شتاب‌دهنده فینووا آغاز به کار کرد

0

فینووا از شتاب‌دهنده خود رونمایی کرد. فینووا که از سال ۹۴ فعالیت خود را شروع کرده ‌و در کل هدفش این بوده ‌که برای شرکت ارتباط فردا بازوی نوآوری باز باشد، هفته گذشته از شتاب‌دهنده استارتاپی‌اش در مرکز نوآوری دانشگاه علامه طباطبایی رونمایی کرد. در رابطه با شرایط پذیرش در این شتاب‌دهنده، علی بدیعی، مدیر فینووا با اشاره به اینکه زمان پذیرش برای تیم‌ها تا تاریخ ۱۰ اردیبهشت‌ماه باز است، گفت: «تمرکز ما برای پذیرش، استارتاپ‌های حوزه فین‌تک است. البته حوزه‌های دیگری مانند باشگاه مشتریان، آموزش و تبلیغات هم قابل قبول خواهند بود.» او در رابطه با تعداد تیمی که این شتاب‌دهنده می‌تواند بپذیرد، توضیح می‌دهد: «تعداد برای ما مطرح نیست و هرگز به این شیوه کار نخواهیم کرد بلکه تیم‌هایی که شرایط مدنظر ما را داشته باشند و در اصل قابلیت رشد داشته باشند، ‌پذیرفته خواهند شد و با توجه به شرایط فینووا و مکان‌هایی که در اختیار دارد، مسئله جدی در رابطه با محدودیت فضا نخواهند داشت.» در ادامه می‌گوید: «کلا تعداد ۸ استارتاپ را می‌توانیم بگیریم ولی خب، مبنای ما تعداد نیست.»

بدیعی به نهایی‌شدن قراردادی که برای محل فضای کار اشتراکی جدید منعقد شده است، اشاره و تاکید کرد تا دو سه ماه آینده این فضای کار تجهیز و آماده بهره‌برداری خواهد شد. او در رابطه با برنامه‌هایی که در رابطه با حمایت‌ استارتاپ‌ها در جهت تبلیغات و معرفی دارند، می‌گوید: «طبیعتا ما مثل هر شتاب‌دهنده دیگری به عنوان زیرساختی که برای استارتاپ‌هایمان در نظر می‌گیریم، بخشی از آن سرویس‌هایی است که می‌توانیم با هزینه‌های بسیار پایین‌تر کارهای تبلیغاتی انجام دهند. علاوه بر اینکه با توجه به برندی که ما در فینووا داریم و شناخته‌شده هستیم، این برند در اختیار استارتاپ‌ها قرار خواهد گرفت و در کنار ما می‌توانند در رویدادها شرکت ‌‌کنند.»

بدیعی تاکید کرد طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده از ابتدای سال ۹۷ شتاب‌دهنده فینووا باید شروع به کار می‌کرد. در حال حاضر این مرکز آماده بهره‌برداری است و فراخوان شرکت در این شتاب‌دهنده، از اواخر سال گذشته، باز شده است. او ادامه داد: «تا پیش از این، فینووا به عنوان فضای کار اشتراکی مستقر در برج فناوری دانشگاه امیرکبیر فعالیت می‌کرد و تا الان حدود ۵۰ استارتاپ مانند کاموا، تپسی و ایوند و … در آن حضور داشتند. امسال شتاب‌دهنده فینووا در مرکز نوآوری دانشگاه علامه طباطبایی فضایی در اختیار دارد و آماده ارائه خدمات خود به استارتاپ‌های پذیرفته شده است.»

به گزارش خبرگزاری شنبه‌پرس، آرین افشار، مدیر برنامه‌ریزی شتاب‌دهنده فینووا هم در رابطه با تاسیس این شتاب‌دهنده گفت: «با توجه به تجربه‌ای که در فضای کاری اشتراکی داشتیم، به چند نیاز مهم در استارتاپ‌ها رسیدیم که پاسخ آنها در فضای کاری اشتراکی داده نمی‌شد.» در ادامه افشار گفت در حال حاضر دو تیم سایبورگ و مه‌کارت در این شتاب‌دهنده مستقر شده‌اند. افشار توضیح می‌دهد: «‌طبیعتا خیلی از تیم‌ها می‌توانند بعد از دوره شتاب‌دهی در فضای کاری اشتراکی فینووا مستقر شوند و یک سری تیم‌ها هم که الان در فضای کار اشتراکی هستند بعد می‌توانند به دوره شتاب‌دهی ورود پیدا کنند که این باعث می‌شود تا سکوی موفقیت برای استارتاپ‌ها راحت‌تر شود و هزینه‌های سنگینی مانند تامین فضا و گرفتن نیروی انسانی خوب از میان برداشته شود؛ به این دلیل که طبیعتا تا زمانی که در فضای کاری اشتراکی هستند ارتباط بهتری با افراد دارند و با هزینه کمتر این کار را انجام دهند.»

مدیر برنامه‌ریزی شتاب‌دهنده فینووا، مدل کار این شتاب‌دهنده با استارتاپ‌ها را به این شکل توضیح داد: «در مقابل دریافت سهام تا سقف ۱۵درصد، تا ۵۰ میلیون تومان به استارتاپ‌های پذیرفته‌‌شده تعلق می‌گیرد. البته موضوع سرمایه‌گذاری امری قطعی نمی‌تواند باشد و ممکن است با درنظر گرفتن شرایط متفاوت، برای کیس‌های مختلف کمی تغییرات داشته باشد.» او در ادامه گفت که بعد از اتمام دوره شتاب‌دهی، وی‌سی فینووا برای سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های واجد شرایط آمادگی خواهد داشت که البته در این وی‌سی ‌اعضای دیگری از جمله فرشتگانی هستند که آماده سرمایه‌گذاری‌اند و به گفته او این هم یکی دیگر از فرصت‌هایی است که باعث می‌شود استارتاپ‌ها  مسیر رشد را سریع‌تر طی کنند.

در رابطه با منتورها و مشاورانی که قرار است در شتاب‌دهنده فینووا در کنار تیم‌ها باشند، افشار گفت: «‌ترجیح می‌دهیم که این معرفی به صورت رسمی و از طریق سایت انجام شود. در حالت کلی تا الان تقریبا با ۱۰ نفر صحبت کردیم که در حوزه مربیگری وارد می‌شوند.» افشار در توضیح شیوه مربیگری در این شتاب‌دهنده می‌گوید: «در دوره پیش‌شتاب‌دهی در فینووا، مربی‌ها به صورت عمومی با تیم‌ها در ارتباط هستند؛  بعد که تیم‌ها از دوره شتاب‌دهی به پیش‌شتاب‌دهی وارد می‌شوند، معمولا مربیان می‌دانند که تیم‌ها در چه حوزه تخصصی مربیان بهتر هستند و می‌توانند ارتباط بهتری با تیم برقرار کنند. در دوره شتاب‌دهی نمی‌خواهیم چند مربی با یک تیم کار کند بلکه این پروسه تنها در دوره پیش‌شتاب‌دهی انجام می‌شود. در دوره شتاب‌دهی معمولا یک مربی با یک تیم ارتباط برقرار می‌کند و در کل دوره شتاب‌دهی و حتی بعد از خروج از شتاب‌دهنده هم با همان تیم همراه است.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.