فریلنسر موفق کیست و چه ویژگی هایی دارد؟

کار فریلنسری مناسب چه افرادی است؟

0

در مسیر کار و فعالیت شغلی دوراهی‌های زیادی وجود دارد، اما یک دوراهی که انتخاب یکی از راه‌ها کل جریان زندگی شما را تغییر می‌دهد، انتخاب کار به صورت فریلنسر یا تمام‌وقت است؛ اینکه از راه دور کار کنید یا به صورت حضوری و در محل کار فعالیت داشته باشید. به نظر شما کدام یک بهتر است؟
واقعیت ماجرا این است که دقیقا نمی‌توان گفت کدام جریان کاری بهتر است. هر‌کس روحیات و عادت‌های کاری خاص خودش را دارد. دغدغه‌ها و شرایط خاص خودش را دارد و برای هر کس یکی از این حالت‌ها بهتر جواب می‌دهد.

تعریف لغوی کلمه فریلنسر (Freelancer) و بررسی مفهوم آن

شاید جالب باشد بدانید که ریشه کلمه فریلنسر هیچ ارتباطی با اینترنت و محتوا و برنامه‌نویسی و مسائلی از این دست ندارد. فریلنسر از ترکیب دو کلمه فری (Free) به معنای آزاد و لنسر (Lancer) به معنای نیزه‌دار تشکیل شده است.

اولین کاربرد این واژه زمانی بود که حکومت‌های باستانی در جنگ‌های خود به دلایلی مانند کمبود ارتش، کمبود زمان آرایش ارتش و… به جای استفاده از ارتش خود یا در کنار ارتش، افرادی را در ازای پرداخت مبالغی به طور موقت برای جنگ به استخدام خود در‌می‌آوردند‌ و در متون قدیمی قرن ۱۷ و ۱۸ نیز استفاده از این واژه به چشم می‌خورد.

با ورود به قرن حاضر و نفوذ اینترنت، ایجاد فرهنگ کار جمعی و جمع‌سپاری که تقریبا از سال ۲۰۰۶ به‌صورت رسمی وارد فرهنگ واژگان کسب‌وکار شد، شاخه‌ای از کار به آزادکاری یا فریلنسری نیز به صورت رسمی ایجاد شد که به جنگجویان فریلنسر در دوران باستان نیز بی‌شباهت نیست.

قطعا تا به اینجای کار متوجه شده‌اید که ما قصد داریم به نوعی ‌در مورد کار در منزل با شما صحبت کنیم. منظور ما دقیقا کارهایی است که از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی قابل انجام هستند و نیازی نیست تا برای انجام آن کار، کارمند در محیط کار حضور فیزیکی داشته باشد. در نتیجه به کسانی که از محیط خانه و به صورت دورکار با شرکت‌های مختلف همکاری می‌کنند، فریلنسر گفته می‌شود.

مزایا و معایب فریلنسری و کارمندی

کارمندی یا معضل تکرار و تکرار و تکرار

بگذارید حالت ایده‌آل کار به صورت تمام‌وقت را تشریح کنیم: شما کارتان را دوست دارید. هر روز صبح از خانه خارج می‌شوید. سر وقت به محل کارتان می‌رسید. تا آخر وقت اداری پشت میزتان کار می‌کنید و با اتمام وقت کاری به خانه برمی‌گردید.

آخر ماه حقوق‌تان را دریافت می‌کنید و زندگی کاری و غیرکاری شما به این شکل جریان می‌یابد. اما این حالت ایده‌آل است. آمارها نشان می‌دهد که درصد بزرگی از کارمندان با مشکلات خستگی ذهنی ناشی از تکرار فعالیت‌های کاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

اینکه ۶ روز در هفته در یک محل کار بخصوص حضور داشته باشید، کارهای تقریبا مشابه انجام دهید، جلسات کاری مشابه داشته باشید و روی یک مسیر مشخص و از پیش تعیین شده حرکت کنید، باعث خستگی و درگیری‌های ذهنی می‌شود.

این خستگی‌ها و درگیری‌ها باعث می‌شوند شما بعضی روزها دوست دارید وقت اداری هر‌چه زودتر تمام شود تا به خانه برگردید؛ البته اگر شانس بیاورید و محیط کار متشنج نباشد و درگیری‌های ذهنی بیشتری نداشته باشید. مشکلاتی نظیر رفت و آمد و ترافیک و دور‌بودن مسیر کار و … هم را نباید فراموش کرد.

