بانک جهانی فیس‌بوک!

لیبرا، رمز ارز جدید فیس‌بوک انقلابی بزرگ در اقتصاد جهان

0

لیبرا پول دیجیتالی فیس‌بوک، توانایی ایجاد اختلال در نحوه پرداخت‌های ما را دارد. اما آیا به آن اعتماد خواهیم کرد؟

لیبرا یک واحد از رمز‌ارز لیبرا‌ست

درست همانطور که دلار آمریکا با علامت دلار  ($)نشان داده می‌شود، لیبرا با سه خط موجی () نشان داده می‌شود. لیبرا پول دیجیتال فیس‌بوک است که بخشی از گنجایش پرداخت را بدون دسترسی به خدمات بانکی تعیین می‌کند. تقریبا ۱٫۷ میلیارد نفر فاقد حساب بانکی مشخص هستند.

تولید لیبرا در ۱۹ ژوئن ۲۰۱۹ توسط فیس‌بوک، اعلام شد و اولین نمونه از این پروژه سال ۲۰۲۰ عرضه می‌شود.

حتما بخوانید:

لیبرا با بسته‌ای از رمزارزها و امنیت خزانه‌داری آمریکا حمایت می‌شود

بسته رمزارز گروهی از واحدهای پولی منتخب است که برای به حداقل رساندن ریسک نوسانات ارز استفاده می‌شود. پشتوانه لیبرا، دلار آمریکا، پوند انگلیس، یورو، فرانک سوئیس و ین ژاپن هستند. در حالی که ارزش لیبرا نسبت به هر یک از واحدهای پول ممکن است متفاوت باشد.

۴نوع اوراق خزانه‌داری عمومی در خزانه‌داری آمریکا وجود دارد: چک‌های خزانه، اسناد خزانه، اوراق‌قرضه خزانه و تورم حفاظت‌شده خزانه. این ابزارها در مزایده‌هایی که توسط بانک مرکزی فدرال نیویورک اداره می‌شود، می‌توانند فروخته شوند.

لیبرا تا زمانی‌که وجود دارد، حمایت می‌شود

پشتیبانی کامل دارایی توسط دولت‌هایی که ارز را صادر می‌کنند، انجام می‌شود. واحد پول لیبرا توسط خزانه ملی کشور، ضرابخانه، بانک‌های مرکزی و بانک‌های تجاری پشتیبانی می‌شود. بعضی از واحدهای پولی مانند طلا و نقره ارزش ذاتی دارند.

حتما بخوانید:

سایر ارزها را می‌توان برای فلزات گرانبها مانند طلا مبادله کرد که به عنوان طلای استاندارد شناخته می‌شود. امروز اکثر کشورها به آن پول فیات‌ می‌گویند.

لیبرا توسط انجمن لیبرا اداره می‌شود

فیس‌بوک لیبرا را کنترل می‌کند. لیبرا توسط انجمن لیبرا اداره می‌شود. انجمن لیبرا سازمانی غیرانتفاعی است که مقر آن در ژنو سوئیس قرار دارد. اعضای این انجمن عبارتند از:

پرداخت: مسترکارد(Mastercard)، پی‌پال (PayPal)، پی‌یو(PayU )، استریپ (Stripe)، ویزا (Visa)

فناوری و بازارها: ای‌بی (eBay)، فیس‌بوک(Facebook)، کالیبرا(Calibra)، فارفتک(Farfetch)، اوبر تکنولوژیز (Uber Technologies)

ارتباطات راه دور: ایلیاد(Iliad) و وودافون گروپ (Vodafone Group)

بلاکچین: آنکوریج (Anchorage)، بیسون تریلز(Bison Trails)، کوین‌بیس(Coinbase)

انجمن لیبرا بر توسعه توکن‌ لیبرا نظارت می‌کند، دارایی‌های واقعی لیبرا را ذخیره و از قانون رمزارزها حمایت می‌کند.

مقدار اولیه لیبرا ارزشی معادل یک دلار، یورو یا پوند خواهد بود

در حالی که انجمن لیبرا هنوز میزان دقیقی را برای این رمزارز تعیین نکرده‌است، اما تصور می‌شود ارزش اولیه آن به دلار آمریکا، یورو یا پوند انگلیس نزدیک باشد. شما می‌توانید لیبرا را با استفاده از هر چیزی که پول فیات‌تان است، از طریق یک اپلیکیشن موبایل ثالث یا اپلیکیشن کیف کالیبرا فیس‌بوک یا اپلیکیشن‌های خرید دیگر خریداری کنید.

