فیروزه‌پلت؛ پلی میان سرمایه‌گذاران و استارتاپ‌ها

0

صندوق سرمایه‌گذاری فیروزه از پلتفرمی به نام فیروزه‌پلت رونمایی خواهد کرد که پلی میان سرمایه‌‌گذاران و استارتاپ‌ها باشد. نشست خبری این رویداد اول مهر‌ماه در صندوق مالی فیروزه با حضور رامین و رادمان ربیعی برگزار شد.

صندوق سرمایه‌گذاری فیروزه از پلتفرمی به نام فیروزه‌پلت رونمایی خواهد کرد که پلی میان سرمایه‌‌گذاران و استارتاپ‌ها باشد. نشست خبری این رویداد اول مهر‌ماه در صندوق مالی فیروزه با حضور رامین و رادمان ربیعی برگزار شد.

ریسک بالا سبب می‌شود سرمایه‌گذاران علاقه چندانی به سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها نداشته باشند و سرمایه‌گذاران سنتی نیز بیشتر به سمت کسب‌و‌کار‌های سنتی کشیده شوند.

از جهتی تحریم‌ها اجازه جذب سرمایه به استارتاپ‌های ایران را نمی‌دهد. برای حل این مشکل صندوق مالی فیروزه قرار است از پلتفرمی رونمایی کند که پلی بین سرمایه‌گذاران و استارتاپ‌ها باشد.

رامین ربیعی با اشاره به تاریخچه صندوق مالی فیروزه، گفت: فعالیت‌های صندوق سرمایه‌گذاری فیروزه شامل سرمایه‌گذاری مستقیم، خدمات مشاوره و تامین مالی و مرکز رشد ایده‌هاست.

مدیرعامل فیروزه افزود: ۹۰ درصد سرمایه خارجی از طریق فیروزه وارد بورس ایران شده است. فیروزه در سال‌های اولیه فعالیت اسنپ با ارائه خدمات مشاوره‌ای سبب شد تا این استارتاپ بتواند سرمایه جذب کند.

در حال حاضر به دلیل وجود تحریم‌ها، جذب سرمایه غیر‌ممکن شده است. ما حتی نمی‌توانیم با سرمایه‌گذاران خارجی جلسه داشته باشیم. وی افزود: استارتاپ‌های بزرگ ایران به واسطه سرمایه‌گذاران خارجی رشد کردند و بزرگ شدند، اما اکنون این سرمایه‌های خارجی دیگر وارد کشور نمی‌شود.

ربیعی با اشاره به وارد‌نشدن سرمایه‌گذاران بزرگ و سنتی به حوزه استارتاپی، گفت: کسانی که ۸ سال گذشته سرمایه‌گذار استارتاپ‌ها بودند، از خود‌گذشتگی کردند. این سرمایه‌گذاری‌های ۸ساله هنوز هم نقد نشده است.

فیروزه‌پلت با تمرکز روی «عدم نقدشوندگی سهام استارتاپ‌ها» تلاش می‌کند تا راهی برای نقد‌شوندگی سهام استارتاپ‌ها ارائه کند تا به این واسطه احتمال ورود سرمایه‌گذاران افزایش یابد.

ربیعی با بیان اینکه هنرمندان ایران به جایگاهی که برای آن تلاش می‌کردند رسیدند، تصریح کرد: جلد مجله‌ها و روزنامه‌های ایران پر است از تصویر سلبریتی‌ها و کسب‌و‌کارهایی که آنطور که باید دیده نمی‌شوند و سلبریتی نشده‌‌اند که جوانان ببینند و بشناسند.

امیدوارم روزی سلبریتی‌های ما کارآفرینان باشند و عکس‌شان را روی جلد مجلات ببینیم. مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری فیروزه با اشاره به رویداد فیروزه‌پلت گفت:‌ پلتفرم فیروزه‌پلت دهم مهرماه رونمایی می‌شود. ما تلاش می‌کنیم ایساپ معنا پیدا کند.

