آنچه که باید از هزینه‌های تولید محتوا بدانید

هزینه تولید محتوا از آنچه فکر می‌کنید، کمتر است

1

بازاریابی محتوا یکی از روش‌های بازاریابی است که امروز نسبت به سایر روش‌های بازاریابی از اهمیت خاصی برخوردار است. این روش بازاریابی البته مانند بیشتر روش‌های بازاریابی دیگر برای عموم کسب‌و‌کارها چندان به‌راحتی قابل دسترسی نیست، زیرا هم تولید محتوا فرآیندی زمان‌بر و دشوار است و هم آگاهی از ریزه‌کاری‌ها و پیچیدگی‌های سئو موضوعاتی هستند که هر کسب‌وکاری نمی‌تواند از عهده آنها برآید.به همین خاطر معمولا کسب‌وکارها تمایل دارند و یا حتی مجبورند که محتوای مورد نیاز خود را از آژانس‌های تخصصی تولید محتوا بخواهند و یا حتی تمام اقدامات مربوط به بازاریابی محتوا را به طور یکجا به این آژانس‌ها محول کنند.

همین مسئله سبب شده تا تصوراتی پیرامون بازاریابی محتوا و هزینه‌های تولید محتوا در صاحبان کسب‌وکار به وجود آید؛ تصوراتی که آنها را از ورود به حیطه بازاریابی محتوا بترساند و یا به آنها این فکر را القا کند که باید بخش بسیار زیادی از سرمایه خود را در راستای تولید محتوا هزینه کنند.

این دست تصورات گاهی آنچنان قوی و پررنگ است که کلا صاحبان کسب‌و‌کار را نسبت به بازاریابی محتوا بی‌خیال می‌کند! به همین خاطر ما در این مقاله تصمیم گرفتیم تصویری واقعی‌تر از هزینه‌های تولید محتوا را ترسیم کنیم تا صاحبان کسب‌و‌کار بتوانند با آگاهی بیشتری نسبت به این روش بازاریابی تصمیم‌گیری کنند.

نگاهی به وضعیت بازاریابی محتوا در جهان

در شرایط کنونی بخش قابل توجهی از کسب‌و‌کارها ترجیح می‌دهند بودجه هنگفتی را صرف شناسایی و مطرح‌کردن برندهای خود برای مردم کنند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ که توسط (SOCE) انجام شده، نشان می‌دهد که بیش از نیمی از شرکت‌های آمریکایی از بازاریابی محتوا به طور پررنگ استفاده می‌کنند و در عناوین بودجه‌های خود به طور اختصاصی سرفصلی را به آن اختصاص داده‌اند.

نزدیک به ۳۰ درصد این شرکت‌ها بودجه‌ای بالغ بر ۵۰۰ هزار دلار را در این مسیر خرج کرده‌اند که مبلغ بسیار زیادی به نظر می‌رسد. گزارش‌های مربوط به بازاریابی محتوا در سال ۲۰۱۷ در آمریکا‌ نشان می‌دهد که بازاریابان B2B حدود ۲۹ درصد از کل بودجه بازاریابی خود را در مسیر بازاریابی محتوا خرج کرده‌اند و نزدیک به ۴۰ درصد آنها قصد داشتند که بودجه سال آینده بازاریابی محتوا را افزایش دهند.

این گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد که تنها ۲‌درصد از شرکت‌ها تصمیم داشته‌اند هزینه‌های تولید محتوا را کاهش دهند. مجموع این نتایج نشان می‌دهد که اهمیت بازاریابی محتوا و اثربخشی هزینه‌های مربوط به آن تا چه میزان مورد پذیرش کسب‌و‌کارها در سراسر جهان قرار دارد.

هزینه‌های واقعی تولید محتوا در ایران (وب‌سایت)

آن دسته از بازاریابان و صاحبان کسب‌و‌کار که تجربه چندانی در زمینه بازاریابی محتوا ندارند، اغلب نگران هستند که هزینه‌های تولید محتوا برای شرکتشان بسیار گران تمام شود. واقعیت آن است که اکثر بازاریابان همیشه هزینه‌های بیشتری را نسبت به هزینه‌های واقعی تولید محتوا برای خود متصور می‌شوند و انتظار دارند که تولیدکنندگان محتوا مبلغ بسیار زیادی را برای تولید محتوا از آنها دریافت کنند!