کیف‌ پول کالیبرا یک برنامه مستقل است که به مسنجر فیس‌بوک و واتس‌اپ وصل می‌شود‌. کالیبرا برای حفاظت از حریم خصوصی کاربران، اطلاعات حساب مشتری یا داده‌های

[bs-quote quote=”فیس‌بوک در حال حاضر به دنبال پذیرش توکن‌های لیبرا برای پرداخت است. فیس‌بوک همچنین می‌خواهد دستگاه‌های خود‌پردازی را راه‌اندازی کند که به کاربران امکان خرید رمزارزها را می‌دهد” style=”style-18″ align=”left”][/bs-quote]

مالی را از طریق فیس‌بوک به جز در شرایط بسیار محدود، به اشتراک نمی‌گذارد .

فیس‌بوک در حال حاضر به دنبال پذیرش توکن‌های لیبرا برای پرداخت است. فیس‌بوک همچنین می‌خواهد دستگاه‌های خود‌پردازی را راه‌اندازی کند که به کاربران امکان خرید رمزارزها را می‌دهد.

لیبرا روی یک پلتفرم بلاکچین به نام شبکه لیبرا اجرا خواهد شد

بلاکچین سیستمی است که سابقه معاملات انجام‌شده در یک رمزارز را در چندین کامپیوتر که در شبکه‌ای همتا به همتا به هم متصل شده‌اند، نگهداری می‌کند. شبکه لیبرا به مجموعه‌ای از سرورها داده می‌شود که به آنها «گره‌ها» (nodes) می‌گویند. گره‌ها، هر تراکنش را در شبکه ثبت و تایید می‌کنند.

شبکه لیبرا بسیار سریع‌تر از بلاکچین‌های دیگر اجرا می‌شود و به صورت عملی برای استفاده‌های روزمره بیشتر کاربرد خواهدداشت. لیبرا در حدود ۱۰۰۰ تراکنش در ثانیه انجام می‌دهد در حالی که یک پردازشگر پرداخت سنتی مانند ویزا در هر ثانیه تقریبا۳۰۰۰ تراکنش انجام می‌دهد. بیت‌کوین فقط ۷تراکنش را در ثانیه انجام می‌دهد و اتریم ۱۵تراکنش در ثانیه را انجام می‌دهد.

واکنش نسبت به لیبرا مثبت نبوده‌است ‌

مکسین واترز (Maxine Waters)، یکی از مدیران کمیته خدمات مالی در ایالات‌متحده از فیس‌بوک درخواست کرد تا توسعه لیبرا را متوقف کند. او گفت: «بازار رمزارز در حال حاضر فاقد چارچوب قانونی روشن است.»

در ۱۰ جولای۲۰۱۹‌، رئیس بانک مرکزی فدرال، ژروم پاول(Jerome Powell)، نگرانی‌های جدی خود را درباره نحوه برخورد با پولشویی، حفاظت از مصرف‌کنندگان و ثبات مالی اعلام کرد. مارک کارنی(Mark Carney)‌، رئیس بانک انگلستان نیز اظهار داشت: «هر چیزی که در این جهان موثر باشد، باید در معرض بالاترین استانداردهای مقررات قرار گیرد.»

مارکوس فربر(Markus Ferber) آلمانی هشدار داد که فیس‌بوک می‌تواند به یک بانک سایه تبدیل شود، در حالی که دولت ژاپن در حال تحقیق ‌روی تاثیر لیبرا بر سیاست پولی و مقررات مالی ژاپن است.
خطر واقعی این است که فیس‌بوک ۲.۳۸ میلیارد کاربر ثبت‌نام‌شده در سراسر جهان دارد و کمیته بانکی سنای آمریکا نگران این است که این تعداد زیاد کاربران ثبات سیستم مالی جهانی را تضعیف کند.

از سوی دیگر، فیس‌بوک دارای یک رابطه با ۷ میلیون تبلیغ‌کننده و ۹۰ میلیون کسب‌وکار کوچک است. لیبرا می‌تواند قدرت میکروتراکنش‌هایی باشد که در حال حاضر با یک کارت اعتباری امکان‌پذیر است. متلوین(Matt Levine) در بلومبرگ نوشته‌است: «هدف لیبرا این است که بیش از هر ارز ملی‌ای مفید باشد. لیبرا در مکان‌های بیشتر و با عوارض کمتری پذیرفته می‌شود.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.