۶ سوال اساسی که برای بهبود استراتژی محتوا باید از خود بپرسید

بهبود استراتژی محتوا و فروش بیشتر

0

بازاریابی محتوایی بخشی از علم است که حکم یک واسطه را بین مشتریان و صاحبان کسب‌و‌کارها دارد. شرکت‌ها و کمپانی‌های مختلف استراتژی‌ معینی برای تولید محتوا و در نتیجه جذب مشتری دارند. در هر صورت رقابت تنگاتنگی بین این کسب‌و‌کارها بر سر تولید محتوای بهتر و بهبود استراتژی محتوا و در نتیجه تاثیرگذاری بیشتر وجود دارد.

در این مقاله ۶ سوال اساسی و مهم که به بهبود استراتژی محتوا در کسب‌و‌کار و استارتاپ شما کمک می‌کنند، آورده شده ‌که کیفیت بازاریابی محتوایی شما را بالاتر می‌برد و نتایج بهتری از آن می‌گیرید.

چه مسئله‌ یا مشکلی را حل می‌کنید؟

بهبود استراتژی محتوا

اولین هدف سیستم بازاریابی محتوایی این است که مشکلات مخاطبان‌تان را حل کند. پس اولین نیاز شما ایجاد ظرفیت‌هایی برای حل مشکلات است. بهبود استراتژی محتوا وقتی به نتایج مطلوبی می‌رسد که مشکلات کاربران و دغدغه‌های آنان را بهتر بشناسید و برنامه‌‌ منظمی برای حل آنها داشته باشید. چند رویکرد مهم و اساسی در این زمینه عبارتند از:

  • تحقیقات بازار و مشتریان
  • مصاحبه با مشتریان
  • بررسی نظرات مخاطبان
  • طراحی پرسشنامه‌های مرتبط
  • بررسی شبکه‌های اجتماعی، گروه‌ها و فروم‌های مرتبط

محتوایی که پا به پای مخاطبان مشکلات آنها را حل می‌کند، بیشتر دیده می‌شود، بازخوردهای خوبی می‌گیرد و به اشتراک گذاشته می‌شود.

هدف خود را در استراتژی محتوای خود تعیین کرده‌اید؟

بهبود استراتژی محتوا

قدم دوم در بهبود استراتژی محتوا پاسخ دادن به این سوال است که هدف شما از بازاریابی محتوایی چیست و استراتژی فعلی شما چه رویکردی را در پیش گرفته است. بدون تعریف هدف مشخص امنیت کافی برای ادامه‌‌ روند نخواهید داشت و به قول معروف صرفا تیری در تاریکی انداخته‌اید که مقصد نهایی آن را نمی‌دانید.

بهتر است این اهداف با مشورت و تحقیقات کافی تعیین شوند. برخی از اهداف که در بهبود استراتژی محتوا تاثیر بسزایی دارند عبارتند از:

  • شناساندن نام برند
  • افزایش ترافیک وب‌سایت
  • جذب طرفدار و کسب اعتبار
  • جلب توجه
  • ایجاد وفاداری در مشتریان

آیا KPI مشخصی برای اهداف بازاریابی محتوایی خود در نظر گرفته‌اید؟

kpi

پس از تعیین اهداف بازاریایی محتوایی حالا نوبت بررسی KPI یا همان شاخص‌های اصلی عملکرد است؛ یعنی از چه راه‌هایی این اهداف را به بار بنشانید و چگونه آنها را آنالیز کنید تا بتوانید رشد و فراز و فرودهای خود را بررسی کنید.

