بزرگ‌ترین پلتفرم سلامت دیجیتال خاورمیانه می‌شویم

0

گلرخ داوران و مسعود تاج‌فرد، هم‌بنیان‌گذاران استارتاپی به نام هاسپیتل هستند که الان یک سال است به گروه اسنپ پیوسته‌اند. حالا آنها با نام اسنپ دکتر فعالیت می‌کنند. تعداد کاربران‌شان طی این یک‌سال از یک میلیون نفر به ۵میلیون و ۵۰۰هزار نفر افزایش یافته است. خدمات گسترده‌ای ارائه می‌کنند و به نظر می‌رسد که نوآوری آنها و قرارگرفتن در سوپراپلیکیشن اسنپ موجب شده تا در بخش‌های مختلف بازار سلامت دیجیتال ورود کنند.
آنها می‌خواهند بزرگ‌ترین پلتفرم سلامت دیجیتال خاورمیانه باشند و معتقد هستند که این اتفاق تا ۳سال دیگر رخ خواهد داد. وقتی در مورد جایگاه‌شان در اسنپ دکتر و نگاه مجموعه اسنپ از آنها می‌پرسیم، با قاطعیت پاسخ می‌دهند که در زنجیره ارزش این مجموعه جایگاه دارند و آمدن اسنپ به حوزه سلامت موجب رشد و توسعه این حوزه شده و بیش از این هم خواهد شد.
آنها در گفت‌وگو با «شنبه» به مسائل مختلفی از جمله چرایی پیوستن به گروه اسنپ، آینده کسب‌وکارشان در این گروه، خدمات‌شان در حوزه سلامت، آمار و ارقامی که توانسته‌اند ایجاد کنند، اندازه بازاری که در آن حضور دارند، بیوگرافی خودشان و… صحبت کرده‌اند که در ادامه می‌خوانید.

استارتاپ اسنپ دکتر چه خدماتی ارائه می‌کند؟

استارتاپ مشاوره پزشکی انلاین اسنپ دکتر با ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره پزشکی شروع کردیم و قسمت اصلی و هسته مرکزی و مهم کسب‌و‌کار ما هم همین مشاوره پزشکی و روانشناسی است. به مرور زمان و با مشاهده اینکه چنین نیازی وجود دارد، وارد حوزه تسهیل‌گری انجام آزمایش در منزل شدیم و این کار را با آزمایش کرونا شروع کردیم با این هدف که افراد کمتری از خانه خارج شوند و در پیک کرونا در خانه بمانند. همچنین در همکاری با آزمایشگاه‌هایی که سرتیفیکیشن انجام تست کرونا را داشتند، تسهیل‌گری انجام آزمایش کرونا در منزل را انجام می‌دهیم.

 

قدم بعدی، تسهیل‌گری انجام تست کرونا برای شرکت‌ها بود و در حال حاضر با شرکت‌های بزرگی در ارتباط با این مسئله همکاری می‌کنیم. بعد از تست کرونا خدمات انجام آزمایش‌ها در منزل در صورت درخواست کاربران برای آن‌ها انجام شده است. اقدام دیگرمان، تهیه نسخه دارویی بود که با چالش‌های بسیار زیادی مواجه بود و کماکان هم مواجه است. کاربران می‌توانند نسخه خود را آپلود کنند. و در آن سرویس، داروخانه‌های مجاز بتوانند با همکاری مسئول فنی داروخانه و در همکاری با اسنپ‌باکس، دارو را به افراد صاحب نسخه تحویل دهند. خدمات پزشکی در منزل هم سرویس دیگر ما بوده است.

تاکنون اسنپ دکتر چه میزان خدماتی در حوزه مشاوره و روانشناسی ارائه کرده‌است؟

هسته اصلی خدمات اسنپ دکتر در ارتباط با خدمات مشاوره و روانشناسی است در این زمینه آمار متعددی ثبت شده و مثلا اعداد جالبی که ما در حوزه مشاوره‌های مربوط به زوج درمانی داریم به این صورت است که در سال گذشته، بیش از ۶۷ هزار مشاوره مرتبط با زوجین به آنها ارائه کرده‌ایم.

از دیگر آمارهایی که می‌توانم به شما بدهم این است که طی سال گذشته بیش از ۱۶۷هزار نفر که مشکوک یا مبتلا به کرونا بودند، از اسنپ دکتر خدمات آنلاین دریافت کردند؛ چه در قالب تست و چه در قالب دریافت مشاوره.

مدل درآمدزایی استارتاپ اسنپ دکتر به چه صورت است؟

استارتاپ مشاوره پزشکی انلاین اسنپ دکتر یک پلتفرم است. براساس سرویس‌های مختلفی که داریم، با جاهای مختلفی که سرویس ارائه می‌دهند، همکاری می‌کنیم. مثلا در بسته مشاوره پزشکی با پزشکان، در مورد دارو با داروخانه‌ها، در بسته روانشناسی و مشاوره با روانشناسان و… در واقع ما خودمان مستقیما سرویسی ارائه نمی‌دهیم بلکه به‌عنوان یک پلتفرم، نقش واسطه بین کاربران و خدمات‌دهندگان را بر عهده داریم.

