لنسریفای بازار کاری برای دانشجویان جویای فریلنسینگ

مهتاب نصرالله‌پور و مریم بهاری از شروع کار یک استارتاپ جوان می گویند

1

لنسریفای بازار کار پروژه‌ای آنلاین است‌ و بستری است برای افرادی که می‌خواهند به صورت دورکاری و به عنوان فریلنسر کار کنند. آنها می‌توانند در داشبورد خود مهارت‌های خود را ثبت کنند و از طرف دیگر کارفرماها یا افرادی که می‌خواهند پروژه خود را برون‌سپاری کنند، می‌توانند رزومه فریلنسرها را مشاهده کنند.

مهتاب نصرالله‌پور و مریم بهاری، بنیانگذاران استارتاپ لنسریفای هستند که بازار کاری برای ‌افراد فریلنسر فراهم کرده است. مهتاب ۲۷ ساله است و لیسانس طراحی صنعتی دانشگاه هنر تهران مرکز دارد.

مریم نیز ۲۶سال دارد و ارشد خود را در رشته ریاضی از دانشگاه شهید بهشتی گرفته است. آنها قبل از راه‌اندازی این استارتاپ به طور جداگانه کار می‌کردند. مهتاب به واسطه رشته تحصیلی در یک کارخانه خودروسازی کار می‌کرد. مریم نیز در دانشگاه با انجمن‌های مختلف همکاری داشت. به واسطه دوستی که داشتند، تصمیم می‌گیرند ‌روی ایده‌ کسب‌و‌کار خود را را بیندازند.

  • با توجه به اینکه رشته تحصیلی‌تان با استارتاپی که راه انداختید مرتبط نیست، چطور با حوزه استارتاپ آشنا شدید و تصمیم گرفتید وارد این حوزه شوید؟

ما در دوره‌های کارآفرینی مختلفی شرکت می‌کردیم و از این طریق با این فضا آشنا شده و متوجه شدیم پتانسیل خوبی برای کارآفرینی در آن وجود دارد تا بتوانیم ایده خود را پرورش دهیم. بر همین اساس به مطالعه پرداختیم تا با راه‌هایی که می‌توانیم ایده را به سطح تجاری برسانیم، بیشتر آشنا شویم.

  • ایده لنسریفای از کجا به ذهنتان رسید؟ چه نیازی را احساس ‌کردید که فکر می‌کردید از طریق این استارتاپ می‌توانید به آن پاسخ دهید؟

ما‌ دوستان زیادی داشتیم که از بهترین دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شده بودند و دنبال کار می‌گشتند، ولی از طرفی مهارت‌های مورد نیاز برای ورود به بازار کار را نداشتند. بر همین اساس ایده لنسریفای به ذهنمان رسید تا بستری را فراهم کنیم تا افراد بتوانند به صورت دورکاری کار کنند و مهارت‌های خود را افزایش دهند.

  • در مورد لنسریفای بیشتر توضیح دهید. مخاطب اصلی آن چه کسانی هستند؟

لنسریفای بازار کار پروژه‌ای آنلاین است‌ و بستری است برای افرادی که می‌خواهند به صورت دورکاری و به عنوان فریلنسر کار کنند. آنها می‌توانند در داشبورد خود مهارت‌های خود را ثبت کنند و از طرف دیگر کارفرماها یا افرادی که می‌خواهند پروژه خود را برون‌سپاری کنند، می‌توانند رزومه فریلنسرها را مشاهده کنند و با آنها سر قیمت و زمان انجام پروژه مکاتبه کنند و حتی نمونه کار دریافت کنند.

در واقع ما شرایطی را فراهم کرده‌ایم که ارتباط بین کارفرما و مجری شفاف‌تر شود و روند انجام پروژه‌ها تسهیل شود و از طرفی افراد حرفه‌ای به بازار کار مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

  • فرآیند دریافت سفارش در لنسریفای چگونه است؟

کارفرما پروژه خود را در سایت ثبت می‌کند. پس از آن ما پروژه را برای فریلنسرهایی که در موضوع پروژه ثبت رزومه داشته‌اند، نوتیفیکیشن می‌فرستیم و فریلنسرها می‌توانند با دکمه ارسال رزومه، سابقه کاری خود را برای کارفرما بفرستند.

سپس کارفرما رزومه‌های مختلف را بررسی می‌کند و در صورت تمایل می‌تواند از طریق پیام‌رسان داخلی لنسریفای با فریلنسرها مکاتبه داشته باشد. قیمت نیز به صورت توافقی تعیین می‌شود.

