با چت کردن، کار تیمی کنید!

گفتگو با استارتاپ تیم‌کمپ

0

در «تیم کمپ» همه چیز از ساختن یک تیم شروع می‌شود.آنها می‌خواهند تنها یک چیز را به مخاطبان خود یادآوری کنند و آن «لذت انجام کار گروهی یا تیم ورک» است.در واقع در«تیم کمپ» هر تیم،یک جامعه مجازی کوچک است که برای رسیدن به هدف‌های بزرگش فعالیت می‌کند. حال تصور کنید شبکه‌ای مشابه همین تلگرام را در اختیار دارید که با آن می‌توانید فعالیت‌ها و ارتباطات تیم‌تان را مدیریت کنید.«تیم‌کمپ» دقیقا همین کار را برای شما انجام می‌دهد.

آنها  از اولین‌هایی  هستند که بدون کپی از الگوی خارجی، این فرصت را مهیا کرده‌اند. در این شماره شنبه‌، به سراغ «سینا یزدانیان» جوان ۳۲ ساله رفتیم که توانسته تنها با سرمایه اولیه بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان،«تیم کمپ» را را‌ه‌اندازی کند.با او همراه شدیم تا از ماجرای تاسیس و ایده  «تیم کمپ» و اشتغالزایی برای چهار جوان ایرانی دیگر، بیشتر سر در بیاوریم.

  •  چرا «تیم کمپ» و آن هم به این نام؟!

تیم کمپ ابزاری است که ارتباطات مستقیم بین اعضای تیم را به کار تیمی اصولی و قابل مدیریت تبدیل می‌کند. اگر بخواهم ساده بگویم همه ما سرویس‌ها و نرم‌افزارهای مدیریت پروژه زیادی را – چه داخلی و چه خارجی- می‌شناسیم ولی اگر دقت کنیم می‌بینیم که مدیریت تیم و پروژه با این سرویس‌ها بعد از مدتی برای تیم‌ها سخت می‌شود و آپدیت‌کردن تسک‌ها، فایل‌ها و اطلاعات پروژه یا انجام نمی‌شود یا خیلی به سختی و با تنبلی از طرف اعضای تیم انجام می‌شود. در واقع اعضای تیم خیلی راحت‌تر هستند که با تعامل مستقیم یا با چت‌کردن کارهایشان را هماهنگ کنند.

راه‌حل ما برای این مشکل ارائه‌کردن بستری است که با اتصال به ابزارهای ارتباطی مثل تلگرام، اسکایپ، اسلک و… تعامل بین اعضای تیم را به آیتم‌های قابل مدیریت و  پیگیری مثل تسک تبدیل می‌کند، بدون اینکه نیاز باشد تیم‌ها از ابزار جدیدی استفاده کنند یا اینکه روش فعلی کارشان را تغییر بدهند. اسم تیم‌کمپ اشاره به چشم‌انداز این سرویس دارد که در نهایت تبدیل به جامعه‌ای از تیم‌ها می‌شود که می‌توانند خدمات و محصولات خودشان را با هم به اشتراک بگذارند و بازارهای جدیدی را پیدا کنند.

  •  این ایده به نظر خارجی می‌رسد. آیا شما خودتان این ایده را شکل دادید یا اینکه ‌از یک پلت‌فرم خارجی تقلید کرده‌اید؟

تا جایی که ما بررسی کردیم سرویسی با مفهوم و چشم‌اندازی که ما در نظر داریم، وجود ندارد، هر چند که به قول دوستی «رقیب، نعمت است». تیم‌کمپ ابتدا یک سیستم مدیریت پروژه ساده بود مشابه سرویس‌هایی که می‌شناسیم و بیشتر برای مدیریت کارها و مشتریان داخلی و خارجی خودمان استفاده می‌کردیم. بعد از مدتی آن را به دوستان دیگری معرفی کردیم و به تدریج تیم‌کمپ به شکل کنونی شکل گرفت.

  •  کاربران چطور می‌توانند از تیم کمپ استفاده کنند؟

اپلیکیشن و بات تیم‌کمپ امکان استفاده از خدمات ما را برای کاربران فراهم می‌کند. بات تیم‌کمپ با اتصال به تلگرام و مسنجرهای دیگر ارتباطات بین اعضای تیم را به آیتم‌های قابل مدیریت مثل task،discussion و event تبدیل می‌کند. اپلیکیشن تیم کمپ هم به تیم‌ها اجازه می‌دهد تا به تسک‌ها و سایر آیتم‌هایی که در تیم ایجاد شده دسترسی داشته باشند و از امکانات جانبی مثل درایو تیم کمپ و خدمات دیگر که به‌تدریج اضافه می‌شود، استفاده کنند.