به‌عنوان تسهیل‌گر خدمات پزشکی چه درصدهایی دریافت می‌کنید؟

درصد‌هایی که دریافت می‌کنیم با توجه به سرویس‌های مختلف متفاوت است و بین ۱۰ تا ۴۰درصد متغیر است. این درصدها را با توجه به هزینه‌هایی که متحمل می‌شویم، دریافت می‌کنیم. مثلا بخش زیادی از هزینه‌ها مربوط به هزینه‌های ارسال است که ما حتی روی این سوبسید هم می‌دهیم.

داستان پیوستن یک استارتاپ مشاوره پزشکی انلاین به اپلیکیشن اسنپ

شما هر کدام کسب‌وکار خود را داشتید. گلرخ، شما مجموعه «خوبشین» را راه‌اندازی کرده بودید و مسعود شما هم روی «تله‌یار» کار می‌کردید. چه شد که تصمیم گرفتید ‌در کنار هم هاسپیتل را راه‌اندازی کنید؟

مسعود: من در حال کار روی پلتفرمی آموزشی به نام تله‌یار بودم و این مجموعه در حال گسترش بود که در سال‌۹۷ از طریق یکی از دوستانم با گلرخ آشنا شدم. گلرخ در آن زمان روی مجموعه‌ای از محتوا‌های حوزه پزشکی به نام خوبشین کار می‌کرد. خود من هم قبلا به حوزه پزشکی فکر کرده بودم. اما چون تخصصش را نداشتم، به سمت حوزه آموزشی رفتم. بعد از آن تصمیم‌مان بر این شد که پلتفرم جدیدی بسازیم برای حوزه پزشکی به نام هاسپیتل و بحث مشاوره پزشکی را به طور کامل جدا کرده و از آن موقع من با گلرخ به‌صورت مشترک هاسپیتل را بنیان‌گذاری کردیم.

چه شد که با سوپر اپلیکیشن اسنپ به همکاری پرداختید؟

گلرخ: سال‌ها بود که اهمیت آنلاین‌شدن حوزه پزشکی خود را نشان داده بود، اما با شیوع کرونا این مسئله خیلی اهمیت بیشتری پیدا کرد و به نوعی شتاب بیشتری یافت. طی ماه‌هایی که کرونا شیوع زیادی پیدا کرد استارتاپ مشاوره پزشکی انلاین ما رشد چشمگیری را تجربه کرد. بنابراین همکاری با اسنپ، انتخابی بود که ما انجام دادیم و یکی از مزایایی که برای ما داشت، این بود که این امکان را برای ما فراهم می‌کرد که به افراد و کاربران بیشتری برای ارائه خدمات دسترسی داشته باشیم. به نوعی این ویژن ما بود که در ذهن‌مان داشتیم یعنی ارائه خدمات به طیف وسیع‌تری از افراد جامعه.

مسعود: داستان این سرمایه‌گذاری به این صورت بود که گروه اسنپ برای نخستین‌بار چنین اقدامی می‌کرد. یعنی برای نخستین‌بار بود که آنها روی کسب‌و‌کاری از بیرون مجموعه‌شان سرمایه‌گذاری می‌کردند چون رویه آنها معمولا به این صورت بود که یک کسب‌و‌کار را در زیرمجموعه خود ایجاد کرده و رشد می‌دادند.

استارتاپ اسنپ دکتر چه جایگاهی در مجموعه اسنپ دارد؟

مسعود: من و گلرخ هم‌بنیان‌گذاران اسنپ دکتر هستیم. گلرخ مدیرعامل اسنپ دکتر نیز هست. من هم عضو هیات‌مدیره و رئیس هیات‌مدیره هستم. ما در اینجا در زمینه‌های مختلف به‌صورت تنگاتنگ با همدیگر همکاری کرده و تصمیم‌گیری می‌کنیم. و هر دوی ما در تصمیم‌گیری‌های اصلی شرکت نظرات خود را ابراز و اعمال می‌کنیم.

نحوه جذب سرمایه‌گذار برای استارتاپ مشاوره پزشکی انلاین اسنپ دکتر

آیا کسب‌و‌کار شما از طرف گروه اسنپ سرمایه‌گذاری گرفته یا به طور کلی خریداری شده و این کسب‌و‌کار در مالکیت گروه اسنپ است؟

گلرخ: روی استارتاپ مشاوره پزشکی انلاین ما سرمایه‌گذاری از طرف گروه اسنپ انجام شده است.

از میزان سرمایه‌گذاری و ارزش‌گذاری کسب‌وکارتان بگویید.

از میزان ارزش‌گذاری و نحوه سرمایه‌گذاری اجازه بدهید که اشاره‌ای نداشته باشیم ولی ساختار مدیریتی همان‌طور که مسعود اشاره کرد، به شکلی است که ما در تصمیم گیری‌های اصلی و مهم شرکت اعمال نظر می‌کنیم.