اما کار به صورت تمام‌وقت و حضوری مزایای خاص خودش را هم دارد:

  • شما به صورت تیمی کار می‌کنید و ایده‌های جدیدتر از دل این کار تیمی بیرون می‌آیند.
  • امکان یادگیری در این سبک کاری بیشتر است. انتقال مهارت‌ها و دانش‌ فنی و ایده‌ پردازی و مسائلی از این‌دست در کار به صورت حضوری بیشتر است.
  • امکانات بیشتری در اختیار شما قرار دارند. فرصت کارهای جدید و خلاقانه در بستر کار وجود دارد و با همکاری تیم فعالیت‌های کاری زودتر به نتیجه می‌رسند.
  • برنامه‌‌ کاری مشخص دارید و ساعت‌های کاری‌تان مشخص است.
  • حقوق از پیش‌‌تعیین‌شده و منظم دریافت می‌کنید.
  • امنیت شغلی بالاتری دارید. بیمه و مزایا و همچنین سابقه کار برای شما ثبت می‌شود و از این نظر هم خیالی آسوده‌ دارید.

فریلنسری و شاید بی‌برنامگی

سراغ حالت ایده‌آل فریلنسری هم برویم. شما صبح (یا شاید کمی دیرتر از صبح) بیدار می‌شوید. بدون ترافیک و دردسرهای رفت و آمد چند قدم آن‌ورتر پشت میزتان می‌نشینید و کارهایی را که برای امروز در نظر گرفته‌اید، شروع می‌کنید.

ساعت‌های کاری و یا تعداد کارها و پروژه‌هایی که انجام داده‌اید را یادداشت می‌کنید. اگر وسط کار خسته شدید می‌توانید استراحت کوتاهی هم بکنید. هر ساعتی که کارتان تمام شد، ادامه روز مال شماست.
اما آمارها چیز دیگری نشان می‌دهند.

از هر ۱۰ فریلنسر ۵ نفر شب‌ها را برای کار‌کردن انتخاب می‌کنند؛ شاید شب‌ها تا دیروقت. مخصوصا برنامه‌نویس‌ها و فریلنسرهای حوزه محتوا و… که نیاز به آرامش بیشتری برای فکر‌کردن و کد‌زدن و نوشتن دارند. قاعدتا ساعت خواب مشخصی هم ندارند.

فریلنسرها یک قانون مورفی معروف هم دارند: یک روز از خواب بیدار می‌شویم و می‌بینیم هیچ پروژه‌ای برای امروز نداریم. هیچ‌کس چیزی سفارش نداده است و کاری برای انجام دادن نداریم. استراحت می‌کنیم.

ممکن است چند روز به همین شکل بگذرد، اما یک روز شنبه صبح از خواب بیدار می‌شویم و می‌بینیم که تمام کارفرماهایی که از بدو تولد می‌شناسیم، سفارش کار داده‌اند؛ دقیقا همه با هم. این مشکلی است که اکثر فریلنسرها با آن مواجه می‌شوند؛ یعنی بی‌برنامگی که بخشی از ماجرا تقصیر خودشان است و بخشی هم تقصیر کارفرماها.

پرداخت حقوق هم به صورت منظم نیست، اما این چندان مشکل بزرگی نیست چون فریلنسرها معمولا با چندین کسب‌و‌کار در ارتباطند و حقوق‌شان را به صورت هفتگی، ماهانه و یا بعد از اتمام پروژه‌ها ‌دریافت می‌کنند و می‌توانند مسائل مالی را مدیریت کنند.

اما روی خوش فریلنسری را هم ببینید:

  • برنامه‌ کاری شما دست خودتان است. برنامه‌ای کاملا منعطف دارید و هر وقت که می‌خواهید می‌توانید استراحت کنید و یا بعد از اتمام یک پروژه چند روز تعطیل کنید.
  • اگر با محیط کار و روابط اجتماعی چندان میانه‌‌ خوبی ندارید، فریلنسری برای شما یک کار ایده‌آل است. اگر درونگرا هستید، فریلنسری دقیقا چیزی است که لازم دارید.
  • با مشکلات ترافیک و رفت و آمد و آلودگی هوا مواجه نیستید.
  • تمرکز بیشتری دارید. معمولا محیط کار شلوغ است. صحبت‌هایی رد و بدل می‌شود و برای یک کار که نیاز به تمرکز و ایده‌پردازی دارد، چندان مناسب نیست. مخصوصا برای نویسنده‌ها که به تمرکز بیشتری نیاز دارند.
  • با اینکه فرصت تعامل و یادگیری تیمی ندارید، اما فرصت بیشتری برای مطالعه و رشد شخصی در خانه فراهم است.
  • نرخ حقوق متغیری دارید و اگر در کارتان حرفه‌ای باشید، می‌توانید چند‌برابر حقوق یک کارمند درآمد داشته باشید.

