۵ روش برتر رشد و مقیاس‌پذیری استارتاپ خود

0

استارتاپ ‬مجموعه‌ای‭ ‬از‭ ‬فعالیت‌های‭ ‬تحقیقاتی‭ ‬و‭ ‬اجرایی‭ ‬برای‭ ‬یافتن‭ ‬مدل‭ ‬کسب‌وکاری ‬سودده‭ ‬و‭ ‬مقیاس‌پذیر‭ ‬است. ‬این‭ ‬تعریف‭ ‬شاید‭ ‬‌معروف‌ترین‭ ‬و‭ ‬دقیق‌ترین‭ ‬تعریف‭ ‬موجود‭ ‬برای‭ ‬استارتاپ ‬باشد. اما‭ ‬برای ‬فهمیدن‭ ‬معنای ‬دقیق‭ ‬استارتاپ و مقیاس پذیری استارتاپ خود ‬و‭ ‬هم‌چنین عدم‭ ‬افتادن‭ ‬در‭ ‬دام‭ ‬توجه‭ ‬صرف‭ ‬به‭ ‬ظواهر‭ ‬فعالیت‌های ‬استارتاپی،‭ ‬اولا‭ ‬باید‭ ‬به‭ ‬چرخه‭ ‬یادگیری ‬که‭ ‬بین‭ ‬تحقیق‭ ‬و‭ ‬اجرا‭ ‬رفت‭ ‬و‭ ‬برگشت‭ ‬دارد،‭ ‬توجه‭ ‬کرد.‭ ‬و‭ ‬ثانیا‭ ‬باید‭ ‬معنای ‬صحیح‭ ‬مدل‭ ‬کسب‌وکار ‬را‭ ‬متوجه‭ ‬شد‭.‬‌

چرخه یادگیری

در چرخه یادگیری مراحلی چون تفکر و تحقیق، طراحی، اجرا، بازخوردگیری و یادگیری وجود دارد.‌ این چرخه در طول فعالیت‌های استارتاپی باید با سرعت تکرار شود و اعضای تیم باید دائما در حال انجام این چرخه باشند.‌

مدل کسب و کار

مدل کسب‌وکار هم داستانی است که بیان می‌کند مشتری کیست، چه چیزی در نظر او ارزش محسوب می‌شود و ما به عنوان یک کسب‌وکار چگونه می‌خواهیم ارزش مدنظر او را به وی برسانیم.‌ پاسخ دادن به این سوال نیازمند شناخت صحیح از مشتریان و مصاحبه عمیق و صحیح با آنهاست.

معیار موفقیت یک مدل کسب‌وکار، سوددهی آن است و برای هر کسب‌وکاری لازم است‌ اما آنچه که مدل کسب‌وکار سودده را برای استارتاپ‌ها متمایز می‌کند، قابلیت مقیاس‌ پذیری و رشد سریع آنهاست.‌ برای دسترسی به این مقیاس‌پذیری و رشد سریع نیز وجود تمرکز در مراحل اولیه استارتاپ از عوامل ضروری است.

مقیاس پذیری (Scalable) استارتاپ ها

کسب‌وکار نوپایی که توانسته ظهور کند و پابرجا بماند، به‌خودی‌خود تحسین‌برانگیز است. مرحله بعدی مقیاس‌پذیری و افزایش به‌نسبت ثابت است. برای رشد کسب‌وکار کوچک خود باید راهکار تجاری مؤثر و کارآمدی برای افزایش عملکردتان اجرا کنید. در اینجا چند ایده برای افزودن راهکارتان ارائه شده ‌که به شما کمک می‌کند مقیاس پذیری استارتاپ و کسب‌وکارتان را ارتقا دهید.

۱) مهارت‌های خود را توسعه دهید

کارآفرین موفق نیازی به تحصیلات عالی ندارد، اما باید از ذکاوت در کسب‌وکار، مهارت‌های مختلف و خوش‌شانسی زیادی برخوردار باشد. شما نقشی در کنترل شانستان ندارید اما باید بدانید که ذکاوت تجاری با تجربه همراه است. بااین‌حال، باید مجموعه‌ای از مهارت‌های خود را توسعه دهید. گواهینامه آنلاین رهبری دانشکده تجارت مجموعه‌ای از صلاحیت‌هایی را ارائه می‌دهد که دانش فنی شما را تقویت می‌کند و باعث می‌شود استارتاپ شما در مقیاس‌پذیری تجارت عالی باشد.

