رقابت مزه‌ها در فینگرفود آنلاین چکاو

0

فاز اولی که در چکاو پیاده کردیم، سفارش آنلاین صبحانه بود، ولی با توجه به اینکه فرهنگ استفاده از این خدمت هنوز در ایران جا نیفتاده بود، بعد از مدتی تغییری در روند کار ایجاد کردیم و سینی‌های پذیرایی یا فینگرفود را نیز به خدمات خود اضافه کردیم و در حال حاضر تمرکز اصلی ما در این حوزه است

استارتاپ چکاو به نشانیchakav.comتوسط نیما طباطبایی و امیر کریمیان راه‌اندازی شده است. نیما ۳۳ سال دارد و متولد تهران است. او ارشد شبکه و لیسانس نرم‌افزار دارد. امیر نیز ۳۲ساله است و ارشد مدیریت از دانشگاه تهران دارد.

نیما می‌گوید: ما از دوران لیسانس هم‌دانشگاهی بودیم و در زمینه طراحی سایت با هم کار می‌کردیم. ایده اولیه چکاو طی سفری که با هم به خارج از کشور داشتیم، به ذهنمان رسید. در این سفر متوجه شدیم در کشورهای دیگر بسیاری از مردم به صورت آنلاین صبحانه را سفارش می‌دهند و در محل کار میل می‌کنند.

این ایده از همان‌جا در ذهن ما شکل گرفت و فاز اولی که در چکاو پیاده کردیم، سفارش آنلاین صبحانه بود، ولی با توجه به اینکه فرهنگ استفاده از این خدمت هنوز در ایران جا نیفتاده بود، بعد از مدتی تغییری در روند کار ایجاد کردیم و سینی‌های پذیرایی یا فینگرفود را نیز به خدمات خود اضافه کردیم و در حال حاضر تمرکز اصلی ما در این حوزه است.

 

  • در حال حاضر در چکاو چه کار می‌کنید و چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

در چکاو در حال حاضر دو نوع خدمات داریم؛ یک بخش مربوط به سینی‌های صبحانه است که در این بخش فقط با شرکت‌ها کار می‌کنیم و طبق قراردادهایی که داریم، این سینی را برای شرکت‌ها آماده و ارسال می‌کنیم. بخش دوم خدمات ما در چکاو که بخش اصلی کار را نیز شامل می‌شود، مربوط به تهیه سینی‌های پذیرایی یا فینگرفود است‌ که این خدمات برای مراسم‌ها و جشن‌ها هم برای سازمان‌ها و هم برای کاربران عادی ارائه می‌شود.

  •  شما زنجیره تامین این فرآیند را چطور شکل دادید. آیا تامین‌کننده دارید یا خودتان سفارشات را آماده می‌کنید؟

ما در ابتدای کار و برای بخش صبحانه با یک تامین‌کننده کار می‌کردیم ولی با مشکلاتی مواجه شدیم. بر همین اساس تصمیم گرفتیم خودمان کل فرآیند را در دست بگیریم و سفارشات زیر نظر خودمان آماده و ارسال شود.

در حال حاضر ۱۵ سینی پذیرایی در چکاو داریم که از رنج قیمتی ۵۰ هزار تومان تا ۱۲۰ هزار تومان قیمت‌ها متفاوت است. سعی کردیم که تمام سلیقه‌ها را پوشش دهیم

  • با توجه به اینکه در حوزه آشپزی تجربه نداشتید، این تجربه را چطور کسب کردید؟

بخشی از فرآیند را به صورت آزمون و خطا پیش بردیم ولی در این بین با سرآشپز‌های خبره‌ای نیز همکاری داشتیم و از آنها در مورد روند کار مشاوره می‌گرفتیم. به این ترتیب که منوی غذا را سرآشپز‌های بین‌المللی و خبره آماده می‌کردند و به آشپزهای ما آموزش می‌دادند و آشپز‌ها‌ براساس منو غذاها را طبخ می‌کردند و سرآشپز‌ها ‌روی کار نظارت داشتند. در حال حاضر ۴ آشپز با ما همکاری می‌کنند.

  • در حال حاضر منوی چکاو شامل چه مواردی می‌شود؟

در حال حاضر ۱۵ سینی پذیرایی در چکاو داریم که از رنج قیمتی ۵۰ هزار تومان تا ۱۲۰ هزار تومان قیمت‌ها متفاوت است. سعی کردیم که تمام سلیقه‌ها را پوشش دهیم و از سینی‌های ساده‌تر مثل الویه تا سینی‌های دریایی مانند سوشی، میگو و ماهی را کار می‌کنیم و طیف وسیعی از غذاها را پوشش داده‌ایم که هم پختنی هستند و در فر آماده می‌شوند و به صورت سرد سرو می‌شوند.

