جابو یک جامعه مجازی برای کسب‌و‌کارها

0

محمود مدبری ۴۷‌ساله بنیانگذار استارتاپ joboo.ir‌ کسی است که به گفته خودش در زمینه ایده‌پردازی کسب‌و‌کار شاعر است و ایده‌ها مثل بیت‌های شعر در دورنش می‌جوشد و او را وادار می‌کند تا سالانه ۱۰ الی ۱۵ میلیون صرف ایده‌های متعددی کند که به ذهنش می‌رسد. البته در اکثر مواقع نیز ایده‌ها به نتیجه نمی‌رسد ولی این مانع از این نمی‌شود که او دست از ایده‌پردازی بردارد. او متولد تهران است. لیسانس فیزیک کاربردی از دانشگاه شیراز و کارشناسی ارشد کارآفرینی گرایش کسب‌و‌کارهای جدید از دانشگاه تهران دارد. او حدود ۱۰سال پیش یک شرکت خدمات در زمینه نظافت و اعزام نیرو به نام طوبی راه می‌اندازد ولی به دلایلی موفق نمی‌شود آن کار را ادامه دهد و در زمینه‌های دیگری مشغول به فعالیت می‌شود. «‌من به حوزه آی‌تی علاقه‌مند بودم و در شرکت‌های‌ های‌تک نیز سابقه فعالیت داشتم و با اینترنت خیلی زود آشنا شدم. در سال ۸۵ یک فروشگاه اینترنتی در زمینه ICT راه انداختم و در همان سال ماژول بانک سامان را برای این بانک راه‌اندازی کردیم. در سال ۸۷ یک فروشگاه اینترنتی در زمینه فروش محصولات بیورر راه انداختیم که نمایندگی فروش محصولات بیورر آلمان است و همچنان نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در سال۹۲ نیز یک وب‌سایت به نام هنرسیتی راه انداختیم که در زمینه کارآفرینی بانوان فعالیت می‌کند.» او اخیرا هم کانالی را در منطقه نازی‌آباد که محل سکونتش است، راه انداخته ‌تا کسب‌و‌کارهای محلی برای تبلیغ کسب‌و‌کار خود از این طریق اطلاع‌رسانی کنند و در مصرف کاغذ و تراکت صرفه‌جویی شود. محمود مدبری بعد از اینکه ‌روی ایده‌های متعدد کار می‌کند، در سال ۹۲ تصمیم می‌گیرد که شرکت خدماتی طوبی را گسترش دهد و علاوه بر خدمات نظافت، خدمات دیگری را به مجموعه اضافه کند ولی مجددا کار به نتیجه نمی‌رسد و با شکست مواجه می‌شود. «‌مشکل بزرگی که در طوبی داشتیم، این بود که نیروهایی که اعزام می‌شدند بعد از اینکه با مشتریان ارتباط می‌گرفتند، شماره خود را به مشتریان می‌دادند و خارج از مجموعه شرکت کار را دنبال می‌کردند. با توجه به مشکلی که وجود داشت، نتوانستیم کار را ادامه دهیم و به دنبال راه‌حلی برای این مشکل می‌گشتیم. به عبارت دیگر از برهان خلف استفاده کردم و به دنبال این رفتم که مدل کسب‌و‌کاری را طراحی کنم که خدمات‌دهندگان به مشتریان شماره بدهند و مشتریان هم شماره دریافت کنند تا بتوانم این مشکل را حل کنم. ایده جابو از همین جا شکل گرفت و تصمیم گرفتم این استارتاپ را راه بیندازم.»

