از دل برود، هر آنکه از دیده برفت

چطور بازاریابی شبکه‌های اجتماعی موثری داشته باشیم؟

0

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی قدمت زیادی ندارد. با این حال یکی از بهترین روش‌های بازاریابی در سال‌های اخیر بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. اما اگر شما کسب‌وکار کوچکی را راه‌اندازی کرده باشید و روش‌های استفاده صحیح از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را ندانید، نمی‌توانید از مزایای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بهره‌مند شوید. ممکن است بدانید که بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در صورت دانستن استراتژی‌های مربوط به آن به سودآوری می‌ا‌‌نجامد.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی قدمت زیادی ندارد. با این حال یکی از بهترین روش‌های بازاریابی در سال‌های اخیر بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. اما اگر شما کسب‌وکار کوچکی را راه‌اندازی کرده باشید و روش‌های استفاده صحیح از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را ندانید، نمی‌توانید از مزایای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بهره‌مند شوید. ممکن است بدانید که بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در صورت دانستن استراتژی‌های مربوط به آن به سودآوری می‌ا‌‌نجامد.

زمانی‌که شما نقاط ضعف در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی خود را ندانید، دلیل سودآور‌نبودن آن را در کسب‌وکارتان نیز متوجه نخواهید شد. از پرمخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی غافل نباشید. مهم‌ترین دلیل استفاده از بازاریابی شبکه‌های‌ اجتماعی توسعه کسب‌وکار است.

شبکه‌های اجتماعی به ویروسی شدن اعلانات شما کمک می‌کند. راه‌های کار با شبکه‌های اجتماعی به قدری ساده هستند که هر کسی می‌تواند آن را بیاموزد. اما آیا برای بازاریابی محصولات‌تان از یک کودک یا نوجوانی کمک می‌گیرید که تنها استفاده عمومی از شبکه‌های اجتماعی را می‌داند؟

مطمئنم که جواب شما «نه» است. از طرفی در مراحل ابتدایی کار با شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی کند پیش می‌رود و ممکن است شما را ناامید کند. امیدتان را از دست ندهید. رشد امروز شما به توسعه در آینده می‌انجامد. برای آنکه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی موثری داشته باشید، بهتر است استراتژی‌های بازاریابی و شبکه‌های اجتماعی را با یکدیگر ادغام کنید. در این گزارش در کنار شما هستیم تا همراه هم بازاریابی شرکت‌مان را توسعه دهیم.

قدم اول در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ساخت پروفایل در پلتفرم‌های چندکاره است

بارها از صاحبان مشاغل و کسب‌وکارهای کوچک شنیده‌ایم که درباره استراتژی شبکه‌های اجتماعی خود صحبت می‌کنند. گام اول برای توسعه و اثربخشی استراتژی شبکه‌های اجتماعی، ایجاد یک پروفایل در پلتفرم‌های چند‌کاره است.

اگر برای آشنایی مخاطبان با محصولات‌تان از پیج فیس‌بوک استفاده کنید، کافی نخواهد بود. پیج فیس‌بوک برای معاملات کاری جذابیت دارد. برای آنکه کسب‌و‌کارهای نوپا پیشرفت کنند، نیازمند بهره‌گیری از کانال‌های شبکه اجتماعی متفاوت هستید. یوتیوب و اینستاگرام در نمایش محصولات و شناساندن شما به دیگران نقشی اساسی دارند، ولی نباید فراموش کنیم که تکنولوژی رشد سریعی دارد و شبکه‌های اجتماعی دستخوش تغییرات زیادی می‌شوند.

در آینده نزدیک کارکردهای شبکه‌های اجتماعی دچار تحول ‌خواهد شد. بازاریابان شبکه‌های اجتماعی باید بدانند که پدیده مهاجرت مجازی برای آنها چالش‌هایی را به وجود می‌آورد. اکنون شبکه‌هایی نظیر لینکدین و اسنپ‌چت در حال سبقت از رقیبان قدرتمند خود، فیس‌بوک و اینستاگرام هستند. استفاده از لینکدین به دلیل آنکه شرکت‌ها به صورت مدل بنگاه به بنگاه (B2B) با هم صحبت می‌کنند، به همراهی برندها با یکدیگر در فرایندی تجارت به تجارت (B2B)  منجر می‌شود.