علاوه بر این، کوکتل‌های مختلفی را نیز برای نوشیدنی در نظر گرفته‌ایم که در صورت تمایل کاربران می‌توانند در کنار غذا آن را نیز سفارش دهند.

  • از وقتی کار را شروع کردید، چه تعداد کاربر از خدمات استفاده کرده‌اند و خرید داشته‌اند؟

حدود ۱۷۰۰ کاربر تا‌کنون خرید داشته‌اند. تنوع سفارشات زیاد است؛ از جلسات دفاع دانشگاه تا مهمانی‌ها ما سفارش داریم. معمولا حجم هر سفارش بالاست. میانگین در هر سفارش بین ۱۰ تا ۱۲ سینی سفارش داده می‌شد که متوسط قیمت هر سفارش حدود ۵۰۰ هزار تومان است. برای سفارشات بالای ۲۰۰ هزار تومان در تهران ارسال رایگان است و مبالغ کمتر از این میزان ۱۵هزار تومان هزینه ارسال است.

  • الان در چه مرحله‌ای هستید، نقطه سر به سر را رد کرده‌اید؟

بله تقریبا بیشتر از یک سال است که از این نقطه عبور کرده‌ایم و در مرحله سوددهی هستیم.

  • با توجه به اینکه کارتان سرمایه‌بر است و می‌بایست خودتان مواد اولیه و دستگاه‌های لازم برای طبخ غذا را تهیه می‌کردید، آیا سرمایه‌گذار جذب کردید؟

نه ما تا‌کنون کار را با سرمایه شخصی پیش بردیم. در ابتدا حدود ۳۰ میلیون در کار هزینه کردیم و به‌تدریج با گسترش کار، سرمایه بیشتری را وارد کردیم، ولی برای رشد بیشتر تمایل به جذب سرمایه داریم.

  • در این مدت بازار را چطور ارزیابی کردید؟

بازار فینگرفود به نوعی حالت سینوسی دارد، به این معنی که در برخی از ایام سال مانند اعیاد و تابستان و مناسبت‌های خاص فروش خوبی داشتیم ولی در برخی ایام مانند محرم و صفر و رمضان سفارشات کمتر است‌ و به طور کلی سفارشات در آخر هفته‌ها زیاد می‌شود.

در این مدت کشش بازار خوب بوده است و حجم بالای پیج‌های اینترنتی که توسط خانم‌های خانه‌‌دار در اینستاگرام اداره می‌شود، نمایانگر کشش بالای بازار و تقاضا در این حوزه است که ما سعی کردیم این مکانیسم را در قالب ارائه خدمات در سایت حرفه‌ای‌تر کنیم تا کاربران بتوانند راحت‌تر سینی‌های مختلف با قیمت‌های متنوع را ببینند و انتخاب کنند.

  • در این حوزه چند رقیب شناسایی کرده و چه مزیت رقابتی برای خود تعریف کردید؟

در ابتدای شروع کار تنها رقیب ما فقط پیج‌های اینستاگرامی بودند ولی در الکامپ امسال شاهد بودیم چند سایت هم در این حوزه ورود کرده‌اند‌ که البته این موضوع باعث خوشحالی ماست چون باعث می‌شود فرهنگ استفاده از این نوع خدمات زودتر و بیشتر در جامعه جا بیفتد. از آنجایی که حجم بازار بزرگ است، تعداد فعالان در این حوزه منجر به آشنایی بیشتر کاربران با این خدمات می‌شود.

  • مهم‌ترین چالشی که تا‌کنون با آن روبه‌رو بوده‌اید، چه چیزی بوده است؟

چالشی که تاکنون با آن روبه‌رو بوده‌ایم، مربوط به بخش لجستیک و ارسال سفارش‌ها بوده است. از آنجایی که سفارشات خاص هستند و بسته‌بندی ویژه‌ای دارند، امکان ارسال آن با پیک موتوری وجود نداشت و باید با ماشین ارسال می‌شد. در حال حاضر با همکاری‌هایی که با اسنپ و تپ‌سی و الوپیک انجام دادیم، سفارشات منظم‌تر و با قابلیت پیگیری ارسال می‌شود.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.