مشاوره آنلاین روانشناسی در فول‌فکر

0

در جامعه اینقدر که افراد به سلامت جسم خود اهمیت می‌دهند، شاید به سلامت روان خود توجهی نداشته باشند و این تصور اشتباه در بین افکار عمومی رایج است که هر کسی که به روانشناس مراجعه می‌کند، حتما باید مشکلات روانی داشته باشد. ولی در دنیای پرتنشی که ما در آن زندگی می‌کنیم، حتی افراد سالم هم نیاز به روانشناس دارند تا همواره از سلامت روحی برخوردار باشند. وحید کریمانه، بنیانگذار استارتاپ فول‌فکر به نشانی fullfekr.com‌ با شناسایی این نیاز استارتاپی را راه انداخته است تا دسترسی افراد جامعه به روانشناسان بیش از گذشته ساده شود و بتوانند با روانشناسان به صورت آنلاین ارتباط داشته باشند و مشاوره بگیرند. او ۳۳ ساله و متولد تهران است و لیسانس کامپیوتر دارد. «‌من به مدت ۸ سال در شرکت‌های مختلفی به عنوان کارمند در زمینه برنامه‌نویسی فعالیت می‌کردم و قبل از راه‌اندازی این استارتاپ چند‌بار اقدام به کارآفرینی در حوزه‌های مختلفی کرده بودم ولی هر‌کدام به دلایل مختلفی مانند کمبود دانش در زمینه‌ای که کار می‌کردم، مشکل در تیم‌سازی و غیره شکست خوردند. پس از کسب تجربیات شکست‌ها در زمینه‌های کاری مختلف تصمیم گرفتم مدتی را به تحقیق و مطالعه کتاب‌های مختلف بپردازم و بررسی کنم که آیا من برای کارآفرینی ساخته شده‌ام یا نه‌ تا مسیر شغلی خودم را مشخص کنم. بعد از این ارزیابی‌ها متوجه شدم کارآفرینی با شخصیت من جور در‌می‌آید و مصمم‌تر به بررسی ایده‌های مختلف دیگری که در سر داشتم، پرداختم و نا‌امید نشدم. از بین ایده‌هایی که در آن زمان داشتم، تصمیم گرفتم ‌روی ایده فول‌فکر کار کنم. در آن زمان به همراه یکی از دوستانم برای ارزیابی بازار، تحقیقات بازار را انجام دادیم و حدود ۳۰۰ پرسشنامه در جاهای مختلف شهر توزیع کردیم و مطمئن شدیم جامعه به این خدمت نیاز دارد.» ایده فول‌فکر از زمانی به ذهن وحید می‌رسد که در شبکه اجتماعی فیس‌بوک شاهد بود افراد سوالات مختلفی در حوزه‌های روانشناسی دارند ولی به دلیل اینکه مرجعی برای پاسخگویی این سوالات پیدا نمی‌کنند، مجبور هستند سوالات را در شبکه‌های اجتماعی مطرح کنند که در اکثر مواقع نیز به دلیل پرسیدن سوالات به سخره گرفته می‌شدند.

  •  با توجه به توضیحاتی که دادید، در فول‌فکر چه کار می‌کنید و چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

در فول‌فکر افراد می‌توانند به صورت ناشناس با روانشناسان هم به صورت صوتی و هم به صورت چت مشاوره داشته باشند. کاربران می‌توانند از طریق سایت و اپلیکیشن در فول فکر ثبت‌نام کنند پس از آن این امکان برایشان وجود دارد که لیست روانشناسان را براساس تخصصی که دارند به همراه رزومه مشاهده کنند. بعد از اینکه روانشناس مورد نظر خود را انتخاب کردند، در صورت آنلاین‌بودن روانشناس در همان لحظه می‌توانند مشاوره بگیرند و اگر آفلاین بودند، می‌توانند از تقویم روانشناس وقت بگیرند و بعد از آن در زمان مشخص‌شده مشاوره داشته باشند.

