زودشور، یک خشکشویی آنلاین تمام‌عیار

0

 کاری که محمد رهی ۲۶ ساله با راه‌اندازی استارتاپی به نشانی zoodshoor.com‌ انجام می‌دهد. محمد متولد تهران است و در دانشگاه گرمسار رشته کامپیوتر خوانده است. محمد کارمند شرکت‌ هاست ایران است و به واسطه شرایط مساعدی که مدیریت شرکت برای پرسنل ایجاد کرده، این مجال را یافته ‌که ایده‌پردازی کند و در کنار شغل کارمندی کسب‌وکار آنلاین خود را نیز راه‌اندازی کند. ایده زودشور هم به واسطه نوع کاری که انجام می‌داده، به ذهنش خطور می‌کند «‌از آنجایی که در حوزه ‌هاستینگ فعالیت می‌کردم، هر‌روز شاهد سایت‌های جدیدی بودم که در زمینه‌های مختلف شروع به فعالیت می‌کردند و از ما سرویس خریداری می‌کردند. با بررسی راه‌هایی که افراد مختلف از آن درآمدزایی می‌کردند، به این فکر افتادم که استارتاپی راه‌اندازی کنم. چند تا ایده قبل از زودشور داشتیم که عملی نشد و شکست خورد و ایده خشکشویی آنلاین مرداد ماه پارسال به ذهنمان رسید. من و همسرم هر دو در شرکت‌ هاست ایران شاغل هستیم و ایده زمانی شکل گرفت که یک روز می‌خواستم به مهمانی بروم و متوجه شدم هیچ لباس تمیزی ندارم و خشکشویی هم از خانه ما دور بود. وقتی در اینترنت جست‌وجو کردم تا بفهمم چطور می‌توانم لباسم را به خشکشویی ببرم و همان روز هم دریافت کنم، متوجه شدم هیچ جایی چنین خدمتی را ارائه نمی‌دهد و از همان‌جا به ذهنم رسید که این ایده می‌تواند ایده جذابی برای راه‌اندازی یک استارتاپ باشد. از این رو سایت زودشور را طراحی کردیم ولی چون تخصصی در طراحی اپلیکیشن نداشتیم، آن را برون‌سپاری کردیم. در حال حاضر زود‌شور هم اپلیکیشن اندروید و هم اپلیکیشن ios دارد. بعد از مدتی که از شروع کار می‌گذشت، تعداد سفارشات افزایش یافت. در آن زمان نه دفتر کاری داشتیم و نه تعداد نیروی مناسب که بتوانیم به تمام سفارشات رسیدگی کنیم ولی این میزان سفارش در ابتدای کار به ما انرژی می‌داد که با قدرت بیشتری به راه خود ادامه دهیم. من برای اینکه روال کار خشکشویی را یاد بگیرم، یک ماه در یک خشکشویی کار کردم تا با انواع جنس‌های لباس‌ها و طرز کار خشکشویی‌ها و ارتباط با مردم آشنا شوم. در این رابطه صاحب یک خشکشویی خیلی به ما کمک کرد و دانش ما را در این زمینه افزایش داد و این فرد نیز اولین خشکشویی بود که ما کار را با آن شروع کردیم.»