چگونه فریلنسر شویم؟ ۴ گام تا فریلنسر شدن

مهم‌ترین فاکتور برای شروع یک کسب‌وکار فریلنس اعتماد به نفس و دانستن گام‌های مناسب برای پیمودن ادامه مسیر است. فریلنسر‌شدن چند مرحله کلیدی دارد. این مراحل شامل‌ تحقیق درباره بازار، ساخت نمونه‌های اولیه منحصربه‌فرد و ایجاد برنامه بازاریابی (Marketing Plan) کسب‌وکار می‌شود.

۱)     تحقیق درباره بازار

همانند دیگر تجارت‌ها، بدون دانستن نیاز بازار نمی‌توانید فریلنسر شوید. برای مثال ممکن است شما تمام شور و اشتیاق را در دنیا برای نوشتن در مورد یک موضوع بسیار جذاب داشته باشید، اما اگر موضوع مورد علاقه شما مشتری نداشته باشد، نویسنده فریلنسر‌ شدن در آن موضوع بخصوص بعید به نظر می‌رسد.

انجام تحقیق درباره بازار شما را از صنایعی که خواستار فریلنسرها هستند، آگاه می‌کند. با گفت‌وگو با کسانی‌که پیش از شما به این کار رو آورده‌اند، می‌فهمید مشتریان چه نیازهایی دارند و به چه چیزهایی اهمیت می‌دهند.

به شدت توصیه می‌شود که به برخی از آگهی‌های مرتبط با فریلنسر‌ها نگاه کنید، زیرا با نگاه به آگهی‌های مرتبط می‌توانید دسته‌بندی درستی از حوزه‌هایی که می‌خواهید در آن فعالیت کنید، داشته باشد. فرایند تحقیق بسیار ارزشمند است و به شما ایده‌ای اصلی در مورد شرکت‌هایی که قرار است با آن‌ها کار کنید، ‌ می‌دهد. به یاد داشته باشید که همه شرکت‌ها به استخدام فریلنسر علاقه‌مند نخواهند بود .

۲)     ایجاد نمونه‌ اولیه و منحصر‌به‌فرد

شما باید نمونه اولیه منحصر‌به‌فردی داشته باشید. در چنین شرایطی است که توجه مشتری‌ها را به خود جلب می‌کنید. در صورتی‌که نمونه‌های اولیه شما کپی‌برداری از دیگر فریلنسرها باشد، کار شما دیده نخواهد شد.

کیفیت نمونه اولیه شما برای مشتریان ارزشمند است. علاوه بر کیفیت بالا، باید تمایزتان با دیگر فریلنسرها را نشان دهید. مثلا اگر شما هر بار کارتان را به‌موقع تحویل می‌دهید یا در حوزه‌ای که در آن می‌نویسید ۲۰ سال تجربه دارید یا سایت‌های مختلفی را طراحی کردید، توجه مشتری‌ ناخودآگاه به شما جلب می‌شود. نمونه‌های اولیه شما باید نشان‌دهنده مهارت‌های شما باشد و هم‌چنین با نوع پروژه‌هایی که مشتری به دنبال استخدام فریلنسر در آن است، همسو باشد .

۳)     برنامه ریزی اصولی

برنامه بازاریابی همیشه گامی است که باید پس از ایجاد نمونه‌های اولیه انجام شود. باید عددی در ذهن‌تان داشته باشید و تعداد کارهایی که قرار است هر هفته به سرانجام برسانید را بدانید. برای مشتریانتان میزان ساعاتی که برای کسب‌وکار فریلنس خود صرف می‌کنید را ارسال کنید یا از مشتریان‌تان بخواهید زمان تقریبی لازم برای انجام کارشان را به شما اطلاع دهند. اهداف و کارهای هفتگی خود را یادداشت کنید و روی میزکارتان بگذارید، البته می‌توانید از فایل اکسل برای منظم‌تر شدن کارهایتان استفاده کنید.

