ایده‌ها علیه تبعیض

آشنایی با دو برنده دیگر اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی ۲۰۱۸

0

کارمندان چینی می‌توانند با استفاده از گوشی‌های هوشمند خود برای ارزیابی وضعیت سلامت، شرایط آب آشامیدنی و غذا، تخصیص انرژی، برابری جنسیتی و فرصت‌های تحصیلی اطلاعات خانواده‌های فقیر را جمع‌آوری کنند

سیستم هدفمند کاهش فقر

متولی: China Mobile Online Service(خدمات آنلاین چاینا موبایل)

کشور: چین

وب‌سایت: online.10086.cn

نوع سازمان: زیرمجموعه‌ نهادهای کسب‌و‌کار

به لطف سیستم هدفمند کاهش فقر می‌توانیم مدل سیاست هدفمند کاهش فقر Internet Plus را پیاده‌سازی کنیم و ابزارهایی را در اختیار دولت قرار دهیم تا بتواند برنامه‌‌ کاهش فقر را بهتر و موثرتر مدیریت کند. سیستم هدفمند کاهش فقر TPAS بعد از یک سال کار سخت در ۶ استان مختلف کشور چین استفاده می‌شود و به طور گسترده‌ای ۶٫۷ میلیون فقیر را تحت پوشش قرار داده و از طرف دیگر ابزارهای اطلاعاتی را برای ۳۵۰ هزار نفر از اعضای دولتی و حزبی درگیر در برنامه‌ ریشه‌کن‌کردن فقر فراهم می‌کند.

کارمندان دولت می‌توانند با استفاده از گوشی‌های هوشمند خود از طریق این سیستم برای ارزیابی وضعیت سلامت، شرایط آب آشامیدنی و غذا، تخصیص انرژی، برابری جنسیتی و فرصت‌های تحصیلی اطلاعات مربوط به خانواده‌های فقیر را جمع‌آوری کنند.

دولت با ارزیابی هدفمند می‌تواند دقیق‌تر و موثرتر به خانواده‌های فقیر کمک کند. همزمان، اطلاعات و منابع سازمان‌های مردم‌نهاد و دولت نیز می‌تواند خیلی سریع‌تر و راحت‌تر در بین فقرا تقسیم شود، به طوری که مردم فقیر نسبت به سیاست‌های کاهش فقر آگاه‌تر شده و می‌توانند درخواست خود را برای پیدا‌کردن کار، تامین اجتماعی، خدمات درمانی، فرصت‌های تحصیلی و امثالهم ارائه کنند و از راحت‌تر‌شدن انجام کارها، رضایت بیشتری داشته باشند.

علاوه بر این، سیستم هدفمند کاهش فقر تحلیل‌های گرافیکی و هوشمندی را براساس کلان داده‌های جمع‌آوری شده و به‌روزرسانی‌شده از نواحی فقیرنشین توسط کارمندان دولتی از طریق اپلیکیشن TPAS ارائه می‌کند تا بتوان خانواده‌های واقعا فقیر و محل زندگی آنها را شناسایی و علت فقر آنها را بررسی کرد.

سپس دولت با استفاده از تحلیل کلان‌داده‌ها از منظر سیاستگذاری، مدیریت پروژه، نظارت بر سرمایه‌گذاری و امنیت عمومی  بهتر و دقیق‌تر به خانواده‌های فقیر کمک می‌کند.

کارمندان چینی می‌توانند با استفاده از گوشی‌های هوشمند خود برای ارزیابی وضعیت سلامت، شرایط آب آشامیدنی و غذا، تخصیص انرژی، برابری جنسیتی و فرصت‌های تحصیلی اطلاعات خانواده‌های فقیر را جمع‌آوری کنند

منابع انسانی خودیاور

متولی: وزارت آموزش 

کشور: عربستان سعودی

وب‌سایت: www.moe.gov.sa

نوع سازمان: دولتی

اخیرا وزارت آموزش عربستان سعودی برنامه‌‌ منابع انسانی خودیاور را راه‌اندازی کرده‌ که شامل بیش از ۲۰۰ سرویس برای کمک به بیش از ۷۴۰ هزار کارمند در ۴۸ منطقه‌‌ مختلف است تا بتوانند فرایند بهره‌گیری از خدمات منابع انسانی را خودشان از هر جایی از طریق اینترنت انجام دهند.

اهداف وزارت آموزش این کشور برای حل چالش‌های شغلی موجود به شرح زیر است:

  اطمینان از اینکه حتی کارمندانی از دورترین نقاط کشور می‌توانند بهترین و کامل‌ترین خدمات را از دپارتمان منابع انسانی دریافت کنند.

  خودکار‌سازی فرایندهای فردی برای کنترل بهره‌وری و صرفه‌جویی در زمان

  فراهم‌کردن شاخص‌های کلیدی عملکرد برای مدیران به منظور اندازه‌گیری بهره‌وری و راندمان دپار‌تمان‌های مختلف منابع انسانی.

راهکارها:

وزارت آموزش تصمیم گرفته است تا تقریبا همه‌‌ سرویس‌های مرتبط با کارمندان را به صورت آنلاین عرضه کند تا بتوانند از طریق اینترنت به صورت خودیاور کارهای‌شان را انجام دهند. این سرویس‌ها ۲۴ ساعت هفته در تمامی روزهای سال در دسترس هستند.

با این راهکار، نیازی نیست تا کارمندان به دفاتر و اداره‌های منابع انسانی مراجعه کنند. برای تصویب این خدمات خودیاور، روند کاری آنها نیز پیوست شده ‌و این روال کاری برای تامین پیش‌نیازهای اعلام شده از سوی وزارت آموزش طراحی شده است.

این جریان‌های کاری اساسا پویا هستند و این اطمینان را به شما می‌دهند که تمامی ذینفعان مورد نظر برای تایید تراکنش‌ها به این فرایند متصل شده‌اند. پیام‌های هشدار یا پیامک‌های پویا به منظور ارائه‌‌ جدیدترین وضعیت فرایند به کارمندان طراحی شده است.

مدیران و دپارتمان‌های منابع انسانی می‌توانند برای بررسی تراکنش‌ها و سنجش اهمیت شاخص‌های کلیدی عملکرد، گزارش‌های خود را به صورت آنلاین ایجاد کنند. 

وزارت آموزش، راندمان، بهره‌وری و کفایت کارمندان دارای مدرک و بدون مدرک را با خودکارسازی فرایندهای منابع انسانی و عملکردهای مدیریتی را با آزادسازی منابع برای تمرکز روی صلاحیت‌های کلیدی افزایش داده است.

نگاهی به جایزه اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی ۲۰۱۹

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.