تعمیر ماشین‌های صنعتی در «دکانچه»

0

در حال حاضر در دکانچه دو فعالیت اصلی را انجام می‌دهیم؛ اول اینکه دارندگان ماشین‌آلات صنعتی یا کشاورزی مانند تراکتور یا لیفتراک و غیره که مشکلی برای وسایلشان پیش آمده و نیاز به تعمیر در محل دارند، می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند تا نیروی متخصص برای اعمال تعمیرات به محل اعزام شود.

استارتاپ دکانچه به نشانی docanche.com استارتاپی است که علیرضا سالمی ۲۵ ساله در شهر اصفهان آن را راه‌اندازی کرده است. علیرضا در رشته فناوری اطلاعات تحصیل کرده ‌و فوق‌لیسانس IT گرایش شبکه از دانشگاه آزاد تهران شمال دارد.

«‌قبل از راه‌اندازی این استارتاپ من در حوزه آی‌تی، داده‌کاوی و مهندسی نیازها کارهای مختلفی به صورت پروژه‌ای انجام می‌دادم. بیشتر در حوزه تخصصی خودم کار می‌کردم ولی مدت‌ها بود که در این فکر بودم که کسب‌وکار و سایتی را راه‌بیندازم ‌که از آن طریق بتوانم فروش داشته باشم.

به ایده‌های مختلفی فکر می‌کردم. از طرفی به واسطه شرایط کاری پدرم که در حوزه تعمیرات ماشین‌آلات صنعتی فعالیت داشتند، مسیر تهران به اصفهان را بارها طی می‌کردم. در این حین به نیازی پی بردم که در اکثر افرادی که دارای ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی بودند، تقریبا مشترک بود و آن اینکه دسترسی به تعمیرات و تامین قطعات ماشین‌آلات ‌برایشان مشکل بود‌ و به علت کوچک‌ترین مشکلی که در حین کار با ماشین‌آلات پیدا می‌کردند، مجبور بودند چند روز کار را بخوابانند تا بتوانند ماشین را برای تعمیر به جای دیگری منتقل‌ یا قطعات مربوطه را خریداری کنند.

بر همین اساس به این فکر افتادم که اگر بتوانیم کاری کنیم که قطعات سریع‌تر به دست این افراد برسد و یا اینکه بتوانیم نیروی‌های متخصص را به مکان مشتری اعزام کنیم تا در محل وسایل صنعتی را تعمیر کنند، می‌توانیم در این بازار ارزش افزوده ایجاد کنیم. از همین جا ایده دکانچه در ذهنم شکل گرفت و تصمیم گرفتم این استارتاپ را راه بیندازم.»

  •  در دکانچه چه‌کار می‌کنید و چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

در حال حاضر در دکانچه دو فعالیت اصلی را انجام می‌دهیم؛ اول اینکه دارندگان ماشین‌آلات صنعتی یا کشاورزی مانند تراکتور یا لیفتراک و غیره که مشکلی برای وسایلشان پیش آمده و نیاز به تعمیر در محل دارند، می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند تا نیروی متخصص برای اعمال تعمیرات به محل اعزام شود.

در حال حاضر این خدمات را در تهران، اصفهان و شیراز ارائه می‌دهیم. از طرف دیگر اگر برای تعمیرات نیاز به محصولات یا قطعات خاصی باشد ما محصولات را در اختیار مشتریان قرار می‌دهیم. ما توانسته‌ایم با تولیدکنندگان و واردکنندگان این قطعات به توافق برسیم و محصولات را دست اول در سایت دکانچه به فروش می‌رسانیم. از این جهت خدمات برای مشتریان ارزان‌تر تمام می‌شود.

  •  تامین قطعات از تامین‌کنندگان را چگونه انجام می‌دهید؟ آیا پلتفرم هستید یا اینکه خودتان قطعات را خریداری می‌کنید و بعد می‌فروشید؟

ما به صورت پلتفرم کار می‌کنیم، تولیدکنندگان و واردکنندگان با ما در تعامل هستند و زمانی که مشتری به محصولی نیاز داشته باشد، می‌تواند در سایت بین انواع محصولاتی که در سایت قرار داده شده است، بین قیمت‌های مختلف و کیفیت‌های مختلف بررسی کند و سفارش خود را ثبت کند.

در حالتی هم که کارشناس به محل اعزام شده است در صورت نیاز به قطعه‌ای کارشناس انواع قطعات موجود را به مشتری معرفی می‌کند و به سلیقه مشتری قطعه مربوطه از طرف تامین‌کنندگان تامین می‌شود.

