مصاحبه با استارتاپی ورزشی که به فکر اصلاح سبک زندگی در ایران است

گفتگو با شهریار ابراهیم‌نژاد، هم‌بنیانگذار اپتیت

0

اپتیت اپلیکیشن سبک زندگی، سلامتی و ورزش است که بعد از دیدن اختلاف‌های سبک زندگی بین ایران و کشورهای خارجی ساخته شد. استارتاپ ورزشی ایرانی اپتیت روی رفتارهای اساسی کاربر تمرکز می‌کند و سعی در ایجاد عادات کوچک و تغییرات عمیق و بلندمدت دارد. اپتیت معتقد است هدف آنها عدم ایجاد منفی‌پراکنی، ناامیدی، ترس و تنبلی است و بزرگ‌ترین آرزویشان این است که، تو همان‌طور زندگی کنی که واقعا می‌خواهی.

ایده برای کارآفرینی در ورزش چطور شکل گرفت؟

ایده استارتاپ ورزشی ایرانی اپتیت از زمان تحصیل برادرم که کو-فاندر اپتیت است وقتی آلمان بود، در ذهنش ایجاد شد، در آغاز اصلا به اجرایی‌بودن ‌یا چگونگی پیاده‌سازی آن فکر نکرده بودیم و حتی اسم هم نداشت، فقط اختلاف سطح بسیار زیاد در سبک زندگی، ورزش و سلامتی در آلمان نسبت به زندگی در کشور خودمان باعث شده بود به این موضوع توجه کنیم که چه فرقی بین مدل زندگی آنها و ما وجود دارد که باعث این اختلافات شده است.

نتایج جالب بود بخش عمده این تفاوت به رفتار و عادات فردی ما اشاره می‌کرد که تحت تاثیر جامعه و حتی بیشتر خانواده بود، آموزش‌هایی که چه در خانواده که اولین پایگاه جمعی فکری ما‌ست دیده‌ایم و چه مسیری که جامعه ما را به آن سمت کشیده، باعث شده معیارهای ما بسیار متفاوت با یک فرد آلمانی باشد.

تفاوت‌های سبک زندگی ایرانی با دیگر کشورها

به عنوان مثال، الگوی استفاده از اتومبیل با مقدار پیاده‌روی ما ارتباط معکوس دارد. واقعا اندازه بشقاب و کالری ورودی ما نسبت به یک فرد آلمانی بسیار عجیب و غریب است. اینکه چه مقدار از این مشکل به ما به‌عنوان مردم مربوط است و چه میزان از آن به دلیل نبود امکانات کافی و مدیریت در سطح دولت و حاکمیت است، موضوع بحث من نیست. ولی این را می‌دانیم رفتار و عادت‌ها هرچقدر سخت، قابل اصلاح و ارتقا هستند و این شروع شکل‌گیری اپتیت بود؛ افزایش تحرک و سطح رضایت از خود کاربران ایرانی.

۶۷درصد از اشتراک باشگاه‌ها حتی یک‌بار هم توسط کسی که هزینه‌ آن را پرداخت کرده، استفاده نشده‌اند و ۹۸درصد کسانی که رژیم‌های غذایی محدودکننده گرفته‌اند، یا در هفته‌ اول آن را رها کرده‌اند‌ یا در نهایت با مشکلات روحی و جسمی، به وزنی بالاتر از وزن زمان شروع رژیم رسیده‌اند. مهم‌ترین عامل این اتفاق فشارها و دغدغه‌های مختلف افراد در کشور ما هستند  و البته  نداشتن آمادگی ذهنی برای ایجاد تغییرات مثبت و خارج‌شدن از منطقه‌ راحت زندگی که باعث شده افراد فرصت ورزش‌کردن و فعالیت بدنی سالم را نداشته باشند. شاید به اشتباه در روزمره به این فرآیند تنبلی بگوییم، اما در واقع اینطور نیست. زیرا دلایل مهمی در پشت این عدم تحرک و فعالیت نهفته که باید علت‌یابی و حل شوند.

مراحل تحقیق و توسعه برای راه اندازی استارتاپ ورزشی ایرانی چقدر زمان برد؟

یکی از ارکان اصلی و بسیار حائز اهمیت در اپتیت دپارتمان R&D است که نقش مهمی هم در همان مسئله علت‌یابی و تحلیل‌های اجتماعی و رفتاری کاربر دارد تا سرویس دقیق روی کاربر ایرانی مچ شود. ما تمام زیرساخت‌های محتوایی و علمی خود را برپایه تحقیقات طراحی کردیم و شکل دادیم و رشد محصول را در اجرا و توسعه دقیق این دستاوردها در زمان مناسب می‌دانیم. به این دلیل زمان محدودی برای این کار متصور نیستیم و به صورتی محصول را پیش می‌بریم که هر لحضه با اطلاعات به دست آمده امکان تغییرات در آن وجود دارد.