۲) رهبری فراگیر

در قرن بیست‌ویکم، همه شرکت‌های معتبر باید از تنوع، تساوی و شمول حمایت کنند. با داشتن گواهینامه رهبری فراگیر، می‌توانید با افتخار بگویید که استارتاپ شما این ارزش‌ها را به اشتراک می‌گذارد و آنها را ارائه می‌دهد. در این دوره مهارت‌های شما را به‌منزله صاحب کسب‌وکار و رهبر فراگیر افزایش می‌دهد‌ و می‌توانید از این گواهینامه برای حمایت از ارزش‌های شرکت خود نیز بهره گیرید.

۳) آنلاین ظاهر شوید

آیا می‌دانید بیش از ۷۰ درصد تصمیم‌گیرندگان تجارت‌به‌تجارت (B2B) و تقریباً ۸۰ درصد مشتریان قبل از اینکه خرید کنند به‌صورت آنلاین درباره محصول مورد نظرشان جست‌وجو می‌کنند؟ با استفاده از این ارقام، باید مطمئن شوید که وب‌سایت تجاری مقیاس‌بندی شما بی‌عیب‌ونقص عمل می‌کند. علاوه بر اطلاعات به‌روز کسب‌وکار و وب‌سایت با جست‌وجوی آسان، با بهینه‌سازی وب‌سایت‌تان، حضور آنلاین خود را تقویت کنید.

بهینه‌سازی موتور جست‌وجو(SEO) به شما کمک می‌کند تا به‌صورت آنلاین مشتریان خود را بیابید. سئو خوب شامل محتوای وب‌سایت باکیفیت بالا با کلمات کلیدی مؤثری برای جست‌وجو‌ست. تا مصرف‌کنندگان هنگام جست‌وجوی محصول یا خدمات موردنظرشان از آن به‌راحتی استفاده کنند. با ترکیبی از این دو، به‌علاوه عوامل مختلف دیگر، وب‌سایت شما در صدر موتور جست‌وجو ظاهر می‌شود. سئو قابلیت مشاهده آنلاین شما را به حداکثر می‌رساند و بازدید رایگان وب‌سایت کسب‌وکارتان را افزایش می‌دهد.

۴) شبکه‌‌سازی برای ارتقای مقیاس پذیری استارتاپ

به‌عنوان صاحب استارتاپ احتمالا در بازه زمانی برای حفظ و سرپا‌نگه‌داشتن استارتاپ خود احساس تنهایی کرده‌اید. شبکه‌سازی نه‌تنها به شما امکان می‌دهد خدمات یا کالای خود را به دست مصرف‌کننده برسانید. بلکه این بستر را برایتان مهیا می‌کند تا با افرادی که موقعیت مشابهی دارند، ارتباط برقرار کنید. درهرصورت، شما می‌توانید در رویدادهای اجتماعی، نمایشگاه‌های تجاری یا حتی در سالن ورزشی محلی خود شبکه‌سازی کنید. علاوه بر این، همچنین قادرید به سازمان‌های پشتیبانی بپیوندید تا در چنین محیط‌هایی امکان تعامل با سایر کارآفرینان را داشته باشید.

۵) برای مقیاس پذیری استارتاپ خود، به مشتری خدمات خوب ارائه دهید

در نظر داشته باشید که مشتریان شما به‌منزله خط نجات‌تان هستند. به همین دلیل باید اطمینان حاصل کنید که ارائه خدمات به مشتریان، سطح بالایی دارد. این امر بسیار مهم است، به‌ویژه اگر در صنعت خدمات نیستید.

فکر نکنید مشتریان به آنچه ارائه می‌دهید، اهمیت می‌دهند. اگر تا حدودی کمبود دارید، انتظار دارند که با آن به‌طور کارآمد کنار بیایید.

اگر نوع خدماتی که به مشتری ارائه می‌دهید از نوع رودررو‌ست، دقت کنید که بدون توجه به شکایت همیشه حرفه‌ای عمل کنید. رسانه‌های اجتماعی راهی عالی برای حفظ روابط صحیح با مشتری است، خواه تغییر ساعات کاری باشد یا جابه‌جایی مکانی. از سیستم‌عامل‌های رسانه‌های اجتماعی می‌توان برای به‌روزرسانی مشتریان استفاده کرد. علاوه بر این، می‌توانید از ایمیل‌ها و نامه‌های قدیمی استفاده کنید تا مشتریان را از هرگونه تغییر در ارتقا و افزایش تجارت خود به نسبت ثابت آگاه سازید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.