با تلنت‌یاب انتخاب شغل آسان شده است

0

از این رو میلاد بختی ۲۸ ساله به همراه هم‌تیمی‌اش احسان تعدادی با شناسایی این موضوع و اهمیت آن در زندگی، استارتاپی را به نشانی talentyab.com‌ ‌ راه‌اندازی کرده‌اند تا افراد از این طریق بتوانند توانایی‌های خود را بهتر بشناسند و با انتخاب شغل مناسب شادتر زندگی کنند. میلاد متولد سبزوار است و تحصیلات خود را در رشته مدیریت دانشگاه تهران گذرانده است و بدون کنکور وارد دوره ارشد و پس از آن دکترا شده ‌و در حال حاضر در آستانه دفاع از پایان‌نامه خود است. او از دوران کارشناسی وارد کار اجرایی شده و پروژه‌های مختلفی را در حوزه تخصصی منابع انسانی‌ انجام می‌داده است.

  •  شما به عنوان مشاور منابع انسانی و مدتی هم به عنوان کارشناس منابع انسانی در شرکت‌های مختلفی فعالیت می‌کردید، چه نیازی را احساس کردید که تصمیم گرفتید این استارتاپ را راه‌اندازی کنید؟

در دوران دانشجویی اکثر دانشجویان از جمله خود من تکلیفمان با خودمان معلوم نبود و نمی‌دانستیم متناسب‌ترین مسیر شغلی که منطبق با توانایی‌ها و علاقه‌مندی‌ها باشد، کدام است و اکثرا از کاری که انجام می‌دادیم، ناراضی بودیم. در این بین یک آزمون روانشناختی به من کمک کرد تا بتوانم مسیرم را بهتر انتخاب کنم. ایده اولیه از همین جا شکل گرفت. بر همین اساس با اعضای تیمی که داشتیم، تصمیم گرفتیم که پلتفرمی را ایجاد کنیم تا به افراد کمک کنیم که دقیقا در جایی که باید قرار بگیرند و حالشان خوب باشد. خودشان، محیطی که در آن می‌خواهند کار کنند و نوع فعالیتی که می‌خواهند انجام دهند را نیز بهتر بشناسند و هدفمندتر  مسیر شغلی خود را انتخاب کنند تا از این تاثیر‌گذاری که خواهند داشت، انرژی بگیرند و در نهایت احساس رضایت بیشتری داشته باشند.

  •   با توجه به صحبت‌هایی که کردید، فرآیندی که در تلنت‌یاب وجود دارد که به افراد کمک می‌کند تا خودشان را بهتر بشناسند، چگونه است؟

در تلنت‌یاب دو بخش وجود دارد؛ بخش کارجو و بخش کارفرما. ‌در بخش کارجو، با آزمون‌های روانشناختی که ایجاد کردیم کمک می‌کنیم تا افراد خودشان را بهتر بشناسند و ابزارهایی مانند رزومه‌ساز آنلاین برای ارائه بهتر توانمندی‌ها و مجموعه‌ای از فرصت‌های شغلی در اختیار کارجو قرار می‌گیرد. در بخش کارفرما نیز به کارفرماها کمک می‌کنیم که بتوانند بهترین افراد را برای پست‌هایی که نیاز دارند، انتخاب کنند. کارفرما‌ها می‌توانند از آزمون‌های روانشناختی به عنوان مکمل فرآیند جذب خود استفاده کنند و فرآیند جذب را به صورت سیستمی و تحت وب مدیریت کنند؛ یعنی از زمانی که یک متقاضی درخواستش ارسال می‌شود تا زمانی که متقاضی جذب می‌شود، کل فرآیند را می‌توانند در نظر بگیرند و به صورت سیستمی پیگیری کنند. همچنین می‌توانند برای بررسی رزومه‌ها ارزیاب تعریف کنند و در نهایت انتخاب کیفی بهتری داشته باشند.