مطلب پیشنهادی: استارتاپ چیست؟

تیم شما چطور شکل گرفت؟

بعد از نهایی‌شدن تصمیم برای اجرای ایده اپتیت، چالش‌های زیادی برای ساخت تیم داشتیم، شاید بزرگ‌ترین نقطه قوت اپتیت ساختار تیمی و اعضای اصلی این اپلیکیشن هستند. افرادی که هر کدام به‌تنهایی در زمینه کاری و حرفه‌ای خودشان جزو بهترین‌ها هستند و به‌کارگیری این افراد در کنار هم در موقعیتی جدید یک چالش بزرگ و البته هیجان‌انگیز بود. اینکه DNA تمام افرادی که به تیم اضافه می‌شوند از نظر رویکرد کاری، نگرش و سطح دغدغه‌مندی نسبت به محصول و مسئولیتی که دارند یکسان باشد، هدف اصلی ما در شکل‌گیری تیم بود.

استارتاپ ورزشی شما چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

ممکن است شما هم بارها تصمیم گرفته باشید که بالاخره یک روز شروع کنید، اما آن «یک روز» هنوز نرسیده باشد!

همانطور که امروزه تکنولوژی‌ها در بسیاری از حوزه‌ها به کمک صنعت آمده‌اند تا به مشتری‌ها بگوید همیشه راه ساده‌تری هست، اپلیکیشن‌های فیتنس و سلامتی مانند اپتیت در دنیا به کاربران برای دستیابی به اهداف سلامتی کمک می‌کنند. حوزه فعالیت اپتیت digital fitness & well-being است. تمام خدمتی که اپتیت به کاربرانش می‌دهد این است که کمک می‌کند به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که میزان تحرک و ورزش روزانه خودشان را از صفر دقیقه به بالای ۱۵ دقیقه برسانند. به همین سادگی، ولی این سرویس برای افرادی قابل درک است که مدت‌ها به خاطر شرایط  و مشکلات مختلف در زندگی، نداشتن زمانبندی درست یا عدم آمادگی ذهنی برای ایجاد تغییر در سبک زندگی و حتی مشکلات در تصمیم‌گیری، دچار عدم رضایت شدید از نحوه زندگی، سطح فعالیت مفید روزانه ‌یا نارضایتی از وزن و فرم بدن خودشان می‌شوند.

سرویس ما دستیاری تسهیل‌کننده برای افزایش فعالیت کاربران با چاشنی ورزش است. کاربران در اپتیت به راحتی برنامه متناسب با شرایط زندگی و البته هدف سلامتی که دارند را دریافت می‌کنند و طبق یک تقویم زمانبندی شده اپ در روزهای مشخص‌شده ورزش می‌کنند. زمان انجام تمرینات را با توجه به زمان آزاد خودشان انتخاب می‌کنند ولی مقدار تمرین، شدت و نوع آن را اپتیت به کاربر پیشنهاد می‌دهد و همچنین مقدار فعالیت ورزشی و پیمایش کاربر را در روز و هفته محاسبه می‌کند.این سرویس باعث می‌شود کاربر مقدار رشد خود را به دقت رصد کند و بتواند آن را افزایش دهد.

تاکنون جذب سرمایه داشتید؟

اپتیت تا اینجای کار دو بار جذب سرمایه داشته، یک سرمایه پیش‌بذری از شتاب‌دهنده نوین‌تک و یک راند جذب سرمایه از وی‌سی پرشیا. در اینجا می‌خواهم به یک نکته مهم درباره جذب سرمایه اشاره کنم. آن‌هم بحث اسمارت‌مانی است. یکی از نکات مهم در اسمارت‌مانی داشتن دانش کافی در راهبری استارتاپ است که به نظرم یک وی‌سی باید با این موضوع آشنا باشد. خوشبختانه ما در جذب سرمایه در این مورد بسیار موفق بودیم. وی‌سی پرشیا با حمایت‌هایی که از ما در قالب اسمارت مانی کرد، ما را در این راه همراهی کرد.

