بازاریابی محتوا و موفقیت در بازار صنایع‌دستی

یادداشت محمدشهاب شهوازیان

0

در دنیای کنونی مصرف‌کنندگان دیگر محصولات و خدمات ما را نمی‌خرند، بلکه آنها رویکرد ما به حل مسائل و مشکلات خود را خریداری می‌کنند و این محتواست که قادر است رویکردهای حل مشکلات کاربران را پررنگ کرده و ما را در نقش یک ناجی نشان دهد.

جف ارنست از فارسترز درباره یکی از مهم‌ترین اصول بازاریابی در جهان امروز می‌گوید: «در دنیای کنونی مصرف‌کنندگان دیگر محصولات و خدمات ما را نمی‌خرند، بلکه آنها رویکرد ما به حل مسائل و مشکلات خود را خریداری می‌کنند و این محتواست که قادر است رویکردهای حل مشکلات کاربران را پررنگ کرده و ما را در نقش یک ناجی نشان دهد.»

دقیقا برای همین است که بسیاری از برندها تلاش کرده‌اند که ناشر باشند و داستان‌هایی الهام‌بخش برای کاربران خود تعریف کنند تا از طریق محتوا، پیشینه‌ای مشترک با مخاطب خود بسازند و با او در نقطه‌ای از مسیر محتوا ملاقات کنند.

موضوع یادداشت من هم در مورد اهمیت محتواست. تجارب ما در فروشگاه آنلاین صنایع‌دستی چونک نیز ثابت می‌کند که بازاریابی محتوایی از بهترین روش‌ها در این حوزه است و به نوعی فرمول موفقیت در بازاریابی محتوا صنایع‌دستی محسوب می‌شود.

بازاریابی محتوایی ۶۵درصد ارزان‌تر از سایر روش‌ها

در دنیای کنونی، بازاریابی محتوا به بخش بزرگی از برنامه بازاریابی شرکت‌های بزرگ تبدیل شده است. تا جایی که بازاریابی محتوا در کنار بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی، به‌عنوان موثرترین روش بازاریابی در سال ۲۰۱۸ قلمداد می‌شود.

بر اساس آمار موسسه اسمارت اینسایت، بازاریابی محتوا پرطرفدارترین روش بازاریابی در سال ۲۰۱۷ بوده و وقتی بدانیم که هزینه‌های بازاریابی محتوایی ۶۵درصد کمتر از دیگر روش‌های بازاریابی است، این شیوه از بازاریابی برای‌مان جذاب و جذاب‌تر می‌شود.

بازاریابی محتوا صنایع‌دستی

اهمیت محتوا و بازاریابی براساس محتوا در ارتباط با بعضی از محصولات پررنگ‌تر و تاثیرگذارتر است؛ دست‌سازه‌های خلاقانه و هنری و همچنین محصولاتی که در دنیا به‌عنوان صنایع‌دستی شناخته می‌شوند، از جمله کالاهایی هستند که فروش‌شان در گرو بازاریابی براساس محتوایی است که رازهای جذابی در گوش مشتریان سختگیر این حوزه می‌گوید.

همچنین این دست‌سازه‌های هنری مانند بسیاری از هنرهای دیگر، به جز کیفیت بصری، از محتوای درونی فاخری نیز برخوردارند و به‌واسطه ظرفیت‌های نامحدود در انتقال عواطف و احساسات، نشانه‌های بصری را در اختیار هنرمند قرار می‌دهند تا از طریق آنها بتواند عمیق‌ترین و ناب‌ترین ارتباط‌ها را با مخاطب خود برقرار کند و این دقیقا همان کاری است که محتوا با کاربر می‌کند و منجر به فروش محصول، اعتبار هنرمند و ایجاد فرایند برندینگ و رشد بازار می‌شود.

هر ایرانی یک سبک هنری، یک محتوای ناب

علاوه‌ بر محتوای هنری محصولات، معرفی درست محصول، آموزش استفاده از کالا، نحوه مراقبت و نگهداری، تاریخچه، معرفی هنر مورد استفاده، معرفی هنرمند، نوع برچسب و بسته‌بندی نیز نقش تعیین‌کننده‌ای در ایجاد ارزش برای این کالاهای هنری دارند.

بازار داخلی ۱۵۰۰میلیارد تومانی و بازار صادراتی ۵۰۰میلیون دلاری صنایع‌دستی ایرانی با استفاده از ظرفیت‌های بزرگ محتوا این قابلیت را دارد که گسترش قابل توجهی به خود ببیند و بدین ترتیب مانع از حذف تدریجی این محصولات از سبد مصرفی خانوارهای ایرانی شود.

بازاریابی محتوا صنایع‌دستی

با این اوصاف بازاریابی محتوایی مهم‌ترین ابزار برای رشد و توسعه بازار صنایع‌دستی ایران است و اگر از بازاریابی محتوایی برای صنایع‌دستی می‌گوییم، از آن‌روست که با محصولاتی از جنس هنر و محتوا روبه‌رو هستیم؛ دست‌ساخته‌هایی که زیبایی و فرم شگفت‌انگیزشان بر بستر فرمت‌های محتوایی تصویری و ویدئویی، قدرت سحرآمیزی را در جذب مشتری ایجاد می‌کنند.

صنایع‌دستی با تمامی عناصر سنتی‌اش، همچنان بازار بزرگ چندهزار‌میلیاردی را پاسخگوست و چه بسا با واردکردن روش‌های مدرن عرضه و معرفی محصول، این بازار چندین و چند برابر بزرگ‌تر شود.

این همان دلیلی است که کسب‌وکارهای آنلاین را که اشراف بیشتری بر بازاریابی و تبلیغات مدرن دارند، برای کسب درآمد، برندینگ و رشد فروش این محصولات امیدوار می‌کند.

به دلایلی همچون ماهیت محصولات صنایع‌دستی، جنس خریداران آن، امکان عرضه تنوع بی‌شماری از محصولات صنایع‌دستی از جای‌جای کشور و مخاطبان بی‌شمار دنیای آنلاین، بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین این حوزه، شبکه‌های اجتماعی را به‌عنوان پلتفرم عرضه و فروش انتخاب کرده‌اند.

هر چند انتخاب درستی است اما کافی نیست. بازار بزرگ این محصولات مانند بسیاری از کشورهای دنیا، به  پلتفرم‌های تخصصی‌تری مثل فروشگاه آنلاین یا بازار آنلاین نیاز دارد که تمام و کمال تجربه لذت‌بخشی از خرید را برای مشتری فراهم کنند.

در واقع با قرارگرفتن تبلیغات و بازاریابی سنتی به صورت صحیح و مکمل در کنار بازاریابی آنلاین و محتوایی ‌روی پلتفرم‌های آنلاین، به فرمول جادویی برای موفقیت و رشد بازار صنایع دستی می‌رسیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.