  •   در آزمون‌های روانشناختی چه شاخص‌هایی را ارزیابی می‌کنید تا کارجو بهتر بتواند خودش را بشناسد؟

آزمون‌های مختلفی در تلنت‌یاب وجود دارد و به طور کلی ۱۴ ابزار است که هر کدام یک هدف مشخص را دنبال می‌کنند. از جمله آن اهداف می‌توان به مواردی همچون ترجیحات شخصیتی فرد، ترجیحات حرفه‌ای فرد، سبک حل تعارض، سبک مقابله با استرس و غیره را نام برد که مجموع این ابزارها به فرد در انتخاب بهتر کمک می‌کنند. بعد از اینکه فرد این مراحل را طی می‌کند یک تفسیر کامل از وضعیت خود را به عنوان خروجی دریافت می‌کند و در هر شاخص وضعیت وی سنجیده می‌شود و راهکارهای بهبود و ارتقا به او پیشنهاد می‌شود. این تحلیل‌ها به صورت خودکار انجام می‌شود و ما با همکاری دانشگاه علامه مجموعه‌ای از آزمون‌های معتبر را اعتبار‌سنجی کردیم و داده‌های داخلی آنها را به اصطلاح نُرم کردیم و تحلیل‌های مفصلی ‌روی آن نوشتیم و به هر فرد متناسب با وضعیت اختصاصی خود تحلیل مربوطه را ارائه می‌دهیم.

  •   برای اینکه فرد بتواند شناخت لازم را از خودش به دست بیاورد باید تمامی این آزمون‌ها را پشت سر بگذارد؟

اجباری در استفاده از آزمون‌ها وجود ندارد و برخی ‌آزمون‌ها همپوشانی دارند و بسته به نیاز، فرد یا سازمان می‌توانند خروجی آزمون‌هایی که ما در سایت قرار داده‌ایم را بررسی کنند و انتخاب کنند که کدام آزمون می‌تواند برای آنها مناسب‌تر باشد.

  •   آیا شما به فرد این پیشنهاد را هم می‌دهید که چه شغل‌هایی برای او مناسب است؟

ما در حال حاضر وارد این حوزه نشده‌ایم ولی فرد بعد از سپری‌کردن آزمون‌ها می‌تواند از ابزار رزومه‌ساز استفاده کند تا بتواند خودش را حرفه‌ای به سازمان‌ها معرفی کند‌ و در نهایت نیز فهرستی از مشاغل تخصصی در حوزه مورد علاقه فرد به او نمایش داده می‌شود.

  •   این فرصت‌های شغلی، فرصت‌های شغلی واقعی هستند؟

بله سازمان‌ها هر کدام یک پنل دارند که کارشناسان منابع انسانی سازمان با آن کار می‌کنند و فرصت‌های شغلی را تعریف می‌کنند و در دیتا‌بیس تلنت‌یاب جست‌وجو می‌کنند و رزومه‌ها را رد یا تایید می‌کنند و برای رزومه‌ها ارزیاب تعریف می‌کنند تا در نهایت به جذب نهایی منجر شود و ما هیچ دخالتی در این فرآیند نداریم. تا‌کنون با سازمان‌های زیادی وارد تعامل شده‌ایم و در حوزه جذب کاربر سال گذشته رشد ماهانه ۳۰ درصد را تجربه کرده‌ایم.

  •   شیوه درآمد‌زایی شما در تلنت‌یاب چگونه است؟

عمده درآمد ما از جانب سازمان‌ها تامین می‌شود به این ترتیب که سازمان براساس میزان دسترسی که می‌خواهد داشته باشد هزینه استفاده از خدمات برای آن محاسبه می‌شود. از طرف دیگر برخی از آزمون‌ها رایگان هستند و برخی دیگر نیز در ازای پرداخت مبلغی برای کاربران قابل استفاده هستند که این مبالغ از ۹۰۰۰ تومان تا ۵۶۰۰۰ تومان متغیر است.

  •   در این زمینه سایت مشابه شما را می‌توانیم با حذف قسمت آزمون‌ها ایران تلنت در نظر بگیریم که در زمینه کاریابی قوی کار می‌کنند. شما چطور خودتان را از این سایت متمایز کرده‌اید؟ 

ما نمی‌خواهیم که تلنت‌یاب به عنوان یک سایت کاریابی از طرف کاربران شناخته شود بلکه قصد داریم مسیر شغلی فرد را با مراحل شناخت، معرفی و حتی آموزش مشخص کنیم. به عبارتی توسعه مهارت، کمک به معرفی حرفه‌ای مهارت افراد و در نهایت شناخت توانمندی‌ها برای ما اولویت دارد که سایر سایت‌های مشابه چنین کاری را نکرده‌اند‌ و به علاوه گروهی از مخاطبان را سایت‌هایی مانند ایران تلنت فراموش کرده‌اند. گروهی که شامل افراد تازه فارغ‌التحصیل می‌شود که ذهنیت شفافی در مورد بازار کار ندارند و حتی توانمندی‌های خود را نیز به صورت دقیق نمی‌شناسند و ما این گروه را نیز پوشش می‌دهیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.