این تصور تنها اختصاص به بازاریابان ایرانی ندارد؛ مطالعهSOCE در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که اغلب بازاریابان در سراسر جهان گاه تا ۵ برابر قیمت واقعی تولید انواع مختلف محتوا انتظار پرداخت هزینه دارند!

هزینه‌های تولید محتوا

ما در این بخش قصد داریم نگاهی به قیمت‌های واقعی و قیمت‌های مورد تصور در ایران بپردازیم. در جدول شماره ۱ محدوده هر دو قیمت به تفکیک آمده است. همان‌طور که مشاهده می‌شود، قیمت‌های مورد انتظار بازاریابان نسبت به قیمت‌های واقعی بسیار بیشتر است و شاید همین ناآگاهی و عدم شفافیت قیمت‌ها را بتوان یکی از مهم‌ترین عوامل در احتیاط برخی کسب‌و‌کارها نسبت به استفاده از روش‌های بازاریابی محتوا به حساب آورد.

آنچه که در جدول بالا آمده است، مربوط به تولید محتوا برای یک وب‌سایت یا وبلاگ است؛ بخش دیگری از تولید محتوا مربوط به تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی است که ظرافت‌های خاص خود را دارد و هم از نظر قالب و هم از نظر سبک و لحن باید به گونه دیگری نگارش شود. در بخش بعد این جدول را برای تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی نیز خواهیم آورد.

هزینه‌های واقعی تولید محتوا در ایران (شبکه‌های اجتماعی)

از دیگر شاخه‌های بازاریابی محتوا، تولید و نشر محتوا برای شبکه‌های اجتماعی است. در این شاخه محتوا به گونه‌ای تولید می‌شود که با یکی از شبکه‌های اجتماعی سازگار باشد؛ از آنجایی که هرکدام از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، لینکدین، توییتر و‌… قالب خاص خود را دارند، نمی‌توان از یک محتوای واحد برای همه آنها استفاده کرد؛ به همین خاطر لازم است که برای هرکدام از آنها تدابیر ویژه‌ای را در جهت تولید محتوا به کار بست.

هزینه‌های تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی

در این بخش ما هزینه‌های مربوط به تولید محتوا برای هرکدام از شبکه‌های اجتماعی را به تفکیک هزینه‌های مورد انتظار و هزینه‌های واقعی برای ۳ شبکه اجتماعی پرطرفدار در ایران در قالب جدول شماره ۲ نشان داده‌ایم.

برای بازاریابی محتوا از طریق شبکه‌های اجتماعی باید به این نکته نیز توجه کرد که روش‌هایی نیز وجود دارد که بازاریابی محتوا را برای کسب‌و‌کارها با هزینه‌هایی کمتر از جدول زیر تمام کند؛ حتی برخی کسب‌و‌کارها نیز راه‌های رایگانی را برای تأمین محتوای شبکه‌های اجتماعی خود پیدا می‌کنند.

با وجود این، بسیاری از بازاریابان همچنان به خاطر تصور بسیار بالایی که از هزینه‌ها دارند، نتوانسته‌اند در زمینه بازاریابی محتوا موفق عمل کنند. البته باید توجه داشت که نوع قرارداد یک کسب‌و‌کار با آژانس‌های تأمین محتوا نیز در میزان هزینه‌های کلی تأثیرگذار است و انعقاد قرارداد به صورت میان‌مدت یا بلندمدت برای تولید محتوا می‌تواند هزینه‌های تولید محتوا را حتی تا ۴۰درصد نیز کاهش دهد.

هزینه‌های تولید و بازاریابی محتوا برای تولیدکنندگان محتوا

جالب است بدانید که اکثر تولیدکنندگان محتوا کار تولید محتوا را در خانه انجام می‌دهند! از این دسته از افراد معمولا با عنوان فریلنسر یاد می‌شود؛ فریلنسرها کسانی هستند که بدون داشتن یک دفتر کار و یا حتی نیاز به استخدام به صورت پاره‌وقت، ساعتی و یا پروژه‌ای فعالیت می‌کنند.