نقاط ضعف و قوت شما چیست؟

همان‌طور که اشاره کردم، نقطه‌قوت اصلی اپتیت تیمی است که به آن موجودیت دادند و تمام خروجی‌های دیگر اپتیت از این تیم نشأت می‌‌گیرد و این باعث شده محصول ما از نگاه کاربران بیشترین باورپذیری و اثربخشی را داشته باشد که بسیار برای تیم ما خوشحال‌کننده است. همچنین این موضوع که محصولی در اختیار کاربران ایرانی قرار می‌دهیم که اول از همه به‌راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند و از نظر استانداردهای تکنیکال، طراحی و محتوایی قابل رقابت با نمونه‌های خارجی است، دلگرم‌کننده است چون کاربر ایرانی باید از امکانات و سرویس‌هایی استفاده کند که سطح کیفی زندگی را بالاتر ببرد.

آیا استارتاپ ورزشی ایرانی دیگری هم رقیب شما هست؟

هر کسب‌و‌کاری در هر حوزه فعالیت رقیب دارد. مهم‌ترین اصل رقابتی است که باعث ساختن استاندارد‌ها و خدمات جدید شود و به بالا‌بردن سلیقه و سطح کیفی زندگی مشتری در آن بازار کمک کند تا بتواند راه‌حل ساده‌شده و قابل استفاده و اثربخش را در اختیار افرادی قرار دهد که به دنبال حل مشکل هستند.

برای همین ما افتخار می‌کنیم به اینکه سعی کردیم در بازار سنتی سبک زندگی و ورزش ایران که اغلب با دلخوری مشتری و کاربر از محصول یا سرویسی که چه به‌صورت اپلیکیشن چه به‌صورت سنتی مثل اشتراک باشگاه‌ یا رژیم و …  استفاده کرده، روبه‌رو هستیم، رضایتی برای او ایجاد کنیم و همچنین استانداردهایی برای ورود و فعالیت در این بازار برای محصولات دیگر تعیین کنیم که به اعتماد کاربر و گسترش اندازه بازار کمک خواهد کرد.

چالش‌هایی که در این مسیر با آنها روبه‌رو بودید؟

شروع یک استارتاپ و کار‌کردن با رویکرد استارتاپی، ما و همه فعالان دیگر در این اکوسیستم را هر روز با چالش‌های جدید و شاید عجیب، شگفت‌زده می‌کند. شاید نزدیک‌ترین مدل به زندگی یک استارتاپ نموادر سینوسی باشد.

ما ضرب‌المثلی برای خودمان داریم که می‌گوید: چالش‌ها در اپتیت نه حل می‌شوند نه از بین می‌روند، فقط به چالش‌های بزرگ‌تر و غیرقابل حل‌تر دیگر تبدیل می‌شوند.

چالش‌های ما بعد از تیم‌سازی، از تحریم اپ‌های ایرانی توسط  اپ‌‌استور شروع شد. قطعی اینترنت، اتفاقات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، جو منفی حاکم بر جامعه در هر دوره و … همه و همه به علاوه چالش‌های روتین یک استارتاپ مانند‌ مشکلات فنی، شیوه‌های جدید بازاریابی، حجم و ترافیک زیاد پشتیبانی مشتری، تعامل با نیروی انسانی و…  هر روز برای ما ایجاد می‌شوند. ما شاید نتوانیم همه چالش‌ها را مدیریت کنیم و راه برای آن بیابیم که واقعا هم نمی‌شود. چون بسیاری از موانع خارج از حیطه کنترل ما هستند، ما فقط یاد گرفتیم چطور با هر چالش رو‌به‌رو شویم و چگونه با کمترین ضرر و خسارت از آن رد شویم هر‌چند که واقعا بعضی از چالش‌ها همه ما را تا مرز ناامیدی پیش می‌برد ولی تا امروز هدفی که داشتیم از تمام چالش‌ها قوی‌تر بوده و انگیزه ادامه کار را در تیم زنده نگه داشته است.

آمارهایی درباره استارتاپ ورزشی ایرانی و مدل درآمدی؟

بعد از پیوتی که در محصول داشتیم، از فروردین ماه تا امروز، یعنی در حدود ۴ ماه توانستیم به ۳۵ هزار نصب برسیم که عدد قابل قبولی برای ما بوده چون تا این زمان تمرکز تیم بیشتر ‌روی ساخت محصول خوب و محتوای اثربخش بوده و اینکه به این اندازه وایرالیتی ایجاد کردیم، برای ما نتیجه مثبتی است که به‌شدت و به‌سرعت به‌دنبال افزایش این اعداد در ماه‌های آینده هستیم.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.