بنیان‌گذار اسکایدو از چالش‌های شکل‌گیری این استارت‌آپ می‌گوید

مصطفی باقری، بنیان‌گذار اسکایدو از چالش‌های شکل‌گیری این استارت‌آپ می‌آید

0

اسکایدو یک سرویس اشتراک سفر است که با هدف صرفه‌جویی در زمان، صرفه‌جویی در هزینه و امنیت سفر شکل گرفته است. با کمک این سرویس با کارمندان هم‌مسیر خود همراه خواهید شد و به این ترتیب می‌توانید به عنوان مسافر، زمان از دست رفته خود در مسیر را کاهش دهید و به عنوان راننده از مسیر روزانه خود کسب درآمد کنید. این سرویس فعالیت خود را از شهر قدس آغاز کرده و ‌روی شهرهای اطراف کلانشهر تهران تمرکز دارد. در این مطلب با مصطفی باقری، بنیانگذار اسکایدو به گفت‌وگو نشستیم تا از داستان این برند و مسیر پیش‌روی آن بشنویم.

ایده اسکایدو از کجا شکل گرفت و چه چیزی باعث شد تا این ایده را انتخاب کنید؟

من در سال‌۱۳۹۵ یک استارتاپ در حوزه مدیریت شهری در شهرستان داشتم. این استارتاپ شکست خورد و من بابت شکست این استارتاپ، مقدار زیادی بدهی بالا آوردم. این شرایط باعث شد به تهران مهاجرت کنم. قیمت خانه در تهران بسیار گران بود و با شرایط من در آن زمان، خرید خانه در تهران برایم امکان‌پذیر نبود؛ به همین دلیل مجبور شدم در شهر قدس ساکن شوم. در آن زمان در ونک کار می‌کردم و سپس محل کارم به تجریش منتقل شد. در آن روزها من برای اینکه بتوانم به تجریش یا ونک برسم، مجبور بودم که دو مسیر مختلف را در پیش بگیرم؛ اول به میدان آزادی بروم و سپس از آنجا به ونک برسم.

ماشین و تاکسی برای جابه‌جایی در بین این مقاصد بسیار کم بود و به همین دلیل از مناطق اطراف تهران مانند شهر قدس بیشتر با ماشین‌های گذری جابه‌جا می‌شدیم. در آن روزها بسیار پیش می‌آمد که متوجه می‌شدیم مقصد بعدی راننده و همه مسافران یکی است و ما بی‌دلیل به میدان آزادی رفته‌ بودیم و چیزی در حدود ۵۰ دقیقه اتلاف وقت داشتیم. در آن دوران بود که ایده اسکایدو کم‌کم در ذهن من شکل گرفت.

اولین‌بار که این ایده به ذهنم رسید، شروع به صحبت با مسافران در این رابطه کردم تا شرایط را ارزیابی کنم. سپس آرام آرام این ایده پخته شد و اسکایدو شروع به شکل‌گیری کرد. نهایتا اواخر سال‌۹۵ و اوایل سال‌۹۶ بود که اسکایدو متولد شد.

در بخش درباره ما وب‌سایت اسکایدو، سال‌۱۳۹۸ به عنوان سال شروع به فعالیت درج شده است. ما‌بین سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ چه اتفاقاتی برای اسکایدو رخ داد؟

اتفاقات متفاوت و چالش‌های عجیبی در این سال‌ها برای اسکایدو در جریان بود؛ اما سال‌۱۳۹۸ تاریخی بود که من رسما توانستم از شغل خود استعفا بدهم و به صورت تمام‌وقت در اسکایدو باشم. در آن روزها اپلیکیشن اسکایدو به نقطه‌ای رسیده بود که می‌توانستیم با کمک آن شروع به ارزیابی بازار کنیم.

از سال ۱۳۹۸ شخصا شروع به انجام کار تمام‌وقت روی این ایده کردم. بعد از استعفا از شغل تمام‌وقت خود به باکس رفتم و کار تمام وقت خود در اسکایدو را شروع کردم. باکس هم مانند زاویه یک فضای کار اشتراکی است‌. اما شروع تلاش‌ها و کدنویسی‌های شبانه و اولیه‌ای که به تولد اسکایدو منجر شد، در سال ۱۳۹۶ بود.

