آموزش برنامه‌نویسی در آی‌آر‌پروگرام

1

در استارتاپ آی‌آر‌پروگرام، ویدئو‌های آموزشی در حوزه‌های برنامه‌نویسی وب و موبایل و ویندوز تولید می‌شود که کاربران برای یادگیری می‌توانند وارد سایت شوند و در هر دوره‌ای که می‌خواهند ثبت‌نام و شروع به یادگیری کنند.

استارتاپ «آی‌آر‌پروگرام» به نشانی irprogram.com‌ توسط فرزانه نقش‌بندی ۲۵ساله و متولد بیرجند که در رشته مهندسی فناوری اطلاعات در دانشگاه بیرجند تحصیل کرده، راه‌اندازی شده است.

فرزانه می‌گوید: «من ‌سال‌۹۰قبل از ورود به دانشگاه در یک شرکت تبلیغاتی کار می‌کردم که ماهانه تقریبا ۱۵۰ تا ۳۰۰هزار‌تومان درآمد داشتم.

بعد از اینکه به دانشگاه رفتم، به اصرار خانواده سر کار نرفتم تا درسم را تمام کنم اما این اصرار تنها ۲سال توانست من را از کار دور نگه دارد و‌ سال‌۹۳ بعد از سومین استارتاپ ویکند بیرجند با آقای مهندس حسینی، مدیر شرکت راک آشنا شدم و به عنوان مدیر ارتباط با مشتریان در شرکت راک‌ مشغول به کار شدم.

تقریبا ۶ماه در این شرکت مشغول بودم و بعد از آن به صورت آزاد طراحی سایت انجام می‌دادم و درآمد کمی داشتم تا اینکه سال ۹۵ تا مرداد ۹۶ را در یکی از شرکت‌های تولید محتوای آموزشی مشغول کار بودم ولی شرکت بعد از مدتی به مشهد منتقل شد و من عملا بیکار شدم و بعد از این من وب‌سایت irprogram را از صاحب اصلی این سایت خریدم (سایت irprogram سال۹۱ راه‌اندازی شده و تقریبا تا سال ۹۵ کار کرده و سال۹۵ تا ۹۶ تعطیل شد‌).

من درسال ۹۶ سایت irprogram را خریدم و یک سایت مرده را زنده کردم. من همیشه معتقد بودم که حوزه آموزش باید یک حوزه رایگان باشد و فروش آموزش، استراتژی خوبی برای پول‌درآوردن نیست، به همین دلیل بیش از ۹۰ درصد ویدئو‌های سایت ما رایگان هستند.»

در استارتاپ آی‌آر‌پروگرام، ویدئو‌های آموزشی در حوزه‌های برنامه‌نویسی وب و موبایل و ویندوز تولید می‌شود که کاربران برای یادگیری می‌توانند وارد سایت شوند و در هر دوره‌ای که می‌خواهند ثبت‌نام و شروع به یادگیری کنند.

«ویدئو‌های ما به‌وسیله افراد متخصص در حوزه‌های برنامه‌نویسی تولید می‌شود. افراد برای اینکه مدرس آی‌آر‌پروگرام شوند، درخواست می‌دهند و رزومه خود را ارسال می‌کنند. ما رزومه‌ها را بررسی می‌کنیم و از افراد یک ویدئوی نمونه می‌گیریم.

بعد براساس کیفیت ویدئو و تخصص متخصص دو شیوه همکاری برای مدرس در نظر می‌گیریم؛ شیوه اول به این صورت است که مدرس می‌تواند بابت هر ساعت ویدئو از ما پول بگیرد و به قولی ویدئو را به طور کامل به ما بفروشد که در این روش اجازه ندارد این ویدئو را در جایی انتشار بدهد.

شیوه دوم به این صورت است که مدرس ویدئو را ضبط می‌کند و برای فروش به ما و هر سایتی که بخواهد ‌ارائه می‌دهد و در این صورت ۷۰ درصد از فروش ویدئو به مدرس تعلق می‌گیرد که به این روش همکاری در فروش می‌گوییم.»

شروع دوباره

استارتاپ آی‌آر‌پروگرام از۶شهریور ۹۶ مجددا شروع به کار کرده است و با سرمایه اولیه ۱۰میلیون تومان کار شروع شده ‌‌و تقریبا تا‌کنون حدود ۷۵دوره آموزش تولید شده و بیش از ۷۰۰۰ کاربر ثبت‌نام شده در دوره‌های آموزش وجود دارد.

«یکی از شیوه‌های درآمدی ما فروش آموزش است که کاربر آموزش را می‌خرد و می‌بیند و یاد می‌گیرد. همچنین از طریق سایت پروژه‌های مختلف برنامه‌نویسی داشتیم همچون طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن و غیره که از این طریق نیز درآمدزایی داریم‌ و متوسط فروش ماهانه در ۶ماه گذشته بین ۱۰ تا ۱۵میلیون تومان بوده است.»

آنها در این راه با چالش‌هایی نیز روبه‌رو بوده‌اند «مهم‌ترین چالش ما نبود نیروی متخصص در شهرمان است. شهر ما یک شهر کاملا دانشجویی است ولی نبود نیروی متخصص یکی از مشکلات همه کسب‌و‌کارهاست.»

۱ دیدگاه
  1. فرزانه نقش بندی می‌گوید

    سلام
    ممنون از شنبه بابت اینکه مارو معرفی کردن

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.