  • تا‌کنون چه تعداد کاربر از این خدمات استفاده کرده‌اند؟

ما در حال حاضر ۱۰ هزار نفر کاربر داریم که از این تعداد حدود ۱۰۰۰ نفر فریلنسر فعال داریم که پروژه‌ها را انجام می‌دهند. از طرف دیگر تا‌کنون ۴۰۰پروژه به طور کامل انجام شده است.

  • در حال حاضر نقطه سر‌به‌سر را رد کرده‌اید؟

بله، ولی از آنجایی که بوت‌استرپ رشد کردیم و سرمایه‌ای جذب نکرده‌ایم، هنوز به درآمدزایی مطلوب نرسیده‌ایم.

  • شیوه درآمدزایی خود را در لنسریفای چگونه تعریف کرده‌اید؟

ما حدود ۶ماه خدمات را رایگان ارائه می‌دادیم ولی در حال حاضر ۱۰ درصد از دستمزد فریلنسرها کارمزد دریافت می‌کنیم و برای کسانی که می‌خواهند‌ پروژه بیشتری دریافت کنند، حق اشتراک نیز می‌فروشیم.

  • در این مدت کشش بازار را چطور ارزیابی کردید؟

در ابتدای کار ما فکر می‌کردیم تقاضای پروژه پایین است و ما با مشکل کمبود پروژه مواجه می‌شویم ولی وقتی کار را شروع کردیم، با عکس این موضوع مواجه شدیم. به این ترتیب که حجم پروژه بالا بود و فریلنسرها با کمبود مهارت روبه‌رو هستند.

حتما بخوانید :

بر همین اساس تصمیم گرفتیم با دانشگاه‌های مطرح تهران یک‌سری رویداد در زمینه توانمند‌سازی و کسب مهارت‌های نرم برگزار کنیم تا فریلنسرها به سطحی از توانمندی برسند که بتوانند پروژه‌ها را انجام دهند. رویدادها را در زمینه برنامه‌نویسی، طراحی گرافیک و شیوه‌های نوین مارکتینگ برگزار کردیم.

  • از چه شیوه‌هایی برای معرفی خدمات خود استفاده کردید؟

ما شروع کارمان از دانشگاه‌ها بود که متقاضیان کار بیشتری در آن وجود داشت تا با کار ما آشنا شوند. پس از آن وارد اکوسیستم استارتاپی شدیم و از شیوه‌های نوین بازاریابی استفاده کردیم. از طرف دیگر با استارتاپ‌های مختلف به صورت پارتنرشیپ همکاری داشتیم.

  • استارتاپ‌هایی مانند پونیشا و پارسکدرز که رقبای شما به حساب می‌آیند، قبل از شما در بازار حضور داشتند و سهم بازار خود را به دست آورده‌اند. برای رقابت با‌ آنها از چه رویکردی استفاده کردید؟

ما رویدادهای سالانه زیادی شرکت می‌کنیم و سعی می‌کنیم کار خود را بهتر معرفی کنیم. از طرف دیگر از کاربران در مورد استفاده از سیستم پرس‌و‌جو می‌کنیم. به این ترتیب که اگر از سیستم ما استفاده نمی‌کند، از چه سیستمی استفاده می‌کند و از طریق تعاملی که با کاربران داشتیم، مشکلات سیستم را شناسایی می‌کردیم و تلاش می‌کردیم آن موارد را برطرف کنیم تا رضایت کاربران جلب شود.

  • با توجه به اینکه شما در زمینه آی‌تی تحصیل نکرده‌اید، با این چالش روبه‌رو نبودید که بخواهید هم‌تیمی فنی پیدا کنید؟

ما در کنار تحصیلاتمان، برنامه‌نویسی را یاد گرفتیم و من و مریم هر دو برنامه فراند اند را بلدیم و برای برنامه‌نویسی بک اند یک هم‌تیمی پیدا کردیم که در کارهای فنی به ما کمک می‌کند.

  • علاوه بر این موارد با چه چالش‌هایی روبه‌رو بودید؟

در حال حاضر همانطور که گفتم، عدم توانمندی فریلنسرها یکی از مهم‌ترین چالش‌های ماست که باید آنها را آموزش دهیم؛ چراکه ظرفیت بازار بسیار بزرگ است. از طرف دیگر به طور کلی فرهنگ فریلنسینگ‌ باید میان کارفرمایان هم جا بیفتد چون فکر می‌کنند وقتی پروژه را برون‌سپاری می‌کنند باید قیمت کمتری بابت آن بپردازند. البته ما تلاش می‌کنیم که قیمت منصفانه باشد که حقی از کسی ضایع نشود.

۱ دیدگاه
  1. شهاب می‌گوید

    فضای استارتاپی یا فضای کپی کاری؟!
    همه منتظرن یکی یه حرکتی بکنه بقیه ازش کپی کنن

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.