سایت‌دار شدن در ۵ دقیقه!

0

تا همین چند سال پیش ساخت سایت برای افرادی که می‌خواستند کار خود را در حوزه آنلاین شروع کنند، یک دغدغه به حساب می‌آمد. اما امروز با وجود استارتاپ‌های سایت‌ساز این دغدغه به یک تفریح تبدیل شده ‌و افراد می‌توانند در عرض چند دقیقه به صورت آنلاین سایت خود را آماده تحویل بگیرند و فقط کافی است آن را با محتوای دلخواه خود تکمیل کنند. استارتاپ نوین‌سایت‌ساز به نشانی novinsitesaz.ir  یکی از همین سایت‌سازهاست که به کمک کسب‌وکارها آمده است. بنیانگذار این استارتاپ مرتضی مختاری ۲۸ ساله متولد اصفهان است که در رشته فناوری اطلاعات تحصیل کرده ‌و دو ترم هم در دانشگاه خواجه‌نصیر درس تجارت الکترونیک خوانده است. نوین‌سایت‌ساز اولین کار جدی او به حساب می‌آید. «‌ایده این کار را از چند سال پیش در ذهن داشتم و ایده اولیه نیز از سیستم‌های وبلاگ‌سازی مثل رز‌بلاگ و بلاگفا به ذهنم رسید، ولی تصمیم گرفتم به جای اینکه سیستمی را تولید کنم که امکان ساخت وبلاگ را فراهم کند، سامانه‌ای را طراحی کنم تا از آن طریق شرکت‌ها و کارخانه‌ها بتوانند برای خود سایت طراحی کنند.»

  •  مشابه کار شما در بین استارتاپ‌ها خیلی پرطرفدار است و تعداد سایت‌سازها کم نیستند، قبل از اینکه وارد این حوزه بشوید، راجع به این موضوع تحقیق کرده بودید؟

نه متاسفانه من در بازار بررسی نکرده بودم و حتی مشخص نکرده بودم که جامعه هدفم چه کسانی می‌توانند باشند و اول سایت را راه انداختم و در کار نیز کاملا بی‌تجربه بودم. در ابتدای کار در سال ۹۳ خودم به‌تنهایی کار را شروع کردم و تقریبا هیچ درآمدی نداشتم چون خیلی کارها مثل جذب مشتری یا سئو سایت را بلد نبودم و فقط یک سایت طراحی کرده بودم که آن هم امکانات زیادی نداشت. با گذشت زمان فهمیدم پیاده‌سازی این کار بسیار سخت است و جذب مشتری مهارت می‌خواهد. ولی به تدریج کار را یاد گرفتم و جلو رفتم.

  •  شما در نوین‌سایت‌ساز چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

در نوین‌سایت‌سایز این امکان وجود دارد تا کاربر در کمتر از تقریبا ۵ دقیقه بتواند یک سایت برای خود داشته باشد. کاربر در بخش طراحی سایت رایگان وارد فرمی می‌شود که باید مشخصات فردی و اطلاعات تماس خود را وارد کند. پس از اینکه یک ساب‌دامین برای خود انتخاب کرد، در همان لحظه سایت ساخته می‌شود. با نام کاربری خود می‌تواند وارد پنل مدیریت سایت شود و قالب مورد نظر خود را انتخاب و سایت را مدیریت کند. اخیرا بخش اپلیکیشن را نیز به خدمات اضافه کرده‌ایم که کاربر در کنار سایتی که طراحی می‌کند، بتواند اپلیکیشن هم داشته باشد. در این بخش کاربر با همان نام کاربری می‌تواند قالب اپلیکیشن، نام و آیکون آن را انتخاب كند و دکمه ساخت را بزند. اپلیکیشن به صورت خودکار اطلاعات را از سایت دریافت می‌کند و نیازی به ورود دوباره اطلاعات نیست. بخش دیگری هم به نام کاتالوگ‌ساز آنلاین در سایت وجود دارد که کاربر می‌تواند براساس محتوایی که در سایت خود تولید می‌کند، یک کاتالوگ از محصولات خود را به صورت پی‌دی‌اف نیز داشته باشد.

