طرح‌های لایه‌باز برای طراحی در طرحریزان

0

استارتاپ طرحریزان به نشانی tarhrizan.com‌ استارتاپی است که طرح‌های لایه‌باز ارائه می‌دهد و کار دفاتر طراحی را آسان کرده است. احسان عابدی که ۲۷ سال دارد و اهل کاشان است، این استارتاپ را بنیانگذاری کرده است. او در دانشگاه در ابتدا در رشته حسابداری تحصیل می‌کند ولی بعد از مدتی متوجه می‌شود به این رشته علاقه‌ای ندارد و به کار طراحی در یک دفتر طراحی مشغول می‌شود‌ و اولین سایتش را در سال ۸۹ به نام فیس‌گرافیک که یک شبکه اجتماعی برای طراحان گرافیک بوده، راه‌اندازی می‌کند. ایده فروش طرح لایه‌باز ‌در سال ۹۴  و بعد از پایان دوران سربازی به ذهنش می‌رسد. «‌در ابتدا واقعا نمی‌دانستیم که این‌کار در‌آمدزا هست یا نه، چون در چند ماه اول حتی یک عدد طرح هم به فروش نرفت و همکارم از تیم جدا شد و خودم به‌تنهایی طرحریزان را اداره می‌کردم تا بعد از گذشت ۴ ماه موفق شدم اولین فروش را به مبلغ ۱۰ هزار تومان داشته باشم.»

استارتاپ طرحریزان، استارتاپی است که در جهت ارائه طرح‌های لایه‌باز در اینترنت شکل گرفته است. طرح‌های لایه‌باز به فایل‌هایی اطلاق می‌شود که به صورت آماده در نرم‌افزار فتوشاپ قابل استفاده هستند و دفاتر طراحی و چاپ و دفاتر فنی که به دلیل تعدد مشتریان نمی‌توانند زمان زیادی را برای طراحی سفارشات صرف کنند، ‌می‌توانند از این طرح‌های آماده برای مشتریان خود استفاده کنند. ‌بخش فروشگاهی سایت شامل دو دسته طرح‌های تجاری و مذهبی می‌شود که شاید بتوان گفت ۹۰ درصد از بازار هدف طرحریزان را تشکیل می‌دهد. از جمله این طرح‌ها می‌توان به طرح‌های لایه‌باز انواع کارت ویزیت، تقویم، طرح‌های گرافیکی مذهبی، آگهی‌های ترحیم و فاکتور اشاره کرد. علاوه بر این، در سایت بخشی به عنوان مجله طرحریزان قرار داده است که در آن مطالب آموزشی در مورد انواع طرح باز و اخبار مربوط به این حوزه قرار داده می‌شود.

این استارتاپ از اواسط سال ۹۴ کار خود را  با سرمایه حدود ۵۰ هزار تومان شروع کرده ‌که پس از گذشت مدت یک‌سال از شروع کار خود موفق می‌شود با اخذ مجوز و تاسیس دفتر مستقل برای ۵ نفر به طور مستقیم در شهرستان کاشان اشتغالزایی کند‌ و  احسان عابدی بنیانگذار این استارتاپ در سال ۹۵ نیز به عنوان کارآفرین جوان برتر در شهرستان شناخته شده است.  از زمان راه‌اندازی سایت تا‌کنون بیش از ۱۵۰۰ نفر کاربر از خدمات استفاده کردند. احسان می‌گوید در ماه‌های شروع فعالیت فروش خوبی نداشتند ولی به‌تدریج میزان فروش افزایش یافت و به چند عدد در ماه رسید و در حال حاضر نیز حدود یک سال است که در بعضی از ماه‌ها فروش چند میلیونی در ماه دارند. او می‌گوید برای تبلیغات کار خاصی انجام نداده‌اند و طرح‌های توسعه‌ای برای این کار انجام نداده‌اند و عمده درآمدی که تا‌کنون کسب کرده‌اند، از مجموع آزمون و خطاهایی که در بخش سئو انجام داده‌اند، حاصل شده است. مهم‌ترین چالشی که در حال حاضر استارتاپ طرحریزان با آن روبه‌روست، نیروی کار است‌ و احسان می‌گوید علاوه بر این، علی‌رغم اینکه طرحریزان بستری آماده برای بهره‌برداری همه ‌طراحان گرافیک به حساب می‌آید تا طرح‌ها و ایده‌های خود را در معرض دید عموم قرار دهند، اما به دلیل عدم اعتماد عمومی و نبود سطح دانش کافی به خصوص در زمینه طراحی در بین همکاران تازه‌کارشان گسترش طرحریزان مطابق با انتظارات آنها پیش نرفته است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.