۴)    بازاریابی و برند سازی (personal branding)

چند نکته برای تهیه یک برنامه بازاریابی وجود دارد. برنامه‌ریزی کنید تا با افراد بسیار بیشتری ارتباط برقرار کنید. کار خود را تبلیغ کنید و برند شخصی خود را بسازید. ساعاتی را در تقویم خود برای کار بازاریابی کنار بگذارید. تا جایی که می‌توانید درباره نکات بازاریابی در پلتفرم انتخابی خود تحقیق کنید. به عنوان مثال، بازاریابی در لینکدین با اینستاگرام متفاوت است و مشتریان در این پلتفرم‌ها نیازهای متفاوتی دارند. هم‌چنین تنها با داشتن یک وب‌سایت ساده برای معرفی خودتان و ارائه نمونه کارهایتان می‌توانید از اکثر رقبایتان جلو بزنید.

فریلنسرهای موفق چه خصوصیات و ویژگی دارند؟

اگر می‌خواهید تجارتی موفق در زمینه  فریلنس داشته باشید، باید توانایی‌‌های خاصی را به دست آورید. یکی از مهم‌ترین مهارت‌های لازم در این شغل، عادت به کار زیاد و تمرکز بر افزایش مهارت‌های مذاکره است.

پیش از آنکه اولین قدم را بردارید، بهتر است از چند مسئله مهم اطلاع داشته باشیم و مفاهیمی که ذکر می‌شود را دنبال کنیم.

توانایی روبه‌رو شدن با زمان‌بندی‌ها

زمانبندی

فریلنسرها همانند دیگر صاحبان مشاغل باید برنامه‌ریزی منظمی برای کارشان داشته باشند. با این وجود، برنامه‌ریزی و زمانبندی تحویل کار برای یک فریلنسر امری حیاتی است.

درصورتی‌که نتوانید در زمان‌های تعیین‌شده کار را به مشتری تحویل دهید یا با آنها قرار ملاقات بگذارید، اعتماد مشتریانتان را از دست خواهید داد و شغل‌تان دچار دگرگونی می‌شود. زمان‌بندی‌ها شما را کنترل می‌کنند. به مشتریان‌تان دروغ نگویید و توانایی‌هایتان را بزرگنمایی نکنید.

در صورتی‌که با مشتری خود صادق باشید، اعتمادش را جلب کرده‌اید. در حالی‌که با بالا بردن انتظارات مشتری و تحویل دیرهنگام، مشتری‌هایتان را از دست می‌دهید. همچنین به یاد داشته باشید که در فریلنسینگ (Freelancing) نباید کیفیت را فدای کمیت کرد.

توانایی کار مستقل

کنترل احساسات برای بسیاری از مردم دشوار است. از طرفی اکثر مردم توانایی کار مستقل را ندارند و نمی‌توانند در شرایط بحرانی بر احساساتشان غلبه کنند.

اگر شما تمام روز در دفتری باشید و در آن با همکاران خود تعامل داشته باشید، فریلنسر مناسبی نخواهید شد، زیرا تعامل انسانی با همکاران باعث می‌شود توانایی کار مستقل در شما پایین بیاید و در صورتی که به دورکار شوید، احساس تنهایی کنید.

کسانی‌که عادت به کار گروهی دارند، مواقع تنهایی کار کردن ممکن است خوابشان بگیرد یا در محیط ایزوله خودشان احساس خفگی کنند. اگر شما به خوبی‌ها و بدی‌های کار مستقل آگاه باشید، یک فریلنسر موفق خواهید شد.

انتقادات را بپذیرید

یکی از ویژگی فریلنسری موفق انتقادپذیری است

از انتقاد نهراسید. به عنوان یک برونسپار یاد بگیرید که انتقادات را بپذیرید. احتمالا نسبت به چیزی که تولید کرده‌اید یک حس غرور خلاقانه دارید. یکی از دلایل به وجود آمدن این غرور، حس خداگونگی است. خیال نکنید تمام کسانی که از شما انتقاد می‌کنند، دانش کافی ندارند.

آرام باشید و در پاسخ به بازخوردها عجله نکنید. سعی کنید در صورتی‌که نظرات منصفانه است، بی‌طرف بمانید. باید برای ایجاد تغییرات آماده باشید، چون اغلب مشتریان نظرات خود را در کار شما وارد می‌کنند. پس اگر انتقادات را نپذیرید و تغییراتی را در کارتان ایجاد نکنید، خیلی زود از دور رقابت خارج خواهید شد.

مهارت‌های نرم و اجتماعی بودن

راحت باشید. اگر به طور طبیعی فرد اجتماعی نیستید، مهارت‌های لازم در برقراری ارتباط را بیاموزید. در تماس‌های تلفنی، دیدار با مشتریان یا حتی صحبت در شبکه‌های اجتماعی رفتار سردی نداشته باشید، زیرا این بخشی از فرایند بازاریابی است.