ربیعی با بیان اینکه فیروزه‌پلت قرار است جای خالی بورس در استارتاپ‌ها را پر کند، تاکید کرد: سهامدارانی که علاقه‌مند به انتقال کل یا بخشی از مالکیت خود هستند، می‌توانند در فیروزه‌پلت ثبت‌‌نام کنند و پس از راستی‌آزمایی در فهرست آماده فروش استارتاپ‌ها قرار گیرند.

وی افزود: از سوی دیگر کسانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها هستند، پس از ثبت‌نام و تایید هویت به استارتاپ‌های آماده فروش دسترسی پیدا می‌کنند. کارشناسان فیروزه پس از بررسی، متقاضیان خرید و فروش را به هم متصل می‌کند.

ربیعی در پاسخ به این سوال که آیا فیروزه‌پلت یک بازار است، گفت: برای فرار از قوانین و رگولاتوری، فیروزه‌پلت بازار نیست. خرید و فروش و معامله مستقیم سهام استارتاپ‌ها امکان‌پذیر نیست.

رامین ربیعی درباره وضعیت اکوسیستم استارتاپی ایران گفت: برای جمعیت ایران لازم نیست که ۱۰۰ استارتاپ در زمینه حمل‌ونقل داشته باشیم. به عقیده من، استارتاپ‌ها ادغام شوند هم بازار خوبی در داخل کشور پیدا می‌کنند و هم بازار‌های جدیدی به وجود می‌آید.

در دوره‌ای که سرمایه کم است، راه رشد ادغام است. این اتفاق بدی نیست. من حس می‌کنم از طرف استارتاپ‌های کوچک و بزرگ، «غرور»‌ معامله را سخت می‌کند. اگر غرور کنار رود و به فکر بازار و سودآوری باشند، ادغام‌شدن آنها بهتر است.

ربیعی در پاسخ به این سوال که ادغام استارتاپ‌ها انحصار به وجود نمی‌آورد، گفت: انحصار همیشه بد نیست. رقابت در همه‌جا و در هر سطحی وجود دارد. ادغام‌شدن راه را برای بقیه نمی‌بندد و هرکسی بخواهد می‌تواند ورود کند.

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری فیروزه با اشاره به ورود سرمایه‌گذاران سنتی به اکوسیستم استارتاپی، اظهار کرد: پول اصلی ایران در شرکت‌های خصولتی است. کل پولی که در اکوسیستم استارتاپی کشور هست ۱۰۰۰ میلیارد هم نمی‌شود.

سرمایه‌گذاران سنتی وقتی به استارتاپ‌های بزرگ نگاه می‌کنند، فکر می‌کنند این قطاری بوده که آمده و گذشته است. الان شتاب‌زده روی یک استارتاپ سرمایه‌گذاری می‌کنند و شکست می‌خورند.

وی افزود:‌ همه آرزو دارند روی استارتاپ‌های بزرگ سرمایه‌گذاری کنند. ما سعی می‌کنیم در فیروزه‌پلت این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم کنیم تا سرمایه‌گذاران سنتی روی استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

رامین ربیعی درباره ورود استارتاپ‌ها به بورس اظهار ناامیدی کرد و ادامه داد: آرزوی همه ما این است که استارتاپ‌ها بتوانند وارد بورس شوند. مشکل اصلی قوانین ایران نیست، بلکه مشکل بورس است که تا این مشکل حل نشود، من علاقه‌ای ندارم استارتاپ‌ها وارد شوند.

دو مشکل اصلی وجود دارد؛ یکی مقررات پیچیده بورس برای پذیرش شرکت‌ها و دیگری ارزش‌گذاری است. ربیعی درباره خروج سعید رحمانی از ایران گفت:‌ من از طرف سرآوا صحبت نمی‌کنم و ما امروز یک سهامدار جزء هستیم که بیرون گود نشسته‌ایم.

خیلی ناراحتم که به خاطر یک سوء‌تفاهم به سرآوا یا سعید رحمانی ضربه‌ای بخورد. برای من ناراحت‌کننده است کسی که دانش و سرمایه‌ وارد کشور کرد و اکوسیستم استارتاپی را راه‌اندازی کرد، به خاطر فشار‌ها نتواند به کشورش خدمت کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.