هدف جدیدترین نسل از صاحبان مشاغل کوچک، نوجوانان هستند. نوجوانان و جوانان بیشتر از هر شبکه اجتماعی شیفته اسنپ‌چت و اینستاگرام هستند. به همین دلیل شرکت‌هایی که مخاطب‌هایشان نوجوانان هستند، باید به طور روزانه برای مخاطب مورد نظر محتوا تولید کنند.

اهداف بازاریابی خود را تعریف کنید

برای محتواهایی که در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر می‌کنید، برنامه‌ریزی داشته باشید. بدون دسته‌بندی مخاطبانتان و بی‌هدف نمی‌توانید در شبکه‌های اجتماعی بازاریابی کنید. دلیل یا شیوه کاری خود را در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی‌تان مشخص کنید. قبل از آنکه هر کاری را انجام دهید، باید به اهداف بازاریابی خود هویت‌ ببخشید. برخی اهداف در کسب‌وکارهای کوچک با استراتژی‌های شبکه‌های اجتماعی هم‌راستا می‌شوند.

رهبری یک نسل، آگاه‌سازی برند و همراهی مشتریان، دلایل خوبی برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی هستند. البته این به معنای آن نیست که شما باید حتما از این دلایل استفاده کنید؛ بلکه این دلایل و اهداف بازاریابی حالتی عمومی دارند.

ممکن است شما از شبکه‌های اجتماعی برای بهتر فراهم‌کردن خدمات مشتری و فروش مستقیم‌ استفاده کنید. دلیلی که برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی داشته باشید، اهمیتی ندارد. هر هدفی که داشته باشید باید آن را شفاف‌سازی کنید.

غیرممکن است شما یک شبکه رادیویی تبلیغاتی یا دفتر تبلیغاتی بزنید، اما اهدافی برای آن مشخص نکرده باشید. برای استراتژی شبکه‌های اجتماعی خود نیز باید اهداف مشخص تعیین کنید.
زمانی‌که شما تصمیم به راه‌اندازی کمپین‌ در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید، بهتر است از محتوا استفاده کنید؛ محتوایی که اهداف کمپین را به روشنی تعریف کرده باشد.

روزانه محتوا داشته باشید

اکنون که پروفایل شبکه‌های اجتماعی خود را در پلتفرم‌های چندکاره ساخته‌اید و از فعال‌بودن در آن اطمینان پیدا کرده‌اید، نوبت به محتوا می‌رسد. اگر شما یکی از کسانی باشید که خیلی دیر در شبکه‌های اجتماعی پست می‌گذارید، نباید انتظار داشته باشید که دیگران شما را دنبال کنند. به عنوان مثال، شما ۳هفته قبل محتوایی را در شبکه‌ اجتماعی‌تان منتشر کرده‌اید.

در این مدت محتواهای زیادی منتشر شده است. با توجه به الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی، در صورتی که محتوای کمی را در شبکه‌های اجتماعی‌تان منتشر ‌کنید، دیگر محتوای شما برای کاربران نمایش داده نمی‌شود و اگر نمایش داده شود نیز خیلی کم است. با انتشار محتوا به‌خصوص محتوای جذاب به موفقیت بازاریابی محصولات‌تان کمک خواهید کرد.

یکی از دلایلی که کسب‌وکارهای کوچک در شبکه‌های اجتماعی خود به صورت روزانه پست نمی‌گذارند، کمبود محتواست. کسب‌وکارهای کوچکی ‌که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، نمی‌دانند که در طول روز چه چیزی را باید منتشر کنند

انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی فرصتی برای رقابت با دیگران برایتان فراهم می‌کند. اگر رقابت شما با انتشار یک پست در هفته یا ماه باشد، تاثیر کمتری خواهد گذاشت. بهترین روش برای استفاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، انتشار محتوای بازاریابی به صورت روزانه است. هر وقت شما محتوای تازه‌ای را منتشر کنید، تعداد دنبال‌کنندگان شما نیز افزایش می‌یابد.

