بازاریابی محتوا مبتنی بر سبک‌های یادگیری

0

بنابراین شما به‌عنوان بازاریاب محتوا، باید محتوایی تولید کنید که با سبک‌های مختلف یادگیری مخاطبانتان تناسب داشته باشد تا بتوانید پیام خود را به نحوی مؤثرتر به آنها انتقال دهید و تصویر دلخواه از برندتان در ذهن مخاطبان نقش ببندد.

بیشتر مردم یک سبک یادگیری غالب را با یک یا چند سبک یادگیری دیگر تلفیق می‌کنند. بعضی افراد یک یادگیرنده کلامی و اجتماعی هستند. هم خواندن، نوشتن و درک جهان از طریق زبان گفتاری و مکتوب را دوست دارند و هم سبک یادگیری اجتماعی مانند حضور در یک کلاس و یا گروه که افراد می‌توانند سؤالات خود را بپرسند و تجربه شخصی افرادی که می‌شناسند را بشنوند.

در ادامه به معرفی ۷ سبک یادگیری پرداخته و ایده‌های محتوایی متناسب با هر سبک یادگیری را بررسی خواهیم کرد.  این نکته را در نظر داشته باشید که این موارد دستورالعمل‌های پایه‌ای هستند و هیچ قانونی برای تطبیق محتوا با سبک‌های مختلف یادگیری وجود ندارد. سبک‌های یادگیری عبارتند از: ۱ کلامی، ۲٫ شنیداری، ۳٫ بصری، ۴٫ فیزیکی (جنبشی)،  ۵٫منطقی، ۶٫ اجتماعی، ۷٫ فردی

یادگیرندگان (زبانی) کلامی

یادگیرندگان کلامی کلمات را ترجیح می‌دهند و به‌خوبی هر دو نوع محتوای مکتوب و گفتاری را یاد می‌گیرند. آنها عاشق خواندن و نوشتن، بازی با کلمه، اشعار و یادگیری واژگان جدید هستند.

برای مخاطبانی با این سبک یادگیری می‌توانید یک پست وبلاگ مقدماتی درباره یک موضوع ایجاد کنید و یک مقدمه عالی برای کسانی که در مرحله تحقیقاتی و به دنبال اطلاعات اولیه هستند ارائه کنید.

چنین پستی برای کسانی که زمان زیادی برای جست‌وجو ندارند ولی می‌خواهند اصول اولیه را بدانند راحت و قابل درک است. نوشته‌‌های وبلاگ، مقالات طولانی، پادکست، صاحبه طولانی، کتاب‌های الکترونیکی، مطالعات موردی، مقالات علمی و پست الکترونیک از جمله محتوایی است که برای این دسته از مخاطبان پیشنهاد می‌شود.

یادگیرندگان شنیداری (شنوایی – موسیقی)

یادگیرندگان شنیداری زمانی عملکرد خوبی دارند که صدا، ریتم و موسیقی در یک تجربه یادگیری گنجانده می‌شود. برای مخاطبانی با این سبک یادگیری تولید محتوای صوتی خوب بسیار مهم است.

می‌توانید یک مقاله مکتوب را به یک فایل صوتی تبدیل کنید یا عناصر صوتی را در محتوای (بصری) ویدئویی خود افزایش دهید. این کار به این دسته از افراد کمک می‌کند تمرکز بیشتری داشته باشند و اطلاعات را بهتر فرا‌بگیرند. پادکست‌های موضوعی، وبینارها و دموهای آنلاین یا زنده تاثیرگذارترین محتوایی است که برای این دسته از مخاطبان قابل تولید است.

یادگیرندگان بصری (فضایی)

بینایی حس غالب انسان است، بنابراین ارائه طیف گسترده‌ای از محتوای بصری بسیار مهم است. یادگیرندگان بصری، به‌ویژه از تصاویر، عکس‌ها و نقشه‌ها برای یادگیری بهتر کمک می‌گیرند.

