۶ روش برای بهینه‌سازی و کاهش هزینه استخدام

0

 متأسفانه هیچ استخدام جدید و موفقی به صورت رایگان امکان‌پذیر نیست اما می‌توان با انجام راهکارهای مناسب و اجرایی کردن بهترین روش استخدام هزینه‌های آن را کاهش داد.

مطمئناً استخدام یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های هر شرکت یا سازمان بوده و هر موضوعی که برای شرکت چالش باشد، هزینه‌بردار است. بهینه‌سازی هزینه استخدام کار دشواری است و اغلب سازمان‌ها در این امر موفق نیستند اما باید بتوانند تا حدودی کاهش هزینه استخدام را اجرایی کنند تا دچار مشکلات بزرگ‌تر نشوند. عموماً دو راه کلی برای کاهش هزینه جذب نیروی انسانی متصور است، اولین و راحت‌ترین راه برون‌سپاری و واگذار کردن مسائل مربوط به استخدام به یک شرکت معتبر و کار بلد در این حوزه است و راه دوم استفاده از انواع راه‌ها و روش کاهش هزینه استخدام است. در این مقاله قصد داریم انواع راه‌های مفید برای کاهش هزینه استخدام را با توضیحات کامل بیان ‌کنیم و در کنار آن به معرفی یکی از نرم‌افزارهای معتبر استخدام می‌پردازیم. سرفصل‌هایی که در این متن به آن پرداخته شده است عبارت‌اند از :

  • بررسی انواع هزینه‌ها در استخدام
  • برنامه استخدام از طریق کارمندان فعلی را اجرا کنید
  • مصاحبه‌های گروهی و مصاحبه دیجیتالی
  • ابزار مناسب و نرم‌افزار استخدام
  • بهینه‌سازی هزینه استخدام با برون‌سپاری
  • شبکه‌های اجتماعی و بهینه‌سازی سایت شرکت
  • ایجاد مخزن استعداد و شبکه فارغ‌التحصیل

بررسی انواع هزینه‌ها در استخدام

هزینه های استخدام

قبل از اینکه به موضوع کاهش هزینه جذب نیروی انسانی بپردازیم ابتدا بهتر است بدانیم که استخدام در کدام قسمت‌ها هزینه‌بردار است و این هزینه‌ها به چه دلیل و با چه عنوانی مصرف می‌شوند. اولاً همیشه در نظر داشته باشید که بسته به نوع استخدام هزینه‌ها متفاوت بوده، یعنی هزینه استخدام یک کارمند ساده با هزینه استخدام یک مدیر میان رده کاملاً متفاوت است. ثانیاً هزینه استخدام جدید با هزینه استخدام تعویضی کاملاً متفاوت است، یعنی کارمند جدیدی که جایگزین کارمند پیشین می‌شود(در حالت تعویض) تا زمانی که به صورت کامل با شرایط آن کار مطابق نشود هزینه مازادی را بر دوش شرکت می‌گذارد.

بیشتر سازمان‌ها به هزینه‌هایی مانند هزینه آژانس استخدام، هزینه مراجعه یا هزینه تبلیغات برای استخدام توجه می‌کنند اما هزینه استخدام تعویضی اغلب به چشم سازمان‌ها نمی‌آید و جزء هزینه‌های مخفی استخدام است، در صورتی که برای کاهش هزینه استخدام باید به همه هزینه‌ها اعم از آشکار و پنهان توجه شود. فراموش نکنید که هزینه استخدام یک مدیر می‌تواند تا سه برابر هزینه استخدام یک کارمند عادی باشد؛ حال صرف‌نظر از اینکه شما چه کسی را استخدام می‌کنید و از چه روش‌هایی برای یافتن آن‌ها بهره می‌برید، ما در ادامه روش‌هایی را برای کاهش هزینه استخدام بیان کردهایم.

برنامه استخدام از طریق کارمندان فعلی را اجرا کنید

استخدام از طریق کارمندان فعلی از نظر برخی از صاحب نظران بهترین روش استخدام عنوان شده است. مزایای متعددی برای این روش بیان شده که در بهینه‌سازی هزینه استخدام مؤثر است. وقتی شما از کارمندان خود می‌خواهید تا در اطرافیان خود جست‌وجو کنند و فرد مناسبی را برای استخدام بیابند از قدرت انتشار شبکه‌ای استفاده کرده‌اید. یعنی هر کدام از آن‌ها در فضای مجازی خود، شبکه‌های دوستانه و اقوام خود به دنبال فرد مناسب برای شغل هستند پس در حقیقت شما بدون صرف هزینه‌ای نامزدهای احتمالی زیادی را برای استخدام پیدا می‌کنید. پس اولین امتیاز مثبت این شیوه، کاهش هزینه استخدام و همچنین کاهش زمان است.