تیم یا همکارانی داشتید که از ابتدای راه تا به حالا مانند شما همراه اسکایدو باشند؟

خیر؛ در آن دوران من کارمند بودم و به صورت انفرادی ‌روی این ایده کار می‌کردم؛ البته در آن زمان از همکاران راجع به این ایده فیدبک می‌گرفتم. اواخر سال ‌۱۳۹۸ بود که آقای فکری هم با من همراه شد.

  • مسیر و چشم‌انداز استارتاپ اسکایدو

شما در حال حاضر اسکایدو را در کجای مسیر و نقشه راهی که برایش در نظر گرفته‌اید، می‌بینید؟

اسکایدو در حال جوانه‌زدن است و تازه سر از خاک بیرون آورده. ما توانسته‌ایم به‌تازگی از برهه‌ای که در آن شبانه کدهای اسکایدو نوشته می‌شد و این بذر رشد پیدا می‌کرد، گذر کنیم. در واقع ما در ابتدای مسیر هستیم.

می‌توانید آماری از تعداد مسافران، سفرها و رانندگانی که اسکایدو تا‌کنون داشته، ارائه کنید؟

در سال گذشته ما درگیر توسعه محصول بودیم و در حال این بررسی‌ها حدود ۲۰۰۰ سفر داشتیم. در این مدت اپلیکیشن اسکایدو حدود ۲۰۰۰ بار نصب شد. تعداد سفرهای ما در حال حاضر روزانه ۳۵ تا ۵۰ سفر است. اسکایدو حالا ۱۰۰‌ مشتری فعال دارد. همچنین آمار رانندگانی که در اسکایدو ثبت‌نام کرده‌اند، ۱۲۰ نفر است. در میان این افراد چیزی در حدود ۱۱ راننده فعال داریم.

در وب‌سایت اسکایدو درج شده‌ است که برای این سرویس کارمزدی از رانندگان دریافت نخواهد شد. با توجه به این موضوع، راجع به بیزینس‌مدل‌تان و نحوه درآمد‌زایی اسکایدو برای‌مان توضیح دهید.

البته ماهیت استارتاپ همین موضوع است که بیزینس‌مدل آن قطعی نیست؛ اما ما با توجه به پرسونای اسکایدو از رانندگان، کمیسیونی دریافت نمی‌کنیم؛ درواقع، کمیسیون سفر از مسافر گرفته می‌شود اما باز با این حال این سرویس هم برای مسافران و هم برای رانندگان صرفه اقتصادی دارد. این شیوه وجه تمایز ما با دیگر سرویس‌های تاکسی آنلاین است که همواره کمیسیون خود را از راننده دریافت می‌کنند. البته در حال حاضر به دلیل اینکه در ابتدای کار قرار داریم و در جهت بازاریابی، تشکیل شبکه و جذب کاربر تلاش می‌کنیم، به طور کلی این کمیسیون از هیچ یک از طرفین دریافت نمی‌شود.

‌روند جذب سرمایه برای استارتاپ اسکایدو به چه صورت بوده و تا به حال چه سرمایه‌گذارانی را جذب کرده‌اید؟

در آغاز راه و در سال‌۱۳۹۹ ما اولین سرمایه‌گذاری رسمی را از طریق کارینو داشتیم. البته امسال دوباره توانستیم از این مجموعه برای دوره دوم جذب سرمایه داشته باشیم. ما حالا در حال برنامه‌ریزی برای جذب مجدد سرمایه در ۶ تا ۷ ماه آتی هستیم.

آیا سرویسی مشابه  استارتاپ اسکایدو در ایران وجود دارد؟

 سرویس کاملا مشابهی از نظر جرئیات با اسکایدو وجود ندارد اما برخی استارتاپ‌های کوچک به این حوزه ورود کرده‌اند.

شما در بازار کسب‌وکارهای نام‌آشنایی چون اسنپ، تپسی و ماکسیم حضور دارید؟

بازار اسکایدو با بازار این سرویس‌ها تفاوت دارد. پرسونای اسکایدو بازار متفاوتی را برای ما به ارمغان آورده است. البته قابل انکار نیست که این بازارها گاهی با یکدیگر همپوشانی دارند؛ به عنوان مثال ممکن است وقتی سیستمی به اسم اشتراک سفر اجرایی می‌شود، برخی از مسافران و یا کاربران این سرویس‌ها به سمت اسکایدو مهاجرت کنند، اما به صورت کلی بازار ما بازار نسبتا متفاوتی است.

