تلگرام‌ طلایی و هاتگرام؛ از صاحب ایده تا اخبار ضد‌و‌نقیض

0

مصطفی انوشه مهندسی صنایع در دانشگاه علم و صنعت می‌خوانده اما در میانه‌راه دوره کارشناسی را رها کرده و به کار تحقیق و تحصیل علم بیگ‌دیتا و هوش مصنوعی پرداخته است، البته نه در فضای دانشگاه. از سال ۶۹ کار آی‌تی کرده است.

عضو هیات مدیره شرکت راهکار سرزمین هوشمند در مورد ایده راه‌اندازی تلگرام طلایی و هاتگرام می‌گوید: «من و مدیریت شرکت راهکار سرزمین هوشمند فرزندان ۱۲ ساله داریم و از جمله دغدغه‌های‌مان این بود که محتوای صیانت‌شده در اختیار خانواده خودمان و دیگر خانواده‌ها قرار بدهیم.

ما یک نکته دیگر را مد‌نظر داشتیم. به این ترتیب که ویژگی دیگری که مد‌نظر مردم بود و در تلگرام وجود نداشت این بود که محتوای کانال‌های عمومی را بتوانند جست‌وجو کنند بدون اینکه عضو آن کانال‌ها باشند. روی این قابلیت هم کار کرده‌ بودیم و این دو ویژگی با هم حدود سال ۹۵، زمینه‌ساز تولد هاتگرام شد.»

انوشه می‌گوید که اگر در تلویزیون اعداد و ارقامی را به ما نسبت می‌دهند، من آن نظر را موضع کل صداوسیما نمی‌دانم بلکه نظر یک شخص است. البته هنوز صداوسیما به حرف‌های آن کارشناس موضعی نگرفته، اما این سوال هم برای ما مطرح است که آیا خود صداوسیما در حوزه پیام‌رسان‌ها خیلی «فیر» جوانمردانه عمل می‌کند؟ آیا همانقدر که سروش تبلیغ می‌شود، سایر پیام‌رسان‌ها هم فرصت دیده‌شدن دارند؟

گلایه ما این است که این رفتار در حالی صورت می‌گیرد که من اعتقاد دارم اگر ما برندی بودیم که الان با چنین مشکلاتی مواجه نبود، صداوسیما هیچگاه به آن نمی‌پرداخت و نامی از آن نمی‌برد. کما‌اینکه این رفتار را با بسیاری از برندهای ایرانی دارد، اما به‌راحتی از سامسونگ و ال‌جی نام می‌برد.

اما حالا که اتفاق بدی افتاده است، چنین نظراتی اظهار می‌کنند. اگر گوگل گفته که این دو نرم‌افزار بهترین پیام‌رسان‌های دنیا محسوب می‌شوند، قطعا بدون اینکه پولی به صدا و سیما بدهیم، اسمی از هاتگرام و تلگرام طلایی به میان نمی‌آورد.

موافقت‌ها و مخالفت‌ها

از زمانی که بنا بر تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی، تلگرام فیلتر شد و مردم به بازار سیاه فیلترشکن روی آوردند، ۲نام بیش از هر نام دیگری بر سر زبان افتاد؛ هاتگرام و تلگرام طلایی. کلاینت‌هایی که قرار شد محتوای صیانت‌شده‌ای را به کاربران ارائه دهد.

به این ترتیب که دسترسی کاربران را بدون فیلترشکن به تلگرام امکان‌پذیر کرده و کانال‌ها و محتوایی را در این میان فیلتر کند. بنابه گفته صاحبان این نرم‌افزار، قبل از فیلترینگ هم آنها بیش از ۲میلیون کاربر جذب کرده بودند و موفقیت‌شان حاصل فیلترینگ تلگرام نیست.

آنها اکنون به ۳۵ میلیون نصب رسیده‌اند، اما در این مسیر همواره اخبار ضد‌و‌نقیض فراوانی در موردشان وجود داشته است. بسیاری آنها را متهم می‌کنند که کماکان دیتای کاربران ایرانی را به خارج از ایران می‌فرستند در حالی که تلگرام به همین دلیل فیلتر شد. آنها می‌گویند هیچ دیتایی از کاربران ذخیره نمی‌کنند.

در صدا‌و‌سیما و عمدتا در رسانه‌های طرفدار و همسو با این ارگان همواره نسبت به این دو نرم‌افزار شک و شبهه‌هایی وارد شده است. از طرفی وزیراطلاعات اعلام کرد که این تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی است. همین امر هم شبهاتی را مبنی بر کمک‌های مالی گسترده به این پیام‌رسان ایجاد کرد. از کمک‌های مالی ۶میلیاردی گرفته تا ۴۰۰ میلیارد تومانی و …

تلگرام طلایی و هاتگرام در رسانه ها

رسانه‌های مختلف اخیرا در مورد تلگرام طلایی و هاتگرام و مسائل مربوط به آنها اخبار زیادی را مخابره کردندکه در اینجا به تیتر بعضی از این اخبار اشاره می‌شود؛ تیترهایی که اغلب جنبه سوالی دارد.
آیا تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی ایران است؟

آیا تلگرام طلایی همان پیام‌رسان بومی وزارت ارشاد است؟ اخبار مربوط به اینکه تلگرام قرار بود دسترسی‌های تلگرام طلایی و هاتگرام را قطع کند، از کجا نشأت گرفت و چرا این کار را نکرد؟ آیا تلگرام طلایی و هاتگرام نسخه‌های بومی‌شده و ایرانیزه تلگرام هستند؟

مسئولان این نرم‌افزار چگونه و با چه تکنولوژی‌ای به این سطح از ویژگی رسیده‌اند؟ چرا گوگل این دو نرم‌افزار را حذف کرده است؟ چرا گوگل این دو نرم‌افزار را جاسوسی و بدافزار نامیده است؟ و…
اکنون با حذف این دو نرم‌افزار توسط گوگل از روی گوشی‌های کاربران، سرنوشت تلگرام طلایی و هاتگرام وارد مرحله جدیدی شده است و باید ببینیم در روزهای آینده چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.

گفتگو شنبه با عضو هیات مدیره شرکت راهکار سرزمین هوشمند : اعتماد مردم پشت تلگرام طلایی و هاتگرام است

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.