اکوسیستم استارتاپی سرزمین آکاسیای طلایی

سرمایه‌گذاری 1.1 میلیارد دلاری روی استارتاپ‌های استرالیایی

0

سرزمین کانگوروها دارای یک اکوسیستم استارتاپی پررونق است که با در نظر گرفتن عوامل کلیدی مانند موقعیت مکانی، دسترسی به مسیرهای دریایی با بنادر مدرن، مؤسسات آموزشی برتر و مقررات دولتی و دسترسی به بازار آسیا، دارای پویایی خاصی است. سرمایه‌گذاری در مراحل اولیه شروع یک استارتاپ در این کشور بسیار فراتر از میانگین‌های جهانی است و ترکیبی از روحیه کارآفرینی و در دسترس‌بودن سرمایه خطرپذیر، محیطی عالی برای رشد و توسعه استارتاپ‌ها فراهم کرده و یکی از سریع‌ترین اکوسیستم‌های در حال رشد در سطح جهان را به وجود آورده است.
اکوسیستم استارتاپی استرالیا با داشتن بیش از ۱۷ هزار استارتاپ، در رتبه ۶ جهان قرار دارد و رتبه دوم آسیا را در حوزه فین‌تک تصاحب کرده و به یک اقتصاد استارتاپی پررونق برای استعدادهای سطح بالا تبدیل شده است.

استرالیا از نمای نزدیک

استرالیا یکی از بخش‌های پهناور قاره اقیانوسیه و از وسیع‌ترین کشورهای جهان است که بین اقیانوس آرام و اقیانوس هند در نیمکره جنوبی زمین قرار گرفته و با شگفتی‌های طبیعی، فضاهای باز، سواحل و صحراهای بی‌نظیرش شهرت جهانی دارد. به استرالیا سرزمین آکاسیای طلایی (گل ملی این کشور) نیز می‌گویند. با اینکه زبان انگلیسی به عنوان زبان رسمی استرالیا تعیین نشده، اما عمده مردم استرلیا به زبان بین‌المللی انگلیسی صحبت می‌کنند؛ با این حال صدها زبان بومی در استرالیا وجود دارد. این کشور از نظر مساحت بزرگ‌ترین کشور اقیانوسیه و ششمین کشور بزرگ جهان است. جمعیت استرالیا نزدیک به ۲۶‌میلیون نفر و کشوری با نرخ شهرنشینی بسیار بالاست و بیشتر شهرهای این کشور در ساحل شرقی متمرکز هستند. پایتخت استرالیا کانبراست و بزرگ‌ترین شهر آن سیدنی است و سایر کلانشهرهای مهم ملبورن، بریزبن، پرث و آدلاید در این کشور هستند.

اقتصاد استرالیا: یکی از باثبات‌ترین اقتصادهای جهان

داشتن یکی از باثبات‌ترین اقتصادهای دنیا باعث شده که نرخ سرمایه‌گذاری در استرالیا افزایش پیدا کند. استرالیا را تاکنون با صادرات پشم و گوشت آن شناخته‌ایم، چراکه این کشور بزرگ‌ترین صادرکننده گوشت جهان است، ۳۰ درصد از پشم دنیا را تأمین می‌کند و نهمین کشور صادرکننده گندم در دنیا محسوب می‌شود. ژاپن، آمریکا، اتحادیه اروپا، نیوزیلند و کره جنوبی از مهم‌ترین شرکای تجاری استرالیا هستند. اقتصاد استرالیا در سال۲۰۲۲، ۰.۹درصد رشد داشته ‌و تولید ناخالص داخلی (GDP) آن پس از افزایش ۰.۷درصدی در سال۲۰۲۱ به ۱۵۴۲.۶۶میلیارد دلار رسیده است. ارزش تولید ناخالص داخلی استرالیا ۱.۱۵درصد از اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهد.

سیدنی و ملبورن در خط مقدم سرمایه‌گذاری

سیدنی، سیلیکون‌ولی استرالیاست که اکثر استارتاپ‌ها و شرکت‌های تک‌شاخ استرالیا در آن زندگی می‌کنند. اکوسیستم استارتاپی این کشور در ۲شهر بزرگ آن یعنی سیدنی و ملبورن مستقر است که در مجموع ۹۰درصد ارزش اکوسیستم منطقه را به ارزش ۳۰میلیارد دلار تشکیل می‌دهند. سیدنی در رتبه ۲۴ جهان قرار دارد و ملبورن در کنار ژنو، برن، دهلی و دوبلین در رده ۳۶ قرار دارد. آنچه سیدنی را واقعا متمایز می‌کند، جامعه فناوری آن است که حول چند مرکز نوآوری و شتاب‌دهنده متمرکز شده است.

مرکز استارتاپ سیدنی در سال۲۰۱۷ افتتاح شده و بیش از ۲۸۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری و بیش از ۱۰۰۰ شغل در ۲ سال اول فعالیت خود ایجاد کرده است، همچنین صنایع فین‌تک، دیجیتال و خلاق نیز به ‌عنوان نقاط قوت سیدنی به شمار می‌روند، به گونه‌ای که استرالیا از نظر آمادگی فناوری در رتبه اول جهان قرار دارد.