بسیاری از افراد به میزان سرمایه‌گذاری اشاره می‌کنند و حتی در نشست‌های خبری صراحتا به چنین مسئله‌ای اشاره دارند ولی شما این مسئله را پنهان می‌کنید. شما الان در اسنپ دکتر صاحب سهام هستید؟

گلرخ: بله خود ما الان صاحب سهام هستیم.

حضور در اپلیکیشن اسنپ چه مزایایی برای شما به همراه دارد؟

گلرخ: قطعا دسترسی به یوزربیس‌های اسنپ خیلی اهمیت داشته و به ما در دست‌یافتن به مایل‌استون‌هایی که در نظر گرفته بودیم، خیلی کمک کرده است. مثلا برنامه‌ریزی ما این بود که طی ۲ تا ۳سال به اهدافی که تعیین کرده بودیم، برسیم ولی با دسترسی به یوزربیس اسنپ، طی یک سال یا کمتر از یک سال به این اهداف دست پیدا کرده‌ایم.

چه دلایلی برای رشد چشمگیر و رسیدن به دستاوردهای یک‌ساله اسنپ دکتر سراغ دارید؟

آیا رشد اسنپ دکتر به‌طور کلی در گرو دسترسی شما به تعداد بالای کاربران است؟

گلرخ: ما فکر نمی‌کنیم که همه این دستاوردها به خاطر دسترسی به یوزرهای اسنپ باشد بلکه دلایلی همچون دانش و مدیریتی که در مجموعه اسنپ وجود دارد هم باعث رشد یک کسب‌و‌کار می‌شود. در حقیقت، با همفکری تیم مدیریتی اسنپ و با استفاده از استراتژی‌های گروه اسنپ در زمینه‌های مدیریتی، بازاریابی و… توانستیم هم رشد بالایی را تجربه کنیم و هم چالش‌هایی را که با آن مواجه هستیم، حل و فصل کنیم. ضمن اینکه به نظر من سینرژی مهمی که حضور در یک مجموعه بزرگ ایجاد می‌کند و به کسب‌و‌کار می‌رسد، اهمیت زیادی دارد و کمک زیادی به رشد کسب‌و‌کار می‌کند.

مطلب پیشنهادی: بازار داغ سلامت دیجیتال

طی یک سال اخیر، کدام‌یک از بخش‌های کسب‌و‌کار خود را راه‌اندازی كرده و توسعه داده‌اید که حضور در مجموعه اسنپ و استفاده از سینرژی‌اي که به آن اشاره کردید، به توسعه و رشدش کمک کرده است؟

گلرخ: طی یک سال اخیر سرویس‌های متنوع و مختلفی را راه‌اندازی کردیم. یکی از این سرویس‌ها، سرویس تهیه نسخه دارو بوده است. راه‌اندازی چنین سرویسی در همکاری با تیم خوب اسنپ‌باکس امکان‌پذیر شد. همچنین تست کرونا‌یی که در اسنپ دکتر انجام می‌شود، در همکاری با تیم اسنپ‌تریپ موجودیت یافت و به وقوع پیوسته است. همکاری خوب و پیوسته‌ای که بین تیم‌های مختلف گروه اسنپ وجود دارد، به ما این قدرت را داده که بتوانیم کارمان را با راندمان بهتر و بیشتری پیش ببریم و کارکردن با استعداد‌هایی که در این گروه وجود دارد و شاید در کل کشور منحصربه‌فرد باشد، امتیاز ویژه‌ای برای رشد هر کسب‌و‌کاری محسوب می‌شود.

بنابراین نکته مهم برای حضور ما در گروه اسنپ، صرفا دسترسی به یوزربیس‌های اسنپ نبوده بلکه بیشتر به این همکاری‌ها و کنار هم قرارگرفتن توانایی‌های موجود در این گروه در رشد اسنپ دکتر دخیل بوده است.

مسعود: در تکمیل صحبت‌های گلرخ، حضور در گروه اسنپ به دو روش به رشد اسنپ دکتر کمک شده؛ به یک روش گلرخ اشاره کرد؛ نکته دیگر، ایجاد اعتمادی بود که از سمت کاربران اسنپ به اسنپ دکتر شد.

ما ری‌برندینگ کردیم و همین باعث شد که اعتماد بسیار بیشتری از سمت کاربران به کسب‌و‌کار ما جلب شود و زمینه رشد اسنپ دکتر را فراهم کند. چون برند پرقدرتی پشت خدمات ما قرار داشت که قبلا در شاخه‌های دیگری از کسب‌وکارها، اعتماد کاربران را جلب کرده بود و همه تلاش ما هم این است که پاسخ مناسبی به اعتماد کاربران بدهیم.

