چرا سنگاپور به سمت اکوسیستم استارتاپی سخت افزاری می رود ؟

0

سال‌ها‌ست که سنگاپور استارتاپ‌های نرم‌افزاری را پرورش می‌دهد. اکنون زمان آن فرا رسیده است تا این کشور تکه دیگری از پازل را با تمرکز روی سخت‌افزار اضافه کند و از این طریق موج بعدی را در رشد صنعت به وجود آورد.

در یک رویداد استارتاپی مهم به نام Ventures Day به میزبانی Applied Materials به این مسئله پرداخته شد. این رویداد برای اولین بار در سنگاپور و توسط شرکت مهندسی مواد برگزار شد.

تونی چائو، دیگر سرمایه‌گذاری ارشد اپلاید ونچرز در این رویداد اظهار کرد که چنین رویدادی قصد دارد افراد را به سخت‌افزار یا استارتاپ‌های مبتنی بر فناوری عمیق که تقریباً یک بخش نوپاست، علاقه‌مند کند.

او اشاره کرد که تغییر جهت سنگاپور از نرم‌افزار به سخت‌افزار با آنچه در سیلیکون‌ولی رخ داده است، کاملاً مغایرت دارد. در سیلیکون‌ولی فعالیت کارآفرینی حدود سال ۱۹۷۱ در حوزه سخت‌افزار و با تولید تراشه‌های کامپیوتری سیلیکونی توسط تولیدکنندگانی مانند اینتل شروع شد و در سال‌های اخیر این منطقه به نرم‌افزار (با ای‌بی و فیس‌بوک) روی آورده است.

در کل استارتاپ‌های سخت‌افزاری با استفاده از فناوری عمیق، محصولات فیزیکی تولید می‌کنند، در حالی که استارتاپ‌های نرم‌افزاری محصولات دیجیتالی می‌سازند و شروع آنها نسبتاً آسان‌تر و ارزان‌تر است. تیم‌های سخت‌افزاری بزرگ‌تر هستند و برای تهیه نمونه اولیه و رسیدن به خط تولید به سرمایه بیشتری نیاز دارند.

اما چائو می‌گوید که سنگاپور می‌تواند از پس این کار برآید و توانایی آن را دارد که به یک مرکز منطقه‌ای برای استارتاپ‌های سخت‌افزاری تبدیل شود زیرا از زیرساخت فوق‌العاده، استعداد و حقوق مالکیت معنوی و نیز سرمایه کافی برخوردار است.

وقتی سوال شد که آیا دولت می‌خواهد ابتدا بر جذب بودجه یا استارتاپ‌ها تمرکز کند، او متعهد شد که بخش سخت‌افزار را توسعه دهد.

چائو گفت:«این کار به سرعت انجام نخواهد شد. این پروسه مستلزم صبر، تعهد و چندین سال انکوباسیون است.» این گفته‌ها با عنوان فرصت‌ها و چالش‌های استارتاپ‌های سخت‌افزاری در سنگاپور در این رویداد مطرح شدند.

تاراس وانکویز یک شرکت‌کننده و موسس استارتاپ روباتیک H3 Dynamics اظهار کرد که یک چالش اصلی و مهم در اینجا آن بود که افراد «توانایی کار با دست‌های خود را از دسته داده‌اند». برای ایجاد سخت‌افزار، یک نفر باید از مرحله ایده به مرحله ساخت نمونه اولیه برسد؛ توانایی‌ای که به سختی می‌توان در اینجا یافت.

لیم چی کیان رئیس شرکت تدارکات هوشمند اکسنت سولوشن اضافه کرد که موسسان استارتاپ‌های فناوری عمیق، به ویژه افرادی که از موسسات تحقیقاتی هستند، هنوز به دنبال پژوهش‌ها و بررسی‌های خود بوده و به تجاری‌سازی فکر نمی‌کنند. او گفت:«آنها یک راهکار دارند و اکنون منتظر رویارویی با یک مشکل‌اند.»

مایک هولت معاون انجمن صنایع نیمه‌رسانای سنگاپور توصیه کرد که استارتاپ‌ها به اندازه کافی از سوی شرکت‌های چندملیتی پشتیبانی نمی‌شوند.

«تعداد زیادی از شرکت‌های چندملیتی در اینجا به لحاظ تاریخی به عنوان گروه‌های عملیاتی یا توسعه راه‌اندازی شده‌اند و به طور ذاتی نگاه به دوردست‌ها دارند زیرا دفاتر مرکزی آنها جای دیگری واقع شده است. آنها در واقع با اکوسیستم استارتاپ‌های محلی ارتباط یا همکاری ندارند.»

هولت می‌گوید این موضوع ناامیدکننده است زیرا استارتاپ‌های داخلی می‌توانند راهکارهای نوآورانه‌ای را که احتمال دارد برای شرکت‌های چندملیتی مفید باشند و در عوض منابع رشد آنها را تقویت کنند، ارائه دهند. ادوین چو مدیر توسعه صنعتی و نوآوری و استارتاپ‌ها در «اسپرینگ سنگاپور»می‌گوید در اینجا استعداد بسیار نادر است. حتی در بین افراد آموزش‌دیده در حوزه فناوری عمیق، همه افراد تمایلی به کارآفرینی ندارند. «ما باید استعدادهای مشتاق را از خارج کشور بیاوریم تا این شرکت‌ها را راه‌اندازی کنند.»

لیم جویی رئیس انتیوتیو  (بازوی نوآوری و شرکتی دانشگاه فناوری نانیانگ) اشاره کرد که استارتاپ‌های سخت‌افزاری پیچیده و پرهزینه هستند و مانند استارتاپ‌های نرم‌افزاری به حمایت دولت نیاز دارند.

دکتر لیم معتقد است دولت نقش مهمی در شکل دادن به اکوسیستم‌ها ایفا می‌کند و می‌گوید:«اگر بودجه هیئت توسعه اقتصادی سنگاپور (EDB) نصف شود و نتواند نقش مهمی در آوردن شرکت‌های چندملیتی داشته باشد، ما شاهد کارآفرینان بیشتری خواهیم بود.»

هیئت توسعه اقتصادی سنگاپور راهبردهایی را برای ارتقای جایگاه سنگاپور به عنوان مرکز کسب و کار جهانی برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند.

از سال ۲۰۰۵ اپلاید ونچرز بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار آمریکا در بیش از ۶۰ شرکت در سراسر دنیا سرمایه‌گذاری کرده است. تنها استارتاپ واقع در سنگاپور Tera-Barrier Films است که فیلم‌های نفوذناپذیر و انعطاف‌پذیر با کارایی بالا تولید می‌کند و چرخه عمر و قابلیت اعتماد به دستگاه‌های الکترونیکی انعطاف‌پذیر از قبیل OLED و باتری‌های نازک را بالا می‌برد.

در بین استارتاپ‌های سخت‌افزاری که در این رویداد شرکت کردند، می‌توان به نانوویو اشاره کرد. این استارتاپ محصولی تولید کرده است که در دستگاه‌های هوشمند با کیفیت بالا بدون نیاز به عینک‌های سه‌بعدی تصاویر سه‌بعدی ارائه می‌دهد؛ بایومد استارتاپ دیگری است که آزمایش‌های پزشکی را برای بیماری‌های تنفسی و سلامت باروری زنان در آسیا عرضه می‌کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.