  •  شیوه درآمدزایی شما چگونه است؟

کاربر می‌تواند به مدت ۱۴ روز به صورت رایگان از سایتی که ساخته است، استفاده کند و در صورت تمایل به ادامه استفاده بعد از این مدت با پرداخت ۹۹ هزار تومان به طور سالیانه سایت را خریداری كند. پس از آن ما یک دامنه آی‌آر رایگان برای سایت ثبت می‌کنیم و ‌روی سایت تنظیم می‌نماییم. قیمت اپلیکیشن ۹۹ هزار تومان است که کاربر فقط یک بار پرداخت می‌کند و کاتالوگ نیز جزو امکانات سایت است و نیازی به پرداخت مبلغ جداگانه‌ای نیست.

  •  دقیقا از چه زمانی نوین‌سایت‌ساز را لانچ کردید و تا‌کنون چه تعداد کاربر از خدمات شما استفاده کرده‌اند؟

تقریبا از اردیبهشت ۹۳ کار را شروع کردم که اولین کاربر سایت خود را در نوین‌سایت‌ساز ساخت و هزینه آن را نیز پرداخت کرد. در آن زمان امکانات سایت مثل الان نبود و به مرور زمان ‌روی آن کار کردم. در ابتدا به دلیل بی‌تجربگی در اصول جذب مشتری کاربران کمی داشتم. بعد از اینکه کم‌کم امکانات سایت را بالا بردم و سایت را طوری طراحی کردم که کاربری با آن ساده شود توانستم کاربرانی را جذب سایت کنم. در حال حاضر به طور ماهانه تقریبا ۴۰۰ سایت ساخته می‌شود ولی اکثرا پولی پرداخت نمی‌کنند. برای همین در حال کار ‌روی نرخ تبدیل هستیم تا درصد افرادی که سایت را خریداری می‌کنند، افزایش دهیم.

  •  کار شما به مرحله درآمدزایی رسیده که بتوانید هزینه‌های خود را پوشش دهید؟

درآمدزایی داریم ولی قابل قبول نیست. کار ما هزینه خاصی ندارد چون من خودم فقط کار را توسعه می‌دهم تنها هزینه‌ای که صرف شده، بابت ‌هاست بوده است. در حال حاضر پروژه‌های تبلیغاتی از کارخانه‌ها می‌گیریم که هزینه‌ها پوشش داده شود و در کنار آن سایت‌ساز نیز تبلیغ می‌شود.

  •  با چه سرمایه‌ای کار را شروع کردید؟

این کار همان‌طور که گفتم برای من هزینه‌بر نبود و فقط پول ‌هاست می‌دادم و بیشتر هزینه مربوط به وقتی است که ‌روی کار صرف کرده‌ام.

  •  فکر می‌کنید مشکل اصلی که در کارتان وجود داشته که هنوز نتوانسته‌اید رشد خوبی داشته باشید، عدم آشنایی شما در جذب مشتری بوده یا اینکه علت‌های دیگری هم وجود داشته است؟

یکی از دلایل دیگر امکانات خود سایت است. ما درگاه پرداخت برای سایت‌ها نداشتیم و سایت‌هایی که ساخته می‌شد، فقط شرکتی و مناسب کارخانه‌ها بود‌ و خیلی از افراد با ما تماس می‌گرفتند که درخواست درگاه پرداخت داشتند. ما فقط سایت‌هایی برای معرفی محصول ارائه می‌دادیم و امکان ساخت سایت فروشگاهی وجود نداشت. به همین دلیل در حال حاضر ‌روی این بخش کار می‌کنیم تا این امکان فراهم شود تا هر نوع سایتی که کاربر نیاز داشت بتواند در نوین‌سایت‌ساز بسازد.

علاوه بر این، نسبت افرادی که سایت می‌سازند به نسبت افرادی که خرید می‌کنند تا‌کنون پایین بوده ‌و فکر می‌کنیم اضافه‌کردن این امکانات و افزایش تنوع قالب می‌تواند این نرخ تبدیل را افزایش دهد.

  •  فکر می‌کنید چه زمانی بتوانید به این مرحله برسید؟

در حال حاضر با چند نفر از دوستان ‌روی سایت کار می‌کنیم و فکر می‌کنم تا ۸ ماه آینده به این مرحله برسیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.