جابزوی، شغل مناسب شما را پیشنهاد می‌دهد

0

محسن معتمدی‌مقدم ۲۵ ساله متولد مشهد، لیسانس خود را در رشته مکانیک ماشین‌های کشاورزی گرفته و در حال دفاع از پروژه پایانی خود در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت صنعتی در دانشگاه فردوسی مشهد است. «من از سال دوم کارشناسی با یکی از دوستانم کارگاهی راه‌اندازی کردیم و در آن با توجه به رشته تحصیلی خود که مکانیک ماشین‌های کشاورزی بود، ماشین‌آلات کشاورزی و تجهیزات تسویه آب طراحی و تولید می‌کردیم. ماشین‌آلات کارگاه ما هم از نظر طراحی و هم از نظر ساخت جدید بودند. به مدت تقریبا ۲ سال این کار را ادامه دادیم و زمانی که می‌خواستیم مقطع ارشد را دنبال کنیم، به این نتیجه رسیدم که مدیریت می‌تواند مکمل خوبی برای رشته مکانیک باشد. در سال ۹۴ که ارشد را شروع کردیم یک دفتر در مرکز رشد دانشگاه گرفته بودیم و به پیشنهاد اداره تغذیه دانشگاه فردوسی به صورت پیمانکاری پروژه‌ای را در دست گرفتیم و برای اولین‌بار در دانشگاه‌های کشور نوشیدنی طبیعی به عنوان تغذیه ارائه می‌دادیم؛ نوشیدنی‌هایی مانند شیر‌موز، آب‌هویج و آب‌طالبی. در اوایل کار تقریبا روزی ۲۰۰۰ لیوان سرو می‌کردیم. این پروژه همچنان ادامه دارد …»

  •  با توجه به اینکه در زمینه‌های کاملا متفاوتی کارآفرینی کرده‌اید، چه شد که ایده جابزوی به ذهنتان رسید و خواستید این کار را انجام دهید؟

ایده جابزوی از زمانی شکل گرفت که من وارد دانشکده مدیریت شدم. زمانی که در دانشکده کشاورزی بودم، ‌می‌دیدم که اکثر بچه‌ها برای انتخاب شغل آینده خود سردرگم هستند و اطلاعاتی ندارند و البته فکر می‌کردم که این مشکل فقط برای دانشکده کشاورزی است ولی وقتی وارد دانشکده مدیریت شدم، متوجه شدم تقریبا این مشکل همه‌گیر است و خیلی به رشته تحصیلی ارتباطی ندارد. در مهر ماه سال ۹۵ یک انجمنی به نام توسعه مهارت‌های شغلی در دانشگاه فرودسی مشهد تشکیل دادیم. این انجمن را در حقیقت برای اعتبار‌سنجی ایده جابزوی تشکیل دادیم و قبل از اینکه جابزوی را راه‌اندازی کنیم، در دوره‌های مختلف کارآفرینی مانند استارتاپ ویکند‌ها و غیره شرکت کرده بودیم و می‌دانستیم که در ابتدای راه‌اندازی استارتاپ باید اعتبار‌سنجی انجام دهیم. در این انجمن، همایش‌های مختلفی در دانشکده‌های مختلف دانشگاه فردوسی مشهد و چند دانشگاه غیر‌انتفاعی مشهد برگزار کردیم. در این همایش‌ها و کارگاه‌ها هدفمان این بود که دریابیم از نظر افراد مناسب‌ترین مسیر شغلی برایشان چیست یا از بازار کاری که می‌خواهند به آن وارد شوند، اطلاع دارند یا نه. جالب اینجا بود در حدود ۴۵۰ فرمی که در این همایش‌ها پر شد تقریبا ۷۰ درصد افراد نتوانسته بودند عنوان شغلی مناسب خود را برای ما بنویسند. در آذر ماه ۹۵ ایده جابزوی جدی‌تر شد و تصمیم گرفتیم پلت‌فرمی به نشانی jobsway.ir  را ایجاد کنیم که از طریق اپلیکیشن جابزوی افراد، کارگروه‌ها و دانشجویان وارد این پلت‌فرم شوند و ما یک سری تست‌های شخصیت‌شناسی از افراد بگیریم و آنها را براساس پارامترهای مختلف مانند مدرک تحصیلی و توانمندی‌ها و غیره ارزیابی کنیم و با توجه به تمام این پارامترها مشاغلی را که برای آنها مناسب است، پیشنهاد دهیم.