  •  کاربران چطور بتوانند به خدمات «تیم‌کمپ» اعتماد کنند؟

به نظرم اعتماد به یک سرویس یا محصول از دو جنبه قابل تعریف است؛ اول اینکه آن سرویس یا محصول ارزش مشخصی را به کاربرانش ارائه کند، این باعث می‌شود تا کاربر بدون سردرگمی و به‌ساده‌ترین شکل ممکن نیازش را برطرف کند که نتیجه‌اش اعتماد‌سازی و معرفی مستمر به دیگران خواهد بود. دومین بخش، جنبه فنی محصول یا سرویس است.

در این بخش ما سعی کردیم تا با استفاده از زیرساخت‌های امن تحت کلود، الگوریتم‌های رمز‌گذاری و موارد دیگر، بالاترین درجه اطمینان را در تیم‌کمپ به کاربران ارائه کنیم. به علاوه ما به صورت مستقیم با تیم‌هایی که با تیم‌کمپ کار می‌کنند در ارتباط هستیم و بازخوردهایشان را دریافت می‌کنیم که این موضوع تاثیر زیادی در جلب اعتماد کاربران داشته است.

  •  آیا تیم کمپ فقط در ایران و به کاربران داخلی خدمات ارائه خواهد  داد؟

ما نمی‌خواهیم تیم کمپ را محدود به ایران کنیم، ما همین الان در حال سرویس‌دهی به تیم‌هایی در سوئد و کانادا هستیم، ولی تمرکز اولیه ما بازار ایران است تا بتوانیم تیم‌کمپ را به بلوغ برسانیم و یک سرویس قوی و قابل‌اعتماد در سطح جهانی عرضه کنیم. مهم‌ترین موضوع وجود گپ بین ابزارهای ارتباطی و ابزارهای تیم‌ورک است که ما سعی در پر‌کردن این گپ داریم و این نیاز محدود به ایران نیست.

  •  بر سر راه تیم کمپ چه مشکلاتی تا‌کنون قرار داشته است؟

بزرگ‌ترین چالش هر استارتاپ، شناسایی دقیق مخاطب و ایجاد ارزش برای آن است. ارزشی که جامعه هدف را به کاربر وفادار و همراه تبدیل کند، نباید فراموش کنیم که اگر می‌خواهیم یک تولید ارزشمند داشته باشیم، باید نیاز مخاطب خود را بشناسیم و با کاربر در ارتباط باشیم. چالش بعدی، نیروی متخصص است.

در اصل این تخصص شماست که کمک می‌کند تا خروجی قابل قبولی به کاربر ارائه دهید. مخاطبان می‌دانند و می‌فهمند سرویس یا محصول خوب چیست. این مسئله نیز مهم است که یک متخصص باید باهوش باشد و چند قدم جلوتر از جایی که هست را ببیند. البته مشکلات مالی هم که همیشه وجود دارد و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت که به عقیده من قابل حل است.

  •   از تیم‌تان راضی هستید؟

تیم ما چهار‌نفره است و البته مثل هر تیم استارتاپی دیگری ساختار سازمانی کلاسیکی نداریم و تیم کاملا چابک مدیریت می‌شود. اما اگر براساس مسئولیت‌ها اگر بخواهم بگویم، من (‌سینا یزدانیان‌) و حمیدضا کریمی مدیر اجرایی و مدیر فنی و هم بنیانگذار تیم‌کمپ هستیم، رکسانا نخجوانی مدیر محصول و ریحانه خزانه‌دارلو هم مدیر توسعه کسب‌و‌کار تیم‌کمپ هستند.

به نظر من منتور‌ها نقش مهمی را در هدایت یک کسب‌و‌کار موفق بر عهده دارند و داشتن یک تیم خوب به‌تنهایی کافی نیست. بنابراین باید از میثم زرگرپور و امید اخوان تشکر کنم که به عنوان منتورهای تیم‌کمپ در کنار ما هستند و نظرهایشان خیلی به قرار گرفتن ما در مسیر درست کمک کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.