فریلنسرها معمولا آزادی عمل زیادی دارند و می‌توانند خود زمان و مکان مورد نظر را برای کار کردن انتخاب کنند. برخی فریلنسرها حتی یک شغل ثابت هم دارند و علاوه بر آن کار تولید محتوا را هم انجام می‌دهند.

این در حالی است که برخی دیگر علاوه بر کار فریلنسری و شغل ثابت، با چند جای دیگر نیز قرارداد همکاری به صورت دورکاری یا پاره‌وقت دارند! با توجه به این توضیحات تا حدودی باید فعالیت‌های یک فریلنسر و وضعیت کاری او روشن شده باشد.

در ادامه بخوانید :

با در نظر گرفتن چنین توضیحاتی باید گفت که حقوق یک فریلنسر در حقیقت در ازای همان کارهایی است که انجام می‌دهد و معمولا هیچ فریلنسری حقوق ثابت دریافت نمی‌کند. در ایران هر فریلنسر برای تولید انواع محتوا چیزی حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد از هزینه کل سفارش را دریافت می‌کند.

البته این رقم برای تولیدکنندگان انواع مختلف محتوا تفاوت دارد؛ زیرا برخی تولیدکنندگان محتوا به صورت تخصصی محتوا تولید می‌کنند، اما برخی دیگر صرفا به بازنویسی مقالات منتشر شده در وب می‌پردازند؛ طبیعتا چنین حالاتی می‌تواند در دستمزد دریافتی آنها تفاوت‌هایی را ایجاد کند.

برنامه‌ریزی بازاریابی محتوا برای یک کسب‌و‌کار

برنامه ریزی

بودجه بازاریابی محتوا برای هر کسب‌وکار با توجه به میزان نیاز آن کسب‌و‌‌کار به محتوا تعیین می‌شود و فاکتورهایی مانند بازه‌های زمانی تولید محتوا، سرعت، حجم محتوا، قالب و‌… نیز بر آن تأثیرگذارند. به طور کلی ممکن است برخی کسب‌و‌کارها نیاز زیادی به تولید محتوا داشته باشند؛ بنابراین باید فرد یا افرادی را برای این کار استخدام کنند که در این صورت مجبور خواهند بود هزینه‌های گزافی را به عنوان دستمزد به آنها بپردازند.

اما معمولا صاحبان کسب‌و‌کارهای ایرانی هم به دلیل عدم توانایی در تأمین حقوق تولیدکنندگان محتوا و هم به دلیل سطح نیاز خود ترجیح می‌دهند سفارشات تولید محتوا را به مراکز تولید محتوا سپرده و به اصطلاح کارها را از طریق برون‌سپاری جلو ببرند. در این صورت صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌ها خواهد شد، ضمن آنکه کار تولید محتوا به صورت تخصصی‌تر و حرفه‌ای‌تر انجام خواهد گرفت.

آژانس‌های تخصصی تولید محتوا با داشتن متخصصان حرفه‌ای تولید محتوا و رعایت نکات مربوط به سئو می‌توانند کاری کنند که یک کسب‌و‌کار ظرف مدت زمان کوتاهی به موفقیت نسبی دست پیدا کند. این نکته امیدوار‌کننده است که بازاریابی محتوا می‌تواند ظرف مدت زمان نسبتا کوتاهی هزینه‌های خود را دوباره بازگرداند و به این ترتیب هزینه تولید محتوای جدید را برای شما تأمین کند.

بنابراین اگر کسب‌و‌کار شما یک کسب‌و‌کار نسبتا کوچک است که سرمایه چندانی ندارد، جای هیچ‌گونه نگرانی برای تولید محتوا نیست؛ زیرا شما هم می‌توانید نسبت به میزان بودجه خود فعالیت‌های بازاریابی محتوا را آغاز کنید و آن را به تدریج توسعه دهید.

۱ دیدگاه
  1. Fatemeh می‌گوید

    کاش حداقل قیمت واقعی تولید محتوا رو به نا می‌دادند :((

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.