تریپ‌ساز؛ سفر شما را می‌سازد!

مهرداد ناطقی و مریم صابری در کرمان یک استارتاپ گردشگری راه انداخته‌اند

0

استارتاپ تریپ‌ساز در حوزه سفر و گردشگری به نشانی tripsaz.ir توسط مهرداد ناطقی و همسرش مریم صابری در شهر کرمان بنیانگذاری شده است. مهرداد متولد ۶۶ است و لیسانس نرم‌افزار از دانشگاه چمران کرمان دارد. همسرش مریم نیز متولد ۶۸ است و ارشد MBA دارد و در حال حاضر هم استاد دانشگاه و هم به عنوان تورلیدر فعالیت دارد.

مهرداد می‌گوید: «‌من از سال ۷۰ وارد حوزه کامپیوتر شدم و در جاهای مختلف مشغول به کار بودم ولی از آنجایی که همواره به دنبال یادگیری بودم، محیط‌های اداری برایم چالش‌برانگیز نبود. قبل از تریپ‌ساز با چند تن از دوستانم استارتاپی را در حوزه ارائه خدمات مرتبط با جشن عروسی و ازدواج راه انداختیم ولی در آن زمان به دلیل اینکه با این مفاهیم آشنایی نداشتیم، ایده با شکست مواجه شد.

پس از آن برای اینکه هزینه‌هایی که کرده بودیم پوشش دهیم، مشغول انجام پروژه‌های برنامه‌نویسی موردی شدیم و پروژه‌های بزرگی در حوزه‌های استان و کشور انجام دادیم و درآمد خوبی را هم کسب کردیم، ولی علی‌رغم شرایط مطلوب درآمدی، همچنان این نیاز را احساس می‌کردم که باید وارد حوزه استارتاپ شوم. همسرم ایده استارتاپی در حوزه گردشگری داشت و در اولین استارتاپ ویکندی که در حوزه گردشگری در دانشگاه تهران شرکت کرد، ایده‌اش اول شد.

بر همین اساس ایده گردشگری را به صورت جدی‌تر دنبال کردیم و از آنجایی که قبلا با بچه‌هایی که در حوزه گردشگری فعال بودند آشنا بودیم و برایشان پروژه‌هایی را انجام داده بودیم، با فرصت‌ها و تهدیدهای این حوزه آشنایی داشتیم. ایده تریپ‌ساز از همین جا شکل گرفت و تصمیم گرفتیم این استارتاپ را راه بیندازیم.

  • چه نیازی را در حوزه گردشگری احساس کردید که فکر می‌کردید تریپ‌ساز می‌تواند به آن پاسخ دهد؟

سفر در تریپ‌ساز همیشه انتخاب بین یک دوراهی است. به این ترتیب که مسافر وقتی فکر سفر می‌کند، چند دوراهی در ذهنش شکل می‌گیرد؛ اینکه سفر داخلی برود یا خارجی، با قطار برود یا وسیله نقلیه شخصی، هتل برود یا خانه‌ای اجاره کند و چندین دوراهی دیگر که در انتخاب بین آنها گیر می‌افتد. از طرف دیگر در حوزه گردشگری راهنمایان گردشگری از جمله قشری هستند که توجه چندانی در حوزه سفر به آنها نشده است.

ما در تریپ‌ساز با کمک راهنمایان گردشگری به مسافران کمک می‌کنیم تا بتوانند بهترین انتخاب را برای سفر خود در میان دوراهی‌ها داشته باشند. تا مسافر بدون آزمون و خطا، با برنامه و همراه با تجربه‌های جدیدتری سفر کند. معمولا در نگاه اول نگاه به راهنمایان طوری است که انگار نیازی به آنها نیست و فقط هزینه‌های سفر زیاد می‌شود ولی در واقع وقتی راهنمایان از بودجه سفر مسافر مطلع باشند با توجه به بودجه‌ای که مسافر دارد، برای او برنامه‌ریزی سفر را انجام می‌دهند.

ما در حدود ۸۰ درصد شهر‌های ایران راهنما داریم. راهنمایان ما هم از راهنمایان کارت‌دار هستند و هم از راهنمایان محلی که در چند سال اخیر نشان داده‌اند که در بعضی مواقع دانش بهتری هم نسبت به راهنمایان کارت‌دار دارند. در حال حاضر حدود ۴۵۰ راهنما با ما همکاری دارند

  • با توضیحاتی که دادید، تریپ‌ساز را چطور تعریف می‌کنید و چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

ما سعی کردیم از ابتدا تریپ‌ساز را با ارزش پیشنهادی که برای مخاطب دارد، معرفی کنیم و آن اینکه سفر با راهنما خوب ساخته می‌شود. به عبارت بهتر، روی این نکته تاکید می‌کنیم که اگر مسافران می‌خواهند که سفر خوبی داشته باشند، باید حتما یک راهنمای سفر کنار خود داشته باشند. ما قصد داریم مدل‌های سفر را در تریپ‌ساز ارائه دهیم ولی در حال حاضر از نمایشگاه الکامپ امسال که از تریپ‌ساز رونمایی کردیم، یک مدل سفر با عنوان سفر سفارشی با راهنما را ارائه می‌دهیم.