  •  جابو چیست

جابو یک جامعه مجازی کسب‌و‌کار است که قصد دارد تا حدی به حل مشکل اشتغال کمک کند. عملکرد جابو به این شکل است که صاحبان کسب‌و‌کار در حوزه‌ای که فعالیت می‌کنند، می‌توانند محل استقرار و نوع خدمتی را که می‌خواهند ارائه دهند در نقشه مشخص کنند. آنها می‌توانند در جابو برای خود پروفایل ایجاد کنند و عکس و خدماتی را که ارائه می‌دهند نیز معرفی کنند.‌ مشتریانی که نیازمند خدمات هستند، می‌توانند به شعاع ۱۰کیلومتر اطراف خود در نقشه را ملاحظه کنند و خدمات‌دهندگان نزدیک به خود را در هر حوزه‌ای مشاهده کنند‌ و خدمات‌دهنده مورد نظر خود را پیدا کنند و با خدمات‌دهنده تماس بگیرند. در صفحه پروفایل خدمات‌دهنده شماره تماس، دیپلم‌ها و تاییدیه‌ها قابل بررسی است. در جابو کسب‌و‌کارها نیز می‌توانند با هم در ارتباط باشند و به صورت B2B از خدمات یکدیگر استفاه کنند. محمود می‌گوید آنها در مرحله ابتدایی ممیزی ‌روی کسب‌و‌کارها انجام نمی‌دهند و امتیاز را بر عهده مصرف‌کننده قرار می‌دهند و در مراحل بعدی قصد دارند کسب‌و‌کارهای برگزیده هر منطقه را به مشتریان معرفی کنند. برای این کار در این مرحله مدارک کسب‌و‌کارها را ممیزی می‌کنند و امتیاز می‌دهند و زمانی که مشتری در نقشه به دنبال کسب‌و‌کارهای خاصی می‌گردد، به او کسب‌و‌کارهای برتر را پیشنهاد می‌دهند. علاوه بر این، پروفایل‌های ساخته‌شده در جابو استاتیک نیست و این امکان برای کسب‌و‌کارها وجود دارد که با هم و با مشتریان در تعامل باشند. «‌جامعه مجازی جابو اینجا معنای اصلی خود را پیدا می‌کند که کسب‌و‌کارها می‌توانند در شبکه اجتماعی جابو روزانه مانند اینستاگرام عکس منتشر کنند و دلنوشته‌های خود را بیان کنند. امکاناتی مانند لایک‌کردن صفحات دیگران و چت‌کردن منجر به جذب امتیاز می‌شود و این امکان برای کسب‌و‌کارها فراهم می‌شود که بتوانند از هشتگ‌های داغ برای رونق کسب‌و‌کار خود استفاده کنند. کسب‌و‌کارها برای استفاده از این امکان یا خودشان امتیاز دارند یا اینکه امتیاز خریداری می‌کنند و یکی از راه‌های درآمدزایی ما نیز از همین طریق است.» جابو تقریبا ۲ ماه است که کار خود را شروع کرده‌ و در این مدت حدود ۲۵۰ کاربر در آن عضو شده‌اند. در جابو محدودیتی برای حضور مشاغل وجود ندارد و هر صنف و هر کسب‌و‌کاری می‌تواند خود را در جابو معرفی کند و همه کسب‌و‌کارها ‌پوشش داده می‌شود.

  •   شیوه درآمدزایی جابو

در حال حاضر هم مشتریان و هم کسب‌و‌کارها می‌توانند به صورت رایگان از خدمات جابو استفاده کنند و آنها قصد دارند این شیوه را تا جذب حدود ۲۰۰۰ کاربر در جامعه مجازی ادامه دهند. «‌خدمات جابو برای مشتریان همیشه رایگان خواهد بود. برای درآمدزایی پلن‌های متعددی داریم که کسب‌و‌کارها را شامل می‌شود. یکی از راه‌های درآمدزایی که در نظر گرفته‌ایم این است که کسب‌و‌کارها می‌توانند از بنر استفاده کنند تا در صفحه اول و صفحات پربازدید نمایش داده شوند. راه دیگر همان‌طور که گفتم تبادل امتیازات است. به عنوان مثال، کسب‌و‌کاری قصد دارد در نمایشگاه شرکت کند و می‌خواهد پستی که منتشر می‌کند، داغ کند ولی امتیازی ندارد. می‌تواند از ما امتیاز خریداری کند تا هشتگش داغ شود. البته ما کاربران را تشویق می‌کنیم که به واسطه فعالیت در شبکه اجتماعی امتیاز جذب کنند و از امتیازاتی که کسب کرده‌اند برای داغ‌کردن هشتگ‌های خود استفاده کنند.» آنها تا‌کنون نزدیک به ۵۰ میلیون در کار هزینه کرده‌اند و با توجه به اینکه هنوز به مرحله درآمدزایی نرسیده‌اند، از پروژه‌های دیگری که دارند هزینه‌ها را تامین می‌کنند. محمود می‌گوید ارزیابی دقیقی از حجم بازار ندارند ولی معتقد است که کارشان در ایران مشابهی ندارد و برای اینکه خودشان را بهتر معرفی کنند، بیشتر از بازاریابی دیجیتال استفاده می‌کنند و در حال حاضر به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستند تا بتوانند کار را سریع‌تر پیش ببرند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.