نوبیتکس (nobitex)، صرافی دیجیتالی برای خرید‌ و فروش بیت‌کوین

7

بازار نوظهور بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال راه خود را در ایران باز و هموار کرده است و طی یک سال اخیر استارتاپ‌های مختلفی پای به این بازار جدید و ناشناخته گذاشته‌اند. امیرحسین راد، سید محمدعلی آقامیر، امیرعلی اکبری و محمد آقامیر افراد ریسک‌پذیری بودند که با راه‌اندازی استارتاپ نوبیتکس، به نشانی، قدم در این حوزه گذاشتند و صرافی آنلاین خود را علی‌رغم اینکه یک سال فیلتر بودند سرپا نگه داشتند.

آنها همگی در دانشگاه شریف تحصیل کرده‌اند؛ امیر حسین راد دکترای مهندسی فرایند دارد، سید محمدعلی آقامیر فارغ‌التحصیل دکتری کنترل و فرایند است و امیرعلی اکبری و محمد آقامیر نیز هر دو ارشد امنیت اطلاعات دارند.

گفت‌وگو با امیرحسین راد، هم‌بنیانگذار صرافی ارز دیجیتالی نوبیتکس

با امیرحسین راد بیشتر درباره نوبیتکس صحبت کردیم: «حدوداً ۷ سال به عنوان مشاور در حوزه نفت و گاز مشغول به کار بودم و بازارهای مالی‌ای چون بورس و ارزهای دیجیتال را نیز به صورت موازی دنبال می‌کردم. آشنایی من با بیت‌کوین به سال ۲۰۱۲ برمی‌گردد که به دنبال جایگزینی برای مسترکارت و ویزاکارت می‌گشتم؛ ولی آن موقع پروژه مسکوت ماند.

تا اینکه سال ۲۰۱۷، با رشد قیمت بیت‌کوین، پروژه برایمان جذاب شد و به این بازار علاقه‌مند شدیم. مشکل اصلی این بود که در بازار ایران تبدیل پول به راحتی انجام نمی‌شد و فرد باید هزینه‌های زیادی صرف می‌کرد و سازوکار مناسبی برای آن وجود نداشت.

در صورتی که در دنیا پلتفرم‌هایی با عنوان exchange وجود داشت که خریداران و فروشندگان از طریق آن خرید و فروش  رمز ارز می‌کردند. این پلتفرم‌ها به فرایند خرید و فروش سرعت بخشیدند و اختلاف قیمت نیز کاهش پیدا کرد. همان موقع به این نتیجه رسیدیم که جای چنین پلتفرمی در ایران خالی است و تصمیم گرفتیم ریسک این کار را به جان بخریم و کارهای قبلی را علی‌رغم اینکه حقوق و مزایای خوبی هم برایمان داشت کنار گذاشتیم تا ایده جدیدی را که در سر داشتیم اجرایی کنیم.»

         مطلب پیشنهادی: ۵ استارتاپ موفق رمز ارز در سال ۲۰۲۰

صرافی  ارز دیجیتالی نوبیتکس(nobitex) چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

نوبیتکس پلتفرمی آنلاین برای خریدوفروش بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال و رمزارزهای بی‌واسطه است. مهمترین مزیت صرافی آنلاین نوبیتکس این است که به کاربر اجازه می‌دهد دارایی دیجیتال را با ریال ایران خریداری کند.

به عبارت دیگر، نوبیتکس صرافی های رمز ارز آنلاینی است که در آن کاربر نقش صراف را بازی می‌کند و بیت‌کوین را به قیمت پیشنهادی خود می‌خرد یا می‌فروشد. از جمله مزیت‌های نوبیتکس تعیین لحظه‌ای قیمت و نقل‌وانتقال آسان و خودکار رمزارز هاست. علاوه بر این، یک کیف پول رمزارزی نیز در اختیار کاربر قرار می‌گیرد تا دارایی‌اش را بهتر مدیریت کند.

زمانی که کارتان را شروع کردید بازار بیت‌کوین در چه شرایطی قرار داشت و در داخل کشور چقدر به آن نیاز داشتیم؟

ما از کانال‌های غیررسمی پرس‌وجو کردیم تا ببینیم حجم معاملات روزانه بیت‌کوین در ایران چقدر است و متوجه شدیم که در ایران پتانسیل ورود به این حوزه وجود دارد. البته اطلاعات سال ۹۶ ما بسیار محدود بود. چون در این حوزه منبع رسمی وجود نداشت و بر اساس مشاهدات به رقم معاملات دست پیدا کردیم.