  •   هر آنچه که در یک روز زودشور می‌گذرد

محمد می‌گوید در همان روزهای اول تماسی از یک خشکشویی داشته‌اند که می‌خواسته ۳۰ میلیون تومان استارتاپ‌شان را خریداری کند. آنها در آن زمان خوشحال می‌شوند و از این پیشنهاد استقبال می‌کنند ولی بعد به دلیل اینکه هیچ کدام از اعضای تیم دغدغه مالی نداشتند و به کار هم علاقه‌مند بودند، از این کار منصرف می‌شوند. «‌از آن زمان تاکنون ۲۵۰۰ نصب اپلیکیشن داشته‌ایم و تقریبا روزی ۹ نفر به ما سفارش می‌دهند که به طور میانگین هر کدام ۵ تکه لباس برای خشکشویی دارند. و به طور روزانه ۴۵ الی ۶۰ تکه سفارش داریم و شرکت‌هایی هستند که پتو و لباس پرسنل خود را برای شست‌و‌شو به ما می‌دهند. در شروع کار لباس‌ها را خودمان می‌گرفتیم و بعد برادرم هم وارد تیم شد و او لباس‌ها را می‌گرفت و در حال حاضر نیز  علاوه بر اینکه خودمان کارها را انجام می‌دهیم، یک راننده و یک منشی نیز استخدام کرده‌ و دفتر کاری تهیه کردیم. از زمانی که دفتر گرفتیم کار جدی‌تر شد چون باید ماهی یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان اجاره می‌دادیم. هر چه کار جدی‌تر شد تیم را نیز تکمیل کردیم. اعضای اصلی شرکت در حال‌حاضر ۵ نفر هستیم. همسرم در بخش ارتباط با مشتریان کار می‌کند و مدیریت کسب‌وکار را من بر عهده دارم و هر کدام از اعضای تیم نیز بخشی از مسئولیت‌ها را بر عهده گرفته‌اند.» طریقه استفاده کاربران از خدمات زودشور به این ترتیب است که کاربر در‌خواست خود را برای تحویل لباس در اپلیکیشن مشخص می‌کند و در زمان مشخص‌شده راننده زودشور مراجعه می‌کند و لباس‌ها را دریافت می‌کند و با توجه نوع سفارش و حجم کار بین ۲۴ الی ۴۸ ساعت کاری زمان می‌برد تا لباس‌ها آماده تحویل شوند و مجدد راننده لباس‌ها را در زمانی که مشتری تمایل دارد، درب منزل تحویل می‌دهد. تعرفه‌ها نیز براساس نرخ اتحادیه و کمی هم پایین‌تر برای ایجاد مزیت رقابتی شده ‌و هزینه حمل‌و‌نقل رایگان است و تا‌کنون توانسته‌اند به مناطق ۱، ۲، ۳،۴‌ ،۶،۷ و ۸ در تهران خدمت‌رسانی کنند.

«‌در حال حاضر با تخفیفی که از خشکشویی‌ها می‌گیریم، درآمدزایی داریم و با تخفیف ۱۰ درصد شروع کردیم و با گسترش کار و افزایش سفارشات این تخفیف را به ۴۰درصد رسانده‌ایم و قصد داریم این ظرفیت تخفیف را تا ۷۰ درصد برسانیم. اعضای تیم نیز حقوقی دریافت نمی‌کنند و به صورت پورسانتی با هم تعامل داریم. من و همسرم پولی برداشت نمی‌کنیم و تمام درآمدی که سیستم دارد، بین اعضا تقسیم می‌شود. درآمد ماهانه تقریبا ۳ میلیون تومان است که بین اعضای تیم تقسیم می‌شود‌ و من همواره برای افراد تیم ویژن ترسیم می‌کنم و به آنها انگیزه می‌دهم که اگر امروز مثلا راننده هستید ولی در آینده مدیر لجستیک می‌شوید و اینکه هر کدام از اعضا در بخش‌هایی که هستند ارتقا پیدا می‌کنند و مسئول بخش مربوط به خود می‌شوند. چون ما سرمایه‌ای نداریم، مجبوریم که افراد غیر‌متخصص را جذب کنیم تا حقوق کمتری پرداخت کنیم.»

  •   چشم‌انداز زودشور

در حال حاضر زودشور با ۳ خشکشویی کار می‌کند که این خشکشویی‌ها به دلیل حجم بالای کار ۲ نفر را استخدام کرده‌اند و این استارتاپ  به طور غیر‌مستقیم اشتغالزایی ایجاد کرده است. «‌با وجود پیشرفت خوبی که داشته‌ایم هنوز به سوددهی نرسیده‌ایم و از طریق فروشی که داریم حدود ۵۰ درصد هزینه‌ها را پوشش می‌دهیم ولی هنوز به نقطه سر به سر نرسیده‌ایم. اگر با همین تعداد پرسنل کار را دنبال کنیم و به تعداد ۱۶ تا سفارش ثابت در روز برسیم، می‌توانیم به نقطه سر به سر برسیم. برای اینکه به این حجم از سفارش دست یابیم در وهله اول باید هرچه درآمد داریم در زمینه تقویت زیرساخت و افزایش کیفیت خدمت‌رسانی صرف کنیم.» با وجود استارتاپ رقیبی که در زمینه کاری زودشور فعالیت می‌کند، محمد معتقد است داشتن رقیب برای آنها یک مزیت به حساب آمده ‌چون رقیب آنها باعث شده ‌که کار را جدی‌تر بگیرند و با سرعت بیشتری به گسترش کار فکر کنند، درجا نزنند و پلن‌هایی را که داشتند عملی کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.