لذت رنگ‌آمیزی با رنگانا

نقاشی روی بوم بدون تجربه نقاشی

0

استارتاپ «رنگانا» به دنبال این است که همه بتوانند لذت رنگ‌آمیزی ‌روی بوم را تجربه کنند. رنگانا توسط سجاد حاج‌کرمی و محسن حاج‌کرمی راه‌اندازی شده است. سجاد حاج‌کرمی ۲۶ ساله و متولد اصفهان است و ارشد MBA از دانشگاه خوارزمی تهران دارد.

او می‌گوید: «من قبل از این در شتاب‌دهنده تک هم در تیم اجرایی و هم در حوزه تولید محتوا فعالیت می‌کردم. از آنجایی که روحیه کارآفرینی داشتم‌، همیشه دوست داشتم کسب‌وکاری را برای خودم راه بیندازم. ایده رنگانا از طریق دوستی که در کشور روسیه داشتم، در ذهنم شکل گرفت؛ چراکه او هم در همین حوزه کار می‌کرد و با پیچ‌و‌خم‌های این کار آشنایی داشت‌. ایده رنگانا از سال ۱۹۵۰ در دنیا اجرا می‌شود و من تصمیم گرفتم این ایده را در ایران اجرایی کنم.»

ایده از چه زمانی شکل گرفت و آن را راه انداختید؟

در دی ماه ۹۷ ایده شکل گرفت و حدود ۳ ماه بررسی‌های تحقیقات بازار را انجام دادیم و در اواخر اسفند موفق شدیم زنجیره تامین مورد نیاز را تکمیل کنیم و نمونه اولیه محصو ل در فروردین۹۸ طراحی شد.

در مورد رنگانا بیشتر توضیح دهید، چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

استارتاپ رنگانا بر پایه علاقه ذاتی افراد به نقاشی و رنگ‌آمیزی شکل گرفته ‌و بستری را فراهم آورده است تا افراد بتوانند بدون آموزش نقاشی ‌روی بوم نقاشی کنند. شیوه کار به این صورت است که ما بوم‌هایی را با طرح‌های متنوع از قبل آماده کرده‌ایم که فرد می‌تواند با راهنمایی که در داخل بسته قرار داده شده است، طرح را ‌روی بوم نقاشی کند.

افراد چگونه می‌توانند به وسیله رنگانا نقاشی کنند؟

‌روی بوم‌ها خطوطی قرار دارد که به صورت خانه خانه با شماره مشخص شده است. همچنین مشخص شده ‌که هر خانه باید چه رنگی شود و رنگ‌های مورد نیاز برای رنگ‌آمیزی بوم نیز داخل بسته قرار داده شده است.

از طرف دیگر ما ۳نوع قلم‌مو در سایزهای مختلف برای رنگ‌آمیزی هر خانه قرار داده‌ایم که متناسب با سایز خانه‌ها فرد می‌تواند از هر کدام از قلم‌موها استفاده کند. هر نقاشی به صورت میانگین ۱۵ الی ۱۶ رنگ نیاز دارد. علاوه بر این، داخل بسته دفترچه راهنمایی قرار دارد که فرد می‌تواند هر آنچه نیاز دارد بداند را در آن پیدا کند؛ اینکه چطور قلم‌مو را بشوید یا نکاتی که باید در مورد رنگ‌ها و بوم بداند.

در واقع شما یک پازل نقاشی طراحی کرده‌اید که فرد می‌تواند براساس آن خانه‌ها را با رنگ مورد‌نظر پر کند و نقاشی را تکمیل کند؟

بله، فرد طرح مورد نظر خود را از میان طرح‌هایی که آماده کرده‌ایم، انتخاب می‌کند و براساس نقشه‌ای در بسته قرار داده شده است، می‌تواند نقاشی بکشد. اکثر طرح‌ها را خودمان تولید کرده‌ایم ولی برخی ‌طرح‌ها مانند شب پر ستاره ون‌گوگ در دنیا وجود دارد ولی طرح‌ها متفاوت است. در حال حاضر ۲۲ طرح ‌روی سایت داریم.

هزینه هر بسته چقدر برای مشتری تمام می‌شود؟

بسته کامل شامل یک بوم ۵۰ در ۷۰، سه قلم‌مو، رنگ‌های اکریلیک و مورد نیاز با ارسال رایگان ۲۰۰ هزار تومان است.

بیشتر مخاطبان شما در چه رده سنی هستند؟

مشتریانی که تا‌کنون داشتیم، بین سنین ۱۸سال تا ۴۱ سال و اکثرا بین ۲۳ تا ۲۸ ساله بوده‌اند‌ و در طرح‌‌های جدید در حال طراحی بوم‌های مناسب برای کودکان هستیم‌ و به صورت کلی بعد از سه‌چهار ماهی که کار را شروع کردیم، به صورت میانگین یک فروش در روز داریم.

با چه سرمایه اولیه‌ای کار را شروع کردید؟

از نظر سرمایه نقدی با حدود ۴ میلیون و ۵۰۰هزار تومان کار را شروع کردیم ولی علاوه بر این سرمایه از نظر زمانی و مهارتی ‌ روی کار بیشتر از اینها هزینه کرده‌ایم چون من خودم به عنوان مثال طرح‌ها را طراحی کرده‌ام که این به نوعی در هزینه‌ها صرفه‌جویی شده است و جزو سرمایه‌های نهان به حساب می‌آید.

روند بازار را تا‌کنون چطور ارزیابی کردید و چقدر از این خدمات استقبال شده است؟

متاسفانه هنوز فرهنگ استفاده از این خدمات جا نیفتاده است. البته محصول کالای زود‌مصرف نیست و ممکن است فرد در اولین برخورد از کار خوشش بیاید ولی خرید نکند ولی در کل بازخوردی که از مشتریان داشته‌ایم، مثبت بوده است. به عبارت بهتر، ممکن است مشتری امروز با کار ما آشنا شود و ۳ماه بعد خرید کند.

به صورت کلی حجم بازار را چطور ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم، در رده سنی ۷ تا ۴۵ سال ۵۰ میلیون نفر جمعیت وجود دارد که بازار کلی ما را شکل می‌دهد. در حال حاضر در مرحله آگاهی‌بخشی نسبت به برند هستیم و می‌خواهیم افراد بیشتری با کار ما آشنا شوند.

برای معرفی نیز از کمپین‌های فیزیکی در اصفهان استفاده کردیم و بعد به‌تدریج تبلیغات را ‌روی اینستاگرام بردیم و در حال حاضر از شهرهای مختلف فروش داریم‌ و هدف ما این است که هر فرد حداقل یک بار این تجربه را داشته باشد.

در این راه با چه چالش‌هایی روبه‌رو بودید؟

یکی از این چالش‌ها دریافت مجوزهای مختلف بوده است. به عنوان مثال، برای دریافت درگاه مستقیم با مشکلات فراوانی روبه‌رو بودیم. علاوه بر این، نوسان قیمت‌ها برای ما چالش‌برانگیز است چرا‌که ما از مواد اولیه برای بسته‌ها استفاده می‌کنیم ولی نمی‌توانیم قیمت‌ها را هر روز تغییر دهیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.