اگر اصرار دارید که حتما باید فریلنسر باشید بعضی تمرین‌های بازاریابی به شما کمک می‌کند تا اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید اما در نهایت این شما هستید که باید بر احساس اضطرابتان پیروز شوید و با دیگران ارتباط بگیرید. فریلنسرهای برجسته، از بازار و مشتریان نمی‌ترسند؛ آن‌ها کسب‌وکار خود را پرورش می‌دهند.

شما مجبورید همواره با مشتریانتان در ارتباط باشید و برایشان صورت‌حساب ارسال کنید و بی‌وقفه پروژه‌های مختلفی را انجام دهید. زمانی‌که شما به کار خود عشق بورزید، پروژه‌های بی پایان و تماس‌های مکرر با مشتریان برایتان لذت‌بخش خواهد بود.

مسئولیت‌پذیر باشید

مسئولیت‌پذیری تنها به زمان‌بندی بستگی ندارد. به عنوان یک برونسپار، شما ۱۰۰ درصد مسئول کار خود هستید. اگر کارتان به کسب‌وکار مشتری‌هایتان ضربه بزند باید مسئولیتش را برعهده بگیرید. همچنین باید برنامه‌های کاری‌تان منظم باشد. اگر شما نتوانید در برابر خودتان پاسخگو باشید، به کسب‌وکار و درآمدتان ضربه بزرگی وارد خواهید کرد. اما اگر به خودتان اعتماد دارید و مسئولیت کارهایتان را به عهده می‌گیرید، برای انجام کار جذب مشتری نیز موفق خواهید بود.

یادگیری مستمر

روش‌های بازاریابی و کسب درآمد آنلاین همیشه در حال تغییر هستند. آیا شما عاشق یادگیری چیزهای جدید و به چالش کشیدن موضوعات مختلف هستید؟ اگر  اهل یادگیری چیزهای نو نباشید، سقوط شما حتمی است.

موفق‌ترین فریلنسر‌ها در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کنند؟ (انواع فریلنسری)

در حال حاضر، جمعیت فریلنسرها در دنیا رو به افزایش است و ایران نیز از این قاعده مستثنا نبوده. شاید تا همین ۲ سال پیش، کار فریلنسرها اصلا جدی گرفته نمی‌شد و کمتر کسی آن را به عنوان یک شغل تمام‌وقت که می‌تواند زندگی را بچرخاند، می‌دید. اما امروز‌ فریلنسرها ثابت کرده‌اند که می‌توانند از نظر درآمد حتی از کارمندان عالی‌رتبه دولتی نیز پیشی بگیرند و درآمد‌‌ بسیار زیادی کسب کنند. در اینجا قصد داریم تا شما را با موفق‌ترین فریلنسرهای دنیا آشنا کنیم.

طراح وب‌سایت و طراح اپلیکیشن موبایل

در حال حاضر، نیاز بسیار زیادی به طراحان وب‌سایت و اپلیکیشن موبایل در دنیا احساس می‌شود. به همین خاطر این عزیزان می‌توانند به جای اینکه زمان خود را در یک محیط شرکتی خسته‌کننده تلف کنند، به صورت فریلنس مشغول به کار شوند و پروژه‌های متفاوتی را انجام دهند.

کار طراحان وب‌سایت و اپلیکیشن موبایل، کاملا به صورت پروژه‌ای است و با انجام یک پروژه، هزینه آن را به صورت کامل دریافت می‌کنند. پس اگر در این حوزه تخصص دارید، بهتر است یک رزومه کامل از خود تهیه کرده و آن را به شرکت‌های مختلف ارائه دهید تا بتوانید پروژه‌های آنها را از آن خود کنید.

تایپیست

بسیاری از شرکت‌ها برای نامه‌های مختلف اداری خود و یا پروژه‌های متنوع، یک تایپیست استخدام می‌کنند. این در حالی است که یک تایپیست شاید در برخی روزها کاملا بیکار باشد و در برخی روزها، کارهای بسیار زیادی را باید انجام دهد.

در حال حاضر با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و مسیرهای ارتباطی اینترنتی، تایپیست‌بودن می‌تواند یک کار کاملا دورکاری باشد. با این کار یک فریلنسر قادر است با شرکت‌های مختلف طرف قرارداد شود و تمام روز خود را صرف کار کند و درآمد بسیار زیادی نسبت به استخدام ثابت داشته باشد.