افزایش کیفیت استخدام نیز از دیگر فواید این شیوه است، طبق بررسی‌های صورت گرفته افرادی که از طریق کارمندان فعلی معرفی می‌شوند راحت‌تر با محیط کاری منطبق می‌شوند زیرا کارمندان فعلی که معرف آن‌ها بودند شرایط سازمان، فرهنگ و رسالت سازمان را برای آن‌ها توضیح داده‌اند و همین موضوع سبب هماهنگی بیشتر کارمندان جدید با سازمان می‌شود. در نتیجه کیفیت استخدام بالا می‌رود و به نوعی هزینه‌های پنهان استخدام کاهش می‌یابد که در نتیجه کاهش هزینه جذب نیروی انسانی را به همراه دارد.

زمانی یک روش به عنوان بهترین روش استخدام قابل پذیرش است که علاوه بر کاهش هزینه افزایش نرخ حفظ کارمند را به همراه داشته باشد. لازم به ذکر است که استخدام از طریق کارمندان فعلی نرخ حفظ کارمند بالایی داشته و باعث می‌شود تا از استخدام‌های مجدد و پرهزینه جلوگیری شود.

مصاحبه‌های گروهی و مصاحبه دیجیتالی برای کاهش هزینه استخدام

قطعاً انجام مصاحبه با چندین نامزد به صورت هم‌زمان می‌تواند یک روش عالی برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه باشد. البته ممکن است این روش برای همه موارد و در هر زمانی قابل اجرا نباشد اما قطعاً مصاحبه گروهی می‌تواند راهی سریع و مقرون به صرفه برای آزمایش گروهی از نامزدها باشد تا بهترین انتخاب در بین آن‌ها صورت گیرد. این روش کاهش هزینه استخدام برای مشاغلی که وسواسیت بالا در انتخاب کارمند ندارند بسیار عالی و به صرفه است.

دیگر روش کاهش هزینه استخدام استفاده از مصاحبه دیجیتالی است. این مصاحبه به استخدام کنندگان اجازه می‌دهد تا نامزدها را در هر نقطه و هر زمان نمایش داده و بتوانند مصاحبه استخدامی خود را انجام دهند. داشتن یک نرم‌افزار مصاحبه ویدئویی مناسب به کاهش هزینه‌هایی مانند هزینه مسافرت برای انجام مصاحبه کمک می‌کند و در عین حال باعث جلوگیری از اتلاف زمان می‌شود. البته یکی از ایراداتی که به مصاحبه‌های دیجیتالی گرفته می‌شود این است که در استخدام شغل‌های حساس که نیاز به مصاحبه حضوری و رودررو بوده کارایی مناسبی ندارد.

ابزار مناسب و نرم‌افزار استخدام وتاثیر بسزای آن در کاهش هزینه استخدام

از ابزارهای مناسب برای کاهش هزینه استخدام استفاده کنید؛ یک مثال قدیمی می‌گوید: یک کارگر فقیر همیشه ابزارهای خود را سرزنش می‌کند! برای اینکه بتوانید بهترین استخدام را با کمترین هزینه داشته باشید باید از ابزار مناسب آن استفاده کنید. توجه کنید اگر ابزار مناسبی نداشته باشید از همان ابتدا توانایی استخدام مقرون به صرفه را ندارید و همواره با مشکل مواجه می‌شوید. استفاده از نرم‌افزارهای مدرن استخدام می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و روند استخدام را سریع‌تر، ساده‌تر و مؤثرتر کند، همچنین می‌تواند باعث صرفه‌جویی در زمان شده و هزینه‌های استخدام را کاهش دهد.

نرم‌افزار مدیریت فرایند استخدام و جذب سیویتو یکی از معتبرترین نرم‌افزارها در این حوزه است که علاوه بر ایجاد توانایی استخدام کم هزینه و کاهش هزینه جذب نیروی انسانی، می‌تواند به کیفیت استخدام کمک کند و ابزارهای کمکی دیگری را در اختیار شما قرار دهد. بودجه‌ای که در فناوری صحیح سرمایه‌گذاری می‌کنید به سرعت و با صرفه‌جویی در وقت و بهره‌وری حاصل از آن فناوری، به سرعت به مجموعه برمی‌گردد و در ادامه سبب بهره‌وری بیشتر سازمان می‌شود.

بهینه‌سازی و کاهش هزینه استخدام با برون‌سپاری

برون‌سپاری و استفاده از آژانس‌های استخدام یک روش دیگر در کاهش هزینه‌ استخدام است. توجه داشته باشید که استفاده از آژانس استخدام همیشه گران نیست و برخلاف تصور عمومی می‌تواند در بسیاری از موارد هزینه کمتری به همراه داشته باشد. مطمئن باشید در برخی از موارد استخدامی استفاده از آژانس‌های استخدام باعث پس‌انداز بخشی از بودجه شرکت می‌شود که در صورت انجام فرایند استخدام در داخل شرکت مجبور به صرف کامل آن می‌شوید. فقط به این نکته توجه داشته باشید که قبل از برون‌سپاری تمام مزایا و جوانب استفاده از آژانس استخدامی را بررسی کرده‌اید.

