خانه‌پز؛ بازارچه کیک و غذای خانگی در مشهد

علیرضا قاسمی به همراه زهرا تقوی استارتاپ خانه‌پز را راه انداخته‌اند

0

استارتاپ خانه‌پز که توسط علیرضا قاسمی به همراه زهرا تقوی بنیانگذاری شده، یکی از استارتاپ‌های فعال در این حوزه است. علیرضا ۲۷ ساله و متولد مشهد است و در رشته عمران در دانشگاه فردوسی مشهد تحصیل کرده و برنامه‌نویسی را به صورت خودخوان دنبال کرده است. 

حمایت از کسب‌و‌کارهای خانگی از جمله حوزه‌هایی است که به نظر می‌رسد باید توجه بیشتری به آن شود و استارتاپ‌های بیشتری به این حوزه ورود کنند تا از ظرفیت افراد خانه‌دار به عنوان اهرم محرک اقتصاد خانواده استفاده بهینه‌تری صورت گیرد.

استارتاپ خانه‌پز به نشانی khanepaz.com‌ که توسط علیرضا قاسمی به همراه زهرا تقوی بنیانگذاری شده، یکی از استارتاپ‌های فعال در این حوزه است. علیرضا ۲۷ ساله و متولد مشهد است و در رشته عمران در دانشگاه فردوسی مشهد تحصیل کرده و برنامه‌نویسی را به صورت خودخوان دنبال کرده است.

‌من تا پیش از این در حوزه عمران فعالیت می‌کردم و در شرکتی کارمند بودم و در کنار آن به فعالیت‌های برنامه‌نویسی در پروژه‌های مختلف می‌پرداختم. بعد از مدتی حوزه عمران را کنار گذاشتم و به‌صورت متمرکز به برنامه‌نویسی مشغول شدم. بیشتر در زمینه برنامه‌نویسی اندروید و طراحی سایت فعالیت می‌کردم و در حال حاضر نیز در شرکتی مشغول به کار هستم که همگی برنامه‌نویس هستیم و در کنار کار اصلی هر کدام کسب‌وکار اینترنتی برای خودمان نیز راه‌انداخته‌ایم.

 ایده خانه‌پز هم در گشت‌و‌گذارهایی که در شبکه‌های اجتماعی داشتم، به ذهنمان رسید. در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و تلگرام متوجه شدم افرادی به صورت خانگی کیک تولید می‌کنند و از طریق صفحه اینستاگرام خود آن را به فروش می‌رساندند. بعد از فیلتر‌شدن تلگرام این تهدید برای اینستاگرام نیز وجود داشت که فیلتر شود. برهمین اساس تصمیم گرفتم بستری را فراهم کنم تا افرادی که این شبکه‌ها فعالیت دارند، بتوانند از این طریق محصولات خود را به فروش برسانند.

  • در خانه‌پز چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

خانه‌پز محیطی است که خانم‌های خانه‌دار می‌توانند هنر آشپزی خود را به نمایش بگذارند و محصولات خانگی خود را به فروش برسانند. محصولاتی مانند کیک و انواع غذاهای خانگی از جمله محصولاتی است که در حال حاضر در خانه‌پز برای فروش قرار داده می‌شود. انواع دیگر محصولات خانگی مانند شیرینی‌جات، فست‌فودهای خانگی، غذاهای ارگانیک، غذاهای رژیمی و غیره جزو محصولاتی است که در آینده به سبد محصولات خود اضافه خواهیم کرد.

  • کاربران چطور می‌توانند از خدمات شما استفاده کنند؟

کاربران می‌توانند از طریق شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت سفارش خود را ثبت کنند. پس از آن سفارش به خانم‌های خانه‌دار اطلاع‌رسانی می‌شود. هر‌کدام که زودتر سفارش را تایید کنند، سفارش به آنها تعلق می‌گیرد و باید سفارش را برای ارسال آماده کنند. تاییدیه سفارش هم برای مشتری ارسال می‌شود.

در زمان ثبت سفارش برای کیک‌های اختصاصی تولد و مراسم‌های مختلف این امکان برای کاربران وجود دارد که کیک را با هر طرح و نقشی که مدنظر دارند، سفارش دهند، طعم خامه و محتویات و نوع کیک را انتخاب کنند. در کنار تغییراتی که اعمال می‌شود، قیمت نهایی نیز به او نمایش داده می‌شود و در صورت تایید سفارش ثبت می‌شود.

  • پس فرآیند سفارش‌گیری شما با سایتی مانند مامان‌پز متفاوت است؟ در مورد فرآیند کاری خود بیشتر توضیح دهید.

