اپلیکیشن‌ها از شما چه می‌دانند

0

برخی از معروف‌ترین اپلیکیشن‌هایی که اکثر کاربران تلفن‌های هوشمند از آن‌ها استفاده می‌کنند، غالبا برخی اطلاعات عجیب شخصی شما را در حافظه خود ثبت و ضبط می‌کنند

قطعا شما هم مثل دیگر کاربران کامپیوتر و تلفن‌های هوشمند هیچ‌وقت شرایط استفاده از اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مختلف را نمی‌خوانید و بلافاصله دکمه قبول را فشار می‌دهید. اما تا حالا فکر کرده‌اید که شاید این اپلیکیشن‌ها از شما درخواست‌هایی داشته باشند که حریم خصوصی شما را هدف قرار داده باشند؟

برخی از معروف‌ترین اپلیکیشن‌هایی که اکثر کاربران تلفن‌های هوشمند از آن‌ها استفاده می‌کنند، غالبا برخی اطلاعات عجیب شخصی شما را در حافظه خود ثبت و ضبط می‌کنند. در ادامه به ذکر چهار اپلیکیشن پرکاربرد می‌پردازیم.

SpotifySpotify

اسپاتیفای یک اپلیکیشن اشتراک موسیقی است. اینکه این اپلیکیشن آهنگ‌های جست‌وجوشده توسط شما را در حافظه خود ذخیره می‌کند تا در موارد بعدی با استفاده از آن‌ها به شما پیشنهاد دهد، موضوع عجیبی نیست.

اما در صورتی که شما کاربر یکی از اپراتورهای بزرگ همچون «وودافون» باشید، اسپاتیفای این اطلاعات را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. حالا اپراتور شما هم می‌داند که مخفیانه به آهنگ جاستین بیبر گوش داده‌اید.

عجیب‌تر از تمام این‌ها، کنترل و نظارت بر قدم‌ها و سرعت حرکت شما در اسپاتیفای است. قصد آن‌ها کنترل شما و اطلاع از جاهایی که می‌روید نیست. بلکه اسپاتیفای با بررسی سرعت قدم‌های شما، سرعت آهنگ در حال پخش را تغییر می‌دهد.

 Snap chat

 Snap chat

فکر می‌کنید عکسی که با کلاه‌بوقی و با حالتی خنده‌دار از خودتان انداخته‌اید و با استفاده از «اسنپ چت» برای دوست خود فرستاده‌اید، بلافاصله از سیستم حذف شده است؟ باید بدانید که بانک اطلاعاتی اسنپ چت هیچ عکسی را نابود نمی‌کند! این اپلیکیشن دقیقا حرکات شما را تحت نظر دارد. می‌داند که شما با چه کسانی بیشتر در ارتباط هستید و به چه پیام‌هایی جواب می‌دهید. اما در کمال تعجب، اسنپ چت در وب‌گردی شما هم فضولی می‌کند و اگر صفحه‌ای را باز گذاشته و وارد این اپلیکیشن شوید، اسنپ چت آن را ضبط می‌کند.

Facebook

facebook

فیس‌بوک همه‌چیز را می‌داند. آن‌ها در کنار جمع‌آوری فعالیت‌های شما در سایت، اطلاعات آنتن‌دهی و باتری شما را نیز کنترل می‌کنند. فیس‌بوک بارها به خاطر حذف نکردن اطلاعات کاربران مورد حمله قرار گرفته است و به‌تازگی با قابلیت جدیدش (اجازه جست‌وجوی موضوعاتی که درگذشته غیرقابل‌دسترس بودند) منتقدان بیشتری یافته است.

فیس‌بوک با بررسی عکس‌ها و علایق شما، از آن‌ها در مسائل تحقیقاتی و جامعه‌شناسی استفاده می‌کند. باید گفت فیس‌بوک همه‌چیز را می‌داند، باید سعی کنید اطلاعات خود را تنها در اختیار آشنایان خود قرار دهید.

Google

برخی از آدم‌ها حریص و طمع‌کارند. عده‌ای حرص مال دارند و عده حرص مقام. در این میان کمپانی گوگل حرص اطلاعات دارد. گوگل متخصص جمع‌آوری اطلاعات مختلف است، از بررسی سرعت حرکت شما در خودرو تا ذخیره مکان‌هایی که به آن‌ها می‌روید. گوگل حتی زمان مکالمه و مدت‌زمان آن را ذخیره می‌کند.

با این حال برتری گوگل نسبت به دیگر اپلیکیشن‌ها این است که به شما اجازه می‌دهد اطلاعات ارسالی به سرور را محدود کنید. درنهایت باید گفت اپلیکیشن‌ها هنوز به مرحله جاسوسی از شما نرسیده‌اند و اگر بخواهند به عکس‌ها و دفتر تلفن شما دسترسی پیدا کنند، تلفن هوشمند حتما از شما اجازه خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.