اگر به قبل برگردید باز هم ایده اسکایدو را دنبال خواهید کرد؟

اسکایدو در حال حاضر در شرایط عدم قطعیت به سر می‌برد و هنوز اسکایدو ‌به طور کامل موفق نشده است. بعضی اوقات که با چالش‌های مسیر و پیچیدگی‌های اشتراک سفر مواجه می‌شویم با خودمان می‌گوییم که شاید اگر به عقب برمی‌گشتیم این راه را دنبال نمی‌کردیم؛ اما در حال حاضر و در این نقطه، با دانستن پتانسیل‌های بحث اشتراک سفر و با وجود خستگی‌های گاه به گاه، باز هم اگر به عقب برمی‌گشتیم همین ایده را دنبال می‌کردیم. شاید در آینده اتفاقاتی رخ دهد که از این راه و این ایده پشیمان شویم اما در حال حاضر فکر می‌کنم اگر به عقب بازگردیم باز هم همین راه را انتخاب خواهیم کرد.

در این مسیر با چه چالش‌هایی مواجه بودید که سد راه رشد شما شدند؟

به طور کلی با دو دسته از مشکلات مواجه بودیم؛ در راه جذب سرمایه و پیچیدگی‌های سرویس اشتراک سفر مشکل داشتیم. به طور کلی بحث سرمایه‌گذاری بحث چالش‌برانگیزی بود. مشکلات داخلی هم مانند دیگر استارتاپ‌ها داشتیم؛ از جمله مشکلات تیم، منابع انسانی و چالش‌های شکل‌دهی به این ایده.

اسکایدو چندمین ایده شما بود؟

اسکایدو دومین ایده‌ای بود که برای تحقق آن تلاش کردم. من مهندسی نرم‌افزار خوانده‌ام و تخصصم در حوزه نرم‌افزار و GIS است. حوزه قبلی که در آن کار می‌کردم، بحث مدیریت سفرهای درون‌شهری بود. این دومین استارتاپ جدی من است و اولین استارتاپی که توانست سرمایه جذب کند.

فکر می‌کنید استارتاپ اسکایدو بتواند بازاری جز تهران هم داشته باشد؟

بله مسلما. رفت‌وآمد روزانه در همه کلانشهرها مشکلات خاص خود را دارد. کلانشهر‌ها بازار هدف ما هستند و شهرهای دیگر هم به نوعی می‌توانند در آینده تبدیل به بازار اسکایدو شوند اما نوع پیاده‌سازی متفاوت خواهد بود. بازار فعلی ما کلانشهرها و شهرهای اطراف تهران است.

در حوزه منابع انسانی چه چالش‌هایی داشتید؟

با توجه به نوپا‌بودن اسکایدو بیشتر کارها تا‌کنون توسط خود ما انجام شده است؛ اما حالا که به دنبال نیروی جدید هستیم، در حوزه‌های فنی چالش داریم. نیروهای توانمند در حوزه‌های فنی عموما از کشورهای خارجی پروژه گرفته‌اند و مشغول کار هستند. متاسفانه در بحث فنی این مشکل وجود دارد. اما در بحث‌هایی مانند پشتیبانی، فروش، گرافیک و مواردی از این دست مشکلی نداشته‌ایم.

  • با مصطفی باقری، بنیانگذار  استارتاپ اسکایدو آشنا شوید

من متولد ۱۳۷۱ در شهر اردبیل هستم. سال‌۱۳۸۹ در رشته مهندسی نرم‌افزار در دانشگاه محقق اردبیلی قبول شدم؛ اما ادامه تحصیل ندادم. در حوزه تخصصی ما، من هم مانند بیشتر فارغ‌التحصیلان دیگر باور دارم که آنچه ‌در بازار کار فرامی‌گیریم، بسیار بیشتر از چیزی است که در دانشگاه‌ها به افراد آموزش داده می‌شود. مهندس عشقی آذر مشوق و الهام‌بخش من در مسیری بود که در پیش گرفتم. او باعث شد که به فضای سیستم اطلاعات جغرافیایی و GIS وارد شوم. در دورانی که من در دانشگاه دوره کارآموزی خود را در یک اداره آب منطقه‌ای می‌گذارندم زیر نظر ایشان بودم. مهندس عشقی آذر بسیار فرد متعهدی بود.