به عنوان ‌هم‌بنیانگذاران اسنپ دکتر، چرا هویت استارتاپ مشاوره پزشکی انلاین خود را حفظ نکردید و ری‌برندینگ انجام دادید؟

درواقع در مجموعه اسنپ قبلا تجاربی بوده که کسب‌و‌کارها با ری‌برندینگ در این مجموعه حل شده‌اند و هویت خود را از دست دادند. آیا در سال‌های آینده هم گلرخ و مسعود را در صدر این کسب‌و‌کار خواهیم دید و آیا کسب‌و‌کار بادوامی خواهد بود یا خیر؟

گلرخ: سوال خیلی خوبی است و ما دوست داریم که خیلی شفاف به آن پاسخ بدهیم. به نظر من، چیزی که هویت یک مجموعه را می‌سازد، فراتر از یک نام است. در واقع، هویت اصلی را سرویس‌ها و خدماتی می‌سازند که ما در یک مجموعه به کاربران‌مان ارائه می‌دهیم.

اینکه از هاسپیتل به اسنپ دکتر ری‌برندینگ کردیم، اتفاق خیلی خوبی بوده و کمک کرده تا در این مسیر با سرعت بیشتری جلو بیاییم. بنابراین من هویت یک برند را در نام خلاصه نمی‌کنم بلکه به نوآوری‌هایی که دارد و به خدماتی که ارائه می‌دهد و کارهای مثبتی که انجام می‌دهد، مرتبط می‌دانم. از درون بیزینس که به این تصمیم نگاه می‌کنیم، تصمیم درستی بوده است.

مطلب پیشنهادی: معنی برندینگ چیست؟

جایگاه استارتاپ اسنپ دکتر در گروه اسنپ جایگاه بادوامی خواهد بود؟

اضافه‌شدن یک مجموعه به کسب‌و‌کار شاید برای این باشد که مجموعه خودش را گسترده‌تر کند. شاید برای بزرگ‌تر‌کردن سوپراپلیکیشن باشد و خود را ارائه‌دهنده خدمات جامع و کلی نشان بدهد.

گلرخ: پاسخ من این است که بله، ما در زنجیره ارزش گروه اسنپ جایگاه داریم و خود را کسب‌و‌کار بادوامی می‌دانیم که نگاه پایداری نسبت به آن وجود دارد. دلیلم هم این است که شاید ما در دوره‌ای که بیماری کرونا شایع‌ شده بود، به گروه اسنپ آمدیم ولی الان که این بیماری در یک سراشیبی و شیب کند قرار گرفته، پارادایم شیفتی اتفاق افتاده و رفتار کاربران به سمت استفاده از خدمات آنلاین حوزه پزشکی را پررنگ‌تر کرده است. تغییر الگوی رفتار کاربران معمولا به سختی اتفاق می‌افتد اما اگر اتفاق بیفتد، معمولا پایدار خواهد بود.

پس من این اتفاق را پایدار و طولانی‌مدت می‌بینم و بازخوردهایی هم که گرفته‌ایم، همین را تایید می‌کنند. چون اینکه یک سوپراپلیکیشن بتواند خدمات گسترده‌تر و بیشتری ارائه بدهد، قطعا برایش ارزش محسوب می‌شود ولی خلق ارزش هم یک مسئله بسیار مهم است که در این مسیر مورد توجه است. خلق ارزش پیش‌برنده و راهبر هرروزه کسب‌و‌کار ماست و ما این رشد را هر روز در کسب‌و‌کارمان می‌بینیم. همین خلق ارزش هم در رشد ما تاثیر زیادی داشته است.

مسعود: سرمایه‌گذاری روی اسنپ دکتر یک کار کوتاه‌مدت و موقت نیست. تجربه ما نشان می‌دهد که حضور در گروه اسنپ، پایدار و ماندگار خواهد بود. یکی از دلایلم این است که این بازار به نوعی توسعه لازم را هنوز به دست نیاورده بود ولی حضور اسنپ در این بازار به توسعه‌یافتگی این بازار کمک زیادی کرده. در آینده نزدیک هم، سهم بیشتری از حوزه پزشکی به سمت آنلاین‌شدن خواهد آمد.

آماری از میزان کاربران فعلی اسنپ دکتر دارید؟

گلرخ: در حال حاضر، استارتاپ مشاوره پزشکی آنلاین اسنپ دکتر بیش از ۵‌ میلیون و ۵۰۰ هزار کاربر دارد. قابل ذکر است که سال گذشته یک میلیون کاربر داشتیم و طی امسال، این تعداد به ۵ میلیون و ۵۰۰هزار نفر افزایش داشته است. در حال حاضر، ۳۲۵۶ پزشک و روانشناس و مشاور فعال با اسنپ دکتر همکاری می‌کنند.