  •   با روانشناسان چطور تعامل می‌کنید و مدل درآمدزایی شما چگونه است؟

کاربران برای استفاده از خدمات باید هزینه‌ای را پرداخت کنند. کاربر بعد از ثبت‌نام حساب خود را شارژ می‌کند و براساس مدت زمان مشاوره هزینه از حساب کاربر کم می‌شود. کاربران حداقل باید ۱۰ هزار تومان حساب خود را شارژ کنند که این مبلغ به طور متوسط برای ۲۰دقیقه مشاوره جوابگو‌ست. روانشناسان مبالغ مختلفی را بابت مشاوره دریافت می‌کنند و کاربر بسته به اینکه از کدام روانشناس می‌خواهد مشاوره بگیرد، باید حساب خود را شارژ کند. متوسط قیمتی که روانشناسان بابت مشاوره دریافت می‌کنند، به طور متوسط چیزی حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ تک‌تومان براساس هر دقیقه است. از هزینه‌ای که از کاربر دریافت می‌شود بخشی به ما و بخشی به روانشناسان تعلق می‌گیرد ‌و این مبلغ به صورت توافقی با هر روانشناسی مشخص می‌شود ولی به طور متوسط ۲۰ درصد ما بر‌می‌داریم و ۸۰ درصد روانشناسان.

  •  چه تعداد روانشناس تا‌کنون با شما همکاری داشته‌اند و چه تعداد کاربر از خدمات مشاوره شما استفاده کرده‌اند؟

تا‌کنون ۴۰ روانشناس با ما همکاری داشته‌اند و حدود ۳۰ هزار کاربر هم از خدمات استفاده کرده‌اند.

  •  الان در چه مرحله‌ای هستید؟ آیا به میزانی از درآمد رسیده‌اید که هزینه‌هایتان پوشش داده شود؟

در شرایط خوبی از نظر درآمدزایی رسیدیم و گاهی به نقطه سر‌به‌سر می‌رسیم و گاهی کمی از آن پایین‌تر هستیم. ما کار را با سرمایه اولیه حدود ۶۰ میلیون تومان شروع کردیم و ۵۸۰ میلیون تومان در مرحله اول از مجموعه پارامان و کارایا جذب سرمایه داشتیم. در حال حاضر قصد داریم مرحله دوم سرمایه را برای کار جذب کنیم و در این مرحله پیش‌بینی می‌کنیم به حد مطلوب از درآمدزایی برسیم.

  •  در بازاری که فعالیت می‌کنید چند رقیب شناسایی کردید و چه مزیت رقابتی نسبت به رقبا برای خود تعریف کرده‌اید؟

در این حوزه استارتاپ‌های زیادی فعالیت خود را شروع کردند و تقریبا حدود ۸ رقیب در این بازار شناسایی کردیم که در حوزه مشاوره آنلاین درمانی فعالیت می‌کنند.

  •  چه ارزیابی از بازاری که در آن فعالیت می‌کنید دارید؟ کشش بازار را چطور می‌بینید؟

این بازار، بازار بزرگی است و تقاضا نیز در آن زیاد وجود دارد ولی باید در آن بازارسازی صورت گیرد، چون بسیاری از افراد جامعه از وجود چنین خدماتی اطلاعی ندارند و علاوه بر روش‌های رایج در تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی اینترنتی، نیازمند تبلیغات گسترده در سطح شهر، بیلبوردها و تبلیغات رسانه‌های انبوه مانند تلویزیون و رادیو است تا اکثریت جامعه نسبت به ارائه چنین خدماتی آگاه شوند، ولی از طرفی بازارسازی نیز هزینه‌بر است و نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

  •  ارزیابی ریالی از حجم بازار دارید؟ چند درصد از بازار را قصد دارید از آن خود کنید؟

ما با بازار چندین هزار میلیاردی در حوزه مشاوره و روانشناسی روبه‌رو هستیم که اگر بتوانیم یک درصد از این بازار را نیز به دست بیاوریم، موفق شده‌ایم.

  •  مهم‌ترین چالشی که با آن روبه‌رو بوده‌اید، چه چیزی بوده است؟

در ابتدای کار در حوزه فنی مشکل داشتیم. ما از سرویسی استفاده می‌کردیم که پس از مدتی آن سرویس توسط گوگل خریداری شد و به دلیل تحریم‌ها ما دیگر نتوانستیم از آن سرویس استفاده کنیم‌ و مجبور شدیم کار را دوباره از ابتدا شروع کنیم و به اصطلاح چرخ را از ابتدا اختراع کنیم که این قضیه برای ما زمانبر و هزینه‌بر بود. از طرف دیگر پیچیدگی‌های سرمایه‌گذاری و حقوقی از دیگر موارد چالش‌برانگیز برای ما بوده است چون ساختارهای حقوقی مناسب در این حوزه وجود ندارد و در واقع با خلأ قوانین و اطلاعات روبه‌رو هستیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.