او همواره به فکر مصالح شهر و حتی کارآموزان بود. پس از پایان تحصیلاتم در دانشگاه، در حوزه GIS مشغول بودم. در آن دوران معمولا نرم‌افزارهای مربوط به GIS را پیاده می‌کردیم. وقتی به تهران آمدم شرایطم مرا کمی از حوزه GIS دور کرد اما همچنان در حوزه نرم‌افزار مشغول بودم. آخرین شرکتی که در آن مشغول به کار بودم مربوط به بحث طراحی و توسعه ایران‌مال و ERP بود.

بنیانگذار  استارتاپ اسکایدو از هویت آن می‌گوید

من احساس می‌کنم اسکایدو از نیازهای ضروری جایی مانند تهران است. ارزش‌هایی که اسکایدو به کاربران اضافه می‌کند به‌شدت جای صحبت دارد اما اگر بخواهیم به صورت کلی در رابطه با آنها حرف بزنیم، بحث ترافیک و مدیریت شهری در اسکایدو دخیل است. لایف استایل و بحث محیط زیست هم همین‌طور. به صورت جزئی‌تر کاربران ما گزارش کرده‌اند وقتی سرویس اسکایدو در حال اجرا‌ست، به صورت میانگین روزانه ۵۰ دقیقه صرفه‌جویی زمانی تنها در سفر رفت خود دارند؛ زیرا مجبور نیستند به ترمینال‌ها بروند، ترافیک آن منطقه را تحمل کنند و بعد به مقصد دوم راهی شوند.

در این شرایط حتی می‌توان با استفاده از مسیریاب‌ها به صورت مستقیم سفر را انجام داد. این موضوع جنبه مالی هم دارد زیرا مسافر به جای پرداخت کرایه‌های متعدد، یک کرایه پرداخت می‌کند که در مجموع کمتر است. بسیاری از کاربران گزارش داده‌اند که سبک زندگی آنها با استفاده از این سرویس تغییر کرده و با زودتر رسیدن به مقصد می‌توانند مواردی مانند ورزش را به برنامه روزانه خود اضافه کنند.

اگر ما بتوانیم در سمت بازگشت همین اتفاق را رقم بزنیم و سرویس برگشت را هم درست پیاده کنیم، کاربران ما وقتی به خانه می‌رسند، خستگی مسیر و زمان از دست رفته کمتری خواهند داشت. موضوع صرفه‌جویی در زمان از ارزش‌های اصلی ما‌ست.

ارزش خیلی‌ مهم دیگر ما این موضوع است که سفرهای بین‌شهری میان تهران و شهرهای اطراف سفرهایی هستند که در هیچ جا ثبت نمی‌شوند. ماشین‌های بین‌شهری جوابگوی این حجم از سفر نیستند و اگر ماشین‌های شخصی از این چرخه حذف شوند، حجم زیادی از مسافران جامانده را خواهیم داشت. این موضوع به وضوح ‌هنگام بارش باران که تاکسی‌های اینترنتی کم هستند، قابل مشاهده است. جرائم زیادی در میان این سفرهای ثبت‌نشده رخ می‌دهند زیرا امکان پیگیری و داشتن اطلاعات راننده و مسافر وجود ندارد. این موضوع باعث ایجاد احساس ناامنی هم برای مسافر و هم برای رانندگان به‌صورت روزانه می‌شود.

موارد زیاد جرائمی مانند قتل ‌یا دزدی در این سفرها رخ داده ‌که باعث نگرانی می‌شود اما بحث اشتراک سفر می‌تواند به امنیت سفر کمک زیادی کند. این سه مورد یعنی بحث مالی، زمانی و امنیت، اهداف کلیدی ما در  استارتاپ اسکایدو هستند. ارزش‌های دیگر که در طول مسیر می‌توانیم برای مسافر خود ایجاد کنیم، در گام‌های بعدی مورد توجه قرار خواهند گرفت؛ به عنوان مثال بحث مطالعه در مسیر از ایده‌هایی است که برای این موضوع در نظر داریم.

سخن آخر

امیدوارم که امسال سال متفاوتی برای اسکایدو و جامعه استارتاپی ایران باشد. این موضوع بسیار ناراحت‌کننده است که بسیاری از افراد سخت‌کوش و متخصص کم‌کم در حوزه‌های مختلف به مهاجرت فکر می‌کنند و از سوی دیگر این نیروها به‌خوبی در کشورهای دیگر جذب می‌شوند. از دست دادن نیروهای متخصص برای من احساس خوبی ایجاد نمی‌کند و امیدوارم امسال که سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام گرفته است، اتفاقات متفاوتی را برای این جامعه در پی داشته باشد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.