نت‌سی، یک تاکسی‌یاب تازه‌نفس دیگر

0

محمود راستکار ۵۶ ساله است و لیسانس برق از دانشگاه تهران دارد. او ۳۰ سال است که در منطقه ظفر تهران آژانس تاکسی تلفنی دارد و در زمینه حمل‌و‌نقل مسافر فعالیت می‌کند، دارای ۲ فرزند دختر و یک فرزند پسر است و پدربزرگ هم شده است ولی سن و سال و سابقه کاری باعث نشده ‌که از فضای استارتاپی دور بماند. او استارتاپ netc.ir‌ را راه‌اندازی کرده ‌و کاری که ۳۰سال در آن تجربه داشته ‌و به صورت سنتی انجام می‌داده است را حالا در فضای اینترنت و در قالب اپلیکیشن تاکسی‌یاب آنلاین دنبال می‌کند. او می‌گوید به کار خود مشغول بوده است تا اینکه اپلیکیشن‌های اسنپ و تپ‌سی وارد بازار شدند و کار را برای او و هم‌صنفی‌هایش سخت کردند. «‌از وقتی اپلیکیشن‌های تاکسی‌ آنلاین وارد بازار شدند کار برای من و همکارانم سخت شد و مثل گذشته نمی‌توانستنم به کار خود ادامه بدهم. تا اینکه در تیر‌ماه ۹۵ با ارزیابی بازار به این نتیجه رسیدم که به شیوه سنتی دیگر نمی‌توان به کار  ادامه داد و تصمیم گرفتم که یک اپلیکیشن بومی تاکسی‌یاب آنلاین را راه‌اندازی کنم و در آبان ماه ۹۵ نوشتن نرم‌افزار را شروع کردیم.»

  •  با توجه به اینکه اپلیکیشن‌های اسنپ و تپ‌سی، کسر بزرگی از بازار را در اختیار داشتند، کششی در بازار می‌دیدید که تصمیم گرفتید اپلیکیشن تاکسی‌یاب دیگری راه‌اندازی کنید؟

بله، درست است که بخش بزرگی از بازار در اختیار رقبا بود ولی من اعتقاد دارم که بازار بزرگ است و اگر فقط تهران را در نظر بگیریم، یک بازار ۶ میلیونی مسافر را در شهر تهران داریم و به همان نسبت تقاضا نیز برای آن وجود دارد و ما می‌توانیم بخشی از این بازار را در اختیار بگیریم و حتی من پیش‌بینی می‌کنم ظرف چند ماه آینده علاوه بر ما چندین اپلیکیشن دیگر نیز در این زمینه شروع به فعالیت کنند.

  •  از چه زمانی نسخه نهایی اپلیکیشن را لانچ کردید؟

در تیر ماه ۹۶ در مارکت‌های مختلف برای اندروید و ios اپلیکیشن لانچ شده ‌و در دسترس است و ما تبلیغات خود را شروع کرده‌ایم و در حال ارتباط گرفتن با رانندگانی هستیم که قبلا نسخه بتای ما را دانلود کرده‌اند. نسخه بتا در اواخر سال ۹۵ لانچ شد و در آن نسخه روزی حدود ۳۰۰سفر ثبت می‌شد و در حال حاضر در تهران خدمت‌رسانی می‌کنیم و قصد داریم در شهرهای دیگر نیز این سیستم را پیاده کنیم و در اوایل مرداد ماه در اراک نیز قصد داریم سیستم را پیاده‌سازی کنیم.

  •  تفاوت نت‌سی با سایر اپلیکیشن‌های تاکسی‌یاب آنلاین چیست؟

من به عنوان آژانس‌دار مجوز حمل‌و‌نقل دارم و از سال ۹۴ نیز شرکتی که مجوز حمل مسافر را داشت، ایجاد کرده‌ام که این اولین تفاوت عمده کار ما با دو اپلیکیشن تاکسی‌یاب آنلاین دیگر است. همچنین در طول مدت زمانی که مدیر آژانس تاکسی تلفنی در منطقه ظفر تهران بودم، امنیت مسافران یکی از مهم‌ترین المان‌هایی بود که برای من حائز اهمیت بود. بر همین اساس در گزینش رانندگان دقت به خرج می‌دادم.

 در نت‌سی نیز بر‌خلاف سایر اپلیکیشن‌ها که اعلام کردند که هیچ مسئولیتی در قبال مسافران ندارند، مسئولیت مسافران را بر عهده می‌گیریم و راننده تحت نظر ماست و باید پاسخگو باشد. همچنین ما به واسطه سال‌ها فعالیت در حوزه حمل‌و‌نقل دغدغه و نیاز مسافر را می‌شناسیم.