چند راه پیشنهادی برای اهدافی که در بالا گفته شد عبارتند از:

  • شناساندن نام برند: بررسی شبکه‌های اجتماعی، نظرات و بحث‌های شکل گرفته در سطح اینترنت
  • افزایش ترافیک وب‌سایت: گوگل آنالیتیکس
  • جذب طرفدار و کسب اعتبار: نرخ کانورت یا جذب مشتری و آمارهای فروش
  • جلب توجه: خرید مجدد، ثبت‌نام در سایت و اشتراک
  • ایجاد وفاداری در مشتریان: نرخ تبدیل مشتریان و میزان خرید آنها

آیا لحن محتوای شما با مخاطب شما سازگار است؟

مخاطب

یکی از موارد مهم در بهبود استراتژی محتوا توجه به میزان رغبت کاربران برای مطالعه‌‌ مطالب شماست. جدا از اینکه محتوای شما تا چه حد سودمند است، باید بتوانید این محتوای سودمند را در بهترین شکل ممکن نیز به گوش مخاطبان خود برسانید.

ایجاد فضای تعاملی و تاثیرگذاری بر مخاطب زمانی بیشتر می‌شود که بتوانید با زبان خودشان با آنها صحبت کنید.پس در وهله اول باید مخاطب خود را بهتر بشناسید و سپس نسبت به آن اقدام به تولید محتوا کنید.

آیا یک برنامه‌‌ محتوایی پرجنب و جوش و فعال دارید؟

بهبود استراتژی محتوا

برایان کلارک، موسس CopyBlogger می‌گوید: هیچ دلیلی ندارد که محتوایی که دیده نمی‌شود و بین مخاطبان به اشتراک گذاشته نمی‌شود، تولید کنید. پس باید یک برنامه‌‌ محتوایی پویا و زنده داشته باشید تا محتوایی غنی و اثرگذار تولید کنید.

۴۵ ایده برای تولید محتوای سایت

اگر به هر دلیلی محتوای تولیدی شما بازخورد مناسب را نمی‌گیرد، باید به سرعت برنامه‌ای جایگزین برای آن تهیه کنید و سپس مجددا تغییرات را رصد کنید. چند کانال مهم برای بهبود استراتژی محتوا و ایجاد یک برنامه‌‌ محتوایی پویا و اطلاع‌رسانی سودمند وجود دارند:

  • کانال‌های شخصی: هوم‌پیج، لیست ایمیلی، گروه‌های مرتبط، وبلاگ، اپلیکیشن
  • کانال‌های کسب شده: اینفلوئنسرها، رسانه‌های دیگر
  • کانال‌های اشتراک‌گذاری: شبکه‌های اجتماعی، گروه‌ها و فروم‌های اجتماعی
  • کانال‌های پولی: تبلیغات اینترنتی، پرداخت پول برای تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی، اسپانسرشیپ.

حاضرید استراتژی محتوایی خود را تغییر دهید؟

بهبود استراتژی محتوا

اولین ثمره‌‌ بهبود استراتژی محتوا این است که یک چرخه‌‌ ثابت تحقیقات و تغییرات را به کار شما اضافه می‌کند. پس شما نمی‌توانید فرایند محتوایی خود را سفت و سخت بچسبید و باید گاهی به آن شکل تازه‌ای ببخشید و یا از نو بسازید.

تمام این مسائل به میزان توجه و بازخود مخاطبان شما بستگی دارد و تغییرات در استراتژی محتوا رابطه‌‌ کاملا معکوسی با بازخورد مخاطبان دارد؛ یعنی هرچقدر میزان توجه مخاطبان به محتوای شما کمتر باشد، شما باید تغییرات بیشتری در آن اعمال کنید.

شاخص‌های کلیدی عملکرد که در بالا گفته شد می‌توانند به شما در این زمینه کمک کنند. باید بدانید که در بازاریابی محتوایی زمان زیادی طول می‌کشد تا نتایج آنها دیده شوند پس باید صبور باشید و ببینید چه نتایجی کسب می‌کنید. بهتر است عجله نکنید و در ابتدا روی اصول و در چارچوبی مشخص راه بروید و عمل کنید تا زمانی که مسیر موردنظر خود را شناسایی کنید و به نتایج بهتری برسید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.