هوش مصنوعی در بازار مسکن

0

در دنیایی که هر روز انتظار می‌رود سیستم و تکنولوژی جدیدی، برای راحت‌تر کردن یکی دیگر از کارهای روزمره در دنیای علم و فن‌آوری رونمایی شود، پیدایش سیستمی که بتواند تمام نیازها را در یک حوزه رفع کند دور از دسترس نیست. در این مقاله نقش هوش مصنوعی در انجام فعالیت‌های بازار مسکن مرور می‌شود.

از سوی دیگر در این بازه زمانی که کشور به دنبال توسعه و ایجاد رونق د رحوزه‌های مختلف است، پیشرفت تکنولوژی در بازار مسکن می‌تواند سرعت این توسعه را دو چندان کند. چرا که بازار مسکن حوزه‌ای بسیار مهم است که شغل‌های زیادی به آن وابسته هستند و توسعه دراین بخش می‌تواند در کنار کمک به بحث اشتغال، ارزش افزوده‌های بسیاری برای کشور به همراه داشته باشد.

حال که در دنیا هوش‌مصنوعی به عنوان ابزاری قدرتمند برای پیشبرد اهداف مختلف به کار می‌رود؛ ایران نیز از این تکنولوژی جا نمانده و توانسته هوش‌مصنوعی را در بازار مسکن به کار گیرد. اما در چه مبحثی می‌توان از این سیستم بهره‌برداری کرد؟

مسکن کالایی ناهمگن است و مدت‌هاست این امر مشکلاتی برای ایجاد ابزارهای جدید تامین مالی همچون لیزینگ مسکن و… ایجاد کرده است. مهم‌تراز آن مانعی برای ورود بازار مسکن به بازارهای مالی قدرتمندی همچون بورس است. چرا که نمی‌توان به راحتی قیمت یک ملک را برآورد و روی تابلوی معاملاتی بورس برای خرید و فروش عرضه کرد. اینجا هوش‌مصنوعی به کارآمده و می‌تواند تخمینی از قیمت مسکن در مناطق مختلف را ارائه دهد. این تخمین با شاخصه‌هایی که تعریف شده همسو است و مولفه‌هایی که کارشناسان برای تخمین یک ملک در نظر می‌گیرند را لحاظ می‌کند و قیمتی که بتوان به آن اعتماد کرد را ارائه می‌دهد.

از طرف دیگر، این تخمین قیمت می‌تواند در مباحث دیگر نیز همچون پیش فروش مسکن، ارزیابی املاک برای دریافت تسهیلات، لیزینگ مسکن و… به کار برده شود. دقت بالای هوش‌مصنوعی در محاسبات، نکته دیگری است که بهره‌گیری از آن را نسبت به نیروی انسانی توجیه می‌کند.

از طرف دیگر دسترسی داشتن به این ابزارهوشمند و همگانی بودن آن می‌تواند متقاضیان خرید یا فعالان بازار املاک را کمک کند تا قبل از مراجعه حضوری به مشاورین املاک، از قیمت ملکی که تمایل و علاقه به خرید آن را دارند اطلاع داشته و هدفمندتر بتوانند به جستجو بپردازند.

به طورمثال هنگامی‌ که شخصی قصد خرید آپارتمان در فرمانیه را دارد، می‌تواند با آگاهی از قیمت آپارتمان در آن منطقه، انتخاب‌های هوشمندانه‌تری داشته باشد. یا کسی که قصد خرید آپارتمان در ظفر را دارد، می‌تواند با تحلیل و ارزیابی آن منطقه توسط هوش‌مصنوعی، اطلاعات کافی از روند معاملات آن منطقه به دست بیاورد و در تصمیم‌گیری خود برای انتخاب بهتر به کار بگیرد.

اما بازار مسکن کشور در این تکنولوژی در چه جایگاهی قرار دارد؟ خوشبختانه مدتی است که سامانه‌ای با عنوان «کیلید» توانسته هوش‌مصنوعی را در بازارمسکن به کار گرفته و تمام نیازهای مورد نیاز متقاضیانی که کارهای عادی و موردی در بازار مسکن دارند و فعالانی که به صورت تخصصی و هر روز در این حوزه فعالیت می‌کنند را بر طرف کند.