  •  شما ‌روی امنیت مسافران تاکید می‌کنید از چه راهکارهایی استفاده می‌کنید تا این امنیت تامین شد؟ 

در اپلیکیشن‌های دیگر وقتی که مسافر با راننده تماس می‌گیرد، شماره مسافر ‌روی گوشی راننده ثبت می‌شود ولی در نت‌سی از مسافر پرسیده می‌شود که تمایل دارد شماره برای راننده نمایش داده شود یا نه. در صورتی که مسافر تمایل نداشته باشد، شماره‌اش برای راننده نمایش داده نمی‌شود. در سیستم فعلی ارتباط مسافر با راننده از طریق اس‌ام‌اس صورت می‌گیرد و وقتی مسافر اس‌ام‌اسی هم به راننده ارسال کند، شماره شرکت نت‌سی برای راننده ثبت می‌شود و بعد از اتمام سفر تمام مکالمات اس‌ام‌اسی هم حذف می‌شود. در ورژن بعدی نرم‌افزار می‌خواهیم امکانی را قرار دهیم که مسافر بدون اینکه شماره‌ای ‌روی گوشی راننده ثبت شود بتواند از طریق اپلیکیشن و با زدن یک دکمه با راننده تماس تلفنی برقرار کند.

  •  از چه شیوه‌هایی استفاده می‌کنید تا مسافران بتوانند تفاوت شما را با سایر اپلیکیشن‌ها متوجه شوند؟

از نظر قیمتی تفاوتی بین قیمت خدمات ما با سایر اپلیکیشن‌ها وجود ندارد. ما در تبلیغاتی که داریم روی سیستم‌های حمایتی و امنیتی که برای مسافران داریم، تاکید می‌کنیم و اینکه مسئولیت مسافران را بر عهده می‌گیریم و این دیگر بسته به نظر مسافران است که بین سیستمی که مسئولیت قبول می‌کند و سیستمی که مسئولیتی قبول نمی‌کند، کدام را انتخاب کنند.

  •  علاوه بر مزایایی که اپلیکیشن شما نسبت به سایر اپلیکیشن‌های تاکسی آنلاین دارد ولی به هر حال اسنپ و تپ‌سی در جامعه شناخته شده‌اند و افراد در حال استفاده از این اپلیکیشن‌ها هستند. شما چه راهکارهای تشویقی برای ترغیب مسافران برای استفاده از خدمات‌تان در نظر گرفته‌اید؟

در نت‌سی هر ۱۵ روز یک‌بار ۵ گوشی آیفون ۷ و ۵ عدد تبلت اپل قرعه‌کشی می‌کنیم. مسافران بر اساس امتیازی که می‌گیرند در قرعه‌کشی‌ها شرکت می‌کنند. همچنین یک قرعه‌کشی کلی هم داریم که در آن ۵ نفر و هر کدام با یک همراه به مسافرت ۸ روزه مسکو و سن‌پترزبورگ فرستاده می‌شوند. شیوه امتیاز‌گیری برای شرکت در قرعه‌کشی‌ها به این صورت است که مسافران با اولین سفر ۵۰ امتیاز می‌گیرند و در هر بار سفر نیز ۱۰ امتیاز دریافت می‌کنند. در امتیاز ۱۰۰ در قرعه‌کشی گوشی و در امتیاز ۱۵۰ در قرعه‌کشی تبلت اپل و در امتیاز ۲۰۰ در قرعه‌کشی تور مسکو و سن‌پترزبورگ شرکت داده می‌شوند. همچنین قصد داریم هر‌ساله یک قرعه‌کشی برای خودرو ب‌ام‌و X1 هم داشته باشیم.

  •    فرآیند جذب رانندگان در نت‌سی به چه صورت است و شما چه سیستم‌های تشویقی در این زمینه دارید؟

در نسخه قبلی نزدیک به ۲۳۰۰ راننده اپلیکیشن را دانلود کرده بودند که حدود ۱۳۶۸ نفر در حال حاضر فعال هستند و ما با همین تعداد راننده می‌خواهیم کار را شروع کنیم. همچنین رانندگان در اپلیکیشن‌های دیگر به ازای هر سفر ۱۵ درصد کارمزد پرداخت می‌کنند ولی میزان کارمزد در نت‌سی ۱۲ درصد است و اگر هر راننده در روز ۳ سرویس برود، ماهیانه ۵۰ هزار تومان بدون قرعه‌کشی و اگر در روز ۷ سفر برود، ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان پاداش می‌گیرد. همچنین رانندگان بیمه تکمیلی دارند و رانندگان وفادار که در طول مدت ۳ ماه خدمت‌رسانی انجام دهند، ماشینشان را به ماشین جدیدی تبدیل می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.