اسنپ دکتر در کدام بخش از بازار سلامت ایران حضور دارد و اندازه این بازار چقدر است؟

مسعود: بازاری که ما الان هدف‌گذاری کرده‌ایم و در آن حضور داریم، بازار سلامت است که به‌صورت خاص در ارتباط با بیماران سرپایی کار می‌کنیم. در اصطلاح پزشکی دو نوع خدمات وجود دارد؛ یکی خدماتی که به بیماران سرپایی ارائه می‌شود و دیگری خدماتی که مربوط به بیماران نیاز به بستری است. ما فعلا در حوزه خدمات بیماران سرپایی کار می‌کنیم.

گلرخ: براساس آمار موجود هر ایرانی سالانه تا سه‌و‌نیم بار به پزشک مراجعه می‌کند.

آیا استارتاپ مشاور پزشکی انلاین دیگری رقیب شما است؟

گلرخ: در این بازار و در بازارهای مختلفی که ما حضور داریم مثل بازار مشاوره آنلاین و سایر خدمات‌مان، رقبایی حضور دارند. مثلا برخی در حوزه آزمایشگاه، برخی نسخه، برخی خدمات در منزل، برخی مشاوره و… اما ما تقریبا بخش زیادی از این خدمات را به‌صورت یکجا ارائه می‌کنیم. بنابراین به کسب‌وکار خاصی که دقیقا مشابه ما کار کند، نمی‌توانم اشاره کنم.

چگونه با چالش‌هایی که از سوی نهادهای تصمیم‌گیر برایتان به وجود آمد، مواجه شدید؟

مثلا از طرف بعضی از مقامات وزارت بهداشت، اسنپ دکتر به عدم صلاحیت برخی از پزشکانش متهم شد یا اینکه مجوزهای لازم را دریافت نکرده‌اید. تا چه اندازه این حرف‌ها درست بود؟

گلرخ: وقتی در حوزه‌ای خدمات آنلاین شروع می‌شود، از سوی نهادهای تصمیم‌گیر و بدنه سنتی بازار دچار مشکلاتی می‌شوند. آنلاین‌شدن خدمات پزشکی در ایران نسبت به دنیا با تاخیر انجام شده و به همین دلیل هنوز چالش‌های زیادی در این حوزه وجود دارد.

مثلا آمازون در تهیه دارو و ارائه خدمات پزشکی به کاربران کار می‌کند و چیزی که ما ارائه می‌دهیم، منحصر‌به‌فرد نیست. ضمن اینکه حساسیت‌های حوزه پزشکی برای همه مردم جهان وجود دارد. اگر آنها انجامش داده‌اند، ما هم می‌توانیم.

اگر هم مقام مسئولی اعلام می‌کند که مثلا فلان خدمت به صورت آنلاین ارائه نشود، این امر در نهایت موجب نمی‌شود که این خدمت پزشکی ارائه نشود چون کاربران خواهان آن هستند. ضمن اینکه برخی از اظهارنظرات بیشتر نظر شخصی بوده و کمتر کارشناسی‌شده است. ما با دلیل و مدرک ثابت کردیم کاری که می‌کنیم، غیر‌قانونی نیست و وجاهت قانونی دارد.

متولی حوزه‌ سلامت و پزشکی که مجوز می‌دهد، کیست یا کجاست؟

در این حوزه سلامت و پزشکی رگولاتوری وجود دارد. وقتی که پزشک تحصیلاتش را تمام می‌کند، در سازمان نظام پزشکی ثبت‌نام کرده و کد نظام پزشکی دارد یا آزمایشگاه دارای مجوز‌های لازم است.

پلتفرم‌ها صرفا تسهیل‌گری می‌کنند ولی متاسفانه قوانین مختص این حوزه یا وجود ندارد یا غیر‌شفاف است و اصول افراد تصمیم‌گیر در این حوزه با مفهوم پلتفرم و بحث تسهیل‌گری خیلی آشنا نیستند و هنوز راه درازی باقی مانده که این مبحث بین مسئولان تصمیم‌گیر جا بیفتد. ما در بحث پزشکی دخالت نمی‌کنیم صرفا متخصصان را به کاربران متصل می‌کنیم.

ضمن اینکه برای جذب پزشکان، فرآیند بسیار سختگیرانه‌ای داریم و بارها و بارها کنترل‌های مختلف اتفاق می‌افتد. مثلا ساعت‌ها برای بررسی مدارک و فرآیندهای مختلف وقت صرف می‌کنیم تا مثلا با حدود ۳هزار پزشک در حال حاضر همکاری کنیم.

یعنی کسب‌و‌کار‌ی مثل اسنپ دکتر نیازی نیست که از جای خاصی مجوز بگیرد؟

گلرخ: برای چنین کاری، مجوز خاصی تعریف نشده و وجود ندارد. ما مجوز خود را مثل همه پلتفرم‌های دیگر از اتحادیه کسب‌و‌کارهای مجازی دریافت کرده‌ایم.

خدمات مشاوره که هسته اصلی استارتاپ اسنپ دکتر است، چه جایگاهی در سبد مصرفی خانوارها دارد؟

مسعود: استفاده از خدمات مشاوره هنوز جایگاه ویژه‌ای در سبد مصرفی خانوارهای ایرانی ‌ندارد و اگر مقایسه صورت بگیرد، بین میزان استفاده خانواده‌ها و افراد در کشورهای اروپایی یا آمریکایی، با میزان استفاده مردم ایران از خدمات مشاوره تفاوت‌ها خیلی فاحش و معنادار است.

