چند تیر و چند نشان

خوب یا بد کارآفرینی موازی

0

شروع یک کسب و کار به اندازه ی کافی سخت است. اما بعضی از کارآفرینان همزمان دو کار را شروع میکنند. آنها معتقدند که بهترین راه آزمایش افکارشان، اجرایی کردن آنها است. ژاکلین جانسون قصد نداشت تا همزمان دو استارتاپ را راه اندازی کند.

در واقع، او هرگز برنامه ای برای شروع یک استارتاپ هم نداشت. اما زمانی که ژاکلین جانسون ۲۳ ساله بود، به خاطر تعدیل نیرو اخراج شد. جانسون برای پرداخت قبض ها و هزینه های زندگی مجبور به قبول یک پروژه ی فروش شد .پروژه ای که به او جرئت داد تا ایده های استارت آپی خود را عملی کند.

وقتی حجم کاری ژاکلین جانسون زیاد شد. او نگاهی به پرونده های کاری اش کرد و به این نتیجه رسید که هیچ چیزی از مراکز فروش کم ندارد. موضوعات کاری جانسون بسیار متنوع بود. مشتری‌های او شرکت لوازم آرایشی لورال و شرکت کامپیوتری مایکروسافت بودند.

جانسون تصمیم گرفت با دیگر زنان جوان و کارآفرین ارتباط برقرار کند و از آنها راهنمایی بگیرد.در مهمانی های آنها شرکت میکرد و به مکان هایی می رفت که ممکن بود با یکی از این کارآفرینان برخورد کند.

جانسون میگوید: ” ۱۲۰ ساعت در هفته کار می کردم.شاید خود آزار به نظر برسم ولی از کار کردن و برنامه ریزی درباره ی هر دو شرکت لذت می بردم.” افراد زیادی مثل جانسون همزمان دو استارتاپ را راه اندازی کرده اند.

برای جانسون صحبت درباره کسب و کارهای متفاوت جالب بود. در یکی از کلاس های خلاقیت که به منظور کمک به رشد سریع کارآفرینان برگزار شده بود، شرکت کرد. کلاس های خلاقیت، در حال حاضر سخنرانان برجسته ای دارد و به رسمیت شناخته می شود.

چرا کارآفرینی موازی؟

“کارآفرینی موازی” نامی است که به شروع چند استارتاپ همزمان گفته می شود. ایلان ماسک، تسلا و اسپیس ایکس را به راه انداخت، جک دورسی خالق توییتر و اسکوئر بود و ناوین جین با مون اکسپرس و ویوم دیگر کارآفرین موازی بود.

کارآفرینی موازی حس بصری افراد را تقویت می کند. برای کسانی که جاه طلبی زیادی دارند و کارهای اخلاقی می کنند، کارآفرینی موازی راه های متفاوتی به وجود می آورد. برای بعضی کارآفرینان،شروع به کار دو شرکت همزمان، امکان ریسک را دو برابر می کند.

کارآفرینان موازی باید به سوالات مهمی پاسخ دهند. چرا همزمان چند کار را شروع میکنند؟ ایا می توانند در کار خود موفق شوند؟ دن کوهن، مدیر اجرایی مرکز کارآفرینی دانشگاه ویک فورست بر این باور است که شروع به کار دو شرکت در یک زمان ، به هیچ عنوان کم هزینه نیست.

در گذشته، شما به فضایی نیاز داشتید که کارمندانتان در آن ساکن شوند. به کسی که جواب تلفن های شما را دهد و شخصی که قبض ها و مدارکتان را بایگانی کند. ولی اکنون، با توجه به ابزارهای آنلاین، می توانید در یک کافه کارهایتان را انجام دهید.

این ابزارهای آنلاین، فراتر از سیستم های مدیریتی هستند. شما میتوانید محصولاتتان را آنلاین بفروشید. افرادی را استخدام کنید و با گروه کاری خود قرار ملاقات های اینترنتی بگذارید. برای همین، انجام کارهای مختلف در یک زمان،امکان پذیر است. از نظر عده ای از کارآفرینان موازی، انجام چند پروژه، ریسک کمتری نسبت به انجام تنها یک پروژه دارد.

از نظر رایان باکلی، نویسنده کتاب کارآفرینان موازی، راه اندازی درست تجارت های موازی بیشتر از راه اندازی تنها یک کار مفید است. زیرا شما به جای آنکه وقت خود را صرف یک پروژه کنید چند کسب و کار متفاوت را به آرامی گسترش می دهید.

باکلی نیز از کلاس های خلاقیت حمایت می کند. او در سال ۲۰۱۱ کار خود را با نوشتن آگهی های تبلیغاتی شروع کرد.اما همیشه میخواست مهارت های برنامه نویسی اش را تقویت کند. برای همین اپلیکیشنی را راه اندازی کرد که آدرس ایمیل فروشندگان را پیدا می کند. اپلیکیشن توفر باعث شد تا ایده‌ی راه اندازی سومین استارتاپ در ذهن باکلی ظاهر شود.

اگر چه کارآفرینی موازی ساده نیست، اما کسانی که به انجام همزمان مدیریت چند کار عادت دارند، میتوانند در کارآفرینی موازی موفق شوند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.