  •  جابزوی چه ارزشی ایجاد می‌کند؟

در جابزوی وقتی افراد ثبت‌نام می‌‌کنند و اطلاعات اولیه خود را در اختیار می‌‌گذارند، براساس اطلاعات اولیه مانند مدرک تحصیلی ما ۱۰ شغل مرتبط پیشنهاد می‌‌دهیم و پس از آن با ورود اطلاعات دیگر مانند توانمندی‌ها و تست‌های شخصیت‌شناسی که می‌‌گیریم، این مشاغل فیلتر می‌‌شوند تا متناسب‌ترین شغل برای فرد به وی پیشنهاد شود. ارزش افزوده مهمی که جابزوی برای کاربران دارد، این است که در جابزوی بعد از اینکه فرد فهمید چه شغلی برای او مناسب است، یک مسیر شغلی به وی پیشنهاد می‌‌شود. به عنوان مثال، اگر برنامه‌نویسی اندروید برای فرد مناسب باشد، ما در جابزوی به وی می‌‌گوییم که برای اینکه یک برنامه‌نویس خوب در اندورید شود، باید چه گام‌هایی را طی کند و چه مهارت‌هایی را بیاموزد و یک مسیر شغلی به او پیشنهاد می‌‌دهیم. فعلا با مشاغل مرتبط با آی‌تی و علوم اداری و مدیریت شروع کردیم و ‌روی این دو حوزه متمرکزیم و در حال برطرف‌کردن اشکالات مدل تناسب‌سنجی هستیم چون مهم‌ترین هدف جابزوی همین مدل تناسب‌سنجی آن است که متناسب‌ترین‌‌ شغل را براساس ویژگی‌های فرد از بانک اطلاعاتی که داریم به او پیشنهاد بدهیم.

  •  شغل‌هایی که به کاربران پیشنهاد می‌‌دهید وجود خارجی دارند یا فقط به افراد مشاوره شغلی می‌‌دهید؟ 

در حال حاضر در فاز مشاوره هستیم ولی می‌‌خواهیم این امکان را فراهم کنیم که فرد وقتی فهمید که برای شغلی مناسب است بتواند در قسمت شغل مورد نظر دو قسمت آموزشگاه‌هایی که مهارت‌های مورد نیاز را می‌‌توانند ارائه دهند و قسمت شرکت‌هایی که جایگاه شغلی مورد نظر را دارند، ببیند. البته این ویژگی هنوز به اپلیکیشن اضافه نشده است.

  •  اطلاعات و استانداردهایی را که برای ارزیابی فرد در مشاغل مختلف استفاده می‌‌کنید، از کجا تامین کرده‌اید؟

ما از طرق مختلف این اطلاعات را تامین می‌‌کنیم. یک بانک اطلاعاتی به نام اونت در کشور آمریکا وجود دارد که بانک جامع اطلاعاتی مشاغل آمریکاست و یک سیستم خبرگان تشکیل دادیم که براساس مشاوره‌های کسب‌وکار اطلاعات شغلی احراز می‌‌شود و سازمان فنی حرفه‌ای هم اطلاعات خیلی خوبی برای مشاغل در اختیار می‌‌گذارد که علاوه بر اطلاعات تئوریک، اطلاعات عملی مربوط به هر شغل نیز در دسترس است. ما اطلاعات چند ‌منبع را به صورتی که خودمان می‌‌خواستیم تلفیق کردیم و به صورت استاندارد در‌آوردیم و فرد را بر این اساس مقایسه می‌‌کنیم.

  •  با توجه به اینکه دانلود اپلیکیشن جابزوی از کافه بازار رایگان است، شیوه درآمد‌زایی شما چگونه است؟

در حال حاضر تا پایان خرداد امسال استفاده از تمامی خدمات جابزوی رایگان است. ما به طور کلی دو حالت کاربری در جابزوی داریم؛ رایگان و حرفه‌ای که در حالت حرفه‌ای کاربر تنها با پرداخت ۵ هزار تومان به طور سالانه می‌‌تواند از ۳ ویژگی دریافت رزومه با گرافیک مناسب براساس اطلاعاتی که خود وارد کرده است، کمبودهای شغل مورد نظر خود و ارزیابی خود در انواع شغل‌ها بهره ببرد.

  •  با توجه به اینکه می‌‌خواهید در فازهای بعدی اطلاعات مشاغل موجود برای کار را اضافه کنید، آیا قصد دارید چیزی شبیه به لینکداین شوید؟

بله، در مرحله بعدی تقریبا شبیه لینکداین می‌‌شویم و حتما وب سرویسی برای این کار در نظر می‌‌گیریم که آموزشگاه‌ها و شرکت‌ها، خودشان جایگاه‌های شغلی خود را اضافه کنند و افراد بعد از مشاوره‌هایی که از ما می‌‌گیرند، بتوانند از مشاغلی که وجود دارد شغل مورد نظر خود را انتخاب کند. البته یکی از دلایلی که ما تا‌کنون این فاز را اجرا نکردیم، به دلیل مشورت‌های مختلفی بود که با افراد مختلف خبره در حوزه استارتاپ داشتیم و به ما پیشنهاد دادند که این خدمت را فعلا اضافه نکنیم شاید بشود با استارتاپ‌های دیگری مانند جابینجا و یا غیره هماهنگ شویم و مشترک خدمات را ارائه دهیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.