده خواهدبود.

یکی از غیرواقعی‌ترین انتظاراتی که از بازاریابی محتوا می‌توان داشت، این است که بخواهیم به سرعت نتایج فعالیت‌های خود را ببینیم. بازاریابی محتوا یک فرایند تدریجی و مستمر است که آثار و نتایج آن به مرور زمان نمودار می‌شود

چگونه انتظارات غیرواقعی از بازاریابی محتوا را واقع‌گرایانه کنیم؟

انتظارات غیرواقعی از بازاریابی محتوا

همانطور که گفتیم، نتایج بازاریابی محتوا در مدت زمان کوتاه خود را نمایان نخواهد کرد. به همین دلیل باید اهداف بازاریابی محتوا را با دقت بالایی برگزید. به همین جهت توصیه می‌کنیم تا اهداف خود را بر اساس متد S.M.A.R.T، واقع‌گرایانه کنید. این متد از ۵ مرحله تشکیل می‌شود که عبارتند از:

خاص‌بودن: از خود بپرسید که با استفاده از بازاریابی محتوا قصد دارید به چه چیزی برسید. ترافیک بیشتر؟ فروش بیشتر؟ یا…؟

قابلیت اندازه‌گیری: برای آنکه اهداف شما واقعی باشند، بایستی آنها را با استفاده از بنچمارک‌ها اندازه‌گیری کنید. افزایش ترافیک را می‌توان با استفاده از Google Analytics سنجید. چه تعداد بازدیدکننده برای شروع کمپین لازم دارید؟

قابلیت دستیابی: همواره از قابلیت دسترسی اهداف، اطمینان حاصل کنید. سنگ بزرگ علامت نزدن است. با توجه به امکانات و شرایط اهداف را تعیین کنید.

مرتبط‌بودن: چگونه تکنیک‌های بازاریابی محتوا به مشتریان و شرکت کمک می‌کند؟ صرفا داشتن یک حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی نمی‌تواند کمکی بکند. باید بتوانید ارتباط بین اهداف و فعالیت‌هایی که انجام می‌شود را به خوبی مشخص و شفاف کنید.

دارای زمان خاص: اهداف باید دارای زمان‌بندی باشند. همانطور که پیش‌تر گفتیم، برای دستیابی به اهداف بازاریابی محتوا حداقل ۱۲ تا ۱۸ ماه زمان نیاز است.

۱ دیدگاه
  1. انتشارات خیلی سبز می‌گوید

    بدست آوردن بازار نیاز به صبر داره .ولی تو ایران نیاز به خیلی خیلی صبر داره چون هر روز یک ارگان قانون جدیدی تولید میکنه که جلوی کسب و کار رو میگیره.

    انتشارات خیلی سبز

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.