«کیلید» به راحت‌ترین روش ممکن،‌ تخمین قیمت املاک را دراختیار کاربران می‌گذارد. کافی است با وارد شدن به سامانه «کیلید» کدپستی خانه خود را وارد کرده و در کنار قیمت ملک، مشخصاتی همچون سال ساخت، نوع ساخت، تاریخ آخرین معامله صورت گرفته و اطلاعات کاربردی دیگری همچون میانه و میانگین قیمت منطقه را مشاهده کرد، تا شخص دید بازتری نسبت به منطقه‌ای که قصد سکونت در آنجا را دارد،‌ داشته باشد. به عنوان مثال هنگامی که شخصی قصد خرید آپارتمان در توحید را دارد با وارد شدن به این بخش در کنار فایل‌های بی‌شماری که مشاورین املاک منطقه بارگذاری کرده‌اند، خانه‌هایی که خود مالکین، برای فروش گذاشته‌اند به شما نشان داده می‌شود.

در کنار ارائه این فایل‌ها، «کیلید» به شما میانگین و میانه قیمت در منطقه توحید را در کنار نموداری از روند تغییرات قیمت و حجم معاملات در این منطقه نشان می‌دهد، تا بتوان راحت‌تر برای خرید خانه که انتخابی بزرگ و پرهزینه به شمارمی‌رود، تصمیم‌گیری کرد.

اما این تمام ابزارهای «کیلید» نیست و می‌توان به بخش مهم دیگری که از اهمیت بسیاری برخوردار است اشاره کرد. جستجوی خانه برروی نقشه و حتی از طریق دوربین گوشی موبایل یکی دیگر از ابزارهای «کیلید» است. نقشه حرارتی که روند معاملات هرمنطقه را با رنگ وحرارت خاص نشان می‌دهد، برای اولین بار توسط «کیلید» درایران راه‌اندازی شد. از طرف دیگر اولین سامانه‌ای که از سیستم « AR » که همان نمایش واحدهای بارگذاری شده در«کیلید» از طریق دوربین گوشی همراه است، یکی دیگر از دستاوردهای «کیلید» در حوزه فن آوری اطلاعات در این بخش است.

اما این ابزار و کاربردهای آنها در کنار آگاهی رساندن و تسهیل و تسریع انجام معاملات ملکی برای متقاضیان ملک، مزیت بسیار مهم دیگری دارد؛ کمک به سیاستگذاری در بازارمسکن. سیاست‌گذاران و متولیان تصمیم‌گیر در بازار مسکن می‌توانند این اطلاعات را برای آگاهی از روند واقعی معاملات و تصمیم‌گیری در خصوص سیاست‌های خود به کار گیرند.

گفتنی است عمده اطلاعاتی که «کیلید» به عنوان خوراک به هوش مصنوعی می‌دهد تا پس از محاسبه، تحلیل و طبقه بندی خروجی مناسب را ارائه دهد، از منبعی برداشت می‌شود که‌ همه مردم امکان دسترسی به آن را دارند. سامانه «سابا» که وزارت راه و شهرسازی برای آگاهی از روند معاملات ملکی ایجاد کرد تا مشاورین املاک با استفاده از کد رهگیری معاملات‌شان را دراین سامانه وارد کنند، یکی از اصلی‌ترین منابع اطلاعاتی «کیلید» به شمار می‌رود.

در نهایت می‌توان گفت «کیلید» مجموعه‌ای است که تکنولوژی را در بازار مسکن ایران ارتقاء داده و توانست هوش‌مصنوعی را در این بازاربه کار گیرد و همچنان با تولید محتوای تخصصی در حوزه فن‌آوری اطلاعات و مسکن که در مجله خبری خود به انتشار می‌رساند سعی در ارتقاء و پیشرفت این مقوله در کشور دارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.