سبک زندگی استارتاپی: چطور می‌توانید مشکلات‌تان را با رئیس‌تان حل کنید

0

اما بعید نیست که خود شما هم با اشتباهاتی که انجام می‌د‌هید، زمینه را برای ایجاد نارضایتی فراهم کرده باشید. ما به شما چند راه ساده را برای به چشم آمدن تلاش‌ها و دستاوردهایتان، معرفی می‌کنیم.

  •  بیشتر از توانتان کار نکنید

اگر بار سنگینی را به دوش بکشید، از دیگران هم انتظار زیادی خواهید داشت. شمایی که از همه تفریحات‌تان به‌خاطر انجام این کار صرف‌نظر کرده‌اید و به حقوق کمتر از همکارانتان بسنده کرده‌اید، قطعا با شنیدن یک انتقاد کوچک هم آزرده می‌شوید. 

برای اینکه حرف‌های ساده و بی‌اهمیت رئیستان را نارضایتی از همه تلاش‌هایتان تلقی نکنید، به توانایی‌های خود و شرایط سازمانتان نگاه کنید. آیا باری بیشتر از آنچه که در جایگاه شغلی‌تان تعریف شده را بر دوش می‌کشید؟

  •  کارتان را زیر سوال می‌برید؟

خود شما اصلی‌ترین منتقد کارهایتان هستید؟ همیشه در مقابل رئیستان تاکید می‌کنید که می‌شد بهتر از این هم نتیجه گرفت و کاستی‌های ریز و درشت کارتان را پیش از شنیدن قضاوتش با او در میان می‌گذارید؟ در چنین شرایطی طبیعی است که او هم برای انتقاد‌کردن از شما آماده شود و یک کمبود کوچک را مشکلی بزرگ نشان دهد.

  •  بیش از اندازه سریع کار می‌کنید؟

برای تمام کردن یک پروژه، به شما ۱۰ روز وقت داده‌اند و در روز دوم، کار را تمام و کمال تحویل می‌دهید؟ پس عجیب نیست رئیسی که آن کار را همیشه بعد از ۱۰ روز تحویل گرفته، به درستی عملکردتان شک کند و برای پر کردن وقت‌تان در روزهای باقیمانده، ایرادهای کوچکی که اهمیت چندانی ندارند را بزرگ جلوه دهد. نمی‌گوییم به‌خاطر خوشایند رئیستان وقت تلف کنید. اما بهتر است دو روز دیگر را هم برای چک کردن کاری که انجام داده‌اید در نظر بگیرید و خودتان قبل از او، برای نقد کردن کار و اصلاح‌کردن کار اقدام کنید.

بررسی‌های محققان در مورد ارتباط دچار بودن به اضطراب جدایی و خلأهای ناشی از دور ماندن از مراقبت‌کننده اولیه، با گوشی به دست بودن آنها در بزرگسالی مرتبط است

 

  •  جنگ اول را فراموش نکنید

اگر خواسته رئیستان شدنی نیست یا لااقل مطمئنید که به نتیجه مطلوب ختم نمی‌شود، قبل از انجام دادنش با او صحبت کنید. برایش توضیح دهید که به چه دلیل این کار اثربخش یا شدنی نیست و پیشنهادهایی را برای بهتر انجام دادنش ارائه کنید. حتی اگر رئیستان حرف‌های شما را نپذیرد، می‌توانید امیدوار باشید که بعد از انجام شدن کار، ایرادهایی که خودتان با او در میان گذاشته‌اید را مطرح نکند.

  •  رفتارتان را اصلاح کنید

شکایت رئیس شما از عملکردتان در یک پروژه بخصوص، همیشه به‌خاطر بهتر شدن آن کار نیست. گاهی رئیس بهانه‌جوی شما، به دنبال تلافی‌کردن رفتار ناخوشایند شما در یک موقعیت دیگر است و گاهی هم به دلیل رابطه نامطلوبی که با شما دارد، بهانه‌جو و کج‌خلق جلوه می‌کند. پیش از آنکه شما به فکر زیاد، درست و دقیق کار کردن باشید، باید برای ساختن رابطه خوشایند کاری تلاش کنید. دلیلی ندارد که رئیستان دوست صمیمی شما باشد، اما می‌توانید رابطه‌ای همراه با احترام و درک متقابل را ایجاد کنید تا در شرایط سخت، او با سختگیری کمتری با شما برخورد کند.

  •  همه هندوانه‌ها را بلند نکنید

انعطاف‌پذیری، اقتضای هر کاری است؛ اما تلاشتان برای منعطف‌بودن، نباید شما را به آچار فرانسه سازمانتان تبدیل کند. وقتی مسئولیت‌های متعدد و متفاوت را می‌پذیرید و جور کم‌کاری همکاران یا کمبود نیرو در سازمان را می‌کشید، زمینه را برای ابراز نارضایتی رئیستان هم فراهم می‌کنید. چراکه در این شرایط، نه‌تنها نمی‌توانید در همه حوزه‌ها عملکردی مطلوب داشته باشید، بلکه به مرور فشار بیشتری بر روانتان تحمیل می‌شود و روابط انسانی‌تان در محیط کار به فضایی ناخوشایند و آزار‌دهنده وارد می‌شوند.

  •  با او صحبت کنید

به جای در سکوت‌رنجیدن یا نشان‌دادن واکنش‌های اغراق‌شده و ناخوشایند، در زمانی مناسب با رئیستان پای میز مذاکره بنشینید. شاید او دلایلی منطقی برای ناراضی‌بودن را در ذهن دارد اما نمی‌تواند این دلایل اصلی را با شما در میان بگذارد. شاید هم از تلاش‌ها و دلسوزی‌های شما بی‌خبر است و باید با آرامش و در فضایی دوستانه، او را از حرف‌ها و گلایه‌هایتان با خبر کنید. گاهی برطرف‌شدن سوء‌تفاهم‌ها، ساده‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید.

  •  به فکر چاره باشید

با تغییر دادن رفتارتان، همیشه نمی‌توانید واکنش‌های رئیس شاکی‌تان را تغییر دهید. اگر گرفتار یک محیط کاری مسموم شده‌اید و هر قدمی که برای بهبود اوضاع برمی‌دارید، شما را چندین قدم به عقب می‌راند، به فکر چاره‌ای موثر‌تر باشید. رزومه شغلی‌تان را در سایت‌های کاریابی آپلود کنید، میلتان به تغییر کار را با دوستان متخصصتان در میان بگذارید و به جای ترک کار یا ماندن و عذاب کشیدن، بازه‌ای چند‌ماهه را برای تغییر کارتان در نظر بگیرید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.