چهار پنج سال پیش که ما با تله‌یار کارمان را شروع کردیم هم می‌دانستیم که این بازار هنوز شکل نگرفته و رویکرد مردم نسبت به استفاده از خدمات مشاوره کماکان اندک است اما ما همیشه برای خودمان این رسالت را قائل بوده و هستیم که برای سلامت روان مردم جامعه فرهنگ‌سازی انجام بدهیم، چون معتقدیم که سلامت روان حتی بیش از سلامت جسم اهمیت دارد.

برای فرهنگ‌سازی در زمینه استفاده از مشاوره روانشناسی آنلاین چه کرده‌اید؟

مسعود: در این زمینه اقداماتی داشتیم که از این قرار است؛ ما خدمات مشاوره را در دسترس عموم قرار داده‌ایم و مهم‌تر از آن اینکه این خدمات را به‌صورت ارزان‌تر به مردم ارائه می‌کنیم.

همچنین سعی کرده‌ایم که با در دسترس قراردادن مشاوره ۲۴‌ساعته و کم‌هزینه‌تر و با معرفی متخصصان به افراد بدون اینکه نیاز باشد به جای خاصی و در مکان خاصی حضور داشته باشند، آنها را به استفاده از خدمات مشاوره ترغیب کنیم. ضمن اینکه یکی از موارد مورد نظر مردم که برای‌شان اهمیت زیادی دارد، حفظ حریم خصوصی بوده و به‌ویژه در امر مشاوره این مسائل برجستگی ویژه‌ای دارد.

برای اینکه حریم خصوصی مردم حفظ شود و جلب اعتماد آنها صورت بگیرد، به‌ویژه در شهرهای کوچک که مراجعه به مشاور و در معرض عموم قرار‌گرفتن برای مردم خیلی سخت است، با طراحی این پلتفرم که ‌حفظ محرمانگی اطلاعات مردم در آن اهمیت زیادی دارد، گرفتن مشاوره را به آسانی و با حفظ حریم خصوصی انجام می‌دهیم. بنابراین در دسترس‌بودن، ارزان‌بودن و حفظ محرمانگی اهمیت زیادی داشت و در کنار آن هم موجب شده که مردم به این سمت توجه بیشتری داشته باشند.

این مسائل دست به دست هم داده تا ما به افزایش و بزرگ‌تر شدن بازار مشاور کمک کنیم و هم در حوزه آنلاین و هم در حوزه آفلاین در حال مشاهده گسترش فرهنگ استفاده از خدمات مشاوره هستیم.

گلرخ: جلساتی برای مشاوران روانشناسی داریم و از این جلسات بازخوردهایي می‌گیریم و طی این بازخوردها متوجه شدیم کاربرانی داریم که در شهرهایی زندگی می‌کنند که دسترسی به روانشناس و مشاور در آنجا وجود ندارد، ولی از طریق پلتفرم ما، می‌توانند از این خدمات بهره ببرند.

اشاره کردید که میزان مراجعه یک ایرانی به مشاور یا روانشناس نسبت به یک اروپایی و آمریکایی تفاوت فاحش دارد؛ آیا آماری وجود دارد که نشان بدهد، میزان مراجعه چقدر است؟

مطالعه یا پژوهشی که من الان به آمار و ارقام آن به‌صورت دقیق دسترسی داشته باشم خیر. ولی به‌عنوان مثال می‌توان به این نکته اشاره کنم که خدماتی که به شرکت‌ها در اروپا یا آمریکا به کارمندان خود ارائه می‌دهند، علاوه بر خدمات درمانی خدمات مشاوره‌ای هم جزو خدمات پایه آنهاست.

روایت زندگی کارآفرینی از نگاه هم‌بنیانگذاران استارتاپ مشاوره پزشکی انلاین اسنپ دکتر

گلرخ، شما دانشجوی پزشکی بودید؛ می‌توانستید مسیر آسان‌تري را طی کنید اما انصراف دادید و به سمت کارآفرینی آمدید؛ چرا؟ 

گلرخ: این سوالی است که بارها در خلوتم از خودم پرسیده‌ام. انتخاب چنین مسیری تا حدود زیادی به ویژگی‌های شخصیتی یک فرد بستگی دارد. خیلی راحت می‌توانستم مطب داشته باشم و تعداد مشخصی بیمار را ویزیت کنم اما ویژگی شخصیتی من این بود که در اسکیل و مقیاس بزرگ‌تر و با افراد بیشتری مرتبط باشم و به آنها خدماتی در حوزه پزشکی ارائه کنم.