یکی از آمارهایی که به ما کمک کرد به سایت لوکال بیت‌کوین تعلق داشت. زیرا کاربران ایرانی هم در آن به خریدوفروش بیت‌کوین می‌پرداختند. تنها آمار مربوط به مبادلات ایران همین بود و ما از آن طریق تخمین زدیم که روزانه حدود ۱۰۰ بیت‌کوین در ایران خریدوفروش می‌شود.

وضعیت بازار رمزارزها را از زمان آغاز به کارتان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

وقتی که شروع به تخمین‌زدن کردیم قیمت بیت‌کوین به اوج خود (حدود ۱۸هزار دلار) رسیده بود و سال گذشته این قیمت کاهش یافت. به همین دلیل، حجم معاملات نه تنها در ایران که در دنیا افت کرد. با این حال، رشد خوبی داشتیم.

شاید به این دلیل که ارزش پول ملی ما نسبت به دلار کاهش پیدا کرد و افراد برای حفظ سرمایه‌شان به خرید بیت‌کوین روی آوردند. الان قیمت بیت‌کوین حدود ۸هزار دلار است.
در مورد فرایندی که در نوبیتکس صورت می‌گیرد بیشتر توضیح دهید.

ما در نوبیتیکس همچون یک کارگزار عمل می‌کنیم، به این صورت که دارایی دو طرف معامله را در اختیار می‌گیریم تا هم از صحت معاملات مطمئن شویم و هم کار نقل‌وانتقال را سریعتر انجام دهیم؛ به نوعی معاملات را تضمین می‌کنیم. شیوه درآمدزایی ما براساس دریافت کارمزد از دو طرف معامله است که بین دو دهم و سی‌وپنج صدم درصد متغیر است و بسته به حجم معادلات فرد در ۳۰ روز گذشته به او تخفیف می‌دهیم.

تاکنون چند نفر از خدمات صرافی ارز دیجیتالی نوبیتکس استفاده کرده‌اند؟

حدود ۵۰۰۰ کاربر از خدمات ما استفاده کرده‌اند و تعداد آنها به این دلیل افزایش نیافته است که در کشور ما موانع و مشکلاتی بر سر راه قرار دارد؛ مثلاً نمی‌توانیم تبلیغات داشته باشیم.

طی این مدت با چه چالش‌هایی مواجه بوده‌اید؟

زمانی که می‌خواستیم کار را شروع کنیم بانک مرکزی قول‌هایی به ما داد؛ مثلاً گفتند که تکلیف ارزهای دیجیتال در نیمه اول سال ۹۷ تعیین می‌شود؛ ولی این اتفاق اواخر سال ۹۷ افتاد تا ارزهای دیجیتال در پیش‌نویسی که تنظیم می‌شد همچون یک دارایی مورد پذیرش قرار بگیرند. ایشان در پیش‌نویس مزبور موجودیت صرافی آنلاین را تعریف کردند و ما را به رسمیت شناختند. با این حال، سایت ما از اردیبهشت ۹۷ تا همین هفته گذشته فیلتر بود.

         مطلب پیشنهادی:  از سود و ضرر بیت‌کوین چه می‌دانیم؟

فیلترینگ چه تأثیری بر کارتان گذاشت؟

تأثیرات بدی گذاشت. به عنوان مثال، در جذب سرمایه به مشکل برخوردیم و فیلترینگ مانع همکاری ما با یکی از سرمایه‌گذاران شد. مدتی طول کشید تا سرمایه‌گذار جدید پیدا کنیم. از طرفی، افراد نسبت به ما بی‌اعتماد شدند. زیرا فکر می‌کردند کار غیرقانونی می‌کنیم، در صورتی که کار غیرقانونی نبود و خلاء قانونی منجر به این اتفاق شده بود.

با توجه به این سیری که طی کردید، روند بازار را در آینده چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

واقعیت این است که استفاده از ارز دیجیتال در شرایط فعلی کشور فرصتی مغتنم است. به این دلیل که این حوزه یک صنعت است و به درآمدزایی کشور کمک می‌کند. علاوه بر این، مشکلاتمان را در زمینه پرداخت‌های بین‌المللی حل می‌کند. به عنوان مثال، سرمایه‌گذاران خارجی که می‌خواهند روی استارتاپ‌ ها سرمایه‌گذاری کنند به دلیل تحریم‌ها با محدویت‌های بانکی مواجهند.