در این مدل مسافر مشخصات سفر خود را از جمله اینکه به کدام استان قصد سفر دارد، زمان شروع و پایان سفر، تعداد همراهان، راهنمای خودرو داشته باشد و یا نه و چه تخصصی داشته باشد و غیره را در اختیار ما می‌گذارد. شکم‌گردی، شهرگردی، شبگردی، تفریح و خرید، ماجراجویانه، علمی و آموزشی، رویدادهای خاص و آیینی، درمانی و سلامت، کاری و تجاری، ورزشی، روستایی و عشایری، زیارتی و مذهبی، طبیعت‌گردی، تاریخی و فرهنگی، هنری و مناطق جنگی از جمله تخصص‌هایی است که راهنمایان تریپ‌ساز دارند. براساس انتخاب‌هایی که مسافر انجام می‌دهد، سفر برای او ترتیب داده می‌شود.

  • کاربران چطور می‌توانند از خدمات تریپ‌ساز استفاده کنند؟

پس از اینکه اطلاعات خواسته‌شده از مسافر دریافت شد، این اطلاعات برای تمام راهنمایان گردشگری در استان مقصد ارسال می‌شود و راهنمایان پیشنهاد سفر خود را با قیمت برای مسافر ارسال می‌کنند. نکته‌ای که اینجا وجود دارد، تریپ‌ساز هیچ گونه دخل و تصرفی در ارائه قیمت راهنمایان ندارد و از طرف دیگر مسافران آزاد هستند که از بین راهنمایان پیشنهادی راهنمای مورد نظر خود را که با بودجه آنها همخوانی دارد، انتخاب کنند. پس از انتخاب، هزینه توسط مسافر پرداخت می‌شود و تا پایان سفر هزینه در تریپ‌ساز باقی می‌ماند و در پایان سفر ۹۵ درصد پول به راهنما پرداخت می‌شود.

  • در حال حاضر با چند راهنما همکاری می‌کنید و چه تعداد مسافر برنامه سفر خود را با تریپ‌ساز چیده‌اند؟

ما در حدود ۸۰ درصد شهر‌های ایران راهنما داریم. راهنمایان ما هم از راهنمایان کارت‌دار هستند و هم از راهنمایان محلی که در چند سال اخیر نشان داده‌اند که در بعضی مواقع دانش بهتری هم نسبت به راهنمایان کارت‌دار دارند. در حال حاضر حدود ۴۵۰ راهنما با ما همکاری دارند که تقریبا تعداد راهنمایان محلی نسبت به راهنمایان کارت‌دار در تریپ‌ساز ۲ برابر است. تا‌کنون هم حدود ۳۰ سفر در تریپ‌ساز ساخته شده و در تلاش هستیم دو طرف پلتفرم را همزمان با هم پیش ببریم و حدود ۱۰۰۰ کاربر از خدمات استفاده کرده‌اند.

  • با چه سرمایه اولیه کار را شروع کردید؟

ما چون شرکتی بودیم که پروژه‌های مختلفی انجام می‌دادیم، هزینه تریپ‌ساز را از محل پروژه‌ها تامین کرده و می‌کنیم و نکته جالب اینجاست که ما برای اینکه بتوانیم روی تریپ‌ساز متمرکز شویم، در یک سال اخیر حدود ۸۰میلیون تومان پروژه را رد کردیم.

  • فکر می‌کنید چه زمانی به درآمدزایی مطلوب برسید و نقطه سر به سر را رد کنید؟

هدفی که داریم این است که تا یک سال آینده بتوانیم به این مرحله برسیم و در این مدت هم تمرکز اصلی روی افزایش کیفیت محصول است تا کاربران از خدمات راضی باشند.

  • ارزش بازاری که در آن فعالیت می‌کنید، چقدر تخمین می‌زنید؟

از نظر ما هر کسی که قصد سفر داشته باشد، مخاطب تریپ‌ساز می‌تواند باشد و بازار بزرگی است، چراکه هر کسی به هر شکلی که بخواهد سفر برود، می‌تواند از خدمات تریپ‌ساز استفاده کند.

  • مهم‌ترین چالشی که با آن تاکنون روبه‌رو بودید که اگر وجود نداشت سرعت رشد بهتری را تجربه می‌کردید، چه چیزی بوده است؟

چالش‌های مختلفی از جمله پذیرش راهنمایان محلی بدون کارت و برطرف کردن مسائل حقوقی داشته‌ایم. علاوه بر این، ما هم مانند استارتاپ‌های دیگر برای رشد خود نیاز به نیروی انسانی متخصص داریم و از افراد برای همکاری در تریپ‌ساز دعوت می‌کنیم و بزرگ‌ترین دغدغه‌ای که داریم، این است که نیروی متخصص را در کرمان بیابیم و بتوانیم در کرمان بمانیم و برای شکل‌دهی ارتباطات بهتر مجبور نشویم که به تهران بیاییم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.