همین الان هم گاهی دلم برای فضای مطب و بیمارستان تنگ می‌شود اما وقتی می‌بینم که الان براساس آمار اسنپ دکتر، در طول روز به اندازه چندین بیمارستان به مردم خدمات ارائه می‌کنیم، احساس بهتر و هیجان‌انگیزتری دارم.

حرکات سینوسی فضای کارآفرینی که یک روز انسان از پیشرفت کار خوشحال است و یک روز، چالش‌ها او را غمگین و ناراحت می‌کنند، خیلی منقلبم می‌کند؛ وقتی حجم خدماتی را که به مردم ارائه می‌شود‌‌ نگاه می‌کنم، باز هم انرژی لازم را برای ادامه کار به دست می‌آورم.

صحبت‌های اطرافیان بارها من را ناامید کرده و بارها آنها انتخاب من را انتخاب اشتباهی دانسته‌اند و اینکه نباید به این سمت می‌آمدم و باید به مسیر پزشکی ادامه می‌دادم اما همچنان مقاومت می‌کنم و به خدماتی فکر می‌کنم که می‌توانیم به مردم بیشتری عرضه کنیم.

هنوز فکر می‌کنید که این تغییر مسیر با توجه به چالش‌هایش، می‌ارزید؟

گلرخ: با قاطعیت می‌گویم بله.

قشنگی‌های کارآفرینی از نظر مسعود تاج‌فرد شامل چه چیزهایی است؟

مسعود: به نظر من یکی از نیازهایی که آدم‌ها دارند، این است که می‌خواهند تاثیر‌گذار باشند. زیباترین وجه کارآفرین برای من این است که احساس تاثیرگذاری بر جامعه و ارزش‌آفرینی را دارم. من این فرصت را داشتم که خارج از ایران در شرکت‌های خارجی مثل هم‌دوره‌ای‌ها و همکلاسی‌هایم مشغول به کار شوم ولی انتخابم کارآفرینی در ایران بوده است.

مسیر کاری شما چقدر با ریسک همراه است؟

مسعود: کسب‌و‌کار ما از نوع خطرپذیر است و رسیک زیادی دارد. نه اینکه موجب ترس‌مان شود چون ما ترس‌ها را به چشم چالش نگاه می‌کنیم که دائما باید در حال حل‌کردن‌شان باشیم.

گلرخ: می‌توانم بگویم که همه مسیر کسب‌و‌کار ما کلا آمیخته با ریسک است.

چه تصویری از آینده استارتاپ مشاوره پزشکی انلاین اسنپ دکتر دارید؟

مسعود: ویژن ما این است که به بزرگ‌ترین پلتفرم سلامت دیجیتال خاورمیانه تبدیل شویم. با توجه به گستردگی کشور و حجم جمعیت، بدون اینکه به خارج از ایران برویم، این امکان فراهم است. تصور من این است که این اتفاق در ظرف کمتر از ۳سال آینده رخ می‌دهد.

هم‌بنیانگذاران استارتاپ اسنپ دکتر به روایت خودشان

از خوبشین و تله‌یار تا هاسپیتل

استارتاپ مشاوره پزشکی انلاین اسنپ دکتر دو هم‌بنیانگذار دارد. هر کدام هم قبلا کسب‌وکار شخصی خود را داشته‌اند و در ادامه با همکاری همدیگر استارتاپ هاسپیتل را راه‌اندازی می‌کنند. گلرخ داوران و مسعود تاج‌فرد دو هم‌بنیانگذاری هستند که حالا در کنار یکدیگر کسب‌وکاری را رشد داده‌اند که سال گذشته به گروه اسنپ پیوسته است. برای این کارشان دلایل مختلفی دارند و از این اتفاق خوشحال هستند. در این گزارش کوتاه، به معرفی این دو فعال حوزه استارتاپی می‌پردازیم و روایتی از آغاز به کارشان تاکنون خواهیم داشت.

گلرخ داوران؛ از رشته پزشکی تا کارآفرینی

گلرخ داوران در سال‌۱۳۶۶ و در اصفهان متولد شده و در رشته پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران فارغ‌التحصیل شده‌ است.

اما گلرخ برخلاف تصور اطرافیان که او را در روپوش سفید پزشکی تصور می‌کردند، با آینده‌ای کاملا مشخص و البته روشن، قید ادامه تحصیل در رشته تخصصی زنان و زایمان را می‌زند و از دانشگاه انصراف می‌دهد تا در حوزه پزشکی کسب‌وکاری راه‌اندازی کند که دایره خدماتش می‌تواند گستره کل ایران باشد.

او می‌گوید که از این انتخابی که اتفاقا مخالفان زیادی هم داشته و بارها و بارها او را دچار تردید هم کرده‌اند، راضی است چون ویژگی‌های شخصیتی‌اش به گونه‌ای است که چالش را دوست دارد و حل مسئله چیزی نیست که از آن بترسد.