  •  در حال حاضر چه تعداد نیروی فنی با شما همکاری می‌کنند؟

حدود ۴۰ نفر با ما همکاری می‌کنند و اکثرا افرادی هستند که در مشاغل آزاد کار کرده‌اند و با مباحث فنی و حرفه‌ای آشنایی دارند. کارشناسان در سه شهری که در حال حاضر خدمات می‌دهیم، پراکنده هستند. از طرفی بین ۱۵ تا ۲۰ تامین‌‌کننده قطعات نیز با ما همکاری دارند.

  •  از زمانی که کار را شروع کردید تا‌کنون چه تعداد کاربر از خدمات استفاده کرده‌اند؟

در حدود یک سال و چهار ماهی که از کار گذشته است، حدود ۸۰ نفر از خدمات استفاده کرده‌اند. از آنجایی که اکثر مخاطبان ما قشر صنعتگر هستند که عموما با تکنولوژی سر‌وکار ندارند، علاوه بر اینکه امکان استفاده از خدمات از طریق سایت و اپلیکیشن وجود دارد، یک بات تلگرام هم تعریف کرده‌ایم که کاربران می‌توانند از این طریق نیز  به تمام خدماتی که از طریق سایت قابل دسترس است، دسترسی داشته باشند.

  •  برای اینکه خودتان را بهتر به مخاطبان معرفی کنید تا با خدمات شما آشنا شوند، چه کار کردید؟

بیشتر تبلیغات ما دهان به دهان بوده‌ و به واسطه اینکه پدرم قبلا در این حوزه کار می‌کرد، هر جایی که می‌رفتیم تراکت پخش می‌کردیم. از شبکه‌های اجتماعی هم استفاده می‌کنیم.

  •  شیوه درآمدزایی شما چگونه است؟

یکی از شیوه‌های درآمدزایی فروش محصولات در سایت است و ما کارمزدی ۵ تا ۱۰ درصدی را بابت فروش محصولات دریافت می‌کنیم. از طرف دیگر زمانی که کارشناسان نیز به محل اعزام می‌شود، بین ۱۰ تا ۲۰درصد را از درآمد حاصل از آن‌ دریافت می‌کنیم.

  •  تعیین قیمت خدمات توسط کارشناسان صورت می‌گیرد یا از قبل مشخص است؟

تعیین قیمت خدمات توسط کارشناسان در محل صورت می‌گیرد. زمانی که کارشناس بررسی را انجام داد، تعیین قیمت می‌کند و قیمت را ثبت می‌کند، پس از آن قیمت تعیین‌شده توسط پدرم و چند تن از کارشناسانی که به آنها اعتماد داریم، بررسی و براساس اعلام خرابی که صورت گرفته است، تایید می‌شود. علاوه بر این، پس از انجام کار ما از کاربران فیدبک می‌گیریم و قیمت اعلامی را چک می‌کنیم.

  •  تاکنون توانسته‌اید به سطحی از درآمدزایی برسید که هزینه‌هایتان پوشش داده شود؟

هنوز به نقطه سر‌به‌سر نرسیده‌ایم و فکر می‌کنم اگر با همین روند پیش برویم تا ۶ ماه آینده به این سطح می‌رسیم.

  •  با توجه به اینکه هنوز به مرحله مطلوبی از درآمدزایی نرسیده‌اید، هزینه‌ها را چطور تامین می‌کنید؟

زمانی که کار را شروع کردیم، از طرف فامیل مورد استقبال قرار گرفت و ما توانستیم دو سرمایه‌گذار پیدا کنیم و از این طریق توانستیم حدود ۳۰ میلیون سرمایه جذب کنیم‌ که این میزان فعلا برای کار ما کافی بوده است.

  •  در این زمینه رقیبی دارید؟

در حال حاضر ۲ استارتاپ هستند که در زمینه رساندن ابزار صنعتی در محل مشتری فعالیت می‌کنند ولی تعمیرات انجام نمی‌دهند. ما قصد داریم در آینده قسمتی را به کار اضافه کنیم تا اجاره ابزار نیز در سایت امکان‌پذیر شود.

  •  مهم‌ترین مشکلات‌تان از شروع کار تا‌کنون چه چیزی بود؟

اولین مشکلی که داشتیم بحث اعتماد‌سازی بود؛ اینکه مشتریان اعتماد کنند و حرف کارشناسان ما را قبول کنند. به همین دلیل برای اعتمادسازی خدمات در محل برای بار اول به صورت رایگان صورت می‌گیرد. دومین مشکلی که داریم این است که در حال حاضر از شهرهای دیگر درخواست داریم ولی نمی‌توانیم کار را در آن مناطق پوشش دهیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.