برای مخاطبانی با این سبک یادگیری داستانسرایی بصری در وب‌سایت خود از طریق انتخاب دقیق تصاویر را آغاز کنید و از مجموعه‌‌ ویدئوهای درباره ما، فرایند کاری، رضایت مشتریان، فیلم‌های ضبط‌ شده وبینار و همچنین انیمیشن‌ها و تصاویر متحرک در کنار اینفوگرافیک‌ها استفاده کنید.

یادگیرندگان فیزیکی (جنبشی)

یادگیرندگان جنبشی لمس‌کردن، احساس‌کردن، برقراری تعامل و تجربه‌کردن از طریق حس لامسه را ترجیح می‌دهند. بنابراین امکان تست محصول به صورت آزمایشی را به همراه آموزش استفاده از محصول فراهم آورید. این دسته از مخاطبان از تولید محتوایی نظیر تولید نرم‌افزارهای تعاملی، بازی‌ها، ابزارهای آنلاین، ویدئوهای تعاملی، نظرسنجی‌ها و تحقیقات اجتماعی و اطلاع از رویدادها می‌تواند نظر آنها را بیشتر جلب کند.

یادگیرندگان منطقی (ریاضی)

درحالی‌که یادگیرندگان منطقی ممکن است با یکی از سبک‌های بالا تلفیق شوند (منطقی و کلامی) آنها اولویت بیشتر را به منطق، استدلال و تحلیل سیستم‌ها می‌دهند.

رسانه‌ها و یا ابزارهایی که به یادگیرندگان منطقی کمک می‌کند مطلب را پیگیری، تحلیل، برنامه‌ریزی، مقایسه و سازماندهی کنند. بنابراین برای مخاطبانی با این سبک یادگیری استفاده از محتواهایی نظیر جداول‌ و نمودارهای مقایسه‌ای، چک لیست‌ها، فهرست‌ها، نقد و بررسی‌های فنی (پست‌های وبلاگ، مقالات، ویدئو)، تجزیه‌وتحلیل  مطالعات موردی تفصیلی (بین‌فردی)، پیشنهاد می‌شود.

یادگیرندگان اجتماعی (بین فردی)

یادگیرندگان اجتماعی در گروه و یا ‌‌هنگام یادگیری با دیگران عملکرد بهتری دارند. این یادگیرندگان اجتماعی توصیه‌های شخصی و نقد و بررسی‌ها را بسیار جدی می‌گیرند.

برای مخاطبانی با این سبک یادگیری می‌توان از گروه‌های فیس‌بوک، تلگرام و یا فروم‌های مختلف برای صحبت درباره یک موضوع استفاده کرد. نمایش شواهدی مبنی بر رضایت مشتریان، نظرات کاربران، ایجاد رویدادهای مجازی، حضور فعال در انجمن‌ها و همچنین روایت داستان‌های شخصی برای این دسته مخاطبان اثرگذارتر خواهد بود.

یادگیرندگان فردی (درون فردی)

یادگیرندگان فردی همان‌طور که از نام آن مشخص است، ترجیح می‌دهند به‌تنهایی کار کنند. در مطالعه مستقل از طیف مختلفی از فهرست‌های محتوا استفاده می‌شود. تولید راهنماها و کتاب‌های الکترونیکی، دوره آموزشی ایمیل، تمپلیت‌ها یا قالب‌های آماده برای مخاطبانی با این سبک یادگیری می‌تواند گزینه‌های مناسب تولید باشد.

در نهایت برای تطبیق سبک‌های یادگیری با استراتژی محتوا باید مجموعه مختلفی از مخاطبان با سبک‌های یادگیری متفاوت را درنظر بگیرید تا بتوانید محتوایی تولید کنید که در ذهن مخاطبان بیشتری بماند.

برای آشنایی بیشتر با بازاریابی محتوا

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.