تبلیغات کار دست زاکربرگ داد/ کاهش تعاملات کاربران اینستاگرام

0

نتیجه یک مطالعه جدید انجام شده توسط وب‌سایت Quintly از وضعیت اینستاگرام  نشان می دهد که کاربران این شبکه های اجتماعی رو به کاهش است. از هر ۱۰ کاربر فعال روزانه اینستاگرام، ۶ کاربر از تغییرات اینستاگرام ابراز نارضایتی کرده‌اند.

Quintly با تحلیل چیزی در حدود ۱۰ هزار پروفایل اینستاگرامی در طول سال ۲۰۱۵ میلادی و تحلیل داده‌های بدست آمده اینچنین نتیجه گرفته است: میزان تعاملات کاربران  کاهش چشمگیری داشته است. سال گذشته در گزارش منتشر شده، از اینستاگرام به عنوان سلطان تعامل با کاربران و پیشتاز در زمینه ارائه راهکارهای نوین برای جذب کاربران جدید یادکردیم اما حالا باید عنوان کنیم که میزان تعامل موجود در این شبکه اجتماعی به طور چشمگیری کاهش یافته است.”

پیش از بررسی دقیق داده‌های این مطالعه به‌نظر می‌رسد باید آنچه در سال گذشته میلادی برای این شبکه اجتماعی اتفاق افتاده و عکس‌العمل کاربران در قبال آن‌ها را بررسی کنیم. در اولین روزهای سال گذشته، اینستاگرام تغییراتی گسترده را روی پلتفرم خود اعمال کرد تا آماده‌سازی لازم به منظور دریافت‌ به‌روزرسانی‌های جدید صورت پذیرد. در اولین گام از فرایند اعمال تغییرات، در ماه فوریه این شرکت گزینه پخش مجدد خودکار را برای ویدئوها عرضه کرد که گزینه‌ای جذاب برای آگهی دهندگان به شمار می‌آید. در ماه مارس نیز اینستاگرام قابلیت جدیدی را برای ویدئوها عرضه کرد که در قالب استفاده از آن، کاربران با کشیدن انگشت روی ویدئو (به‌سمت چپ) می‌توانند محتوای بیشتری را مشاهده کنند. پس از آن، برنامه Layout که در واقع راهکاری برای تولید تصاویر کلاژ بود عرضه شد. در نهایت هم برنامه Boomerang به‌منظور تولید ویدئوهای یک ثانیه‌ای ارائه شد.

این روند در ماه‌های مارس و آوریل هم با ارائه فیلترهای جدید، قابلیت‌های جدید برای ویرایش تصویر و امکان استفاده از شکلک‌ها در قالب هش‌تگ‌ها تکمیل شد. یکی از اصلی‌ترین به‌روزرسانی‌های اینستاگرام، در ماه ژوئن و در قالب ارائه راهکارهای جدید جستجو، پیش روی کاربران قرارگرفت. در ماه آگوست، تغییر دیدگاه اینستاگرام از فراهم کردن امکان به‌کارگیری تصاویر در ابعاد ۱:۱ به رویکردی برای استفاده از تصاویری با تمامی نسبت‌های ممکن را شاهد بودیم.

نکات منفی و تاثیرگذار

اینستاگرام در تاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۵ رسما اعلام کرد تبلیغات موجود در این شبکه اجتماعی پیش روی تمامی کاربران سراسر جهان قرار خواهد گرفت. در ادامه راه نیز با مشاهده هر پنج یا شش عکس، کاربران شاهد نمایش محتوای تبلیغاتی بودند. این در حالی است که تا پیش از این به ازای مشاهده هر ده تا دوازده دقیقه پیمایش صفحات، یک تبلیغ مشاهده می‌شد. نتیجه کار این بود که کاربران تا حد زیادی از این روند نفرت پیدا کردند. در تحقیقات انجام شده اینچنین نتیجه گرفته شده که از هر ۱۰ کاربر فعال روزانه اینستاگرام، ۶ کاربر از این تغییرات ابراز نارضایتی کرده‌اند. در حقیقت تعداد کاربرانی که گزینه یک ستاره را برای پاسخ به تجربه کاربری انتخاب کرده‌اند چیزی در حدود ۱۸۰ درصد افزایش داشته است.

دیگر تغییرات و بهینه‌سازی‌هایی که در ادامه روند حاکم بر محیط اینستاگرام شاهد بودیم نیز بیشتر روی آگهی‌دهندگان و کنترل این پلتفرم تمرکز داشتند تا روی بهبود تجربه کاربران و از ماه سپتامبر تاکنون، تنها تغییر مثبت در بهبود تجربه کاری کاربران، قابلیت استفاده از چندین حساب کاربری روی یک دستگاه هوشمند بوده است.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط Quintly، آمار پست‌های مرتبط با تبلیغات و نمایش محتویات توسط برندها با افزایش ۱۱۶ درصدی، از ۰.۸۴ پست در روز به متوسط ۱.۰۴ پست در روز رسیده است. روندی که برای اینستاگرام می‌تواند به کسب درآمد بیشتر منجر شود اما برای کاربران، خوشایند نخواهد بود.

موضوعی که بیش از سایر موارد، نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد آن است که تعداد دنبال‌کنندگان این شبکه اجتماعی تا حد زیادی با کاهش مواجه شده و تحلیل‌ها نشان می‌دهند این روند در سال ۲۰۱۶ همچنان ادامه خواهد داشت. نکته دیگر آن است که نرخ تعامل کاربران با این شبکه اجتماعی در مقایسه با آغاز سال ۲۰۱۵ میلادی، به مراتب کاهش یافته است به‌گونه‌ای که متوسط تعاملات کاربران با هر پست، در حال حاضر ۴۰ درصد کم‌تر از گذشته اعلام شده است.

منبع: ای تی ایران

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.