یکی از دلایلی که کسب‌وکارهای کوچک در شبکه‌های اجتماعی خود به صورت روزانه پست نمی‌گذارند، کمبود محتوا‌ست. کسب‌وکارهای کوچکی ‌که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، نمی‌دانند که در طول روز چه چیزی را باید منتشر کنند. اگر شما هم با همین مشکل مواجه شده‌اید، بهتر است نگاهی به اهداف بازاریابی خود بیندازید.

به عنوان مثال، اگر هدف شما از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ارائه یک محصول جدید است، از مزایای آن کالا بنویسید. یا اگر می‌خواهید فروش اینترنتی خود را افزایش دهید، پستی در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کنید و به مشتریان احتمالی خود تخفیف دهید.

به نظر می‌رسد در صورتی‌که محتوایی از سایت خود را با لینک در شبکه‌های اجتماعی‌تان منتشر کنید، علاوه بر اینکه آمار بازدید سایت‌تان را بالا می‌برد، به تعامل با مشتریان نیز کمک می‌کند.
وقتی روزانه در شبکه‌های اجتماعی‌تان پست می‌گذارید، اعتماد مشتریان را به دست می‌آورید. به این خاطر که حضور شما در شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود پیام‌ مشتریان را سریع‌تر بخوانید.
مخاطبان شما به سرعت پاسخگویی‌تان اهمیت می‌دهند. ۴۸درصد از مشتریان درباره پاسخگویی در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند: «وقتی شرکتی در شبکه‌های اجتماعی پاسخگو باشد، راحت‌تر تصمیم به خرید می‌گیریم.»

دلیلی برای دنبال‌کردن به مشتریان خود دهید

برای اینکه استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در کسب‌وکارهای کوچک موفقیت‌آمیز باشد، باید دنبال‌کنندگان زیادی داشته باشید. از طرفی، هیچ‌کس نمی‌خواهد محتوای شما را ببیند. پس باید به مردم دلیلی برای دنبال‌کردن بدهید. وقتی مخاطبان شبکه‌های اجتماعی شما را دنبال کنند، شما هم محتوای خوبی را ارائه دهید، برندتان را از طریق بازاریابی دهان به دهان تبلیغ می‌کنند. زمانی‌که برندتان به اندازه کافی دیده و شناخته شد، مشتریان بیشتری از شما خرید خواهند کرد.

با اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی در تماس باشید

هر شبکه اجتماعی دارای تعدادی اینفلوئنسر است. اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی به قدری اثرگذار هستند که حتی سازمان‌های بزرگ نیز از آنها استفاده می‌کنند. زمانی‌که صحبت از اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی می‌شود، ما به یاد افراد مشهور می‌افتیم. در حالی‌که تمامی اینفلوئنسرها افراد مشهوری نظیر بازیگران یا اشخاص سیاسی نیستند. امروزه در هر حوزه‌ای اینفلوئنسر وجود دارد. شما از آنها برای ادامه کارتان کمک بگیرید.

از ویدئو در محتواهایتان بهره‌ بگیرید‌

کسب‌وکارهای کوچک از محتواهای ویدئویی در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی سود می‌برند.
در حال حاضر همه شبکه‌های اجتماعی موثر، قابلیت ویدئوی زنده را دارند. تجربه برنامه‌های تلویزیونی زنده نشان می‌دهد که مردم از مشاهده‌های زنده بیشتر استقبال می‌کنند. ویدئوهای زنده منجر به تعامل با مشتریان می‌شود.

نتیجه

باید از شبکه‌های اجتماعی با توجه به محبوبیت‌شان استفاده کرد. از اخبار شبکه‌های اجتماعی غافل نباشید، زیرا شبکه‌های اجتماعی تاریخ انقضا دارند؛ همانطور که اکنون وبلاگ‌ مخاطب کمتری دارد. از سوی دیگر کارکردهای شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر فرق دارند. اگر زمانی برای مدیریت همه شبکه‌های اجتماعی ندارید، از ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. هر روز محتوای مناسب با تجارت‌تان را در شبکه‌های اجتماعی‌تان منتشر کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.