سیدنی و ملبورن در بین ۲۵ اکوسیستم برتر جهان قرار دارند. سرمایه اولیه اقیانوسیه بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ بالغ بر ۲ میلیارد دلار بوده که نسبت به دو‌و‌نیم سال قبل، ۳۵‌درصد افزایش داشته است. ملبورن همچنین یک نیروگاه فین‌تک محسوب می‌شود که توسط Afterpay، Airwallex، Judo Bank، Pexa و MYOB رهبری می‌شود که مجموعا ۲۰ میلیارد دلار ارزش دارند.

ملبورن خانه بیش از ۲۱۰۰ استارتاپ، نزدیک به ۵۰۰ سرمایه‌گذار و ۵۰ شتاب‌دهنده است که با رشد شغلی استارتاپ‌ها بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ به رشد ۱۰.۷۵درصد رسیده ‌و بیش از ۵۹۰۰ شغل ایجاد کرده است. لازم به ذکر است که مجموع سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر در ملبورن در سال‌های ۲۰۱۹-۲۰۲۰ به بیش از یک‌میلیارد دلار افزایش یافت.

اکوسیستم استرالیا، ریسک‌گریزتر از سیلیکون‌ولی

علی‌رغم همه‌گیری ویروس کرونا، اکوسیستم استارتاپی استرالیا نشان داد که شرکت‌های مبتنی بر فناوری این کشور در تلاش هستند تا به شرکت‌های موفق و جهانی تبدیل شوند، اما باید بگوییم که اکوسیستم استرالیا در مقایسه با شرکت‌های مشابه در ایالات متحده، ریسک‌گریزتر بوده و کمتر از ۵‌درصد از استارتاپ‌های استرالیایی در حال گسترش و تبدیل‌شدن به کسب‌وکارهای پایدار در مقیاس جهانی هستند.

در مقام مقایسه باید بگوییم شرکت‌های آمریکایی در مراحل اولیه، ۴.۸‌برابر بیشتر و زمانی که آماده گسترش عملیات خود هستند، ۱۰۰‌برابر بیشتر سرمایه جذب می‌کنند.

کارآفرینان استرالیایی نسبت به کارآفرینان دره سیلیکون و نیویورک، کمتر جاه‌طلب هستند و بیشتر تمایل دارند به بازارهای کوچک‌تر نفوذ کنند. استارتاپ‌های سیلیکون‌ولی در مراحل اولیه توسعه خود ۲.۶‌برابر بیشتر از استارتاپ‌های استرالیایی شغل ایجاد می‌کنند. کارآفرینان سیدنی ۸۶‌درصد کمتر از همتایان خود در سیلیکون‌ولی تمایل به ثروتمند‌شدن، ۴۵‌درصد کمتر تمایل به تغییر جهان و ۳۷‌درصد بیشتر تمایل به ساخت یک محصول عالی دارند.

یونیکورن‌های استرالیا

استرالیا از ۸۳۲ شرکت خصوصی استارتاپی خود، دارای ۶ استارتاپ با ارزش بیش از یک میلیارد دلار است که به عنوان شرکت‌های یونیکورن شناخته می‌شوند. لازم به ذکر است که این کشور با بیش از ۱۷.۷‌هزار استارتاپ فناوری، از جمله ۲.۳‌هزار استارتاپ عمومی، مرکز اکوسیستم استارتاپی اقیانوسیه در نظم جدید جهانی محسوب می‌شود. در ادامه به معرفی ۶ تک‌شاخ استرالیایی می‌پردازیم.

Canva

کنوا یک پلتفرم طراحی گرافیک آنلاین است که برای ایجاد گرافیک رسانه‌های اجتماعی، ارائه‌ها، پوسترها، اسناد و سایر محتوای بصری استفاده می‌شود. این استارتاپ مستقر در Surry Hills سیدنی، دارای ارزش ۵۴.۸ میلیارد دلار است و بنیانگذاران آن، ملانی پرکینز و کلیف اوبرشت را در ردیف ۱۰ ثروتمند برتر استرالیایی قرار داده است.

Airwallex

Airwallex، این امکان را به کاربران می‌دهد تا حساب‌های بانکی بین‌المللی را بلافاصله با دسترسی به نرخ مبادله بین‌بانکی راه‌اندازی کنند و پول خود را در ۱۳۰ کشور انتقال دهند. این استارتاپ مستقر در ملبورن، دارای ارزش ۵.۵ میلیارد دلار بوده و در سال ۲۰۱۵ تأسیس شده است. این شرکت قصد دارد چالش‌های تجارت در خارج از کشور را ساده کرده و به کسب‌وکارها کمک کند تا بدون مرز و محدودیت کار کنند.