عکاسی

عکاسی حرفه‌ای یک شغل بسیار پردرآمد است و شما می‌توانید با مهارت کافی و تجهیزات حرفه‌ای، تبدیل به یک عکاس فریلنسر کاملا خبره شوید که پروژه‌های مختلف را قبول کرده و تماما از طریق شبکه‌های اجتماعی با کارفرمایان خود ارتباط برقرار می‌کند.

در حال حاضر بسیاری از سازمان‌ها به عکاس‌های حرفه‌ای برای انجام پروژه‌های خود نیاز دارند. با گسترش استفاده از اینستاگرام و کاربرد آن به عنوان یک پلتفرم فروش اینترنتی، نیاز به عکاس‌های حرفه‌ای شدیدا افزایش پیدا کرده. پس اگر تجهیزات و مهارت لازم را دارید، چرا از آن به صورت مستقل درآمدزایی نمی‌کنید؟

صداپیشگی

جالب است بدانید که در حال حاضر صداپیشگی نه‌تنها در دنیا، بلکه در ایران هم تبدیل به یکی از مشاغل دورکاری و پر‌درآمد شده است. این روزها همانطور که می‌دانید، انیمیشن‌های زیادی در داخل کشور نیز تولید می‌شود که برای شخصیت‌های مختلف نیاز به صدا‌پیشه دارند.

اگر احساس می‌کنید صدای زیبا و فن‌بیان مناسبی دارید، می‌توانید با سازمان‌های مختلف تولید‌کننده انیمیشن مذاکره کنید و پروژه‌های صدا‌پیشگی آنها را انجام دهید. البته برای این کار نیاز به یک فضای آگوستیک و تجهیزات ضبط صدا خواهید داشت.

نویسندگی و ویراستاری

در دنیای دیجیتال‌مارکتینگ، برای موفقیت نیاز به یک نویسنده حرفه‌ای خواهید داشت تا بتوانید بهترین ارتباط را با مخاطب خود برقرار کنید. دقیقا همانطور که در فروش حضوری خدمات یا محصول خود، باید با مشتری ارتباطی مناسب را برقرار کرده و از قواعد بازاریابی استفاده کنید، در دنیای دیجیتال این کار را نویسنده انجام می‌دهد.

امروز‌ موفقیت دیجیتال‌مارکتینگ بر هیچ کس پوشیده نیست و همه می‌دانند که با داشتن محتوای حرفه‌ای و حساب‌شده، می‌توانند فروش و در نتیجه درآمد خود را افزایش دهند. در نتیجه اکثر سازمان‌ها به دنبال نویسنده‌های خبره‌ای می‌گردند که قادرند مشتری را جذب خود کنند.

اما از طرفی اکثر این سازمان‌ها، فعالیت خود را به صورت دیجیتال انجام می‌دهند و در بیشتر مواقع فاقد یک دفتر فیزیکی هستند. به همین خاطر نیاز به نویسنده‌های فریلنسر بسیار زیاد شده است. در نتیجه اگر حس می‌کنید قلم شیوایی دارید و در بازاریابی می‌توانید به یک سازمان کمک کنید، بهتر است به عنوان یک نویسنده یا ویراستار فریلنسر مشغول کار شوید.

جالب است بدانید اینها تنها نمونه‌هایی از برترین مشاغلی بودند که می‌توانید به صورت دورکاری آنها را انجام دهید. اما دنیای مشاغل دورکاری بسیار گسترده‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید. با کمی تحقیق می‌توانید ببینید که در حوزه تخصص شما چه مشاغلی وجود دارد که به صورت دورکاری انجام می‌شوند و در همان حوزه مشغول به کار شوید.

۶ نکته مهم در قرارداد فریلنسری

«جنگ اول به از صلح آخر»؛ این ضرب‌المثل را بارها شنیده‌ایم. متاسفانه در کشور ما فریلنسرها بیشتر به صورت اعتماد متقابل و حسن‌نیت با کسب‌و‌کارها همکاری می‌کنند. کمتر پیش می‌آید که قرارداد فریلنسری بین یک کسب‌و‌کار و یک فریلنسر بسته شود و توافقات به صورت ضمنی و از طریق گفت‌وگو و اعتماد متقابل شکل می‌گیرند، اما این یک نقطه ضعف است؛ هم برای کارفرما و هم برای فریلنسر.