شبکه‌های اجتماعی و بهینه‌سازی سایت شرکت

رسانه‌های اجتماعی برای جست‌وجوی فعالانه نامزدها، تبلیغ برند استخدامی و نشان دادن رسالت و فرهنگ شرکت استفاده کنید تا کاهش هزینه استخدام را در پی داشته باشد. این یک روش کاملاً رایگان و مؤثر برای جذب کارمندان بالقوه است. همچنین شبکه‌های اجتماعی می‌تواند یک روش عالی و کم هزینه برای تبلیغ برند استخدامی شما باشد به عنوان مثال استفاده از فیس‌بوک و توییتر برای نمایش خصوصیات شرکت می‌تواند بسیار فراگیر باشد. از طرفی جذب کارمند از این طریق باعث حفظ بیشتر کارمندان جدید می‌شود زیرا آن‌ها شما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند و بیشتر با رسالت و فرهنگ سازمان شما آشنایی دارند.

از طرفی تنها کاری که برای فعالیت در این شبکه دارید ایجاد کمپین‌های مناسب و تعامل با اطرافیان است تا بهترین نتیجه را به دست آورید. احتمالاً خواهید فهمید که لینکدین یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های شما برای استخدام در شبکه‌های اجتماعی است. همچنین اگر هنوز کاملاً مطمئن نیستید که چه تکنیک‌هایی برای شما در شبکه‌های اجتماعی مؤثرتر است و می‌تواند بهترین روش استخدام در فضای مجازی باشد با جست‌وجوی ساده و یا مشاوره با همکاران بازاریابی می‌توانید از آن مطلع شوید.
همیشه به خاطر داشته باشید که پرتال شغلی شرکت خود را بهینه کنید،

منظور از پرتال، سایت شرکت و مخصوصاً قسمت همکاری با ما است. در این قسمت متقاضی کار می‌تواند ضمن دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فرصت‌های شغلی آزاد درباره خصوصیات شرکت نیز اطلاعاتی به دست آورد. علاوه بر این همیشه به خاطر داشته باشید که یک وب‌سایت عالی می‌تواند نیاز شما به سایر سایت‌های دیگر برای به دست آوردن استعدادهای برتر را کاهش دهد. بهینه‌سازی سایت شرکت یک روش کاهش هزینه استخدام پیش پا افتاده است که اغلب شرکت‌ها به آن توجه نمی‌کنند.

 ایجاد مخزن استعداد و شبکه فارغ‌التحصیل و کاهش هزینه استخدام‌های آتی

ایجاد و نگهداری مخزنی از استعدادها و نامزدهای علاقه‌مند و واجد شرایط می‌تواند در بسیاری از مواقع کمک کننده خوبی برای استخدام‌های جدید باشد، علاوه بر این می‌تواند میزان زمان مورد نیاز برای هر استخدام را کاهش دهد و همچنین کاهش هزینه جذب نیروی انسانی را به همراه داشته باشد.

هیچ وقت کاندیدهای خود را از دست ندهید و همواره آن‌ها را برای موقعیت‌های آینده در جایی بایگانی کنید. همواره با فارغ‌التحصیلان در ارتباط باشید و شبکه‌ای از آن‌ها را برای خود ایجاد کنید. افراد فارغ‌التحصیل همیشه گزینه‌های مناسبی برای ورود به یک شغل هستند و همواره پتانسیل بالایی دارند. وقتی شما نیاز به یک کارمند جدید دارید با داشتن این مخزن استعداد و یا شبکه‌ای از فارغ‌التحصیلان می‌توانید سریعاً به آن‌ها رجوع کرده و در بین گزینه‌ها بهترین گزینه را در حداقل زمان ممکن انتخاب کنید.

ایجاد یک بانک رزومه که قابلیت ردگیری و دسته‌بندی براساس پارامترهای متفاوت داشته‌باشد بسیار حائز اهمیت است. برای دستیابی به این بانک رزومه نیاز به نرم‌افزارهای مدیریت فرآیند جذب و استخدام دارید تا علاوه بر مدیریت فرآین استخدام از دریافت رزومه تا ارزیابی و تصمیم‌گیری نهایی کنار شماست، به شما کمک خواهد کرد یک بانک رزومه استاندارد برای سازمان ایجاد کنید.

راه‌های مختلف و گزینه‌های متفاوتی برای کاهش هزینه استخدام در این مقاله بیان شد اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی استفاده از نرم‌افزارهای استخدام می‌تواند گزینه مناسب‌تری برای بهینه‌سازی هزینه استخدام باشد. از طرفی برون‌سپاری استخدام در بسیاری از موارد راهگشاتر و همچنین به‌صرفه‌تر است. پیشنهاد می‌شود علاوه بر استفاده از شیوه‌های استخدام از طریق کارکنان فعلی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی، برای کاهش هزینه جذب نیروی انسانی نرم‌افزار استخدام و برون‌سپاری را فراموش نکنید.

منبع: وبلاگ سیویتو

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.