۵ کاری که باید بعد از شکست استارتاپ خود انجام دهید

0

تجربه شکست روندی است که برای بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا و خصوصا کارآفرینانی که تجربه‌های اول کاری خود را از سر می‌گذرانند، اتفاق خواهد افتاد. تقریبا ۵۰‌درصد کسب‌وکارهای کوچک در ۴ سال اول راه‌اندازی خود شکست می‌خورند، چراکه اولین تجربه‌های مؤسس خود در فضای کاری هستند.

حتی اگر با یک ایده خارق‌العاده کار خود را آغاز کنید، یک تیم اختصاصی قوی داشته باشید و بسیاری از احتمالات را در نظر بگیرید، باز هم عوامل بیرونی فراتر از کنترل شما وجود خواهد داشت که در کنار کم‌تجربگی می‌توانند زمینه‌ساز شکست استارتاپ شوند.

بنابراین توجه داشته باشید که تجربه شکست ممکن است برای بسیاری از کسب‌وکارها اتفاق بیفتد، اما بعد از این شکست باید چه کاری انجام داد؟ آیا باید صرفا ناامید شد و از فضای کاری دست کشید یا باید از تجارب گذشته درس گرفت و با نیروی بیشتری به تجارت بازگشت؟

۵ مرحله زیر می‌توانند در ادامه شکست استارتاپ شما، مفید واقع شوند:

تحلیل تجربه شکست

بررسی و تحلیل شکست استارتاپ، اولین قدمی است که هر کسب‌وکار شکست‌خورده‌ای باید بر دارد، چراکه در پیش گرفتن چنین روندی منجر به نتایجی می‌شود که در راه‌اندازی مشاغل دیگر مفید هستند.
در نظر داشته باشید که دلایل شکست یک کسب‌وکار قابل شناسایی بوده و در نتیجه شما می‌توانید یک بازنگری دقیق نسبت به استارتاپ خود داشته باشید تا مهم‌ترین عواملی را که منجر به برکناری کسب‌‌وکارتان شده است، شناسایی کنید.

سرمایه خود را بازگردانید

بسیاری از صاحبان مشاغل نوپا، افرادی هستند که تمام دارایی و یا حداکثر سرمایه خود را وارد کسب‌وکار می‌کنند، بنابراین یکی از مهم‌ترین رویکردهایی که بعد از شکست استارتاپ خود باید در پیش بگیرید، جمع‌آوری دارایی‌های شخصی‌تان است.
خصوصا اگر درصد زیادی از سرمایه خود را در یک استارتاپ قرار داده‌اید و کسب‌وکار مذکور در حال پشت سر گذاشتن تجربه شکست است، خیلی زود به فکر منسجم‌‌کردن و بازگشت دارایی خود باشید؛ چراکه در صورت راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید قطعا به آن نیاز خواهید داشت.

بعد از شکست استارتاپ خود، با کارآفرینان دیگر همراه شوید

وقتی صاحب یک کسب‌وکار تجربه شکست را از سر می‌گذراند، احساس تنهایی و عدم موفقیت او را احاطه می‌کند و چنین حسی به لحاظ روحی او را تضعیف خواهد کرد، به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم که در کنار کارآفرینان دیگر قرار بگیرید. همراهی با کارآفرینانی که تجربه زیادی دارند و شاید شکست استارتاپ خود را نیز دیده باشند، هم باعث ایجاد حس همدلی شده و هم امکان انتقال تجربیات و آموزش را فراهم می‌کند و در نتیجه ایده‌ها و راه‌حل‌های بیشتری جهت مقابله با مشکلات پیش روی شما قرار خواهد گرفت.

شرکت در رویدادهای مختلف، ارتباط با کارآفرینان از طریق رسانه‌های اجتماعی و یا حتی معرفی خود به آنها می‌تواند در یافتن کارآفرینانی که در تجربه شکست به شما کمک خواهند کرد، مؤثر واقع شود.

برای خود وقت بگذارید

بیایید مثبت‌تر فکر کنیم! یک کارآفرین بسیار پرمشغله است و ۲۵درصد آنها ۶۰ ساعت و یا حتی بیشتر در هفته کار می‌کنند. یکی از کارهایی که می‌توانید بعد از شکست استارتاپ خود انجام دهید، وقت گذاشتن برای خودتان و استراحت است.

مقابله با استرس ناشی از تجربه شکست و به دنبال آن راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید، نیاز به استراحت ذهن و آرامش دارد، به همین دلیل بهتر است بعد از شکست کسب‌وکار، مدتی را به خود اختصاص دهید، کارهایی را که دوست دارید انجام داده، به تعطیلات بروید، کارهای خانه را سامان دهید و… تا قوای از دست رفته روحی و جسمی خود را دوباره به دست بیاورید.

فکرکردن به یک بیزینس جدید بعد از تجربه شکست

سرانجام زمان ارائه یک برنامه جدید فرا خواهد رسید. بعد از شکست استارتاپ خود، به بررسی دلایل عدم موفقیت پرداختید، با کارآفرینان دیگر مشورت کردید، زمانی را به خود اختصاص داده و سرمایه اصلی خود را جمع‌آوری کردید؛ حالا نوبت به ارائه یک برنامه جدید می‌رسد.

اگر در مقام یک کارآفرین وارد عرصه تجاری و کاری شده باشید، قطعا هیچ شکستی شما را ناامید نخواهد کرد بنابراین به دنبال رؤیای کارآفرینی خود بروید و ایده‌های جدیدتر و کارآمدتر را انتخاب کنید؛ چراکه قطعا از سر گذراندن تجربه شکست، آموخته‌های زیادی را برای شما بر جای گذاشته است و در کسب‌وکار جدیدتان مؤثر خواهد بود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.