استارتاپ متخصص در بازارمسکن

0

در دنیایی هستیم که دیتا یا اطلاعات کاربردی و تخصصی در یک حوزه را می‌توان به عنوان ارزشمندترین محصول یک سیستم دانست. به قولی دیتاها همچون نفت با ارزش هستند و می‌توانند بسیاری از فعالیت‌های روزمره و تخصصی مردم را تحت پوشش قراردهد. اطلاعاتی که باید در فضای محاسباتی پردازش، طبقه‌بندی و به صورت ابزارهای کاربردی مورد استفاده قراربگیرند.

سیستم‌های حمل‌ونقل، ارسال غذا و کالا به مناطق مختلف، جستجو در فضای اینترنت و یافتن آدرس از روی نقشه، در کنار بسیاری از فعالیت های ما دربسترهای دیتامحور انجام ‌می‌گیرد و روند فعالیت‌هایمان را آسان ‌می‌کند. اما اینکه این تکنولوژی‌ها در بازار مسکن چه نقشی ایفا میکند و چگونه می‌توان به همان راحتی که مسیر خانه به محل کار را روی گوشی موبایل مشاهده می‌کنیم، بتوان ملک مناسب را انتخاب کرد و متقاضی اجاره آپارتمان درفرمانیه یا خرید آپارتمان در اختیاریه چگونه می‌تواند از این سیستم نیاز خود را به بهترین شکل رفع کند، مبحثی است که به آن می‌پردازیم.

این فرآیند جزو اولین فعالیت‌هایی است که مجموعه‌ای دانش بنیان با عنوان کیلید با بهره‌گیری از هوش‌مصنوعی انجام می‌دهد و توانسته ارتباط خوبی بین مالکان و متقاضیان ملک ایجاد کند. از این رو اولین ارزش افزوده‌ای که کیلید برای بازارمسکن به همراه دارد تسریع و تسهیل در معاملات ملکی است. لازم به ذکر است کیلید این امکان را به کاربارن می‌دهد تا خود مالک هم بتواند همچون مشاورین املاک فایلهای خود را بارگذاری کنند. اما بازهم باید برای عقد قرارداد به مشاورین املاک مراجعه کند. این امر شرایطی فراهم کرده تا به عنوان مثال متقاضی   خریدآپارتمان دربلواردریا با مالک ارتباط مستقیم داشته باشد و معامله‌ای شفاف در آژانس املاک آن منطقه رخ بدهد.

اما هوش‌مصنوعی توانسته کل بازارمسکن را توسعه دهد و در کنار کمک به کاربران برای انتخاب درست ملکی سیاستگذاران را نیز برای تصمیم‌گیری بهتر و متناسب با شرایط هر منطقه یاری رساند. اطلاعات بازار مسکن درکیلید، روند معاملات مسکن در مناطق مختلف را از نظر قیمت و تعداد معاملات بررسی و به طرق مختلف منتشر می‌کند. دراین بخش کاربران می‌توانند نوسانات قیمت و تعداد معاملات را به تفکیک هر منطقه در بازه‌های زمانی دلخواه، به صورت نمودار مشاهده کنند.

اما یکی از مشکلاتی که همیشه گریبان‌گیر بخش مسکن است، سوداگری در قیمت‌گذاری است. به این صورت که مالکان با قیمت‌های غیرکارشناسی که روی ملک خود می‌گذارند، میانگین نرخ خرید یا اجاره خانه در منطقه را افزایش داده و باعث می‌شوند به صورت غیرواقعی قیمت‌ها افزایش یابد و به قولی حباب در قیمت مسکن ایجاد شود.

سامانه‌ی کیلید این مهم را با بهره‌گیری از هوش مصنوعی اصلاح، و امکاناتی فراهم کرد تا با راحت‌ترین روش ممکن، شاخص و تخمینی از ارزش واقعی ملک ارائه شود. برای این کار فقط باید بعد از وارد شدن به سایت کیلید و واردکردن کدپستی، آخرین قیمت مسکن و سایر شاخص‌ها و ارزیابی‌ها را مشاهده کنید.

گفتنی است این تخمین قیمت همان شاخصه‌هایی که نیروی انسانی برای ارزیابی و قیمت‌گذاری یک ملک در نظر می‌گیرد را مبنای محاسبه خود قرار می‌دهد. شاخصه‌هایی همچون سال ساخت بنا، نوع ساخت، متراژ، نوع ساخت و سایر مولفه‌های تاثیرگذار در قیمت خانه را با میانگین قیمت معاملات خانه‌های مجاور محاسبه و بنا به درخواست کاربر، تخمینی از قیمت آن خانه ارائه می‌دهد. این تخمین قیمت از ضریب خطای بسیار پایین برخوردار است و می‌تواند به عنوان مرجعی برای قیمت‌گذاری به شمار آید.

این اطلاعات را کیلید از سامانه اطلاعات معاملات املاک (سابا) که وزارت راه و شهرسازی ایجاد کرده و مشاورین املاک موظف هستند معاملات صورت گرفته را از طریق کد رهگیری در این سامانه وارد کنند برداشت و با اطلاعاتی که از کاربران دریافت می‌کند، پردازش و پس از طبقه بندی، متناسب با نیاز کاربر ارائه می‌دهد.

گفتنی است «کیلید» در اقتصاد مسکن نیز نقش مهمی ایفا می­‌کند و با تولید محتوای تخصصی از اطلاعات به دست آمده، می‌تواند سیاست‌گذاران را برای تصمیم‌گیری هر چه بهتر در خصوص بازار مسکن یاری ­‌رساند. این مبحث در بخش اطلاعات بازارمسکن دیده شده ودر بازه‌های زمانی کوتاه بروزرسانی می‌شود.

از طرفی می‌­توان برای اطلاع از وضعیت بازارهای خرید و فروش و اجاره محلات مختلف و سایر مطالب کاربردی در حوزه مسکن همچون معماری و شهرسازی، محله گردی، سبک زندگی و اقتصاد مسکن به مجله خبری کیلید با عنوان(KiliDmag) مراجعه کرده و اطلاعات کاملی از تمام حوزه‌های مرتبط با بازارمسکن به دست آورد. از این رو می‌توان کیلید را مرجعی برای رفع کلیه نیازهای مسکنی برشمرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.