انینو محصولات دوستدار محیط‌زیست ارائه می‌دهد

0

در دورانی به سر می‌بریم که هر چند وقت یک‌بار هشدارهای زیست‌محیطی از طرف سازمان‌های مربوطه در مورد خطری که آینده زمین را تهدید می‌کند، به گوش می‌رسد. در این میان به نظر می‌رسد جامعه استارتاپی نیز این هشدار‌ها را باید بیشتر جدی بگیرد و در آینده شاهد فعالیت استارتاپ‌های دوستدار محیط‌زیست بیشتری باشیم. استارتاپ انینو به نشانی enino.ir‌ یک استارتاپ دوستدار محیط‌زیست است که در زمینه تولید محصولات در حوزه انرژی‌های تجدید‌پذیر فعالیت می‌کند. اشکان بابایی و صدرا شکری این استارتاپ را راه‌اندازی کرده‌اند. اشکان ۳۰ سال دارد و متولد قائمشهر است. او کارشناسی خود را در رشته مدیریت صنعتی گرفته‌ و در حال حاضر دانشجوی ارشد مدیریت تکنولوژی در واحد علوم و تحقیقات تهران است. صدرا نیز ۲۵‌ساله است و کاردانی ‌رشته مکانیک دارد. اشکان می‌گوید تا قبل از راه‌اندازی این استارتاپ به واسطه اینکه ‌شغل پدرش در حوزه تاسیسات بود، در همین حوزه مشغول به کار می‌شود و علاقه‌مند بوده در این حوزه نیز تجربه‌ای کسب کند «‌من در بخش کولرهای گازی شرکت ال‌جی به عنوان حسابدار فعالیت می‌کردم و مدتی هم در شرکت دایکین مشغول به کار بودم. در کنار این کارها همواره به کارآفرینی نیز فکر می‌کردم و همیشه علاقه‌مند بودم ‌در حوزه‌ای کار کنم که به وضعیت محیط‌زیست در کشور کمک شود. ایده‌های مختلفی در سر داشتم مانند تولید خودرو الکتریکی، ساخت ساختمان‌های سبز و گسترش استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر و غیره. من با صدرا در شرکت دایکین آشنا شدم و ایده‌هایی را که داشتم با او مطرح کردم و تصمیم گرفتیم از شرکت جدا شویم و یک کسب‌وکار دوستدار محیط‌زیست راه بینداریم. در ابتدا قصد داشتیم ‌روی ایده خودروهای الکتریکی کار کنیم و تیمی هم در این زمینه تشکیل دادیم ولی بعد از مدتی متوجه شدیم هم‌تیمی‌ها دغدغه‌ این کار را ندارند و تیم موفقی نبودیم و از طرفی هم این حوزه بسیار سرمایه‌بر است. بر همین اساس تصمیم گرفتیم محصولی را ارائه دهیم تا راحت‌تر اهدافی که داریم، دنبال کنیم‌ و حوزه انرژی را انتخاب کردیم و در این حوزه نیز به صورت اختصاصی ‌مبلمان شهری هوشمند را انتخاب و کار را شروع کردیم تا در ادامه بتوانیم به سایر حوزه‌های انرژی تجدید‌پذیر بپردازیم و کار را گسترش دهیم.»

  •  در حال حاضر در انینو چه‌کار می‌کنید و چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

اولویت اول ما در انینو ارائه مبلمان شهری هوشمند خورشیدی است‌ که شامل محصولاتی مانند نیمکت، آلاچیق، درخت، استند و اتاقک‌ها می‌شود که به صورت خورشیدی انرژی خود را تامین می‌کنند. این محصولات دارای خروجی USB هستند و امکان شارژ موبایل و لپ‌تاپ را برای استفاده‌کنندگان فراهم می‌کنند و مانیتوری ‌روی آنها قابل نصب است که هر نوع اطلاعاتی مانند اطلاعات شهرها، آلودگی هوا، ترافیک، فیلم‌های تبلیغاتی و غیره ‌در آن قابل نمایش است. این مانیتورها قابلیت اتصال به اینترنت را دارند و  سازمان‌ها و ارگان‌هایی که این محصولات را خریداری می‌کنند، می‌توانند به صورت آنلاین اطلاعاتی که می‌خواهند برای مخاطبان ارسال کنند.

  •  این محصولات را خودتان تولید می‌کنید؟

 ایده و طراحی تمام محصولات از خودمان است ولی قصد داریم فعلا وارد بخش تولید نشویم و تولید محصولات را برون‌سپاری کنیم و از ظرفیت کارگاه‌های موجود برای تولید این محصولات استفاده کنیم. ما قصد داریم پلتفرمی بین تامین‌کنندگان و تولید‌کنندگان مختلف و مشتریان ایجاد کنیم و بخش طراحی و R&D محصولات را خودمان انجام دهیم.