SafetyCulture

SafetyCulture یک توسعه‌دهنده اپلیکیشن از سیدنی با ارزش ۲.۲ میلیارد دلار است و اپلیکیشنی به نام iAuditor ایجاد کرده است. یک برنامه موبایل و وب که دید و بینش‌هایی را در مورد افزایش استانداردهای ایمنی و کیفیت در سراسر یک سازمان ارائه می‌دهد.

CultureAmp

CultureAmp از ریچموند، ۲ میلیارد دلار ارزش دارد و برای بهبود تعامل کارکنان کار می‌کند. فرهنگ Amp که در بیش از ۴۰۰۰ شرکت استفاده می‌شود، تعامل کارکنان را با نظرسنجی‌های مبتنی بر تحقیقات طراحی‌شده توسط کارشناسان افزایش می‌دهد، گزارش‌های سفارشی ایجاد می‌کند که محل سرمایه‌گذاری، زمان، بودجه و برنامه‌های عملیاتی آماده برای اجرای کارشناسان صنعت را برجسته می‌کند. این استارتاپ توسط برخی از شرکت‌های بزرگ جهانی مانند Airbnb و McDonalds پذیرفته شده و استفاده می‌شود.

بانک جودو

بانک جودو مستقر در ملبورن، با ارزش ۱.۶۵‌میلیارد دلار، یک بانک استرالیایی است که روی وام‌دادن به مشاغل کوچک و متوسط ​​متمرکز است، اما طیف وسیعی از محصولات سپرده مدت‌دار شخصی را نیز به مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهد. این تک‌شاخ استرالیایی، راه‌حل‌های وام‌دهی کسب‌وکار را که از ۲۵۰‌هزار دلار شروع شده و برای شرکت‌های کوچک و متوسط مناسب است، ​​ارائه می‌کند و شعبه‌هایی در ویکتوریا، نیو ساوت ولز، کوئینزلند، استرالیای غربی، استرالیای جنوبی، تاسمانی و پایتخت استرالیا دارد.

GO1

GO1 یک تک‌شاخ مستقر در بریزبن به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار است که بزرگ‌ترین کتابخانه آموزش الکترونیکی مدیریت‌شده را ارائه می‌دهد. این یک سیستم مدیریت یادگیری است که راه‌حل‌های آموزش الکترونیکی را به شرکت‌های کوچک و متوسط، حرفه‌ای‌هایی که به دنبال توسعه مهارت‌های خود هستند و شرکت‌های تازه‌کاری که می‌خواهند کارکنان خود را با قابلیت‌های صنعتی مجهز کنند، ارائه می‌دهد.

استارتاپ‌ها چه کمکی به اقتصاد استرالیا می‌کنند؟

رونق مالی یک‌میلیارد دلاری فناوری استرالیا، نقش استارتاپ‌ها را در رشد اقتصادی برجسته کرده ‌و با توجه به سرمایه‌گذاری ۱.۱‌میلیارد دلاری روی استارتاپ‌های این کشور، می‌توان از بلوغ اکوسیستم فناوری محلی و نفوذ اقتصادی رو به رشد آن سخن بگوییم. استرالیا توانسته هزاران شغل را به اقتصاد خود اضافه کند و در حال حاضر حدود ۱۰۰ استارتاپ فناوری استرالیایی ارزشی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار دارند. از نظر ارزشگذاری نیز صنایع تکنولوژی و الکترونیک پیشرفته به ترتیب دومین و سومین رشد سریع را داشته‌اند.

سرمایه‌گذاران خصوصی و نهادی به دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید در دارایی‌های جایگزین هستند، زیرا نرخ‌های بهره بسیار پایین است و باعث ایجاد فرصت‌های شغلی و اقتصادی بزرگ برای استرالیا شده است. تنها در دوران همه‌گیری ویروس کرونا ۶۵ هزار شغل مبتنی بر فناوری ایجاد شد و امروزه حدود ۸۶۰‌هزار نفر در مشاغل مرتبط با فناوری در استرالیا مشغول به کار هستند، به طوری که تعداد افراد فعال در شغلی مانند مهندسی نرم‌افزار بیشتر از لوله‌کش، آرایشگر یا وکیل است.

کسب‌وکارهای کوچک تقریبا ۴۱۸‌میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور در فاصله سال‌های ۲۰۱۹-۲۰۱۸ کمک کرده‌اند که معادل بیش از ۳۲‌درصد از کل اقتصاد استرالیاست. این استارتاپ‌ها ۷۶‌درصد ارزش افزوده در بخش کشاورزی، جنگل‌داری و ماهیگیری و ۷۴‌درصد ارزش افزوده در بخش اجاره، استخدام و خدمات املاک و مستغلات اضافه کرده‌‌اند. آنها با فناوری انقلابی، اقتصاد را تقویت کرده و در طول زمان صنایع جدیدی ایجاد می‌کنند. در نهایت هنگامی که این استارتاپ‌ها به صورت عمومی عرضه می‌شوند، نه‌تنها برای مالکان، بلکه برای کارمندان و سهامداران نیز به موتورهای پولساز تبدیل خواهند شد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.