گلرخ داوران هم‌بنیانگذار پلتفرم سلامت دیجیتال اسنپ دکتر _ هفته نامه شنبه

تولد خوبشین

گلرخ می‌گوید که در سال ۹۳ فارغ‌التحصیل شده و در سال ۹۴ در رشته تخصصی زنان و زایمان وارد دانشگاه شده ولی از این رشته انصراف داده است: بعد، ۲سال در یکی از شهرستان‌های کرمان دوره طرحم را در اورژانس گذراندم. زمانی ‌که طرحم را شروع کردم با کمک مجموعه‌ای از پزشکان به تولید محتوای پزشکی پرداختیم. هدف‌مان هم این بود که محتوای معتبر و مفید پزشکی را در دسترس همگان  قرار بدهیم. ما کارمان را با نام مجموعه‌ای به نام خوبشین شروع کردیم که حدود ۲سال ادامه پیدا کرد.

ما محتوا تولید می‌کردیم و از کانال‌های مختلف آن را منتشر می‌کردیم که با استقبال خیلی زیادی هم روبه‌رو شدیم و از آنجایی که این ارتباط یک‌طرفه بود، یعنی صرفا ما محتوا تولید می‌کردیم و در اختیار کاربران قرار می‌دادیم، تصمیم گرفتیم که این ارتباط یک‌طرفه را به یک ارتباط دو‌سویه تبدیل کنیم.

‌هنگام کار متوجه شدیم که بیماران نیاز دارند که با پزشکان در ارتباط باشند و سوالات خود را بپرسند و مشکلات خود را مطرح کنند؛ یعنی این نیاز در شکل سنتی خود وجود داشت اما به‌صورت آنلاین پاسخی به آن داده نشده بود. بنابراین این اقدامات به نوعی زمینه پدیدآمدن هاسپیتل را ایجاد کرد که بعدا با کمک مسعود آن را راه‌اندازی کردیم.

مطلب پیشنهادی: من یک بنیانگذار زن هستم

مسعود تاج‌فرد هم‌بنیانگذار اپلیکیشن اسنپ دکتر _ هفته نامه شنبه

مسعود تاج‌فرد؛ به دنبال راه‌اندازی استارتاپی در سطح استاندارد گوگل

مسعود تاج‌فرد در شهر سبزوار و در سال‌۱۳۶۴ متولد شده است. فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه شریف است و در ادامه در رشته MBA ادامه تحصیل داده‌ و مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه تهران دریافت کرده‌ است.

مسعود زمانی در سیلیکون‌ولی و به همراه یکی از دوستانش با ایده راه‌اندازی پلتفرمی که متخصصان را به کسانی که به آن تخصص نیاز دارند، وصل کند، آشنا می‌شود.

می‌گوید در آن زمان چنین ایده‌ای در گوگل راه‌اندازی شده بود اما متوقف مانده بود. اما مسعود تصمیم می‌گیرد که در برگشت به ایران روی این ایده کار کند. در نهایت اما آشنایی با گلرخ موجب می‌شود که به حوزه پزشکی متمایل شود.

تله‌یار متولد می‌شود

مسعود در مورد ورودش به حوزه استارتاپ مشاوره پزشکی انلاین و سابقه کاری‌اش می‌گوید: در سال‌های گذشته حوزه تخصصی که من روی آن کار می‌کردم، حوزه تکنولوژی آموزشی بوده است. در همان سال‌ها به‌عنوان برنامه‌نویس و به‌عنوان مدیر ارشد فنی قلم‌چی مشغول به کار بودم. این کارها را من حدود سال‌های ۸۸ و ۸۹ انجام می‌دادم و بعد شرکتی را تاسیس کردیم که اصل فعالیت ما تولید محصولات آموزشی دیجیتال بود. این کار را تا اوایل سال‌۹۶ ادامه دادیم.

بعد، این ایده به ذهنم رسید که خدمات مشاوره‌های روانشناسی را به‌صورت پلتفرمی ارائه کنیم تا افراد بتوانند در این پلتفرم از مشاوره‌های مورد نیازشان بهره‌مند شوند. اسم این اپلیکیشن را تله‌یار گذاشتیم.

من این ایده را از یکی از دوستانم که خودش کارمند گوگل بود و زمانی همکلاسی من بود، شنیدم و این ایده در ذهنم شکل گرفت که چنین چیزی را می‌توان در ایران هم راه‌اندازی کرد. چنین پلتفرمی قرار بود رابطی باشد بین متخصصان و افرادی که به‌ آن تخصص نیاز دارند.

بعد از برگشتن از این سفر و با بررسی بازار، تصمیم گرفتیم که تله‌یار را راه‌اندازی ‌کنیم و این ایده به سمت عملیاتی‌شدن پیش رفت. بنابراین، این پلتفرم آموزشی و روانشناسی را راه‌اندازی کردیم. حدود ۲سال روی این پلتفرم کار کردیم و آن را گسترش دادیم. درست ۲سال بعد از اینکه این کسب‌وکار را گسترش داده بودیم، در آشنایی با گلرخ به فکر راه‌اندازی پلتفرم هاسپیتل افتادیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.