  •  در این حوزه چه تعداد تولید‌کننده کار می‌کردند و در حال حاضر چه تعداد با شما همکاری دارند؟

در این حوزه تولید‌کننده‌ای که تولید انبوه داشته باشد، در ایران وجود ندارد و ما جزو اولین تیم‌هایی هستیم که در این حوزه کار می‌کنیم. ما هم هنوز به فاز تولید انبوه نرسیده‌ایم و از طرفی در حال مذاکره با سازمان‌ها و ارگان‌ها برای فروش محصولات هستیم و از طرف دیگر با کارگاه‌های مختلف در حال رایزنی هستیم که این محصولات را در بخش ظرفیت خالی کارگاه خود تولید کنند. در حال حاضر با ۳ کارگاه مذاکره کرده‌ایم که تمایل به همکاری با ما در تولید محصولات دارند.

  •  بازار هدف این محصولات چه سازمان‌ها و مراکزی می‌توانند باشند؟

این محصولات جزو محصولات آینده هستند و در آینده بسیاری از این محصولات در سطح شهر استفاده می‌شوند چون معضل بزرگی به نام هدر‌رفت انرژی را حل می‌کنند. ولی در حال حاضر اولویت اول ما برای فروش محصولات مراکز تجاری بزرگ که دارای محوطه آزاد هستند یا دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، استراحتگاه‌های بین‌راهی و جاهایی که امنیت نسبی مناسبی دارند، هستند. شهرداری‌ها جزو مشتریان بزرگ ما به حساب می‌آیند ولی همواره با مشکل بودجه روبه‌رو هستند. ما برای اینکه این مشکل را حل کنیم، به راه‌حلی رسیدیم که شهرداری‌ها بتوانند از فضای تبلیغاتی که ‌روی محصولات قرار دادیم، استفاده کنند و هزینه‌ای که باید بابت خرید محصولات متحمل شوند را طی چند سال برگردانند. مدلی که داریم این است که شرکت‌های خصوصی محصولات ما را خریداری کنند و در اماکن عمومی نصب کنند و از عواید تبلیغات آن استفاده کنند و تنها شهرداری مجوزهای لازم را صادر کند.

  •  متوسط قیمتی که برای محصولات در نظر گرفتید، چقدر است؟

طراحی همه محصولات هنوز به اتمام نرسیده ‌و در حال حاضر یک نمونه نیمکت را ساخته‌ایم که در پارک علم و فناوری پردیس نصب شده ‌‌و در حال حاضر در حال ساخت ورژن دوم نیمکت هستیم و چون هنوز محصولات نهایی نشده است، قیمت دقیقی نمی‌توانم بگویم ولی امیدواریم بتوانیم محصولات با حداکثر قیمت ۸ میلیون تومان به دست مصرف‌کننده برسانیم.

  •  چه شیوه درآمدزایی را برای انینو در نظر گرفتید؟

اصل درآمد ما از فروش محصولات است و همان‌طور که گفتم شرکت‌ها می‌توانند محصولات را خریداری کنند و بعد از بهره‌برداری آن را بعد از چند سال به متولی مکانی که محصولات در آن نصب شده است، انتقال دهند.

  •  با چه سرمایه اولیه‌ای کار را شروع کردید؟

ما تقریبا با هیچ کار را شروع کردیم و در نمایشگاه اینوتکس پارسال در رویداد شتاب‌دهنده شزان شرکت کردیم و موفق شدیم پذیرش بگیریم و وارد شتاب‌دهنده شدیم و ‌۶۰‌ میلیون تومان را دریافت کردیم و در حال حاضر در حال جذب فاز دوم سرمایه‌گذاری هستیم.

  •  فکر می‌کنید چه زمانی به مرحله‌ای از درآمدزایی برسید که درآمدها، هزینه‌ها را پوشش دهد؟

ما تلاش می‌کنیم برای این محصول بازار باز کنیم، چون قیمت آن تا حدی بالاست و جزو محصولات لاکچری به حساب می‌آید، در ابتدا جا‌انداختن آن در بین مخاطبان کار سختی است‌ و فکر می‌کنیم که اگر با موفقیت این مرحله را پشت سر بگذاریم، در مدت زمان کمی می‌توانیم به درآمدزایی برسیم.

  •  بازار این محصولات در دنیا چگونه است و ارزیابی از بازار این نوع محصولات در ایران دارید؟

در بازار جهانی اکثرا شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، مانند ما نوپا و استارتاپ هستند و به تولید انبوه نرسیده‌اند ولی در آنجا به دلیل حمایت‌هایی که صورت می‌گیرد، کارها با سرعت بهتری پیش می‌رود. از آنجایی که این محصولات قابلیت نصب در مکان‌های مختلفی را دارند، نیاز است در ایران بازار به صورت جامع مورد ارزیابی قرار گیرد و در حال حاضر ارزیابی دقیقی از نظر آمار و ارقام نداریم ولی ‌امیدواریم بتوانیم ۷۰ درصد بازار را در ایران به‌دست بیاوریم.

  •  مهم‌ترین چالشتان از شروع کار تا‌کنون چه چیزی بوده است؟

مهم‌ترین مشکلی که هنوز با آن درگیر هستیم، کمبود سرمایه است، چون ما قدم‌های بعدی کار را می‌دانیم و نبود سرمایه تا حدی باعث ترمز ما در کار شده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.