بستن قرارداد فریلنسری و داشتن یک سند رسمی هم فریلنسر را ملزم به انجام تعهداتش می‌کند و هم کارفرما تعهدات مالی‌اش را به‌درستی اجرا می‌کند. مشکلات و اختلافات کمتری هم به وجود می‌آید. برای همین است که اگر ابتدای فعالیت بر سر شرایط و تعهدات گفت‌وگو کنید و آن را ثبت کنید، در نهایت اختلافات کمتری به وجود می‌آید. اما یک قرارداد معتبر باید شامل چه مواردی باشد؟

نکات مهم در قرارداد فریلنسری

۱)     مشخص‌‌کردن حدود تعهدات فریلنسر

چه وظایفی بر عهده‌‌ فریلنسر است و چه خدماتی باید انجام شود.

۲)     مشخص‌کردن تعهدات کارفرما

کارفرما در ازای خدمات و تخصص فریلنسر موظف است حقوق پرداختی منظم داشته باشد و تمام این شرایط باید در قرارداد فریلنسری ذکر شود.

۳)     اخلاق حرفه‌ای و خط‌مشی رازداری

کسب‌و‌کارها معمولا اطلاعات حساس و یا استراتژی‌های راهبردی‌ مخصوص به خودشان را دارند و درز این اطلاعات ممکن است به کسب‌و‌کار ضربه بزند. از این جهت فریلنسر باید حافظ حریم و اطلاعات محرمانه‌ کسب‌و‌کار باشد و این شرایط باید ذکر شود.

۴)     حقوق مالکیت

باید ذکر شود که کسب‌و‌کار تا چه حدی مالک خدمات نهایی شماست و یا چه شرایطی برای درج اسم فریلنسر در مشارکت پروژه وجود دارد.

۵)     مسائل مربوط به پشتیبانی

پروژه‌های فریلنسری ممکن است دارای برخی نواقص باشند و یا اصلاحات احتمالی نیاز داشته باشند. این شرایط باید دقیق و کامل در قرارداد فریلنسری آورده شوند.

۶)     اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی

مسائل مربوط به اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی باید در قرارداد ذکر شوند. مسائلی مانند بیماری، امکان افزایش حقوق به صورت توافقی، تاخیرها و مواردی از این دست باید به تفصیل شرح داده شوند.

این ۶ بند مهم در قراردادهای کاری باید به صورت مستند و دقیق نوشته شوند. این سند کاری می‌تواند در مشکلات و اختلافات احتمالی حامی حق و حقوق کسب‌و‌کار یا فریلنسر باشد. در این موارد دقت کافی داشته باشید. قرارداد را با دقت بخوانید و حتی اگر بندهایی نیاز به تغییر و بازبینی دارند، اطلاع بدهید؛ چون «جنگ اول به از صلح آخر» است.

راهکارهای افزایش درآمد فریلنسرها

در یک کار متخصص شوید

یکی از اشتباهات اغلب افرادی که در شغل فریلنسر موفق نمی‌شود، انتخاب همزمان چندین رشته و مهارت است. وقتی ‌روی چندین کار به‌طور همزمان تمرکز کنید، ۴۰درصد از میزان کارایی شما کاسته می‌شود. بنابراین نمی‌توانید هیچ‌یک از مهارت‌ها را به نحو احسن انجام دهید.

برای کسب درآمد دورکاری ابتدا باید به دنبال یادگیری تنها یک مهارت باشید. بعد از اینکه مشتریان خود را پیدا کردید و توانستید رضایت آنها را جلب کنید، به دنبال یادگیری بیشتر و توسعه‌ مهارت‌های فعلی خود باشید.

فریلنسر موفق کسی است که در کار خود (هرچند محدود) متخصص باشد. او به‌جای پرداختن به چندین کار به‌طور همزمان، تنها در یک زمینه‌ خاص رشد می‌کند. برای مثال، یک کارشناس تولید محتوای وب‌سایت تنها در زمینه‌‌ نوشتن مطلب، نکات گرامری، توسعه‌ اطلاعات، افزایش سرعت تایپ، ترجمه‌‌ مطلب، سئو و بارگذاری محتوا در سایت، اطلاعات کسب می‌کند. اگر او بخواهد همزمان به مبحث گرافیک و طراحی محتوای ویدئویی و یا کدنویسی روی آورد، ممکن است از مهارت اصلی خود عقب بماند.

برای کار خود حد و مرز مشخص کنید

یکی دیگر از توصیه‌های مهم برای تبدیل‌شدن به یک فریلنسر موفق، مشخص‌کردن حد و مرز است. وقتی مشتریان جدید برای همکاری با شما ارتباط برقرار می‌کنند، شما قادرید حد و مرز کار خود را برای آن‌ها مشخص کنید.