آنها می‌توانند این پول را از طریق ارزهای دیجیتال به راحتی وارد کشور ‌کنند. به همین دلیل، آینده ارزهای دیجیتال را روشن می‌بینم و لازم است که در این حوزه قانونگذاری لازم صورت بگیرد تا از فرصت‌ها استفاده شود.

اپلیکیشن صرافی ارز دیجیتالی نوبیتکس (nobintex app)

7 دیدگاه
  1. اکبر می‌گوید

    خیلی خوب است ولی من تازه وارد هستم نمی دانم از کجا شروع بکنم

  2. اکبر می‌گوید

    سلام الان چهار روزه هویت تایید نشده

  3. Persian می‌گوید

    سلام
    فقط یکلام میشه گفت محدود ترین امکانات رو داره و هیچکس هم پاسخگو نیست . یه پشتیبان چت گذاشتن و هیچ کدوم از مدیران هم پاسخگو قوانین مسخره ای که گذاشتن نیستن . ۳ روز پیام میدادم هیچکس پاسخگو نبود بعد از ۳ روز فقط خیلی ریلکس و راحت و مختصر پاسخ دادن که نه مشکلی رو حل میکنه نه چیزی . خلاصه که واقعا وضعیت افتضاحی دارن و در عین بی احترامی کامل به مشتری هیچ پاسخگویی ندارن فقط و فقط حرفشون اینه که خودتون تایید کردید و انتخاب کردید . جالبه که سطح ۱ فقط شما میتونی روزانه ۵۰۰ هزار تومان خرید کنی و سطح ۲ هم که فعلا برداشتن و فقط مجبور هستی بری سطح تریدر که دیگه نتونی هم ارزت رو خارج کنی . ارز خرید کردی باید بهت ارز بدن نه اینکه ارز رو گرون بخری و بعد ارزون بشه و بگن باید بفروشی به ریال تبدیل کنی تا بتونی پولت رو بگیری و و یچیزی که من به نتیجه رسیدم از صحبت با پشتیبانشون دفتری هم در کار نیست چون من گفتم که حضورا مراجعه میکنم که گفت به خاطر شرایط کرونا مراجعه حضوری نداریم .که من قطعا بعد از این تعطیلی مراجعه میکنم و اگر نباشن از طریق قانونی اقدام میکنم چون به نظر مشکوک میزنن به شدت اونم با این قوانین جنگل که یکطرفه به تنفع خودشون وضع کردن .

  4. امیرمحمد اعتمادی می‌گوید

    چرا هویت من بررسی و تایید نمی‌شود؟ الان یک هفته است که می‌گوید در حال بررسی است صبور باشید.

  5. دکتراسدالهی می‌گوید

    باسلام
    موضوع و دغدغه اصلی درخصوص فعالیت این نوع صرافی ها وجود خلا قانونی در حوزه خریدوفروش رمزارزها در ایران می باشد، اینکه مانیز از این حوزه مالی دیجیتال عقب نمانیم یک اصل مهم و لازم است اما عدم نظارت مقامات مسئول ونبود متخصصین جهت بازرسی این پلتفرم ها، وهمچنین نبود رقبای قابل توجه در این حوزه باعث میشود که موسسین این نوع استارت اپ ها در مقام پاسخگویی برنیامده و الویت اصلی را کسب درآمد هرچه بیشتر قراردهند، و تیم پشتیبانی کم اطلاع نیز خود مهرتاییدی بر این ادعا میباشد، باسابقه طولانی درخصوص پیگیری و حل این نوع پرونده های حقوقی و همچنین فعالیت مالی در این حوزه، به واقع اگر بسترقانونی و نظارت صحیحی بجهت پاسخگو نمودن این استارت اپ ها صورت نپذیرد، باید درآینده نزدیک تکرار مسدودشدن و ازبین رفتن دارایی های مردم مانند صرافی کریپتولند را نظاره گر بود.
    سخن آخر :
    امید است مدیران نوبیتکس و دیگرصرافی های آنلاین، مشکلات مالی و اقتصادی مردم را بیش از پیش دغدغه اصلی خود قراردهند و لازم است راستی آزمایی هایی نیزانجام پذیرد.
    (محسن اسدالهی.دکتری حقوق خصوصی)

    1. کامیاب می‌گوید

      حرف حق، تشکراز حقوقدان ارجمند.کاملا موافق هستم…

  6. آصف می‌گوید

    من خودم یه هفته پیش ثبت نام کردم واقعا عالییی هست کارشون امنیت شم خیلی بالاست. فقط خیلی از ارز ها رو ندارن انشاالله به زودی اضافه خواهند کرد

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.