بله، ما مانند سایت‌هایی مثل مامان‌پز مشخص نکرده‌ایم که محصولات متعلق به کدام خانم خانه‌دار است، بلکه محصولات به‌صورت کلی در سایت قرار داده شده‌اند و همه خانم‌ها می‌توانند آن محصولات را در منزل تهیه کنند.

بر همین اساس زمانی که سفارشی ثبت می‌شود، در‌خواست برای خانم‌هایی که نزدیک‌تر به منطقه مشتری هستند، ارسال می‌شود و هر‌کدام در صورت تمایل می‌توانند سفارش ارسالی را تایید کنند. قیمت محصولات نیز در سایت یکسان است و همه خانم‌ها با همان قیمت محصولات درخواستی مشتری تولید می‌کنند.

تمام غذاهای خانگی و اکثرا خورشتی هستند که طبخ آنها در منزل امکان‌پذیر باشد. در حال حاضر ۴ نفر به عنوان کیک‌پز و ۵ نفر در حوزه غذای خانگی با ما همکاری دارند.

  •   حداقل سفارش برای محصولات باید چقدر باشد تا تایید شود؟

سفارشات از یک روز قبل باید ثبت شود و کیک‌ها نیز حداقل از ۲ تا ۳ روز قبل سفارش‌گیری می‌شود. مخاطب هدف ما کسانی هستند که مهمانی یا مراسمی دارند بر همین اساس حداقل سفارش برای تایید سفارشات غذا ۵ پرس است که برای خانم‌های خانه‌دار طبخ آن غذا به‌صرفه باشد.

  •   چطور مخاطبان اصلی خود یعنی خانم‌های خانه‌دار را که علاقه‌مند به طبخ غذا و کیک در منزل بودند، پیدا کردید؟

تمام شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام و تلگرام را به طور اختصاصی در شهر مشهد جست‌وجو کرده و تمام کاربران فعال در این حوزه را شناسایی کردیم. تقریبا حدود ۸۰ کاربر از اینستاگرام و حدود ۵۰ کاربر از تلگرام پیدا کردم. پس از آن با هر کدام تماس گرفتم و از شرایط کاری و میزان فروشی که داشتند، اطلاعاتی کسب کردم و با آنها ارتباط گرفتم.

در ابتدا اکثرا اعتماد نمی‌کردند‌ و بزرگ‌ترین مشکلی که با آن روبه‌رو بودم، این بود که خانم‌های خانه‌دار تمایل داشتند در ابتدا پول را دریافت کنند و بعد محصول را تهیه کنند. بر همین اساس من مجبور شدم سرمایه‌ای را وارد کار کنم تا ابتدا پول آنها را بدهم تا حاضر شوند سفارشات را انجام دهند‌ و بعد از اینکه سفارش انجام می‌شود، پول را از مشتری دریافت می‌کردم. من یک میلیون تومان را وارد کار کردم ولی از آنجایی که تبادل مالی خوبی با خانم‌های خانه‌دار و مشتریان داریم، هنوز این پول تمام نشده ‌و از مازاد آن جعبه اختصاصی برای خانه‌پز طراحی کرده‌ایم.

  •   در حال حاضر در چه مرحله‌ای هستید آیا به مرحله‌ای رسیده‌اید که درآمدها، هزینه‌ها را پوشش دهد؟

چون خانم‌های خانه‌داری که با آنها همکاری داریم قبلا در این حوزه فعال بودند، نیازی به هزینه اضافی نبود‌ و تقریبا در ۳ ماه اول فعالیت از نقطه سر‌به‌سر عبور کردیم.

  •   شیوه درآمدزایی در خانه‌پز چگونه است؟

ما ‌روی هر سفارشی که ثبت می‌شود، ۱۰درصد کارمزد دریافت می‌کنیم.

  •   در حوزه فعالیت خود چند رقیب شناسایی کردید؟

رقبایی که در حوزه فروش آنلاین کیک فعالیت می‌کنند، اکثرا با قنادی‌ها و شیرینی‌پزی‌های صنعتی همکاری دارند و من کمتر سایتی را دیدم که در حوزه فروش آنلاین کیک خانگی فعالیت داشته باشد و می‌توانم بگویم در این زمینه تقریبا رقیبی نداریم.

  •   مهم‌ترین مشکلی که از شروع کار با آن روبه‌رو بودید، چه موردی بوده است؟

حمل‌و‌نقل کیک تا‌کنون مهم‌ترین چالش ما بوده است، چون کیک‌ها معمولا با تاکسی‌های آنلاین ارسال می‌شود و در بعضی مواقع آسیب می‌بینند. هنوز نتوانسته‌ایم این مشکل را کاملا حل کنیم و به دنبال راه چاره می‌گردیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.