در این صورت بین شما سوءتفاهم رخ نمی‌دهد و کسب‌وکار بدون کمترین دغدغه و مشکل به‌پایان می‌رسد. همچنین مشتریان می‌دانند که در آینده شما چه خدماتی را به آنها ارائه می‌دهید. پس انتظارات و توقعات آنها در همان سطح نرمال باقی می‌ماند.

علاوه بر این، به دلیل مشخص‌شدن حد و مرز برای کار، خدمات شما مشخص می‌شود. بنابراین می‌توانید در خدمات مشخص‌شده پیشرفت کرده و خود را به یک برند معتبر تبدیل کنید. برای مثال، شما برای مشتریان خود مشخص کرده‌اید که در زمینه‌‌ مدیریت شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارید.

مشتری با علم به این موضوع، تمامی شبکه‌های اجتماعی خود را به شما می‌سپارد و از شما توقع مدیریت و پشتیبانی از وب‌سایت را ندارد. از سوی دیگر، وقتی تمرکز شما ‌روی شبکه‌های اجتماعی باشد، قادرید در مدت زمان کوتاه بخش زیادی از الگوریتم‌های این شبکه‌ها را شناسایی کرده و در کار خود پیشرفت کنید.

تبلیغات را فراموش نکنید!

برای کسب درآمد دورکاری باید بتوانید مهارت‌ها و خدمات خود را به مشتریان بالقوه معرفی کنید. این روزها بهترین روش برای تبلیغات، استفاده از شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت است. پس به فکر راه‌اندازی یک وب‌سایت و یا ایجاد صفحه در شبکه‌های اجتماعی باشید.

فراموش نکنید که برای معرفی خود باید مجموعه‌‌ کاملی از تخصص‌ها و خدمات خود را برای مشتریان توضیح دهید. یک فریلنسر موفق باید قادر باشد خدمات رقیبان را ارزیابی کند و سپس تفاوت کار خود را با دیگران شرح دهد (البته بدون اینکه از برندها و افراد نام ببرد).

مشتریان همیشه به سمت کسی می‌روند که خدمات بیشتر و باکیفیت‌تری را ارائه‌ می‌دهد. در وهله‌‌ بعد قیمت برای آنها اهمیت پیدا می‌کند. برای تبدیل‌شدن به یک فریلنسر موفق نباید قیمت‌های فضایی در نظر بگیرید.

اضافه‌کردن خدمات رایگان به خدمات اصلی

به یاد داشته باشید که در سراسر کشور شما رقیبان زیادی دارید که ممکن است کیفیت کار شما و آنها یکسان باشد. برای اینکه بتوانید از رقبای خود سبقت بگیرید، می‌توانید در کنار خدمات اصلی، خدمات رایگان نیز به‌عنوان اشانتیون به مشتریان خود ارائه دهید.

 معرفی بهترین سایت های فریلنسری ایرانی و خارجی

استفاده از شبکه‌های اجتماعی یکی از انواع راه‌های پیدا کردن مشتری برای انجام پروژه فریلنسری است. امروزه سایت‌های مختلفی برای گرفتن پروژه نیز وجود دارد. هم‌چنین شما می‌توانید با حضور در سایت‌های فریلنسری خارجی، درآمد دلاری نیز کسب کنید.

بهترین سایت‌های ایرانی برون سپاری

در اینجا لیستی از سایت‌های معتبر ایرانی برای گرفتن پروژه فریلنسری معرفی کردیم که توانسته اند فریلنسرهای زیادی را به خود جذب کنند. معمولا عضویت در این سایت‌ها رایگان است و به راحتی می‌توان از آن‌ها پروژه‌های مختلفی در زمینه‌های متعدد دریافت کرد. هم‌چنین در اکثر این سایت‌های کارفرهاما این قابلیت را دارند که به فریلنسرها براساس کیفیت کارشان امتیاز دهند و این امتیاز برای همه افراد قابل مشاهده خواهد بود.

بهترین سایت‌های فریلنسری عمومی خارجی

بهترین سایت‌های فریلنسری عمومی خارجی

اگر به دنبال درآمد دلاری هستید می‌توانید با عضویت در سایت‌های فریلنسری خارجی حقوقتان را به صورت دلار دریافت کنید. البته توجه داشته باشید که بعضی از این سایت‌ها برای ثبت نام هزینه کمی به عنوان حق عضویت دریافت می‌کنند. برای دریافت پول نیز می‌توانید از یک حساب اعتباری پی پال یا مستر کارت استفاده کرده و به راحتی پولتان را به ریال تبدیل کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.